• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welk merk wordt waar het meest verkocht?

Auteur: Author, gepost 16 juli 2017 om 13:52 – 54 Reacties

Welk merk wordt waar het meest verkocht?


Infographic zondag!

Maar al te vaak zijn we in Europa geneigd om niet veel verder te kijken dan onze neus lang is. Zo is Volkswagen heilig (volgens sommigen dan), pakt Honda het marketingtechnisch he-le-maal verkeerd aan (je ziet ze hier niet zoveel) en is Toyota vooral voor oude mensen en bijtellingfetisjisten.

Kijken we naar de autoverkoop wereldwijd over 2016, dan ziet het plaatje er letterlijk en figuurlijk heel anders uit. Zo is Toyota het populairste merk in maar liefst 49 landen. Volkswagen staat op P2 met een koppositie in 14 landen en daarna volgen Ford (8 landen), Renault (6), Skoda (6), Dacia (5) en Fiat (5). (via: regtransfers.co.uk)

Meer interessante statistiekjes? Check HIER de populairste merken per land op Google en DAAR vind je de heetste modellen per Europees land. De populairste merken binnen de EU qua verkoop vind je HIER.

Klik op de afbeelding voor de grote versie!

Welk merk wordt waar het meest verkocht?

Ook interessant!

  • Toyota voorkomt doorverkoop Land Cruiser door terrorisme
  • Nein! Volkswagen schrapt zijn populairste product [UPDATE]
  • Video - Toyota GR Yaris legt Land Rover op z'n dak
  • speciale Land Cruiser
    Deze speciale Land Cruiser kost slechts 55K

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, autoverkoop, Dacia, Fiat, Ford, Renault, Skoda, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Spyshots! De nieuwe Audi A7
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Groot-Brittannië 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kromatic zegt

    16 juli 2017 om 14:26

    De dominantie van Toyota is schrikbarend!

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      16 juli 2017 om 15:18

      @kromatic: hoofdzakelijk in de derde wereld landen gelukkig

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        16 juli 2017 om 15:28

        @melkkoe: gelukkig? Hoezo gelukkig?

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          16 juli 2017 om 15:54

          @rikus: anders hadden we behalve ontwikkelingsgeld ook nog onderdelen moeten sturen voor alle kapotte duitse auto’s. En die zijn duur!

          Login om te reageren
        • licht zegt

          16 juli 2017 om 18:58

          @rikus: Australië en New-Zeeland zijn zeker geen derden wereldlanden. Nederland is t.o.v. deze twee landen een 3de wereldland.

          GT 86 v.a. € 30.000 in NZ
          GT 86 v.a. € 48.000 in NL en toch heeft Nederland een bergschuld.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            16 juli 2017 om 22:28

            @licht: nieuw Zeeland is dan ook meer fan van Ford…

            Login om te reageren
          • roppp zegt

            17 juli 2017 om 22:57

            @licht: nee dat niet, er wonen desalniettemin zooooooooooo ontzettend veel mensen dat ik nooit heb begrepen waarom ze daar een eigen autoindustrie hebben. Nu snappen Ford en GM dat opeens ook niet meer en wordt het dus ‘hadden’.

            Login om te reageren
            • licht zegt

              18 juli 2017 om 09:38

              @roppp: Het aantal inwoners en de geschatte verkoop speelden een rol bij het opzetten van een eigen productie, maar de belangrijkste overweging was de kost. Het is nu mogelijk mede door de lage transporten kosten en handelsverdragen die productiefaciliteiten te sluiten. De markt is nu ook volwassen geworden.

              Login om te reageren
      • rolov zegt

        16 juli 2017 om 16:07

        @melkkoe: die hebben een goede auto nodig .

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          16 juli 2017 om 16:20

          @rolov: een betrouwbare auto. Of het goed rijdt interesseerd ze niet, als het ding maar werkt.

          Login om te reageren
  2. lextacy zegt

    16 juli 2017 om 14:34

    Je komt ze overal tegen Toyota

    Login om te reageren
  3. davido89 zegt

    16 juli 2017 om 14:44

    Haha wow, Mercedes in Turkmenistan! Wie had dat gedacht!

    Login om te reageren
    • centric zegt

      16 juli 2017 om 15:56

      @davido89: Is dat zo logisch dan? Hoeveel Turkmenen ken jij dan die Mercedes rijden? Ken je überhaupt Turkmenen? Weet wat pas verrassend is dat het beste verkochte merk in Turkije Fiat is ;-)

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        16 juli 2017 om 16:25

        @centric: nee hoor, niet als je na gaat dat Turkije en Fiat een aardige geschiedenis hebben samen. De dominante positie is hier(ben op vakantie in Ankara op het moment) trouwens goed te merken. Overal rijden Linea’s en Aegea’s. Compacte betaalbare sedans die zich bij de eerste beste aanrijding tot een propje vervormen.

        Daarnaast zijn de prijzen van tweedehands auto’s in Turkije echt belachelijk, zelfs een uitgewoonde E39 kun je hier nog een aardige duit voor vangen en een E60 is dan ook nog steeds een ware statussymbool. Bij nieuwe auto’s is dat prijsverschil vele malen kleiner, dus tikken ze liever een nieuwe kale Fiat op de kop dan een tweedehands BMW of Mercedes, omdat dat stukken goedkoper is.

        Wat ik aan de andere kant weer erg merkwaardig vind, is dat ik hier in een maand tijd meer exoten tegen kom dan in een jaar in Nederland. Ook bijvoorbeeld de nieuwe 5 serie ben ik er in een week tijd al een stuk of 10 van tegen gekomen, voor de 7 staat de teller al op 4..

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          17 juli 2017 om 03:05

          @ozan: Ankara is een hoofstad :) vrij normaal dat je daar exoten tegenkomt. Als ik eens in Brussel kom, zie ik dat ook wat lekkers rondrijden.
          Als het over prijzen gaat voor nieuwe & tweedehandsauto’s heb je gelijk, ze gaan de belasting zelfs doorrekenen in Euro en dan omzetten in TL… Daarom dat youtube vol staat met video’s als ‘1 milyon TL’lik araba!!!!’ (een vrij ‘gewone’ 7 serie kost al ronde de 250.000 euro’s ginder). Het is overigens wel te begrijpen dat ze zwaar belasten (inkomstbron voor overheid & minder verkopen = minder geld naar buiten), maar wij autoliefhebbers kijken er anders naar.
          (e39’lar 40.000tl ya la…)

          Login om te reageren
      • roppp zegt

        17 juli 2017 om 23:01

        @centric: vroeger had je Tofas. Dat waren locaal gebouwde Fiat’s op basis van de 124 en 131, maar dan ontworpen met een liniaal. Daarna zijn ook de Tipo en Tempra en nog wat ‘ontwikkelingslanden’-achtige modelen er gebouwd en werd Tofas gewoon Fiat. Nu worden o.a. de Doblo en de nieuwe Tipo(-varianten) er gebouwd.

        Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    16 juli 2017 om 14:48

    Mercedes in Turkmenistan, wist niet dat import 190e’s en W123’s ook meetelde…. alsnog iemand die dit kan verklaren? Renault doet het ook goed met haar portfolio aan merken! Ongelooflijk!

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 juli 2017 om 16:13

      @henkhupelschoten: als er 40 mensen een nieuwe Mercedes kopen en de rest van het land importeert dan heb je je statistiek al ?

      Login om te reageren
    • Ozan zegt

      16 juli 2017 om 16:30

      @henkhupelschoten: misschien een kwestie van ‘alleen de rijken rijden auto’.

      Login om te reageren
  5. srt8 zegt

    16 juli 2017 om 14:56

    Dat bugatti ertussen zit!

    Login om te reageren
    • naamloos3 zegt

      16 juli 2017 om 15:09

      @srt8: bugatti zit er niet tussen

      Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      16 juli 2017 om 15:21

      @srt8: waar zie jij Bugatti?

      Login om te reageren
  6. laraki zegt

    16 juli 2017 om 14:59

    Fiat in Angola en Hyundai in Rusland, is best verrassend.

    Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    16 juli 2017 om 15:04

    Had in India verwacht dat ze toch iets chauvinistischer zouden zijn en allemaal een Tata of Mahindra zouden rijden

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 juli 2017 om 21:55

      @raoufff:
      Suzuki heeft daar een enorme fabriek waar Alto’s worden gemaakt.

      Login om te reageren
  8. mercs zegt

    16 juli 2017 om 15:07

    Leuk om te zien, maar toch zegt dit lijstje niet zo veel. Neem BMW: een van de meeste waardevolle automerken ter wereld, maar komt niet voor in dit lijstje. Logisch natuurlijk gezien hun positionering.

    Eigenlijk kan ik maar één conclusie trekken: Toyota bouwt voor het grootste deel van de wereld relevante auto’s, behalve voor Europa. In Europa is VW koning.

    Zie daar het verschil: in (grote delen van) Europa hechten we meer waarde aan kwaliteitsbeleving dan aan echte kwaliteit. Voor beide is wat te zeggen.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      17 juli 2017 om 03:18

      @mercs: Je hebt helemaal gelijk. Alleen wil ik erbij zeggen; in Europa geven we ook veel aandacht aan design en die Toyota’s van nu zien er niet uit… Denk dat zij ook relatief weinig interesse hebben in de markt hier. Elders gaat het toch beter.

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    16 juli 2017 om 15:07

    Wij zijn in deze regio de VW hoertjes van de wereld, want zo eerlijk dat merk.

    En Toyota is blijven produceren wat men in bepaalde landen wil, je kunt in sommige landen nog oude nieuwe Landcruisers kopen.
    Ooit toen Peugeot nog domineerde in Afrika deden ze hetzelfde, ze bleven de 404 en 504 maar bouwen tot iemand op een moment het licht dacht te zien, terwijl hij het juist uitdeed.
    Peugeots werden lokaal in Tunesie en Nigeria geassembleerd.
    Die 504 zou je, net als Toyota doet met oud model Landcruisers nog gewoon kunnen verkopen daar.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      16 juli 2017 om 15:56

      @desjonnies: zal vast niet komen door bepaalde duitse invloeden van jaaaren geleden.

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      17 juli 2017 om 23:06

      @desjonnies: da’s wel vreemd ja. Zo had India tot voor kort een variant van de Fiat 1100 uit 1897 rondrijden. Toen India een nieuwe Fiat wilde (bijvoorbeeld de toen actuele Uno) wilde Fiat niet verder gaan dan de toen zelfs in Rusland al bejaarde 124. Die werd er uiteindelijk wel gebouwd met een Nissan-motor (een soort Indiase Alfa Arna, maar dan ander). Gevolg: Fiat was een redelijk dominante positie kwijt.

      Login om te reageren
  10. peug206 zegt

    16 juli 2017 om 15:57

    Uit deze lijst blijkt dus maar weer dat eigenlijk Toyota de titel volkswagen verdient…

    Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    16 juli 2017 om 15:59

    Voordat iedereen VW gaat / al aan het bashen is: de Golf/Polo/Passat zijn toch prima auto’s voor de Europese markt

    -Ben niet voor of tegen VW-

    Login om te reageren
  12. thomasthomas zegt

    16 juli 2017 om 16:05

    in Angola rijden ze allemaal in een Fiat 500 Abarth

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    16 juli 2017 om 16:14

    Wuling? Is dat een moederbedrijf van BYD ofzo?

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      16 juli 2017 om 18:16

      @gulli: Zegt me ook niks. ’s ff Googlen.

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      16 juli 2017 om 18:53

      @gulli: ff googlen leert dat Wuling (SGMW) een joint venture is tussen SAIC Motors, General Motors en Liuzhou Wuling Motors Co. Oftewel: er zit geld achter…

      Login om te reageren
  14. cloverleaf zegt

    16 juli 2017 om 16:20

    Als er straks geen importheffingen komen op Jappen dan kunnen de Europese autobouwers hun borst nat maken. Daarnaast is de infrastructuur in Europa veel beter dan in de meeste delen van de wereld dat je ook geen Landcruiser of Hilux nodig hebt.

    Login om te reageren
  15. baklava zegt

    16 juli 2017 om 17:41

    Tsja, in Azië worden tenminste interessante Toyota’s verkocht. In Nederland is het allemaal oudelullen hybride poep.

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    16 juli 2017 om 18:05

    Indonesië: Toyota. Is geen verrasing met hun marktaandeel van 35 tot 40%. Dat is overigens het dubbele tov van nr 2 Honda.

    Zij weten toch al ruim 40 jaar het beste wat de Indonesiër wilt: Nog geen 10 jaar nadat ze zich daar vestigden, kwamen ze in 1977 al met een model, specifiek voor de markt aldaar. En tot op de dag van vandaag, hoort t tot de best verkopende modellen.

    En weet je wat nou t grappige is? T merk Toyota is daar zo sterk, dat t eigenlijk niet uitmaakt dat
    de modellen niet de goedkoopste, snelste, meest krachtige, of zuingste zijn. Ze verkopen zichzelf zo wat.
    Petje af Toyota Indonesië, Petje af.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      17 juli 2017 om 03:30

      @toyotafortuner: Daar wonen enorm veel mensen (250m, effe gegoogled) en regionale politiek zal er ook wat te mee te maken hebben…

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        17 juli 2017 om 08:18

        @sulobb: Hoef je mij niet te vertellen hoor. Ik ben me wel enigzins bewust van hoe t daar werkt. Sterker nog, ik ben juist erg geinteresseerd in de markt daar.

        Regels OA:

        flinke belastingen op basis van motorinhoud, 3L benzine en 2.5L diesel al helemaal
        Grote stimulans op lokale productie.

        Login om te reageren
      • nielsniels zegt

        17 juli 2017 om 16:25

        @sulobb:
        Ooit op Sulawesi geweest en daar woont de vicepresident van Indonesië: Jusuf Kalla. Meneer heeft de zaakjes financieel goed op orde en is niet geheel ontoevallig ook autohandelaar. Als je een Toyota, Daihatsu, Kia, Chrysler, Jeep of Dodge koopt in Makassar is de kans groot dat je die van hem koopt.

        En zoals toyotafortuner zegt, er wordt daar veel lokaal geproduceerd waar vraag naar is. Dus… waarom ook niet?

        Login om te reageren
  17. LaLancia zegt

    16 juli 2017 om 18:16

    Is dit inclusief bestelwagens? D’r klopt sowieso een hoop niet in dat plaatje. Om te beginnen is Renault het bestverkochte merk in België, is nog altijd Volvo #1 in Zweden, is Fiat nummer 1 in Uruguay, is Toyota nr.1 in Ierland, Skoda nummer 1 in Polen, en is VW de nummer 1 in Turkije. Vreemd…

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      16 juli 2017 om 22:13

      @LaLancia: Wat is je bron?

      Login om te reageren
  18. LaLancia zegt

    16 juli 2017 om 18:23

    Oh ja, en was Renault nummer 1 in Spanje, niet Seat.

    Login om te reageren
    • scherzo zegt

      16 juli 2017 om 19:40

      @lalancia: Inderdaad nogal wat foutjes. In Maleisië is Axia niet correct, dat is de naam van een model. Het merk is Peruoda.

      Login om te reageren
  19. horza zegt

    16 juli 2017 om 19:03

    Hier in Zuid Afrika is de VW Polo de meest verkochte auto. Alle taxi’s hier zijn Toyota’s en die willen nog wel eens crashen.

    In Afrika zijn het niet alleen personen auto’s, maar ook (personen)busjes en vrachtwagens van Toyota. Veel modellen hier leveren ze niet eens in Europa.

    Login om te reageren
  20. phaeton zegt

    16 juli 2017 om 19:04

    Tsjechië mist. Dat zal wel Skoda zijn, maar de Skoda muur volgens het artikel van twee jaar geleden is volgens bovenstaande wereldkaart volledig verdwenen:

    https://static.autoblog.nl/images/wp2015/big/autoverkoop-europa-groot.jpg

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    16 juli 2017 om 19:31

    Wat is die van Zimbabwe???

    Login om te reageren
  22. Calimero zegt

    16 juli 2017 om 20:25

    IK wist niet beter dan dat Fiat erg groot zou zijn in latijns Amerika. Deze kaart doet anders vermoeden.
    Blijkbaar is er in Italië dan weer het nodige verandert ten faveure van Fiat. Nog niet zo lang geleden zag je uiteraard wel Fiat’s in het straatbeeld maar werden die overheerst door Franse en Duitse auto’s. Al zou dat misschien ook aan de regio kunnen liggen.

    Kia is bezig met een flinke inhaalslag en groeit zo te zien ten opzichte van het moedermerk (Hyundai)
    @ghost; ik denk dat dit Isuzu is. Kende wij hier vroeger ook in West-Europa- Denk aan de Trooper.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 juli 2017 om 22:32

      @milan0: als fiat in geheel zuid Amerika de nummer twee is zijn ze verreweg de grootste van dat continent. Dit is een stukje statistiek waar je vrij weinig mee kan…

      Login om te reageren
    • denniyo zegt

      17 juli 2017 om 12:29

      @milan0: Isuzu kennen we hier nog steeds hoor onder andere met de D-Max waar overheid nog al op schijnt te geilen gezien verkoopaantallen bij Rijkswaterstaat, de Douane en zelfs de Brandweer en Politie rijden er mee

      Login om te reageren
      • Calimero zegt

        17 juli 2017 om 13:04

        @denniyo: Grappig, ik wist niet eens dat het merk hier in NL nog verkocht werd.
        Sterker nog; ik dacht dat de pick-ups van RWS vrijwel allemaal Nissan’s waren.
        @sulobb; eerlijk gezegd verbaasd mij dat niet zo aangezien het modellenpallet van VW breder is dan dat van Volvo. Een Volvo tegenhanger van en populaire Up! is er bv niet, net zoals de Polo, om maar 2 modellen te noemen. De kleinste Volvo is volgens mij de V40 en die is meer C segment qua formaat.

        Login om te reageren
  23. sulobb zegt

    17 juli 2017 om 03:32

    Niemand die een opmerkt dat in heel Scandinavië VW populairder is dan Volvo bijvoorbeeld?
    Valt wel tegen eerlijkgezegd :/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North