De nieuwe VW Phaeton: dit gaat ‘m ongeveer worden

Auteur: , 62 Reacties

De grote VW sedan is nog niet gepresenteerd, maar deze C Coupé GTE geeft een heel aardige indruk van het uiterlijk. Oh ja, en van een hybride aandrijflijn die er zeer waarschijnlijk in komt.

Onder de verschillende modellen die Volkswagen de afgelopen dagen op de Shanghai Auto Show presenteerde zit deze C Coupé GTE; een 5 meter lange vierdeurs coupé die wordt gebouwd op het MLB platform. Het is dan ook duidelijk de grote broer van de Sport Coupé Concept GTE, die eerder dit jaar nog prima in de smaak viel.

De C Coupé zit met z’n aflopende daklijn een beetje in het grijze gebied tussen ‘coupé’ en sedan in. Overigens is de auto ook ontworpen met het oog op de Chinese klant, dus reken maar dat het met de beenruimte wel snor zit. Minstens zo interessant als het exterieur, is hetgeen onder de kap ligt; een hybride aandrijflijn.

Volkswagen C Coupé GTE Concept

De aandrijflijn

Het systeem is bij elkaar goed voor 245 pk en een verbruik van 2,3 liter per 100 km. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een TSI-blokje met 210 pk en een elektromotor van 124 pk. Die laatste wordt gevoed door een accupakket met een capaciteit van 14,1 kWh.

Het gecombineerde koppel (500 Nm) wordt via een 8-traps automaat naar de wielen gestuurd. Volledig elektrisch rijden kan over een afstand van 50 kilometer, de topsnelheid wordt dan wel beperkt op 130 km/u. Normaal gesproken trekt de C Coupé GTE door tot 232 km/u en van 0-100 gaat in 8,6 tellen.

Naar alle waarschijnlijkheid komt de petrolhead in de nieuwe Phaeton ook stevig aan z’n trekken. V8- en W12-motoren zouden weer in de planning zitten.



62 reacties

Mooi, strak en statig
De vorige viel wat tegen, benieuwd of deze op de oprit komt ipv de gebruikelijke passat.
@Hupke: Jij vraagt je dus af of Passat-rijders hun vertrouwde Passat nu gaan inruilen voor een Phaeton? Het antwoord daarop kan ik je al geven zonder in mijn glazen bol te kijken.
@berlinetta: ik denk dat hij zijn eigen oprit bedoeld ;)
@berlinetta:

M’n vader mag ieder jaar een nieuwe wagen nemen, en meestal pakt die een passat maar soms ook wel een phaeton, al zal met de belastingsregeling die er sinds 3 jaar is dan wel eentje moeten komen met een 2.0 erin.
@Hupke: oh je vadur..
@sanderm3: serieus… Als zijn vader een paar keer een Phaeton heeft gehad vind ik dat juist iets om toe te juichen! Geeft aan dat een liefhebber is. Maar ja, populisme gaat niet samen subtiliteit.

@hupke: haters gonna hate. Gaaf dat ie een paar Phaetons gehad heeft. Welke uitvoeringen heeft ie gereden?
@Hupke: Het klinkt alsof hij leasecontracten van een maand lang heeft..
VW gaat dus gewoon stug door met deze limo. Ik dacht dat dit ding voor geen meter verkocht werd, kan het mis hebben.
@rikus: duitsland kun je ze af en toe nog wel eens zien ben in de fabriek in dresden geweest maar daar wordt voortaan ook gewoon doodleuk de bentley flying spur gemaakt dus zal niet veel verkocht worden puur status, volgensmij kopen die chinezen hem wel graag.
@rikus: vw heeft deze auto meer in het assortiment als statement en om te laten zien wat ze kunnen, niet om Veel van de verkopen van dat doet de passat of de a8 van audi wel.
@sr20det:
Dus ze willen laten zien dat ze een Passaai ook in maatje XL kunnen bouwen…?

Nou, nou, dat noem ik wel een statement zeg, poeh, poeh, i’m impressed….
@jrk68: toen de Phaeton uitkwam was het echt wel een indrukwekkende auto. Een schitterend interieur, fantastische afwerking, ongelooflijke bouwkwaliteit, stabiel rijgedrag en bijzondere motoren (V10 TDI en W12). Bij zijn eerste test in de AutoBild en Auto Motor und Sport won de Phaeton W12 het van de A8 W12, 760i en S600.

Ok, nu is het een verouderde auto en dankzij de wat oudere techniek ingehaald door de concurrentie, en daardoor helaas duur (co2 uitstoot), maar nog altijd een bijzonder fijne reisauto. Ik zou wel een mooie voor 10k uit Duitsland willen halen, maar de kosten om hem te rijden zijn nogal erg hoog.
@rikus: Het is volgensmij meer een showcase om te laten zien wat ze allemaal kunnen.
@dutchdriftking: De VAG durft wel geld uit te geven voor dit soort projecten. De Veyron is toch ook een soort showcase waar alleen maar geld bij moet.
Nutteloos feitje: 2 weken geleden stond ik bij de pomp naast Huub Stapel. Hij heeft, je raad het al, een Phaeton.
@rikus: jack van gelder zweert er ook bij scheen. Was bij hem een paar jaar geleden iets met de serienummers. Dat hij een nieuwe kocht en bleek aan de serienummer dat het een oudere Was dan hij eerst in reed. Ofzoiets.
een audi, met een Hofmeister knik, such pretty, much original, wow
@breakingpoint: hahaha scherp!
Like
Erg netjes. Een aantal bezoekers hier zullen het helemaal niks vinden want VW maar als ik het geld zou hebben zou ik er serieus over nadenken. Alleen al omdat ik dan de enige ben in Nederland die er een zou bezitten en nogmaals, ik vind het een mooie auto.
@bitethepillowimgoingindry: beetje jammer deze reactie. De auto vindt ik zelf erg mooi en ook het interieur lijkt redelijk vooruitstrevend te worden als ze wat van de concept tekeningen overlaten. En ik weet zeker dat veel mensen met mij dit denken. Maar je als je meer dan 80.000 euro stukslaat op een auto, dan koop je meer dan alleen een goed product, je koopt voornamelijk ook status. Er moet een bepaald merkje op zitten anders voelt het niet goed. Je kan nirmand uitleggen dat je een Volkswagen van bijna een ton hebt gekocht. Dat is ook de reden dat Skoda geen dure auto’s kan maken. Niet dat ze dit niet “kunnen” maar niemand gaat ze kopen. Audi maakt geen goedkope auto’s en VW geen dure, zo is het en zo zal het altijd blijven.
@SDM: Ben ik niet met je eens. Of je waarde hecht aan ”status” is persoonlijk. Sommige bezoekers hier zouden nooit een GTR kopen maar een 911 vanwege de status. Ooit gelezen bij een post over de GTR jaren terug.

Ik zou zelf altijd de GTR kiezen want de status van de 911 kan me gestolen worden. Ik wil gewoon de GTR. Dus, mocht ik 80 K te besteden hebben zou ik de Phaeton misschien wel kopen. Want anderen daarvan vinden maakt mij niks uit.
@bitethepillowimgoingindry: Iemand waarmee ik kan praten. Status boeit mij niet of wat anderen ervan zullen denken. Ik zou de auto kopen die ik wil en het mooiste vind. Ik sta open voor de perfecte GT-R, Phaeton, maar ook voor de 911.
Die grille vind ik persoonlijk ontzettend lelijk.
Die chinezen met hun beenruimte…..
@dutchdriftking: Chinezen, gemiddelde lengte m/v 166/157 cm, hebben dan ook zelden iets met hoofdruimte. Als jij snor zit qua beenruimte (maar met je nek stijf gebogen tegen het dak), kunnen zij lekker onderuitgezakt hun benen strekken.
@dutchdriftking: waarschijnlijk voor bungabunga feestjes op de achterbank
Ik vind hem best geslaagd. Strak en zakelijk en zal zeker goed in de smaak vallen bij Audi- en/of VW-klanten. Ik vind het onderscheid tussen Audi en VW qua uiterlijk wel erg klein worden. Plak hier een Audi-grille op en ik had het ook geloofd.
Dashboard lijkt wel een polo/Passat als je dan een S klasse ziet dat is toch heel wat anders en die is allang leverbaar.
Nog iets anders; een coupé heeft toch altijd 2 portieren?
@bitethepillowimgoingindry: Volgens autoliefhebbers wel, volgens automakers niet meer.
@berlinetta:
Volgens sommige premium autobouwers uit mijn Heimat niet.
Het door mij zo geliefde Mercedes is met die idioterie begonnen.

Nooit geweten dat een Neanderthaler marketingmanager kon worden, maar in mijn thuisland kan tegenwoordig alles.
Het ergste is nog dat alles itt 75 jaar geleden nog voor zoetekoek genomen wordt….

Voor zover deze les in de evolutie van de Mensch, ga nu fijn F1 kijken.
@jrk68: Of de term vierdeurscoupé nou klopt of niet, ik maak me er niet zo druk om. Ik vind de CLS en de 6 GC toch verdomd fijne auto’s.
@bitethepillowimgoingindry:
Dat hoeft niet zo te zijn. Strikt genomen (lees: volgens de door de SAE opgestelde richtlijnen) heeft het meer te maken met de binnenruimte en dan vooral de verhouding van de ruimte van de achterbank t.o.v. de ruimte van de voorstoelen.
Nou, geef hem dan maar gewoon. Ongeveer.

Nee, bah. Weinig karakter.
*vergelijkings-mongool modus aan*

Ik zie wel iets van de Tesla Model S in de achterkant.

*vergelijkings-mongool modus uit*
Off-topic: waarom gebruikt VW oude plaatjes van de skyline??? De Shanghai Tower is al af namelijk.
@galverink: ik maak me meer zorgen om die gebouwen die dichtbij de wagen opeens uit het niets opduiken als je door de galerij klikt ;)
‘Het systeem is bij elkaar goed voor 245 pk en een verbruik van 2,3 liter per 100 km. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een TSI-blokje met 210 pk en een elektromotor van 124 pk. Die laatste wordt gevoed door een accupakket met een capaciteit van 14,1 kWh.’


Ik weet dat je elektro-pk’s en benzine-pk’s niet mag optellen, maar waarom krijg je hier zo weinig?
@terminator: dat viel mij idd ook op dat is wel heel weinig
Bij de buren wordt niet gesproken over de nieuwe Phaeton, maar over een model tussen de Passat en De Phaeton in.

“Met deze concept-cars blikt Volkswagen vooruit naar een model tussen de Passat en de Phaeton. Met een dergelijke auto wil het merk het opnemen tegen auto’s als de BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en Audi A6. We verwachten die auto rond 2017 bij de dealers.”
@chills: Dat was hier ook ter sprake een tijdje terug, dat de nieuwe Phaeton op een kleiner platform zou komen te staan en een maatje A7 zou worden.
Zeker mooi voor een volkswagen
Prachtige wagen! Statig, iets gedurft en toch vw..
Mooi en strak ding! Vind hem bijna mooier dan de A8. Hij lijkt me alleen veel te uitgesproken qua design voor de doelgroep van een Phaeton..
Gedrocht
Uitgerekte Passat?
Geef mij toch maar een s klasse..
hoffmeister knik, angel eyes…
Zal wel aan mij liggen denk ik maar ik zie op een of ander manier een Tesla in deze Phantom
Pheaton bedoel ik
@pagani86: het is zondag. Moet Phaeton zijn
Belangrijkste vraag voor wanneer staat die op de planning. BMW komt met de nieuwe 7-serie, binnenkort ook de nieuwe Phaeton dus. Ook Porsche en Audi zullen niet achterblijven en komen met de nieuwe Panamera en A8. De Phaeton zal heus wel verkocht worden, misschien niet hier anders was de productie stilgelegd.
@michaelcorleone:
Zolang het klootjesvolk genoeg Golfjes huurt, zal Piech doorgaan met geld verslindende mechalomane projecten als Bugatti en de Phaeton. Gewoon omdat hij daar een harde plasser van krijgt en de Golf huurders iets te dromen te geven.

Sorry, zo werkt de marketing, leuker kan ik het niet maken….
@jrk68: Gelukkig ben ik geen manager of een of ander CEO die naar cijfertjes kijkt. Dat Bugatti er is vind ik juist positief, de Veyron is een ontzettend dik apparaat. Hetzelfde geldt voor de Phaeton eigenlijk, hoe meer diversiteit hoe beter. In Duitsland kom ik hem toch met regelmaat tegen.
Als Volkswagen de Phaeton een tweede leven gunt en wordt gefinancierd door de opbrengst van andere verkopen binnen het concern heb ik daar niets op tegen. Kan ook een strategisch zet zijn. Het ontwikkelen van nieuwe techniek bijv.

Aan de andere kant is Piech Piech geworden door juist zulke besluiten te nemen, het gaat nu beter dan ooit met het concern.
Het is natuurlijk persoonlijk maar vind het wel leuk als ik een Phaeton zie.
Volgens mij ben jij meer een Mercedes man als ik het goed heb.
@michaelcorleone:
Ik zal het nog een keer uitleggen.
Ik ben niet beperkt door een voorkeur voor een merk, wel door mijn ideeën over wat een auto in mijn ogen moet zijn.
Dat laatste maakt het voor mij bijna onmogelijk om nog iets nieuws te vinden. Ik wil namelijk een auto die intuïtief reageerd, geen juwelenkist met aaibaar dashboard, geen bemoeial met honderd elektronische beschermengels.

Als je deze ontboezemingen goed interpreteerd zou je een merk voorkeur kunnen destilleren….
@jrk68: Ik sta in principe ook open voor alle merken zolang ik ze maar mooi vind.

Op basis van de door jou opgenoemde criteria kan ik meerdere merken opnoemen, om er eentje te benoemen zoals Lotus dus.
Dit heeft niks met een Passat te maken als we de tekeningen bekijken, hij is zo te zien net als de vorige Phaeton op de Audi architectuur gebaseerd. Hopelijk bestaat hij nu niet uit verouderde A8-onderdelen.
@Tommy2:
De Phaeton heeft nooit op A8 architectuur gestaan.
A8 is van aluminium waar de Phaeton en zijn zusje de Conti van blik zijn.
@jrk68: De koets van de A8 is opgetrokken uit alluminium ja, het chassis niet. De Phaeton deelt zijn aandrijflijn met de A8, waar later ook de Continental gebruik van maakte. Behalve wat vernuftige snufjes in het interieur was alles al bedacht in de A8.
Heel zakelijk, heeeeeeeeeeeelll zakelijk…… Niks mis mee als ik mijn neef moet geloven, auto’s zijn volgens hem bedoeld om naar het werk te gaan en om vervolgens weer thuis te komen, Owja… het liefst een de diesel met een automaat… en de motor mag niet te horen zijn en van de automaat mag niks te voelen zijn bij overbrengingen.. deze beste man rijd, u raad het al… een volkswagen pheaton (2007)
Mooi strak zowel van buiten als binnenin. Het is een compleet nieuwe auto geworden en geen facelift. Waarschijnlijk een grotere kans succes in USA en China want hier moet alles toch gedownsized worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).