• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW gaat afscheid nemen van de legendarische ‘i’

Auteur: willeme, gepost 5 juni 2023 om 14:02 – 19 Reacties

BMW gaat afscheid nemen

Maar natuurlijk, nog een heilig huisje omver. BMW gaat afscheid nemen van de legendarische ‘i’.

De BMW-adept heeft het maar zwaar tegenwoordig. Deze moet constant afscheid nemen van typische BMW-eigenaardigheden. Denk aan de atmosferische zes-in-lijn, de hofmeisterknik, decent design in het algemeen en in sommige gevallen zelfs achterwielaandrijving!

BMW gaat afscheid nemen van de ‘i’

Maar er gaat meer verdwijnen bij BMW en dat is de ‘i’. En nee, het gaat niet om de i4 en i5. Nee, BMW gaat de legendarische ‘i’ vaarwel zeggen die ACHTER de modelnaam staat. Dat meldt de doorgaans uitstekend geïnformeerde ‘ynguldyn’ op Bimmer Post.

Nu is het op zich niet zo heel erg vreemd. Lang, lang geleden hadden BMW’s nog motoren met een carburateur. De latere versies met brandstofinjectie kregen de ‘i’ achter het de typenaam. Uiteindelijk had elk model brandstofinjectie en dus die ‘i’ achter de naam.

Maar BMW gaat dus die legendarische ‘i’ afdanken. De eerste auto waarmee dat gaat gebeuren is de nieuwe generatie BMW 1 Serie, de F70 (de huidige is de F40). Net als de BMW X5 van de E70-generatie krijgt de huidige 1 Serie dus geen facelift (LCI), maar gaat BMW meteen door naar een nieuw model. Daarna krijgt de BMW X3 ook de vernieuwde benaming.

De d blijft dan weer wel

Opmerkelijk is dat alleen bij benzinemotoren de i komt te verdwijnen, maar dat de diesels de ‘d’ blijven behouden. Dus de benzine 1 Serie met 1.5 liter driecilinder benzinemotor heet dan 118, terwijl de dieselversie met tweeliter viercilinder diesel 118d heet. Bij de X4 is het dan X3 xDrive20 en X4 xDrive20d.

De reden waarom BMW dit doet is vrij logisch: de ‘i’ gaan ze gebruiken voor elektrische auto’s. Sterker nog, dat doen ze al, maar dan staat de letter ervoor en niet erachter. In 2024 is het afgelopen bij alle modellen. Dus de 520i die net is voorgesteld zal een collector’s item worden als BMW de naam omdoopt naar 520 in 2024.

Meer lezen? Dit zijn bijzondere BMW coupés door de jaren heen!

Ook interessant!

  • Boze vader gaat los op BMW van zoon
    Boze vader gaat los op BMW van zoon
  • AI BMW ontwerpen
    AI gaat bij BMW auto's ontwerpen
  • Video: paal boort zich in BMW 3 serie
    Video: paal boort zich in BMW 3 serie
  • Zo had de nieuwe BMW M2 eruit moeten zien

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, BMW

Vorig bericht: « Nieuwe verkeersregels buitenland: vakantiegangers opgelet
Volgend bericht: ViaPlay faalt hard, stuurt topman de laan uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    5 juni 2023 om 14:33

    Vroegaaaah was het wel echt een mooi systeem. Serie, motorinhoud, en dan niks, of een d, of een i. Je wist meteen waar je naar keek. Een 3 serie met 2.5 liter motor en injectie, 325i. De laatste jaren was die naamgeving natuurlijk al waardeloos met downsizing, maar goed. Het was naar mijn mening de meest duidelijke naamgeving van alle fabrikanten.

    Nu kunnen ze overal M-line ofzo opplakken, want zo houden een hoop mensen em hard.

    Login om te reageren
    • Computer Freak zegt

      5 juni 2023 om 14:50

      325 was in de E30 een 2,7 liter; in de E46 was de 323i een 2,5 liter wat later de 325i werd. Bij de E90 was het 3,0 liter blok in de 325i en 328i geleverd.

      Ook dat was niet zuiver maar nog altijd beter dan nu.

      Login om te reageren
      • kuip zegt

        5 juni 2023 om 16:55

        Dan was het een “325e” met de 2.7 meen ik. De 325i had gewoon een 2.5. Bij een E30.

        Login om te reageren
        • bustertje zegt

          5 juni 2023 om 20:08

          Klopt, dat was een eco versie. Vroeger, toen ze cilinderinhoud nog vergrootten voor de eco modellen.

          Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            5 juni 2023 om 20:40

            Doen ze nu weer soms. Audi A4 2.0 TFSI met 120 pk.

            Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 juni 2023 om 15:03

      ‘Vroegâh’ waren het engineers die de (rationele, logische) keuzes maakten. Daarna kwamen de boekhouders en de marketing peeps die er allemaal hun plasje over moesten doen. En daar ging het dan fout.

      BMW staat hier overigens niet alleen in, elke merk met een historie van meer dan 40 jaar heeft hier volgens mij last van.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juni 2023 om 15:57

      Maar BMW heeft ook al heel lang verwarrende namen. Waar een Z3 een speciale roadster is daar is een M3 een gewone 3 serie met dikke motor en stugge vering.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        5 juni 2023 om 20:42

        BMW wil je graag vertellen dat bijna geen enkel bodypanel van een M3 of een gewone Dreier past.

        Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    5 juni 2023 om 15:24

    Laat het gewoon allemaal weg: het ziet er rommelig uit: en degenen die het boeit weten toch wel welk model, motorisering het is en de rest boeit het geen ene r..t en snapt toch niet wat pk’s, motorinhoud, etc. zijn. Dus gewoon X3 of Z4 of 5

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juni 2023 om 16:01

      Vroeger stond ook het uitrusting niveau nog achter op: Volvo 340 DL.
      Maar je kunt je zeker afvragen waarom model en motorisering eigelijk achterop moeten staan? Zeker omdat de type plaatjes vaak niet in het design passen, bijvoorbeeld bij Mercedes of Alpina.

      Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    5 juni 2023 om 15:49

    denk dat jullie hier een typfoutje gemaakt hebben
    Bij de X4 is het dan X3 xDrive20 en X4 xDrive20d.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    5 juni 2023 om 16:06

    Ik heb een briljant idee:
    BMW 440i voor benzine injectie
    BMW 440d voor diesel
    BMW 440h voor hybride en
    BMW 440e voor elektrisch
    De BMW marketing afdeling mag me bellen om het honerarium te bespreken.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      5 juni 2023 om 16:37

      Precies, keep it simple stupid 😁

      Login om te reageren
    • bustertje zegt

      5 juni 2023 om 20:10

      En dan de laatste twee cijfers het vermogen in kW x 10

      Login om te reageren
      • pentar zegt

        5 juni 2023 om 23:04

        Ik zou lekker ouderwets voor pk’s gaan. Dus een 435i is de 4-serie met 350 benzine-pk’s, een 318d heeft 180pk. Dat snappen mensen beter dan kW.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 juni 2023 om 07:16

      Of 440b voor benzine

      Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    5 juni 2023 om 18:47

    Binnenkort bij je tuningshop : een i voor je BMW.

    Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    5 juni 2023 om 19:48

    In 2023 het ‘i-tje’ achter je 520i weghalen en je hebt opeens het nieuwe 2024 model, vet man

    Login om te reageren
  7. donpiston zegt

    6 juni 2023 om 01:45

    De E70 X5 kreeg wel degelijk een LCI in 2010. Ik rijd zelf een E70 xdrive35i uit 2011 en dat is dus daadwerkelijk een LCI…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North