We besparen flink op ons auto-onderhoud

Auteur: , 24 Reacties

De Nederlandse consument geeft gemiddeld steeds minder uit aan auto-onderhoud. In 3 jaar tijd daalden de bestedingen met meer dan 25%.

Lotus Esprit turbo, gekoesterd door menig monteur

Over de redenen hiervoor mag gespeculeerd worden, feit is dat garages steeds meer hun best moeten doen hun boterham bij elkaar te scharrelen. Vorig jaar besteedden automobilisten gemiddeld 526 euro aan onderhoud en reparatie; in 2010 was dat nog 670 euro (+27%). Jonge auto’s lijken steeds minder onderhoud nodig te hebben.

In totaal gingen we in 2013 8% minder vaak voor onderhoud naar de garage dan het jaar ervoor. Hierbij gaan dealers en universele garages nek-aan-nek: eerstgenoemden hebben 37% van de markt en 40% van de omzet; laatstgenoemden 35% om 38%.

Bovenstaande blijkt uit de Aftersalesmonitor 2013 van Bovag en RAI Vereniging. Bekijk hem hier. De daling past in een trend: vorig jaar was ook al sprake van minder onderhoud, al dan niet door uitstel.

Foto: Bas Fransen, autojunk.nl



24 reacties

-er worden minder kilometers gereden door de crisis dus onderhoud neemt met hetzelfde percentage af
-veel lpg/diesel oldtimer bezitters die normaal periodiek onderhoud zouden hebben gepleegd zullen dat in 2013 niet of minimaal gedaan hebben ivm verkoop/schorsen/sloop oldtimer eind 2013
-besparen op periodiek onderhoud in het algemeen omdat er door de crisis minder te besteden is. Op lange termijn overigens een slechte besparing.
€670 of zelfs €526 per jaar aan onderhoud?
Zwijmel, zwijmel.
@mout: Voor sommige mensen is dit veel geld.
@fejjie: voor mij wel, daarvan kan ik mijn micra jaaaren onderhouden.
Paar weken terug probleemloos door de apk (alweer), topding!
@bierbuik:
Onderhoud en APK zijn twee heel verschillende dingen. APK is niets anders dan de minimum eisen waar een auto voor de wet aan moet voldoen. Al valt een goedgekeurde auto na 100m uit elkaar, op het moment van keuren voldeed hij. Maar de staat van onderhoud zal natuurlijk heel slecht zijn geweest.
@Original_Arnoud:
Het is waar dat de APK een momentopname blijft, maar de eisen worden met het jaar strenger en opgelapte rommel komt daar echt niet meer doorheen.
@Original_Arnoud: klopt. Maar toch zit er een bron van waaheid in. Immers, nooit olie verversen, nooit filters vervangen en nooit bougies vervangen betekend dat de motor (vaak) minder schoon gaat lopen. Dit kan als resultaat hebben dat de auto niet door de drie- of viergasmeting of roetmeting komt. Verder zal een slecht of niet onderhouden auto meer zichtbare slijtage hebben aan de carrosserie en de ophanging. Bij een goed onderhouden auto worden die dingen vaak op tijd of na constatering (al dan niet bij de APK) vervangen. Al met al is de APK zeker niet direct gelinkt aan de staat van onderhoud, maar er zijn aardig wat punten waarop een slecht onderhouden auto eerder afgekeurd zal worden dan een auto die goed is onderhouden.
@fejjie: Voor mij ook. Maar in de harde praktijk ben ik jaarlijks helaas nog een stuk meer kwijt. Dit is bijvoorbeeld aardig precies het bedrag dat Mitsubishi vraagt voor de gaspedaalsensor van mijn SpaceWagon. Zo eentje: http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA0IzMwOTA3ODEwMA–/auto-part-throttle-position-sensor-for-mitsubishi-mr578862.jpg
Dat de langere onderhoudsintervallen een deel van dit effect veroorzaken lijkt me logisch. Ook kan ik me voorstellen dat meer onderhoud bij bandenboeren en minder bij Bovag leden plaats vind. Ik kan me weer niet voorstellen dat “de crisis” op deze manier echt meetbaar is.
Klopt, simpele zaken als olieverversen, bougies, luchtfilter, remblokjes/schijven doe ik weer fijn zelf.
Naast dat het mijn hobby is weet ik tenminste zeker dat het ook echt gebeurt en niet dat het alleen op de rekening staat.
Ja of misschien heeft het te maken dat er belachelijk veel geld moet worden betaald voor dingen als ”onderzoek” en weet ik het. *kuch* VAG *kuch* 100 euro per uur. Onzin.
@JamesBond007:
In die 100 euro per uur zitten natuurlijk wel al de “gratis” terugroepacties verwerkt..
@tupperware:
Ja dat zijn er natuurlijk ook zoveel…
Er zijn denk ik wel een aantal logosche redenen:

* Uurtarief: een automonteur kost per uur soms tot wel 100 euro. Dit soort bedragen stroken niet met het functieprofiel van een automonteur.

* Internet: via Youtube en fora komen steeds meer do-it-yourself video’s, waardoor mensen steeds meer zelf onderhoud proberen uit te voeren. Tevens is elk onderdeeltje via het internet wel te krijgen. Ook daarvoor ben je niet meer afhankelijk van de garage

* Alternatieven: bandenboeren voeren tegenwoordig ook al standaard onderhoudswerkzaamheden uit. Ik denk dat het onderhoud niet alleen verminderd, maar ook verplaatst wordt naar buiten de radar.

Als ik naar mijzelf kijk, dan doe ik ook steeds meer onderhoud zelf. Met behulp van youtube of een forum kom ik steeds meer over onderhoud en techniek te weten. Het is ook leuk om zelf met je auto bezig te zijn. Voor de grotere zaken als distributieriem, aircogerelateerde dingen, etc ga ik nog wel naar de garage.
@fiatsco: dat uurtarief vind je eigenlijk alleen bij de dealer. De gemiddelde universelegarage of specialist zal ergens tussen de 40 en 60 euro per uur rekenen. En dat vind ik persoonlijk heel redelijk aangezien er van dat uurtarief een hoop betaald wordt (buiten de marges op onderdelen dan). Maar ik doe al het onderhoud zelf bij een bevriende garage, dus van het uurtarief heb ik geen last. Overigens heb je wel gelijk, mensen doen steeds meer onderhoud zelf.
Euh tsja… Ik zorg ervoor dat m’n auto zo eenvoudig in elkaar zit dat ik ‘m zelf kan onderhouden… En dat heb ik zojuist gedaan, eigenlijk.
Weer een les geleerd, geen Franse auto’s meer kopen. Mijn 206 kost me jaarlijks een goede 800 euro om op de weg te houden, ik haal het gemiddelde omhoog zie ik al wel weer.

Gelukkig over een paar maandjes beschikking over m’n eigen garage… voortaan lekker zelf sleutelen!
Veel mensen geven de merkdealers hiervan de schuld, en op zich snap ik emotie wel.Als op zaterdag mensen hun auto komen ophalen en een groot deel van de receptie er dus niet is en hun daarmee help,en sta ik dus aan goede kant van het pinapparaat schrik ik wel eens en besef me hoeveel hoe ik blij moet zijn om mijn baan.Wat een bedragen.Maar ik wil het toch opnemen voor mijn branchegenoten;Al die werkplaatstarieven zijn opgelegd door importeurs, je beurt wordt er echt niet duurder of goedkoper door als dealer A een wat minder glazen paleis heeft dan dealer B.Of de Italiaanse koffie.Of de gastvrouwen in een mooie snit.Dealers, de kleine in de provincie daargelaten, moeten mee.Je moet gewoon een strakke showroom hebben,gratis WiFi,LCD schermen,de allerbeste koffie en de mooiste materialen.Als de meeste klanten een ouwe hangarloods met TL balken en een bouvier voor de deur i.p.v. een duur alarmsysteem en dienst dan had al lang zo geweest.Iets met vraag en aanbod.
Tja, heb net de olie ververst van mijn A5…..even de Audi dealer gebeld, wat kost dat , nou mijnheer een kleine beurt, long life olie, en alles wordt na gekeken….uuuh EUR 295.-

WTF !!!

Deze kleine beurt koste bij de universele garage EUR 50,- met long life olie !!!

Voor dat verschil kan ik zelfs om de 20K mijn olie verversen en niet 30k. Ik ga echt nooit naar die Maffia VAG dealers…
@slickrick: ik weet niet wat voor motorinhoud je hebt maar voor 50 euro met olie ben je bij een reguliere garage ook niet klaar. Bij mij gaat er een goeie 8L incl filter, flushmiddel en arbeid 280,- (toevallig net laten doen) ook reguliere garage.
@heri:

Vol syntheet olie van gekend merk kost doorgaans 40 euro voor 5liter. En vol syntheet = long life olie. Alles wat je meer betaald is winstmarge.
Een busje Forté motor flush kost 16 euro.
Jou onderhoud kost dus 100 euro + arbeid + dikke winst.
(overigens motor flushen is niet zonder risico)

Waar het allemaal om draait is dat mensen een wagen willen die “goedkoop” is in onderhoud en daarom zet men de intervallen als maar hoger tot zelfs 40 000 km. Eerste addertje onder het gras is al meteen dat je minstens 1 maal per jaar op onderhoud moet gaan, dus rijd jij maar 20 000 per jaar moet je 2 keer zoveel op onderhoud.

Nu het echte addertje is dat men de prijs omhoog gooit voor een onderhoud om te compenseren voor het onderhoudsinterval. Met het excuus dat dit speciale olie is om 40 000 km mee te gaan hebben ze de prijs verviervoudigd voor vol syntheet olie.
Maar ook op slijtageonderdelen haalt men meer omzet; immers moeten ze nog minstens 40 000 km erbij kunnen hebben terwijl anders ze nog goed moeten zijn voor pakweg 10 000 km. Als de remblokken nog gerust 20 000 km kunnen hebben moeten ze bij 40k interval vervangen worden.

Allemaal samen geteld, die lange intervallen zijn allesbehalve goedkoper en al helemaal als je jaarlijks op onderhoud moet gaan omdat je het interval niet haalt. Tenzij je het zelf doet natuurlijk maar dat is altijd het goedkoopste. Bovendien komt de wagen minder binnen in de garage en is er dus minder nazicht tenzij men er zelfs iets van kent. Gemiddelde autorijder kijkt nooit zijn oliepeil na, meeste nooit hun bandenspanning. Dus niet enkel verhoogde slijtage en defecten maar zelfs verkeersveiligheid komt aanbod.
En uiteraard heb je dan nog de categorie die pas effectief op 40 000 km op onderhoud zal gaan, 4 jaar later.
@heri: Tja lang leven de aanbiedingen zou ik zeggen…….

Oliebeurt + Filter EUR 49,95 (alle merken)

Waarschijnlijk hoopte de garage dat de meeste met een Aygo langs zouden komen :)
En de Audi rijders doorrijden naar de merk dealer
Haha, ik rij al 8 jaar volvo! kost me niet meer dan 150 per jaar incl. Apk! Als je zelf onderhoud doet en de juiste keuze qua auto’s maakt dan hoeft autorijden niet gek veel te kosten hoor!
Wat ik zelf kan doe ik zelf maar ook omdat ik dat leuk vind.
Maar verder bespaar ik niets op onderhoud, mijn auto gaat van de zomer voor een grote beurt terwijl dit nog niet eens nodig is maar ik wil dit zelf gewoon. Aangezien ik de auto nu 6 maand heb, en dan weet ik zeker dat alles weer top in orde is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).