• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat zijn BMW en Rimac samen van plan?

Auteur: Loek, gepost 9 april 2024 om 18:47 – 7 Reacties

BMW en Rimac gaan een samenwerking aan, waarmee wederom een grote speler vertrouwen op de Kroaten.

Het immer populaire vakantieland Kroatië associeer je wellicht met het strand, campings of een heerlijke Balkan-roadtrip, maar wellicht niet zo snel met auto’s. Tenminste, dat was het verleden. Dat was voordat Mate Rimac ten tonele trad, die onder zijn achternaam de wereld zou opschudden wat betreft elektrische hypercars. De Concept One, ook al zijn er niet veel van verkocht (en is eentje ten onder gegaan door een crash met Richard Hammond), gaf daar al een mooi voorproefje van. Maar de Concept Two, later C_Two en nog later Nevera, laat het echte werk zien. 1.914 pk, 0 naar 100 in minder dan twee seconden en eigenlijk een toonbeeld voor wat elektrische supercars moeten zouden kunnen.

Rimac Nevera – rijtest en video

Samenwerkingen

Dat laatste is vooral belangrijk voor Rimac als kleine speler. Met maar twee modellen en een handjevol gebouwde auto’s zou je verwachten dat het merk niet veel verschilt van de meeste schuurtjes-supercars. De geldstroom voor Rimac is echter gigantisch door het delen van hun technologie. Door hun inspanningen rondom het bouwen van een elektrische hypercar, waren vele partijen geïnteresseerd in samenwerken met het Kroatische merk. Daar komt nu een nieuwe naam bij. BMW heeft namelijk interesse in Rimac en de twee startten een samenwerking.

Toekomst BMW

Het gaat niet om het overkopen van de één of de andere partij, maar een samenwerking tussen BMW en Rimac. Concreter dan dat wordt het voor nu niet, behalve dan dat BMW de resultaten van deze samenwerkingen al wil gebruiken in de tweede helft van de jaren 2020. Grote kans dus dat Rimac-technologie een rol gaat spelen in de Neue Klasse-modellen van BMW. Dat gaat over de batterijpakketten, maar ook bijvoorbeeld de e-motoren, elektronica en software. Rimac heeft deze voor hun eigen modellen natuurlijk goed onder de knie, maar andere partijen kunnen er zo ook gebruik van maken.

Zoals gezegd is er geen grote aankondiging wat betreft de merken gaan uitbrengen en of het éénrichtingsverkeer is of dat Rimac ook mag profiteren van BMW’s succes. Zo lang de deal maar niet omvat dat Adrian van Hooydonck nieuwe Rimacs gaat ontwerpen, moet het vast goed komen. Op de toekomst!

Ook interessant!

  • BMW i5 M60
    BMW gaat geen unieke EV designs uitbrengen
  • De elektrische modellen van BMW M zijn onderweg
  • Nieuwe BMW X2 wordt een mini-X6
  • BMW gaat afscheid nemen
    BMW gaat afscheid nemen van de legendarische 'i'

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, rimac

Vorig bericht: « Gespot – De foutste Lamborghini Urus van Nederland
Volgend bericht: Hoofdontwerper Tesla reageert op cancellen budget-Tesla: “wacht maar af” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Estate_of_mind zegt

    9 april 2024 om 19:03

    -edit:check-

    Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    9 april 2024 om 21:24

    Ben benieuwd. De eerste Neue klasse BMW (ix3) wordt vanaf midden volgend jaar reeds gebouwd en al volop getest dus hiervoor lijkt het te laat. Eventueel voor een potentere versie van bv. De Neue klasse 3 (M3?)

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    9 april 2024 om 21:48

    Had Rimac ook al geen affaires met Porsche en de Volkswagen groep?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      9 april 2024 om 23:01

      Bugatti en Rimac hebben samen een joint venture waarbij mate Rimac de voorzitter is

      Login om te reageren
  4. William zegt

    10 april 2024 om 07:56

    Als over een paar jaar er solid state accu’s zijn dan is zo’n Rimac plots een oud en achterhaald product. Vermoedelijk met dito restwaarde. Een top sportauto in 2027 weegt veel minder, kost veel minder, laadt sneller en accelereert hetzelfde als die Rimac.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 april 2024 om 21:40

      Dat geldt ook voor oude Ferrari’s of een McLaren F1 en toch zijn die meer waard dan een moderne.

      Login om te reageren
  5. Mathis zegt

    10 april 2024 om 11:17

    elektrische M modellen??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North