
Een Model 3 voor nog geen €15k? Doe het niet. Zeker als je jong bent!
Waar het in jouw jeugd misschien stoer was om zoveel mogelijk geluid of zwarte pluimen te maken met je eerste auto, schijnen jongeren nu juist popiejopie te zijn met een EV. Aangezien jongeren nog aan het bijkomen zijn van de studieschuld zit een nieuwe Renault 5 er waarschijnlijk niet in. Dan maar een goedkope Model 3 oppikken? Er zijn er immers genoeg! Toch zou ik je adviseren om er nog even van weg te blijven.
De tweedehandsmarkt heeft een nieuwe impuls gekregen. Leaseauto’s die in 2019 en 2020 werden uitgedeeld, worden nu niet nog eens uitgeleend, maar verkocht. Door de hoge kilometerstand (en om nog een reden die dadelijk aan de beurt komt) zijn deze EV’s niet veel meer waard. Een Model 3 met ruim 2 ton op de teller staat al voor minder dan € 15.000 te koop.
Verzekeringspremie gaat door het dak
De eerste reden voor het skippen van goedkope EV’s is de verzekering van je auto. Elektrische auto’s zijn van zichzelf al duurder om te verzekeren dankzij kostbare componenten, zoals de batterij, elektromotor en geavanceerde technologie. Mochten deze onderdelen kapot gaan, dan kunnen de reparaties flink in de papieren lopen. Daarnaast zijn de meeste elektrische auto’s in aanschaf duurder dan benzineauto’s. De verzekeringsmaatschappij kijkt naar vervangingswaarde, niet naar de huidige waarde van je auto. Dat leidt automatisch tot hogere verzekeringskosten.
Nog een groter nadeel: je bent jong. Daardoor vindt de verzekeraar dat je een grotere kans hebt op een crash of anderszins schade. Als jij dan in een EV met een paar honderd pk rijdt, wordt de kans op schade nog groter. En hoe hoger de kans op een krasje, hoe groter de premie die je moet betalen.
Zoveel meer premie omdat je jong bent
Autoverzekering.nl heeft uitgerekend hoeveel meer geld jongeren kwijt zijn aan het verzekeren van een premie ten opzichte van iets oudere bestuurders. De website gaat uit van personen in een stad met 0 opgebouwde schadevrije jaren en dat je jaarlijks niet meer dan 15.000 kilometer rijdt. Er wordt voor verschillende EV’s een scenario geschetst. Hieronder neem ik het scenario met de Tesla Model 3. Bij andere EV’s zijn de verschillen ongeveer hetzelfde.
| Leeftijd | Premie per maand |
| 22 | WA: € 339,14 WA+: € 434,91 AllRisk: € 797,23 |
| 27 | WA: € 100,30 WA+: € 132,26 AllRisk: € 221,- |
| 35 | WA: € 88,86 WA+: € 113,37 AllRisk: € 188,18 |
De verschillen zijn behoorlijk bizar. Wie op z’n 22e een AllRisk-verzekering afsluit voor een EV betaalt bijna € 800,- per maand. Dat is 8 barkie voor de jongere lezers. Iemand van vijf jaar ouder betaalt € 600 per maand minder. Hieronder heb ik de jaarlijkse verzekeringskosten uitgerekend. Dan zijn de verschillen wellicht nog schrijnender.
- 22 jaar:
- WA: € 4.069,68
- WA+: € 5.218,92
- AllRisk: € 9.566,76
- 27 jaar:
- WA: € 1.203,60
- WA+: € 1.587,12
- AllRisk: € 2.652,-
- 35 jaar:
- WA: € 1.066,32
- WA+: € 1.360,44
- AllRisk: € 2.258,16
Ook voor jonge dorpelingen
Het onderzoek geeft ook de cijfers voor dezelfde personen, maar dan in het dorp. Omdat je minder kans hebt op schade in een dorp ten opzichte van de stad kost het verzekeren van je auto hier minder geld.
| Leeftijd | Premie per maand |
| 22 | WA: € 245,87 WA+: € 283,92 AllRisk: € 581,98 |
| 27 | WA: € 72,96 WA+: € 102,27 AllRisk: € 169,06 |
| 35 | WA: € 57,70 WA+: € 80,17 AllRisk: € 139,87 |
- 22 jaar:
- WA: € 2.950,44
- WA+: € 3.407,04
- AllRisk: € 6.983,76
- 27 jaar:
- WA: € 875,52
- WA+: € 1.227,24
- AllRisk: € 2.028,72
- 35 jaar:
- WA: € 692,40
- WA+: € 962,04
- AllRisk: € 1.678,44
Wegenbelasting komt eraan
Goed, dat is dus al een flinke afknapper om elektrisch te rijden op jonge leeftijd. Maar wat je ook niet moet vergeten, is wegenbelasting. Voorheen hoefde je hier met een EV niet voor te betalen. Sinds dit jaar wel. Aangezien wegenbelasting onder andere wordt gebaseerd op het gewicht, ben je met een EV extra veel kwijt dankzij de zware batterij.
Dit jaar krijg je 75 procent korting op de wegenbelasting van een EV. Zo betaal je nu € 30 mrb per maand voor een Model 3. Volgend jaar daalt de korting naar 25 procent. Dan betaal je dus ineens € 90,- extra. Na 2030 ga je het volle tarief en dus € 120,- per maand betalen. En dan ben je nog steeds de verzekering aan het betalen, hè!
Foto: Tesla Model 3 2017-heden occasion aankoopadvies





Pohh, is het echt zo duur om een EV te verzekeren al jongere… manmanman. Blij dat mijn jeugd al ver achter me ligt in dit geval.
Zou het sowieso al knap vinden als je op je 22e al 15k kan neerleggen & dan nog flinke maandlasten erbij. Dan moet je al zeker eventjes volledig werkzaam zijn wil je dit kunnen betalen.
OF je hebt gewoon normaal geleefd en goede keuzes gemaakt in het leven ipv alles meteen over de balk te smijten zoals je veel jongeren altijd ziet doen. Ik reed op mn 18e ook al in een M3, kwestie van niet uit gaan met vrienden in weekenden, minder vakanties doen als je jong bent, proberen te handellen in van alles via marktplaats etc. Dan kan je snel veel sparen gezien je weinig tot geen vaste kosten verder hebt op die leeftijd (er van uitgaande dat ze nog thuis wonen in de huidige markt)
Spullen zijn inderdaad veel belangrijker dan een sociaal leven.
precies dit… maar goed petroldrinker is ook vooral goed in mensen tegen zich in het harnas jagen door iedereen die anders denkt (en zeker iedereen die EV rijdt) voor gek te verklaren.
Ja en nee. Ik was met mijn 19e of 20e (weet niet meer) het huis uit, en kon dus geen 15k sparen. Heb nu in de straat een gast wonen van rond de 25 met een Golf 7 GTI, en een oude audi s3. Super tof, maarja, je woont nog wel bij je ouders. Als die geen kostgeld van je vragen, en je hebt een beetje een baantje, spaar je die 15k in een poep en een scheet bij elkaar.
Oef, wat een geld joh. En ik maar balen dat mijn all risk verzekering met 20+ aan schadevrije jaren in drie jaar van 39 naar 53 euro per maand was gegaan…
“De verzekeringsmaatschappij kijkt naar vervangingswaarde, niet naar de huidige waarde van je auto.”
Ik begreep dat de catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) als basis wordt gehanteerd.
De verzekering van een Tesla moet dan juist dalen indien er naar vervangingswaarde wordt gekeken.. drie keer niks is drie keer niks natuurlijk
Als je weinig km’s rijdt is het helemaal drama.
Ik had altijd graag een model 3 gehad, maar zou hier waarschijnlijk minder dan 1000km per jaar mee rijden.
Met bijna 2500 euro vaste lasten zodra de belasting er vol op gaat is de prijs per km te bizar.
Met zo weinig kilometers kan het bijna uit om je enkel per taxi te laten vervoeren.
In de praktijk komt het er op neer dat ik met mijn 190e die nog geen 1 op 6 haalt ik per km ruim voordeliger uit ben dan met een moderne benzine of elektrische auto.
Zelfs al zou ik alle auto’s weg doen en alleen een een elektrische rijden zou ik per km nog duurder zijn en dat is dan met alles op geteld van apk tot onderhoud en alle vaste kosten hier tussen in.
Helaas doet de edit functie het al een tijd niet meer, dus correcte zinsbouw moeten jullie er zelf maar even bij bedenken.
Mozes, wat een bedragen 😳 Dat betekent overigens wel, dat het niet/nauwelijks noodzakelijk is om het aantal peekaa’s voor mensen, die net hun rijbewijs hebben, wettelijk te beperken (zoals dat bij motorfietsen het geval is), de extreme verzekeringspremies zorgen er waarschijnlijk al voor, dat er – een uitzondering daargelaten – voor licht gemotoriseerde oto’s gekozen zal worden.
“Dat betekent overigens wel, dat het niet/nauwelijks noodzakelijk is om het aantal peekaa’s voor mensen, die net hun rijbewijs hebben, wettelijk te beperken”
Zou anders wel helpen tegen het huren van RSjes en AMGeetjes van dubieuze Duitse autoverhuurbedrijven ;-)
Eenzijdig verhaal. Zet er even een benzine naast van 15K en ga met beide 30.000 km rijden. Wat is het verschil in onderhoud? Wat is dan beste keuze voor de coureur van 22?
Daarnaast: je gaat geen auto van 15K all risk verzekeren voor 4K en ja mobiliteit is duur.
Waarom zou je een oude(re) auto niet allrisk verzekeren? Als ik tien mille van mijn spaargeld spendeer aan een tweedehands, gooi ik deze ook in de allrisk verzekering, totdat het spaargeld weer is aangezuiverd.
Dat inderdaad, kan je de auto niet nog een keer aftikken? Dan word ‘t allrisk.
Heb je een dure auto, kan je deze niet nog een keer aftikken. Maar kan je ook geen allrisk betalen, dan leef je boven je stand ;)
Als er geen Renault of Stellantis motor in zit zou ik voor de benzine gaan.
Als je op je 22ste 30k kilometers rijdt zullen daar hopelijk toch ook zakelijke kilometers bij zitten, want 2500 privé in de maand is wel veel. Dus dan ga je naar je baas en regel je alsnog die Renault 5 via de zaak, probleem opgelost 🙂
Gewoon verzekeren op naam van één van je ouders. Zo deed ik het vroeger ook.
Lijkt goed idee, maar ….
Wanneer je schade rijdt, is paps ook zijn no-claim kwijt.
Toch zul je ook je eigen schadevrije jaren moeten opbouwen.
Ben je 18, dan gewoon starten in een 15 jaar oude polo met 75 pk en eerst een paar jaar leren rijden.
En al die jongeren die denken dat ze met 18,5 jaar ervaren zijn ……
Ik werk in een ziekenhuis en zal je de verhalen besparen.
Wees niet egoïstisch door te denken dat wanneer het fout gaat, je er toch geen last meer van hebt ….je hebt ook nog ouders en evt broers/zussen.