• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelladers slopen je elektrische auto

Auteur: nicolasr, gepost 12 mei 2025 om 18:00 – 35 Reacties

Zeggen we met gevoel voor understatement. Snelladers zijn namelijk voor je batterij wat de antichrist is voor een vrome katholiek…

Iedereen met een elektrische auto kent natuurlijk de snelladers langs de snelwegen. Die gele heb je en natuurlijk de Superchargers van Tesla. Ondergertekende is daar een groot fan van. Gezellig tussen alle andere redders van het klimaat je auto volladen terwijl je op het grote scherm naar de nieuwe Autoblog Podcast kijkt en luistert.

Maar wat blijkt nu uit nieuw onderzoek; snelladers slopen je elektrische auto. Volgens dat onderzoek kan het gebruik van opladers met een vermogen van meer dan 120 kW de levensduur van de batterij tot maar liefst met 40 procent verminderen. Glup, da’s best veel…

Snelladers slopen je elektrische auto

Het vervelende is dat er volgens de onderzoekers vrij weinig aan te doen is. Althans, met de huidige generatie accu’s die elektrische auto’s gebruiken. In de toekomst met nieuwe technieken zal er ongetwijfeld een oplossing voor gevonden worden, maar daar heeft de snelladende EVangelist van nu verdomd weinig aan.

De oplossing om de slijtage aan te pakken zit hem volgens die onderzoekers in de manier waarop je je elektrische auto oplaadt. Goh… Maar ondanks deze enorme open deur krijg je van ons die tips ook even. Komtie.

Laad je auto zoveel mogelijk op bij een ‘langzame’ laadpaal. Snelladers slopen je auto en moet je alleen gebruiken als het echt niet anders kan. Laad je auto ook niet altijd volledig op, maar hou je aan de veilige 80%. En als laatste, koop een auto op benzine of diesel als je geen gedoe met je accu wil hebben…

Doe er je voordeel mee!

Met dank aan William voor de tip!

Ook interessant!

  • Elektrische auto in parkeergarage blijft discussiepunt
    Elektrische auto in parkeergarage blijft discussiepunt
  • BMW: aparte rijbaan voor elektrische auto's
    BMW: aparte rijbaan voor elektrische auto's
  • Aston Martin gelooft nog niet in elektrische auto
    Aston Martin gelooft nog niet in elektrische auto
  • Middel tegen autodiefstal: koop een elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

accupakket, elekrisch, snelladen

Vorig bericht: « Deze bizarre occasion heeft Bentley-logo’s en een V10
Volgend bericht: Wat was jouw beste auto ooit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    12 mei 2025 om 18:18

    Goeie tip aan het eind, gaan we doen.

    Login om te reageren
  2. Bert zegt

    12 mei 2025 om 18:33

    De tweedehandsmarkt voor EV’s loopt al niet lekker en dan komt dit er over.
    Het gros van de EV’s zijn zakelijk en de berijders maken (in mijn beleving) veel gebruik van de snellader. Immers de baas betaalt.
    Met name de particuliere EV rijders laden of thuis op, of bij een openbare paal in de straat (en is geen snellader).
    Maar uitgaande dat het gros aan de snellader hangt, wordt de animo om een dergelijke te kopen , kleiner.
    Dus meer export en hiernaast verdwijnen van subsidiegelden.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      12 mei 2025 om 19:27

      Volgens mij valt dat wel mee. Zakelijke rijders hangen hun auto bij iedere klant aan de lader en dat zijn standaard laders. Weinig bedrijven hebben snelladers van >120kW staan. Bovendien is de snelheid waarmee je veilig kunt laden ook afhankelijk van de batterijcapaciteit en diens chemie. Heb je NMC of LFP? 40kWh of 100kWh?

      Bovendien heeft de particulier zelden snelladers nodig, die laadt gewoon thuis op. Die paar ritten per jaar gaan echt geen meetbare invloed op de accu-kwaliteit hebben.

      Maar goed, feiten en fictie zijn moeilijk uit elkaar te houden…

      Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    12 mei 2025 om 18:49

    Doordieselen is het protocol.👍
    Binnen 5 minuten 900km bereik, dat willen ze 🍺 😺

    Login om te reageren
    • lowlow zegt

      18 mei 2025 om 12:39

      Waarom lees ik zo vaak dat een tank vullen “5 minuten” duurt.
      Ik heb een normale dieselwagen (Volvo D5) en die zit in een minuut rond vol. Meestal 45L
      Als je het opzoekt geven verschillende bronnen ook aan dat dat een moderne benzinepomp 50L per minuut trekt en voor vrachtwagens 100L/min.
      De tijd om op en af te rijden rekenen we hier niet bij natuurlijk want die is hetzelfde voor een EV.

      Login om te reageren
  4. R zegt

    12 mei 2025 om 18:53

    Joh, wie had dat verwacht……en nu wordt de afschrijving nog hoger (want geloof mij maar, je kan dit uitlezen in de auto laad geschiedenis als je snellaadt) , en iedere koper wil dit ook zien, en electrisch rijden wordt nog onaantrekkelijker. Ik gniffel , en geniet nog lekker lang van m’n ICE’s .

    Login om te reageren
  5. ty5550 zegt

    12 mei 2025 om 18:53

    “En als laatste, koop een auto op benzine of diesel als je geen gedoe met je accu wil hebben…”
    Nee, maar dan wel elke rit eerst kilometers naar je temperatuurmetertje staren om te kijken of er eindelijk al wat warmte in dat kreng is om eens deftig vooruit te kunnen gaan want een defecte koppakking, daar word je ook niet blij van.

    Login om te reageren
    • R zegt

      12 mei 2025 om 19:00

      De gemiddelde auto zit met 5 min op temperatuur, aangezien niemand op de snelweg woont, en de eerste paar km vaak bebouwde kom zijn houdt je argument geen stand. Tenzij je een tokkie bent die met 100 en hoog in de toeren door de dorpsstraat wil rijden bij vertrek ……

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        12 mei 2025 om 19:20

        De olietemperatuur is bepalend. Voor die voldoende warm is ga je al makkelijk richting de 10 minuten rijden. En dan rijd je nog niet met een diesel in putje winter. Op die tijd zit ik al lang op de autosnelweg.

        Waarmee ik geen brandstofmotoren wil affikken. Maar elke technologie heeft gewoon bepaalde zaken waarmee je moet rekening houden als je wilt dat je het lang meegaat. Als je een brandstofauto koopt en vervolgens er geen zorg voor draagt, ga je ook hoge kosten krijgen.

        Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        12 mei 2025 om 19:30

        Hahaha, 5 minuten… Zeg dan niks. Voor je motorolie op temperatuur is, ben je snel 2-3 keer zo lang onderweg. Ik ken geen enkele auto die na 5 minuten op temperatuur is qua motorolie.

        Dat wijzertje waar jij op doelt, meet de koelvloeistoftemperatuur. Dat is NIET je motorolie.

        Login om te reageren
        • R zegt

          12 mei 2025 om 20:30

          Mijn 540 (2020) is na 5 minuten warm, inclusief olie, krijg er zelfs een melding van, verder (quote van bmw) :

          It will on average take two to three minutes for the motor oil to warm up to about 100 degrees, which is normal operating temperature for your oil. We advice to stay below 3000 rpm until that temperature point is reached. In sport mode you can see the oil temperature on the right hand side of the digital dashboard.

          Weet niet wat voor barrel je rijdt, maar mss tijd voor een moderner wagentje, hoef je m ook niet meer aan te zwengelen als het koud is.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            12 mei 2025 om 21:02

            2 minuten is extreeeeem kort. No way dat representatief is voor een gemiddelde auto het hele jaar door, misschien enkel nog nu met deze temperaturen of als er recent gereden was. Dat komt uit de BMW handleiding?

            Login om te reageren
            • R zegt

              12 mei 2025 om 21:40

              Geen start bij -10 , maar bij normale omstandigheden. Ik zal morgen eens met de stopwatch meten, want lees idd op meer plekken 10 minuten (gemiddelde auto) maar no way dat t bij mij 10 min duurt, ik let er altijd goed op namelijk.

              Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      12 mei 2025 om 19:16

      Een moderne auto heeft toch wel een beetje vermogensregeling zodat je hem koud niet eens op z’n staart kan trappen?

      Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      13 mei 2025 om 06:27

      Ik heb in mn ecodieseltje een kleine 1000nm, dus opzich is rustig aan doen met 35% gas en onder de 1700rpm blijven al zat om netjes in te voegen op de snelweg. Geen last van defecte koppakkingen :)

      elke 250km weer aan de laadpaal staan vind ik een stuk vervelender..

      Login om te reageren
      • Arch zegt

        13 mei 2025 om 20:13

        Vind je het ook vervelend om je telefoon op te laden dan?
        Dat is ongeveer de moeite die het voor mij in 95% van de gevallen kost om onze auto op te laden. En dat is dan 1 keer per week. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we een eigen oprit hebben met een laadstation met vaste kabel.
        Tanken vond ik altijd een stuk meer gedoe.

        Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    12 mei 2025 om 18:58

    Het stukje over de 80% geeft aan dat het hier om een NMC batterij gaat. LFP moet je geregeld tot 100% laden om geen state of charge drift te krijgen.

    Voor Tesla’s maakt het in ieder geval niet zoveel uit : https://insideevs.com/news/683961/fast-charging-vs-slow-charging-study-ev-range-degradation/

    “Well, according to a recent study from Recurrent Auto that analyzed charging data from over 12,500 Tesla vehicles in the United States, the rate of range degradation is statistically similar when compared to AC charging.

    The company, which provides vehicle and battery analysis reports for EVs, compared cars that fast charge at least 90 percent of the time to cars that fast charge less than 10 percent of the time, and the results show little to no difference between the two charging methods.”

    Het kan zijn dat het bij andere merken/batterijtechnieken weer anders is en ik denk dat het ook uitmaakt of je een supercharger pakt of een ander type snellader.

    Login om te reageren
    • bimmerpost zegt

      12 mei 2025 om 19:05

      Inderdaad. Typisch bullshit rapport betaald door ice fabrikanten.
      Er is natuurkundig geen enkel verschil tussen snel of langzaam laden bij de huidige batterij samenstellingen.
      Waar batterijen van stuk gaan is 100% opladen en dan de auto laten staan. Meteen leegrijden is prima. Of regelmatig onder de 10% ontladen.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 mei 2025 om 19:24

        Schijnt dat als je bij een diesel- of benzineauto heel vaak de tank tot de nok volgooit de auto ook vele jaren korter meegaat dan wanneer je bijna nooit tankt en dan ook nog maar een heel klein beetje per tankbeurt er in gooit.

        Login om te reageren
  7. mattr zegt

    12 mei 2025 om 19:42

    Een artikeltje tikken over een onderzoek uit 2019?? Lekkere ‘nieuwssite’ maken jullie er zo van…

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      12 mei 2025 om 20:06

      Inderdaad. Voor 2019 (dus data van de Jaren ervoor) hadden we ook totaal nog geen idee van de degradatie van de moderne accu’s. Er is een hoop meer data beschikbaar gekomen in de afgelopen 6+ jaar.

      Veel hangt af van temperatuur, grootte van de accu (eentje van 50kWh laden met 120 kW is schadelijker dan eentje van 100 kWh met 150kW), verschillende samenstellingen, buffer, of je vaak diep ontlaadt en tot 100% laadt, etc.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2025 om 08:05

      Shit. Dat onderzoek is echt uit 2019. Toen hadden we nog EV’s met niet gekoelde batterijen zoals de Nissan Leaf. Dit is gewoon domme anti EV propaganda.

      Login om te reageren
  8. RUBERG zegt

    12 mei 2025 om 19:50

    Hoe oud is dit onderzoek? Ik heb andere cijfers in recente onderzoeken gelezen.

    Login om te reageren
  9. kas_par zegt

    12 mei 2025 om 21:11

    tuurlijk, gooi er even een half onderzoek van 6 jaar terug tegenaan en de diesel fanaten zitten weer lekker te grinniken in onwetendheid… Ondertussen weet de gemiddelde elektrische rijder wel beter.

    Login om te reageren
  10. Matc zegt

    12 mei 2025 om 22:05

    K.. Autoblog. Dit is helemaal niet waar, zeker niet voor Tesla’s

    Login om te reageren
  11. michiel_vandelft zegt

    12 mei 2025 om 22:16

    Ik sta misschien 1x per maand bij de Tesla Supercharger met mijn Model S, en dan is het waarschijnlijk al veel. Waarom zou je? Het ding heeft een bereik van 500+km en thuis laden is veel fijner (en goedkoper!)
    Oftewel, snelladen alleen wanneer het moet, en ookal rijd ik 40k km per jaar, dan vraag ik me af of die ene keer per maand nou zoveel kwaad doet. Voor de rest thuis met 11kW (en soms 22kW) tot 80%, beter voor de accu en bereik zat.

    Login om te reageren
  12. Reinier zegt

    12 mei 2025 om 22:50

    Dit genoemde ‘nieuwe’ onderzoek komt uit 2019! Bovendien staat er helemaal niet in wat hier gezegd wordt.

    Lekkere journalistiek hoor.

    Login om te reageren
  13. audirs3 zegt

    12 mei 2025 om 23:59

    Ik heb bij mijn benzine auto’s best vaak de accu moeten vervangen. Bij onze EV nog nooit.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 mei 2025 om 10:47

      Dat vind ik bijna een prestatie. Eén van m’n oto’s is (ruim) 10 jaar oud, staat soms een maand of meer stil en daar zit nog steeds dezelfde accu in. En nee, die staat niet aan een druppellader o.i.d. Vroegere klassiekertjes (Italiaanse nota bene) idem dito.

      De enige keer, dat ik een accu (enigszins preventief, ook dat nog) heb laten vervangen was het 20 (!) jaar oude exemplaar van m’n Opeltje. Heb alles bij elkaar een stuk of 30 oto’s gehad en die waren bij lange na niet allemaal nieuw bij aanschaf.

      Dus vraag me af hoe je ‘t voor elkaar krijgt om accu’s zo snel om zeep te helpen . . . 🤔

      Login om te reageren
  14. mc96 zegt

    13 mei 2025 om 07:15

    Dit is een artikeltje op basis van een ander artikel waarin wordt verwezen naar redelijk gedateerd onderzoek. Ondertussen zo veel Onderzoeken met tegenstrijdige conclusies voorbij zien komen dat ik er niet warm of koud van word.

    Login om te reageren
  15. degrotemuis zegt

    13 mei 2025 om 07:36

    Nieuw onderzoek wijst uit dat lood in benzine beter is. Volgende keer een linkje verder klikken? Gekopieerd van TW.nl, die het inderdaad als nieuw onderzoek vermeldt, maar het gelinkte onderzoek in het TW artikel is uit 2019. Er zijn diverse latere onderzoeken die dit tegenspreken, mits de auto voorzien is van een BMS die de accutemperatuur tijdens het laden niet te hoog op laat lopen. Een harde grens als 120 kW noemen is sowieso altijd onzin, bij een 200 kW accu is dat 0,6C, maar bij een 30kW accu 4C uitgaande van gelijke laadspanning. Dat maakt zeker wel uit. Dan heb je tegenwoordig ook steeds meer andere accu’s dan alleen de NMC waar het onderzoek naar verwijst, namelijk LFP. Die MOET je juist regelmatig tot 100% volladen, anders gaat de SoC afwijken van de werkelijkheid en is je BMS minder effectief. Dat omdat het OCV (de spanning tussen de accupolen als er niets aangesloten is) bij LFP minder daalt bij een lagere SoC van de accu dan bij NMC. Je krijgt een melding om weer eens tot 100% te laden als je dat te lang niet gedaan hebt.

    Login om te reageren
  16. Willy500E zegt

    13 mei 2025 om 07:42

    We hebben op de zaak een Passat 2.0tdi. Makkelijk 1.200 km per tank. Kan weinig tegenop en al helemaal geen elektrische auto

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      13 mei 2025 om 12:57

      Jawel hoor @Willy500E, ik wens je veel sterkte met de puist MRB die je elk kwartaal betaalt. Mij niet gezien.

      Login om te reageren
    • leasevergelijker zegt

      20 mei 2025 om 09:42

      Ik denk dat ik toch echt een stuk goedkoper uit ben met mijn Tesla…. Do the math

      Login om te reageren
  17. Onehp zegt

    15 mei 2025 om 08:31

    Zelfs al was het waar, 40% van wat? Een NMC batterij die in de watten gelegd wordt kan volgens projecties gewoon 1 miljoen kilometer mee.

    Fake news.

    En gaat AB verder deze nieuwe anti-EV richting in, dan zoek ik men nieuws wel ergens anders (al bezoeker sinds het eerste jaar)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North