We hebben een overschot aan verkeersborden

Auteur: , 25 Reacties
We hebben een overschot aan verkeersborden

De hoogste tijd om de bezem erdoorheen te halen, aldus diverse instanties die betrokken zijn bij het verkeer in ons land.

Soms zie je door de verkeersborden-bomen het bos niet meer. Zeker op trajecten of straten waar een gewijzigde verkeerssituatie van toepassing is. Borden worden op elkaar gestapeld alsof men een potje Jenga aan het spelen is. Het maakt het overzicht er in veel gevallen niet beter op.

Veilig Verkeer Nederland (VVN), kennisplatform voor verkeer en vervoer CROW en de HR Groep (de instantie die verkeersborden registreert) pleiten vandaag in de Telegraaf voor een grote schoonmaak. Volgens de drie instanties telt Nederland meer dan drie miljoen verkeersborden, waarvan er 600.000 verwijderd kunnen worden.

Rijkswaterstaat zou in samenwerking met de provincies moeten gaan kijken welke borden weg kunnen en welke niet. Tegenover de krant laat de wegorganisatie in elk geval weten open te staan voor verandering. Verkeersborden moeten je helpen en niet afleiden is ook de mening van Rijkswaterstaat.

Er zijn diverse redenen waarom verkeersborden verwijderd kunnen worden. Sommige borden zijn dubbelop. In andere gevallen kunnen ze afleiden of zijn ze simpelweg verouderd. Het kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Bijvoorbeeld wanneer verkeersdeelnemers remmen om de (vele) verkeersborden te kunnen lezen. Zeker bij een opeenstapeling van borden is dat het geval.

Foto: een verkeersbord voor de laagstaande zon? Een 1 april grap van de VVE in 2017 via Autojunk



25 reacties

Volgens mij kijkt de helft sowieso niet naar de borden dus het is allemaal grotendeels straatdecoratie.
Volgens mij zijn er ook al eerder onderzoeken geweest dat in veel situaties het verkeer veiliger wordt als er helemaal geen borden staan.

Je kan ook niet elk bord perfect lezen terwijl je bezig bent met autorijden. Dus ik snap hem wel, veel borden kunnen gewoon weg.
Ik vind dit een beetje een vreemd bericht dat ik ook elders heb gelezen. Er zijn natuurlijk plekken te vinden waar je 15 borden aan een paal hebt hangen en onzinborden zoals hierboven op de foto hebt staan maar is dit werkelijk een probleem? Ik vind het niet erg om zo af en toe erop gewezen te worden wat de snelheid is op een bepaalt stuk weg, op wegen waar je denkt dat je 80 denkt te mogen rijden blijkt dat 50 te zijn of juist 100. De gemeente waar ik woon vindt het nodig om met enige regelmaat kruisingen van gelijkwaardig naar voorrangskruizingen te wijzigen of andersom, of een 2-richtingen straat in een eenrichtingsstraat, je kent het wel. Wat is er dan mis met een extra bordje?
@pomoek: precies dat, beter ietsje meer informatie dan helemaal geen informatie. Maar het is wel zo dat mensen tegenwoordig voor snelheid een ander hulpmiddel hebben zoals navigatie. Moet je niet op vertrouwen, maar meestal klopt die wel met wat je ziet. En de rest van de borden kijkt (helaas) toch bijna niemand meer op, had laatst een bijrijder die zich afvroeg waarom ik stopte voor iemand, terwijl ik niet op een voorrangsweg zat en degene voor wie ik stopte wel. Als je het bordje had gelezen…
@720s: klopt van die max snelheidsweergave in nav. apps. Waze heeft dat en het is inderdaad behoorlijk accuraat. Om praktische redenen gebruik ik meestal google maps waar deze feature nog niet inzit. Helaas.
@pomoek: juist precies om die reden gebruik ik Waze ;)
@pomoek: heel simpel, omdat je bij een voorrangsbord je daar ook naar gaat gedragen, terwijl dat niet per definitie de meest veilige optie is. Als je mensen niet zou waarschuwen voor elke verkeersdrempel of matig scherpe bocht, dan rijden ze wellicht wat rustiger omdat er wel eens een verkeersdrempel zou kunnen zijn. En bij versmallingen kan het verkeer op niet al te drukke wegen prima zelf bepalen wie eerst mag, daar zijn echt geen borden voor nodig.

Ergo: we worden lui van borden, omdat we voor onze inschatting van situaties vaak blind gaan op wat de borden aangeven. Juist weer zelf de situatie moeten inschatten kan ervoor zorgen dat we bewuster en veiliger deelnemen aan het verkeer.
@pomoek: bovenstaande foto is overigens al een mooi voorbeeld. Er staat een KOM-bord rechtsonder in beeld (ofwel plaatsnaambord in spreektaal) en eronder een bord ’50’, terwijl dat KOM-bord automatisch een snelheid van 50km/u dicteert. Overbodig dus, maar wel weer extra informatie die we tot ons moeten nemen en die afleidt van datgene wat echt belangrijk is: het daadwerkelijke verkeer.
@dizono: en dan staan ze volledig overbodig ook nog aan beide kanten van de weg…
@dizono: zeker niet waar. het gedeelte van dubbelzijdig. dit is afhankelijk van de wegbreedte. hier is regelgeving voor in Nederland. de 50 km u ben ik met je eens.
Dan zou dat overschot aan borden dus komen door het overschot aan verkeersdeelnemers met gebrek aan kennis van verkeersregels.
@rhellema: een zichzelf in stand houdend probleem, aangezien de parate verkeerskennis niet echt op peil gehouden wordt als in elke situatie alles uitgekauwd wordt met borden.
@Dizono: dat ben ik niet helemaal eens met je. Verkeersborden worden ingezet omdat verkeersdeelnemers over het algemeen reëel gevaar niet in kunnen zien. Dus als mensen dat gevaar al niet in kunnen zien en diezelfde personen weten dan ook niet eens wat die borden betekenen dan is er toch wel iets serieus aan de hand. Kennis van de regels zal meer inzicht in het verkeer kunnen opleveren als verkeersdeelnemers die regels ook daadwerkelijk gebruiken.
Okee, 600.000 borden kunnen weg.
Maar er zijn genoeg wegen en situaties in Nederland die wel wat extra borden kunnen gebruiken.

Zo zijn er genoeg provinciale en auto(snel)wegen die wel wat Vmax-herhalingsborden kunnen gebruiken. Er zijn zoveel mensen die 60 rijden i.p.v. 80 of 100 i.p.v. 120 rijden, simpelweg omdat ze het bord aan het begin van dat deel gemist hebben, tenenkrommend gewoon.

Dus ze kunnen er best 600.000 weghalen, maar ook net zo makkelijk 200.000/300.00 bij plaatsen.
@skid: Extra verkeersborden is dan symptoobestreiding. Gebrek aan kennis is de oorzaak. Elke zoveel jaar een opfrissingscursus is veel beter.
– Lutjebroek is een Fairtrade gemeente.
– milleniumgemeente
– Partnerstad van fdenbynz (Polen)
– kindertekeningen die een woonerf markeren
– ga rechtsaf voor een camping
– dit tankstation heeft LPG


Allemaal heel sympathiek bedoeld, maar als je het weghaalt mist niemand het.
@escort77: die vd camping is handig met de caravan achter de Prius!
@escort77:
Kernwapenvrije gemeente – nooit ene pepernoot van begrepen, alsof je het aan de grote klok hangt dat je kernwapens hebt.
Spiegelafstelplaats – hoe kom ik daar als mijn spiegels fout afgesteld zijn.
En mijn favoriet, voor het alom aanwezige debiele gedeelte van onze bevolking:
Bij Rood X rijstrook niet gebruiken – een toppertje !
@desjonnies: kernwapenvrije gemeente – nog nooit gezien dus ga ik er bij voorbaat van uit dat alle gemeentes kernwapens hebben

Spiegelafstelplaats – is door normaal vooruit te kijken gewoon te vinden

Bij rood kruis niet gebruiken – een bord voor de kneuzen die zelf denken te kunnen denken
Bij ons in Rijssen hebben we best wel een berg overbodig borden zoals “wandel gemeente”, “ondernemers vriendelijkste gemeente”. De Christenunie had laatst weer wat gevonden om geld over de balk te kunnen smijten, inderdaad nog meer borden, de plaatsnamen nu ook in het Nedersaksisch. Tweetalige plaatsmamen, dat bevindt je je in het gezelschap van Bitgummole en Oeteldonk, lijkt me niet dat wat je wilt uitstralen als oerdegelijke Twentse plaats.
Laat ze maar beginnen met die 100 en 130 borden op de rijkswegen.

Die eersten kunnen dan mooi als vervangingen dienen op bepaalde N-wegen.
ik vind het interessant dat HR als een borden registratie firma word genoemd. het is gewoon een ordinaire borden fabrikant met een groot marketing budget. de meneer van de HR groep heeft inmiddels bijna alle andere fabrieken overgenomen. In Zeeland heb je JKG nog verder is alles HR. Pol Heteren gebruikt het alu bord ook van HR. plakt alleen zelf de sign erop.
Eigenlijk is dit precies wat er overal om ons heen gebeurt als ambtenaren gewoon hun gang kunnen gaan, een ongebreidelde regeldrift zodat ze hun eigen baan kunnen rechtvaardigen.
Mocht je twijfelen aan de snelheid op een bepaald stuk, op de hectometer paaltjes staat tegenwoordig ook de geldende snelheid afgebeeld. Dan hoef je niet met 58km/h over een 80/100 km/h weg….
Ik zie die borden niet meer. Zie ik een woud aan aanwijzingen dan gaat mijn brein automatisch in auto-drive-mode: ignore the signs, observe the situation. Ik zie liever de moeder-met-wandelwagen tijdig dan dat ik wanhopig probeer de stortvloed aan overbodige info te ontcijferen.

“Je nadert een rotonde” Ja dat zie ik zó ook wel -daar voor me issie.
“Je mag alleen rechtsaf de rotonde op” Ja duh
“Pas op voor fietsers” Je méént het. Was dat een fietspad?
“Je nadert een met AHOB beveiligde overweg” Ik ben niet kippig!
“Pas op voor vliegtuigen” OK? Ik zal tijdig bukken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).