• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel allrisk verzekerd en toch keert verzekeraar niets uit bij diefstal van auto

Auteur: RubenPriest, gepost 19 juli 2025 om 07:40 – 31 Reacties

Wel allrisk verzekerd en toch keert verzekeraar niets uit bij diefstal van auto

Je auto met een waarde van enkele tienduizenden euro’s is gestolen en de verzekeraar weigert uit te keren, hoe dan?

Je geliefde auto allrisk verzekeren en daarna wel denken dat het goedzit. Bij diefstal krijg kun jij immers aanspraak doen op je verzekering, toch? Nou, helaas is dat niet zo simpel. En misschien is het nu wel tijd om even huiswerk te doen hoe het ook alweer zit met de voorwaarden.

Wat zegt je verzekering over diefstal?

De kleine lettertjes. We zeggen allemaal dat we ze lezen, maar in de praktijk valt dat wel mee. In het geval van een autoverzekering kan het de moeite zijn. Want als je niet goed oplet sta je zomaar met lege handen als bijvoorbeeld je auto gestolen wordt.

Voor Chris van der Hoest uit Amsterdam werd het bittere realiteit. Tegenover de Telegraaf doet hij zijn verhaal. In de nacht van 23 mei werd zijn Lexus RX stilletjes van zijn oprit gerold. Op camerabeelden is te zien hoe twee mannen rond 00.55 uur zijn terrein oplopen en er enkele minuten later in zijn auto vandoor gaan. Maar de echte schok kwam pas daarna: zijn verzekeraar, Centraal Beheer, keerde niets uit. Ondanks een allriskverzekering!

De reden? Zijn allriskverzekering dekte de diefstal niet omdat zijn Lexus RX geen aanvullend voertuigvolgsysteem had. Terwijl dat wel een voorwaarde is van Centraal Beheer bij auto’s jonger dan vijf jaar én duurder dan 75.000 euro. Iets met kleine lettertjes in de voorwaarden waar men niet naar kijkt of overheen leest.

De zaak van Van der Hoest staat niet op zichzelf. In de eerste helft van 2025 werden er volgens de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) 3.645 personenauto’s gestolen, een stijging van 20 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Dure SUV’s zoals de Lexus RX zijn geliefd bij professionele bendes, die de auto’s vaak binnen enkele uren over de grens krijgen.

Het probleem zit hem volgens jurist Rembrandt Groenewegen (DAS) vaak in een misverstand over de dekking. Veel mensen denken dat een allriskverzekering álles dekt, maar in werkelijkheid gelden er regelmatig aanvullende eisen.

Het is de moeite om eens in je voorwaarden te duiken om te lezen jouw auto ook wel echt gedekt is. Zou toch lullig zijn als je iedere maand een pittig bedrag overmaakt naar de verzekeringsmaatschappij, maar achteraf blijkt dat je helemaal geen dekking hebt bij diefstal.

Niet elke verzekeraar legt het even duidelijk uit. Sommige waarschuwen actief, anderen melden het slechts summier. Huiswerk doen dus, want aannemen dat het allemaal wel geregeld is kan je duur komen te staan.

Ook belangrijk: mocht een aanvullend alarmsysteem een vereiste zijn, dan is het ook van belang deze regelmatig te laten keuren. Geen certificaat, geen bijstand van de verzekeraar bij diefstal. Zo, jij heb wat te doen vandaag!

Ook interessant!

  • Auto gestolen? Hier gaan veel Nederlandse gestolen auto's naartoe
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, diefstal, Lexus

Vorig bericht: « EV waar we al heel lang op wachten wordt wéér uitgesteld
Volgend bericht: Emma Watson blijkt een draak in het verkeer »

Lees Interacties

Reacties

  1. vodgen zegt

    19 juli 2025 om 08:12

    Het is zijn eigen schuld. Ook mijn verzekering eist een extra beveiliging d.m.v. een voertuigvolgsysteem of terugvindsysteem (TV) naast het klasse 3 alarm. Dit werd duidelijk aangegeven op de website voor het afsluiten va nde verzekering maar ook in de polis stond het nog een keer vetgedrukt. En ja, als je dat allemaal niet leest is het jammer dan en zelf betalen.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      19 juli 2025 om 08:19

      Dat is dan klasse 4 of 5.

      Login om te reageren
      • vodgen zegt

        19 juli 2025 om 10:51

        [quote]Dat is dan klasse 4 of 5[/quote]

        Nee dat is geen klasse 4 of 5.
        Klasse 3 met TV (terugvindsysteem). Dit is gewoon een klasse 3 met een peilzender welke 1 x per 24 uur de locatie doorgeeft. Dus geen realtime info.
        Klasse 4 is met voertuigvolgsysteem. Dan kun je realtime de auto volgen. Plus er moet een extra startonderbreker zijn ingebouwd.
        Klasse 5 is hetzelfde als klasse 4 maar dan worden alle systemen aan elkaar gekoppeld in de PAC centrale en niet losstaand aangemeld.

        Login om te reageren
        • HZW zegt

          19 juli 2025 om 13:27

          Ja, een 5 PAC systeem moet je gewoon altijd laten inbouwen als je een nieuwe auto koopt, zelfs als het voor de verzekering niet nodig is.
          Verkeerde bezuiniging, als je wel een dure nieuwe auto koop maar niet de beveilig op orde brengt.
          Een verzekering maatschappij kan op elk moment de voorwaarden veranderen, deze maand ben je wel verzekerd voor alles all-risk, één verandering van de voorwaarden en je bent niet meer voor alles all-risk verzekerd.

          Login om te reageren
          • Stefje zegt

            19 juli 2025 om 15:30

            Polis mag niet enkelzijdig gewijzigd worden zonder je eerst de kans te bieden kosteloos op te zeggen. Die vlieger gaat dus niet helemaal op.

            Waarschijnlijk dacht hij dat de auto dat systeem had, omdat hij hem ongetwijfeld altijd kon volgen in de app op zijn tel, maar dat telt echt niet voor alarmklasse 4 of 5.

            Login om te reageren
  2. lpgbarrel zegt

    19 juli 2025 om 08:14

    De boefjes en verzekermij hebben goed verdiend aan meneer Van der Hoest..

    Login om te reageren
  3. hotze zegt

    19 juli 2025 om 08:14

    Heeft de verzekeraar (of adviseur) niet de (zorg)plicht om dit te controleren bij acceptatie van de verzekering? Of in ieder geval duidelijk aan te geven aan de verzekeringnemer dat een volgsysteem verplicht is voor dekking tegen diefstal.
    Vaak wordt dit opgenomen in de polis van het softwarepakket en daar is makkelijk een overzichtje van te maken en actie op te ondernemen.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      19 juli 2025 om 08:24

      Ja, ze zetten het op het polisblad. Dat heeft meneer kennelijk niet gelezen.. Beetje flauw gezeur dus van deze meneer..

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        19 juli 2025 om 11:14

        Nou, als ex-klant van de in het bovenstaande artikel genoemde verzekeraar kan ik je vertellen dat deze partij bij elke stilzwijgende verlenging van de verzekering polis wijzigingen doorvoert die soms ingrijpende consequenties kunnen hebben, maar waarvoor niet actief wordt gewaarschuwd.

        Dat, en het feit dat ik een belachelijke premie stijging voor m’n kiezen kreeg toen ik er tijdelijk een tweede auto naast bezat, deed mij besluiten die club uit Apeldoorn te verlaten en nooit ook maar meer te heroverwegen als verzekeraar.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          19 juli 2025 om 13:11

          Precies dit, die stilzwijgende veranderingen elk jaar hebben grote gevolgen en je hebt gewoon niet de tijd om ieder jaar alle polis wijzigingen door te nemen van al die verzekeringen. Klaar met die Nederlandse rechters, want daar ligt het probleem.

          Login om te reageren
    • Berkeneik zegt

      19 juli 2025 om 11:19

      De zorgplicht geldt voor een assurantietussenpersoon. Als die er niet is en de verzekeraar heeft het duidelijk aangegeven, dan ben je gebonden aan de gemaakte afspraken. Overigens legt een verzekeraar een alarmverplichting vast in een clausule. Dat is net iets anders dan de voorwaarden. Bij het ontbreken van een causaal verband, kun je onder een clausule uitkomen.

      Login om te reageren
  4. a_buis zegt

    19 juli 2025 om 08:20

    Gevalletje krokodillentranen

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    19 juli 2025 om 08:53

    Als hij zijn verhaal doet met het idee anderen te waarschuwen om nog eens een dubbelcheck te doen op de verzekering en de voorwaarden; dan is het best nobel.

    Maar volgens mij is het altijd vrij duidelijk dat je met duurdere auto’s ook aanvullende eisen hebt. Bij de verzekeringen die ik weleens heb afgesloten werd dit altijd duidelijk tijdens het afsluiten, maar heb je vervolgens wel eigen verantwoordelijkheid om aan die voorwaarden te voldoen, dat wordt niet gecontroleerd of iets.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    19 juli 2025 om 08:57

    Blijkt toch niet elke VK lezer zo’n grote intellectueel te zijn als-ie zelf dacht 😁

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      19 juli 2025 om 09:10

      Omdat hij naar de Telegraaf is gerend zal het niet direct een vk lezer zijn toch. Stemmingmakerij. “Ze naaien ons burgers” etc. Geniet van de zon vandaag!

      Login om te reageren
  7. dijan zegt

    19 juli 2025 om 09:49

    Bij verzekeringen is er wel verschil ,sommige verlangen niet alarm klasse 3 of meer bij dezelfde auto .

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    19 juli 2025 om 09:59

    Gewoon eisen van verzekeraars dat zij het noodzakelijke bewijs moeten ontvangen en anders de verzekering omzetten naar WA of beperkt Casco. Dit soort acties brengt de verzekeraars weer in een slecht daglicht. En zeker bij deze bedrijfstak geldt: de vele goeden lijden onder de kwaden.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      19 juli 2025 om 11:15

      Het brengt eerst en vooral aan het licht, dat meneer van der Hoest in dezen een beetje naïef danwel onbenullig is.

      Login om te reageren
  9. Jurgen zegt

    19 juli 2025 om 10:04

    Auto’s niet ouder dan 5 jaar van 75k moeten een volgsysteem hebben. Toch vreemd dat Centraal Beheer niet met klem de verzekeringsnemer daarop attent gemaakt heeft. Lijkt me dat zij aan zo’n verzekering nog meer kunnen verdienen. Tuurlijk kleine letters hoor je ook te lezen maar in dit geval gaat Centraal Beheer ook niet geheel vrij uit in de zin van slechte service. Of misschien ging het bewust;) Nu hoeft Centraal Beheer niks uit te keren…

    Login om te reageren
    • vodgen zegt

      19 juli 2025 om 10:47

      Ze maken de klant toch attent daarop? Via de website voordat je hem afsluit en via de polis.
      Ik heb even mijn kenteken ingevoerd bij Centraal Beheer en krijg dan onderstaande melding en daarmee geeft Centraal Beheer alles netjes van tevoren aan.
      Voor uw auto gelden extra beveiligingseisen
      Voor uw auto gelden extra beveiligingseisen
      Diefstal en joyriding zijn alleen verzekerd als uw auto extra beveiligd is met één van de onderstaande systemen:
      Een voertuigvolgsysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.
      Een Terugvindsysteem (TV) met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.
      Een LoJack Peilzender.
      U toont de beveiliging van uw auto aan met een geldig certificaat. Het alarm staat aan als u niet met de auto rijdt.

      Login om te reageren
  10. Friez zegt

    19 juli 2025 om 10:59

    Tja, beetje dom van de eigenaar als je het mij vraagt. Bij mijn Cayenne werd -naar mijn mening- bij het zoeken naar een verzekering heel erg goed duidelijk gemaakt wanneer er een Klasse 3 of 5 alarm verplicht was. Ik denk dat dit een gevalletje van ‘gegokt en verloren’ is van de eigenaar van de RX. Premies voor Klasse 5 zijn lager dan een Klasse 3 en de kans dat je auto gestolen wordt is relatief klein. Wel vind ik het overigens vreemd dat geen enkele verzekeraar om de certificering vraagt, want ik denk niet dat mensen jaarlijks hun alarm laten keuren.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      19 juli 2025 om 11:10

      Qua dat laatste : verzekeringsnemers met meer dan één hersencel doen dat wél, je krijgt tenslotte elk jaar een melding van je alarmboer, dat je systeem uiterlijk per datum-x opnieuw gekeurd moet zijn om z’n geldigheid te behouden.

      Login om te reageren
    • vodgen zegt

      19 juli 2025 om 11:21

      [quote] Wel vind ik het overigens vreemd dat geen enkele verzekeraar om de certificering vraagt, want ik denk niet dat mensen jaarlijks hun alarm laten keuren. [/quote]

      Ze vragen inderdaad niet om het certificaat maar doen dat wel als je auto is gestolen. En dan val je door de mand asl je geen certificaat kunt overleggen.
      Keuren van het systeem is pas nodig na 3 jaar. Daarna ieder jaar.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        19 juli 2025 om 20:23

        Bij mijn BMW nemen ze die vernieuwde certificering mee als hij voor onderhoud komt. Pro-actief vragen ze dan of ze die keuring moeten uitvoeren. Makkelijk voor mij, extra geld verdiend voor BMW.

        Login om te reageren
  11. wimof zegt

    19 juli 2025 om 13:18

    Waarom er geen aankruishokje van maken bij aanvaarden algemene voorwaarden.

    Login om te reageren
  12. mc96 zegt

    19 juli 2025 om 14:47

    Heb het artikel in de Telegraaf ook maar even gelezen. De verzekeraar wijst er bij het afsluiten op. Op het polisblad, in de brief die je ontvangt bij het afsluiten van de verzekering enz. En de Telegraaf kopt dan vervolgens dat de verplichting voor een volgsysteem ergens verborgen staat ….. wonderlijk.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      19 juli 2025 om 15:17

      De Telegraaf…

      Login om te reageren
  13. melcon zegt

    19 juli 2025 om 17:34

    Je hebt ook verzekeraars die bij aanmelding een voorlopige all risk dekking bieden en deze pas na bewijs omzetten naar definitieve dekking. Wordt bewijs niet binnen gestelde periode geleverd (verschilt maar meestal 2 tot 4 weken) krijg je bericht dat je dekking wordt omgezet naar wa of beperkt casco zonder diefstal.

    Deze club uit Apeldoorn doet dat uiteraard niet, die draaien het liefst overal onderuit en zullen het houden bij een vinkje op een inschrijfformulier en een zinnetje halverwege een polis. Ik zou zeggen blijf er uit de buurt ;-)

    Login om te reageren
  14. isleofman zegt

    19 juli 2025 om 19:26

    Onze bimmer werd aan de binnenkant gestript. Ruim 22k schade excl. btw. Ik had enorm veel geluk deze keer want mn dealer had een maand er voor het alarm voorzien van een nieuw certificaat. Zal je gebeuren zeg….

    Login om te reageren
  15. degrotemuis zegt

    20 juli 2025 om 08:47

    Klinkt als een kwestie van je polis checken en of vragen naar de aanvullende eisen als je telefonisch afsluit, want die voorwaarde hebben ze bij CB al jaren. Nog een tip voor de tweewieler liefhebbers onder ons: als je een ART klasse slot eis hebt, check even periodiek bij ART of je slot nog voldoet aan de eisen voor die klasse. Ik heb een aardige tijd met een afgekeurd setje sloten gereden omdat beide niet meer voldeden aan de ART eisen…

    Login om te reageren
  16. Minze Broersma zegt

    20 juli 2025 om 11:10

    Ja, ik vind zowiezo diefstal een zaak van de overheid. Je bent namelijk slachtoffer van een misdrijf en de overheid had moeten handhaven.
    Bijna altijd zijn criminelen een “bekende” van justitie, dus die wist ervan en faciliteerde min of meer de activiteiten.
    Verzekeren doe je tegen schade die per ongeluk gebeurt of andere onvoorziene omstandigheden.
    Dat een verzekering een verdien model heeft gebaseerd op criminele activiteiten vind ik al onwenselijk en er dan ook nog een slaatje uit slaan met kleine lettertjes. Bah..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North