We krijgen in 2016 een nieuwe Volkswagen Phaeton

Auteur: , 28 Reacties

De legacy van Piëch wordt in leven gehouden.

De luxe van een Rolls-Royce, de souplesse van een Bentley, gecombineerd met de verpakking van een opgepompte Passat. Zelden probeerde een bovengemiddeld fijne auto zo ‘gewoon’ over te komen als de huidige Phaeton. Daarmee werd het nooit de verkoopknaller waar zijn initiator Ferdinand Piëch zo op hoopte, maar een nieuwe model moet daar verandering in brengen

Dat nieuwe model krijgen we volgend jaar al te zien, zo laat een kuchend iemand in regenjas op de payroll van Volkswagen aan Autoblog weten, die het ontwerp van de Phaeton ook al heeft gezien. Ons werd verteld dat de Duitsers afstappen van het terughoudende design waar de huidige mee behept is. De nieuwe Phaeton oogt namelijk een stuk meer uitgesproken en herkenbaar. Lees: de leek zal hem niet meer verwarren met een Passat.

De volgende Volkswagen Phaeton wordt eind volgend jaar gelanceerd, voorafgegaan door een debuut – wellicht in conceptvorm – op de Beijing Auto Show, de tiendaagse autoshow die in april begint. Niet verwonderlijk, aangezien China de belangrijkste afzetmarkt zal worden voor de Phaeton, samen met de Verenigde Staten. In 2017 komt ‘ie in Nederland op de markt.

Wat we al wisten over de nieuwe Phaeton

VW’s concurrent voor de 7 Serie en S-Klasse komt op het modulaire MLB Evo-platform te staan, dat ook dienst doet in de Audi A8. Qua motoren is bekend dat de W12 – sinds de facelift niet meer leverbaar – een comeback maakt. Verder is de achtcilinder weer van de partij, die straks ook in een 450 pk sterke dieseluitvoering is te bestellen. Wie om imago het milieu geeft kan opteren voor de plug-in hybride variant, waarbij een benzine-V6 gecombineerd wordt met elektrokracht. Iets waar Volkswagen al naar hintte met de conceptuele C Coupé GTE.

De productie zal plaatsvinden in de Glazen Fabriek in Dresden, waar de huidige Phaeton momenteel nog steeds deels met de hand op een parketvloer in elkaar wordt gezet. Hoewel de levering van de Phaeton deze week in Groot-Brittannië is gestopt, blijft de über-VW in Nederland leverbaar totdat de nieuwe zich aandient. Niet dat-ie hier, of elders in Europa, nog veel verkocht wordt, want de overgrote meerderheid verdwijnt naar de markt waar de nieuwe Phaeton vanaf 2017 moet gaan scoren: China.



28 reacties

Logisch, die wagen was al jaren in ontwikkeling en heeft al miljoenen gekost. Dat project ga je niet zomaar afschieten omdat Godfather Piëch weggestuurd is.
@Edge: zo werkt het niet, wanneer bedrijven een go/no-beslissing maken over het doorgaan, wordt er gekeken naar de nog nodige investering en de terugverdientijd/haalbaarheid. Projecten doorzetten omdat het ‘anders zonde is’ kan zorgen voor projecten die nog veel meer zonde zijn;)
@freshlife: Dat begrijp ik, en op basis daarvan zal onder Piëch ook de beslissing genomen zijn een Phaeton II te ontwikkelen. Ik roep alleen dat cancellen puur en alleen vanwege het feit dat eht Piëchs kindje is, zonde zou zijn van de centen die ze op dit moment al geïnvesteerd hebben. Dat die investering op basis van solide rekenwerk gebeurd is en niet ‘omdat Piëch dat zo graag wilde’ was duidelijk ;)
@freshlife: ROI heet dat :) Maar andere andere kant, het is gewoon een A8 met andere grill, lampen, knopjes en logo. Denk dat naast de Veyron VAG wel goed uitkijkt niet een verliesmakend model op de markt te zetten; de afschrijfkosten bij marketing lopen al de spuigaten uit …
@dawwg: daar gaat iets niet goed met het is gewoon een A8 met wat eigen dingetjes. De phaeton deelt meer met bentley dan met de A8. De phaeton stond net een klein treetje hoger dan de A8 toen die uit kwam. De A8 is echter meerdere malen herzien en verbeterd, en heeft nu een grote voorsprong.
Fantastische auto.
Kan zo meedoen met de rest in die klasse
Zakt in waarde gelijk een baksteen
Is dus één van de betere okkasie kandidaten
Je steekt niemand de ogen uit
En in het verre Oosten is het imago van Volkswagen compleet anders dan hier, daar is het echt een Bazenauto !
@desjonnies: Het ding is ook top als tweedehands auto, wat me tegen hield was het ontzettend hoge gewicht en de wegenbelasting die daarbij zit.
@azenomei: Wegenbelasting was nog overheen te komen voor mij, verbruik ook nog wel (eventueel zat ik al te denken om een LPG tank in te bouwen), maar de jaarpremie voor een allrisk verzekering was bijna 50% van de vraagprijs en daar sloeg ik echt van achterover.
Een autofabriek met houten vloer .. Lijkt me heerlijk om op te werken .. Warm en stil .. Weet ook wel dat het verpakt zit tussen beton en een dikke laklaag .. Maar toch ..
Als hij nou eens wel mooi wordt…..
Een V8 diesel met 450 pk lijkt me heerlijk. Lekker zweven met bergen koppel onder je rechtervoet.
Ik blijf een zwak houden voor de Phaeton. Wordt ook mooi oud, nog altijd een ingetogen dik model. Het blijft een interessante gedachte om voor 10k een hele mooie uit Duitsland te halen. Of een van de allerlaatste met woekerkorting kopen om hem vervolgens helemaal op te rijden. Die ouwe gouwe 4.2 koppelen aan een LPG tank en jarenlang ingetogen genieten.

Overigens is de W12 na de facelift gewoon leverbaar gebleven, en niet in Nederland.
Ik ben momenteel in China voor zaken maar heb nog geen enkele pheaton gezien… Wel veel audi A8 W12…
@nikos: In de Volksrepubliek China gaan de rijken natuurlijk niet een Volkswagen kopen; dat is niet onderscheidend genoeg; het net zoals is Rusland zullen ze voorlopig nog wel een tijdje communisme-compensatie-drang hebben.
Jammer, geen W12:(
Dit is toch wel de flop der floppen van het VAG concern, misschien wel net zo’n grote flop als de A2 destijds…
Kansloos en dom, ze hebben de A8 al en Bentley, wat willen ze nou nog meer?
@stationcar: beide kan ik niet echt als ‘flop’ zien. De Audi A2 was een zeer geslaagde en vooruitstrevende auto die zijn tijd ver vooruit was. Echter, de dure bouwwijze zorgde ervoor dat ie nauwelijks goedkoper was dan een A3. En niemand was destijds geïnteresseerd in zuinigheid en efficiency. De A1 is technisch gezien een Fabia/Ibiza/Polo met andere koets, interieur en logo’s, maar vertoont grote gelijkenissen. Wat dat betreft een stap achteruit. Als de A2 uitgebracht werd in 2010 was het misschien allemaal heel anders gelopen.

De Phaeton is er nooit alleen geweest om goed te verkopen, dat zijn de doelstellingen ook nooit geweest. De Hoge Heren Piëch en Pischetsrieder destijds wisten toen al dat het geen verkooptopper zou worden, maar dat was de bedoeling ook niet. De auto diende als uithangbord van wat VW in zijn mars heeft. Pischetsrieder zei ooit: “Als we dankzij de Phaeton 100 euro meer per Golf, Polo en Passat kunnen vragen, is het een zeer groot succes”. En ik denk dat ze daar wel in geslaagd zijn. Ondanks dat Volkswagens relatief duur zijn, verkopen ze nog altijd erg goed. Misschien niet direct te herleiden naar de Phaeton, maar alle beetjes helpen. Zelfde geldt voor de Veyron. Gewoon een prestigeobject om de merkbeleving te vergroten, zelfde geldt voor de LF-A en GT-R: de auto’s worden met verlies verkocht, maar dat is het punt niet. Het zijn showcases, rijdende etalages van wat een merk in zijn mars heeft. Daar was de Phaeton voor bedoeld.
Dit is net een langere skoda superb van de vorige generatie met oude audi led strips. Niet mijn ding
Zal ongetwijfeld heel fijn rijden.
Prachtige ingetogen wagen, vind ze echt super, al vanaf het begin.
Maar nog steeds dat lompe stuur en die lelijke pook
@nieuweling: je hebt door dat je nu naar foto’s van het huidige model zit te kijken right?
Altijd al prachtige auto`s gevonden en dit model vind ik zelfs mooier dan de huidige a8. Prachtig gewoon. Ingetogen en stijlvol, maar toch enorm dik.
Volkswagen herscher. Goed om dit bericht te lezen. De pheat is gewoon een heerlijke ordinaire grote VW waar niemand aan kan tippen met uitzondering van de Honda Legend.
Ik kan aleen zeggen dat ik de lampen mooi vind
Dat er markt voor is. Je ziet er trouwens ook erg weinig
@mrrallycross: Moet je eens over de grens kijken in Duitsland, Daar is hij toch een stuk populairder.
Pfff hebben ze daar zo lang over gedaan? Ik zie nauwelijks verschil

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).