Uitslag Formule 1: Grand Prix van Groot-Brittannië 2017

Auteur: , 46 Reacties

Een van de oudste circuits op de kalender staat garant voor spektakel, niet in de laatste plaats omdat de kans op regen vaak aanwezig is. Wie trekt dit jaar aan het langste eind?

Uitslag Formule 1: Grand Prix van Groot-Brittannië 2017

Voor Daniel Ricciardo zal het in elk geval lastig worden. De Australiër heeft een gridstraf gekregen vanwege nieuwe motoronderdelen. Veel maakt het niet uit, hij startte toch al vanaf P19 na technisch malheur in de kwalificatie. Als je de volgepakte tribunes rond Silverstone ziet is het bijna niet voor te stellen dat de organisatie wil kappen met het hosten van F1-races. Zou behoorlijk zonde zijn, zeker als je dit beeld vergelijkt met de circuits die de laatste jaren aan de kalender werden toegevoegd.

De gehele top 10 start op supersofts, behalve Valtteri Bottas. De Fin start vanaf P9 met een setje softs en hoopt dus langer door te kunnen rijden dan de concurrentie. Jolyon Palmer moet z’n auto nog voor de start met problemen aan de kant zetten. Zonde, dat gun je niemand tijdens z’n thuisrace. Er komt een extra opwarmrondje om de Renault veilig aan de andere kant van de boarding te krijgen.

Daar gaan we dan! Een cleane start zo te zien en Max ligt lekker in de clinch met Vettel, de Nederlander pakt P3. Hamilton ligt soeverein op kop en Carlos Sainz mag gaan omkleden, hij parkeert z’n Toro Rosso naast de baan na een touché met *jawel* teamgenoot Kvyat. Dat wordt ongetwijfeld een gezellig teamuitje. De Rus spint eveneens en moet achteraan het veld aansluiten.

Toro Rosso

Om de boel te neutraliseren komt de safety car de baan op. We zien in de herhaling dat Ricciardo een momentje naast de baan heeft beleefd, hij kan wel verder. Ook de Saubers liggen met elkaar in de clinch, maar beide coureurs kunnen verder.

Max staat onder aardig hoge druk van Sebastian Vettel, de Ferrari is duidelijk sneller. Kvyta krijgt een drive through omdat hij na een uitstapje op onveilige wijze terug de baan op is gekomen. Ricciardo zat een poosje vast achter Alonso. Aan het einde van Hangar Straight kan de Australiër de Spanjaard echter voorbij.

Max en Vettel

Verstappen en Vettel hebben een héérlijk gevecht om P3 en de twee vechten behoorlijk hard met elkaar. Max vraagt op de radio of Vettel soms botsautootje wil spelen. Honestly. Bottas ligt op P5 en komt steeds dichterbij. De Duitser houdt het na nog een mislukte inhaalpoging voor gezien, hij duikt de pits in voor een undercut.

Max duikt meteen na Vettel de pits in, dit wordt een thrillertje. Zijn stop verloopt helaas niet vlekkeloos en de Ferrari gaat er voorbij. Verstappen haalt Hulkenberg in en ligt op P5. Die vervelende P5, achter de Ferrari’s en de Mercedessen…

Teamgenoot Ricciardo stoomt lekker door naar P8 terwijl Stoffel Vandoorne nog steeds op een hele nette P9 ligt. De Belg moet echter nog een pitstop maken. Kimi Raikkonen duikt vanaf P2 de pits in, hij komt terug op P3 achter Hamilton en Bottas. Bwoah. Ook Hamilton zoekt de pits op voor vers rubber. Hij komt nét voor collega Bottas de baan weer op.

Bottas heeft na 32 rondjes eindelijk genoeg van z’n setje softs. Grote vraag is waar hij met z’n supersofts terug de baan op komt. Vettel gaat er voorbij en pakt P3, maar Max blijft achter de Finse Mercedes-coureur hangen. Ook Ricciardo kiest nieuw rubber, hij keert achter de Force India’s terug op P10.

Voor de verandering meldt Alonso dat z’n motor naar de mallemoer is. Hij moet de McLaren in de pits parkeren. Ricciardo is Perez voorbij en richt nu de pijlen op Ocon. Nevermind, de Australiër is er al voorbij. Ricciardo gaat ook langs Magnussen en ligt nu op P7, tien tellen achter Hulkenberg.

Ondertussen loopt Bottas als een dolle Finse stier in op Sebastian Vettel, hij ligt er nu nog 3 tellen achter. Max klaagt op de radio over een voorband die zoetjesaan de pijp aan Maarten geeft en Bottas zit nu vlak achter Sebastian Vettel. Als deze twee elkaar er nou af tetsen kan Verstappen weer eens met champagne spelen!

Vettel rookt een voorbandje op als hij z’n positie probeert te verdedigen. De Ferrari mist duidelijk wat tempo ten opzichte van de Mercedes en op Hangar Straight dendert Bottas er voorbij. Raikkonen schreeuwt heel hard op de radio. Hij is boos vanwege de gebrekkige communicatie vanuit het team.

Problemas! De voorband van Raikkonen geeft de geest en Bottas gaat er als een haas langs. Kimi gaat de pits in voor vers rubber. Ook Max komt naar binnen voor nieuwe banden, waarschijnlijk om te voorkomen dat hem hetzelfde gebeurt als Kimi.

Vettel vliegt van de baan en ook hij heeft een linker voorband die de geest geeft! Wat een bizar slot! De Duitser heeft alleen nog wel een stukje te gaan naar de pits en dus krijgt Verstappen P4 op een presenteerblaadje. Goeie call van Red Bull en matig dat Pirelli er niet in slaagde om fatsoenlijk rubber mee te nemen.

Hamilton zal het worst wezen, hij rijdt soeverein naar de overwinning voor een uitzinnig Brits publiek.

1. Hamilton
2. Bottas
3. Raikkonen
4. Verstappen
5. Ricciardo
6. Hulkenberg
7. Vettel
8. Ocon
9. Perez
10. Massa



46 reacties

Geweldige race,

vooral plek 3-6 bleef spannend. Lewis terechte winnaar, man wat ging hij snel.

Driver of the day toch wel Verstappen door zijn heerlijke gevechten met Seb in de eerste fase van de race.

Seb zal er wel flink de pest in hebben dat hun ‘geniale’ vroege pitstop zo jammerlijk heeft uitgepakt.

voetnoot: Kvyatt kan bij het grofvuil
@eetvlagetmoney: drivers of the dat in mijn ogen Ricciardo en Bottas
@lekkerlinksrijden: Huh maar Verstappen dan? Die is Nederland hè! Er is toch altijd wel iets te verzinnen waardoor wij net kunnen doen alsof hij “Driver of the dat” is.
@donstil: *Day
@eetvlagetmoney: Hoezo Verstappen driver of the day? Het gevecht tussen die twee was hard maar fair. Verder heeft Verstappen niets kunnen doen en met geluk zijn 4e positie kunnen behouden en zo kunnen finishen. Ricciardo of Bottas zijn in mijn ogen goede kandidaten.
@viezefreddyw: Je kunt gewoon mee stemmen, maar ben er bedacht op dat niet iedereen hetzelfde stemt als jij…
@eetvlagetmoney: voor mij was driver of the day toch wel Ricciardo. Heeft zich toch knap naar voren gereden ondanks het circuit niet enorm bekend staat om de vele inhaalacties. Moet daarbij wel vermelden dat er weinig verdedigd werd. Voor de rest genoten van Vettel (aanvallend en verdedigend).
@roberto: arme Hulkenberg is zo gewend om opzij te moeten voor de toppers dat hij niet eens verdedigde op Ricciardo
@eetvlagetmoney: kvyat was passagier zodra hij het gras raakte. Gezien de geringe ruimte naar sainz die hij probeerde te vermijden in die bocht was het eigenlijk onvermijdelijk dat ze elkaar zouden raken denk ik.
Afgezien van de eerste paar en laatste paar rondes een behoorlijk saaie race eigenlijk….
Wel een faal van Ferrari met die banden zeg, bij beide coureurs ook nog.
En ja Hamilton wint weer, netjes, maarja die wagen is ook verreweg het snelst. Bottas wel weer sterk gereden.
En Alonso weeeer stuk, treurig.
@trustmeiamanengineer: De race kende een behoorlijk saaie middenstint. Erg jammer dat Vandoorne net geen punten heeft gepakt, hij heeft een goed en sterk weekend achter de rug.
goed call van Red Bull? …. juist niet.. Max had ook derde kunnen worden
Pirelli hiervoor de schuld geven?… het hele jaar klaagt iedereen dat ze te lang snel blijven… het is ook nooit goed..
@hans75: neen Hans, Kimi reed de pit alweer uit toen Max naar binnen reed. Ook zonder stop had Max Kimi niet binnengehengeld
@hans75: hij had ook als Vettel kunnen eindigen. Nu had hij zoveel tijd op Hulk dat hij veilig naar binnen kon
@hans75: zat 30s tussen toen Kimi binnenkwam…
@hans75: je hebt wel gelijk Hans. Simpel te zien ook want toen Max de pits uitkwam had hij 20 seconden achterstand op Kimi. Als hij door was gereden had hij er dus voor gezeten. Door Pitstraat plus stilstaan versus doorrijden op de baan scheelt onderling meer dan 20 seconden. Dus Max was op podium gekomen maar dat wisten ze toen niet want Vettel reed toen gewoon nog. Dus de keuze voor Red Bull was tussen veilig stellen P5 of risico nemen voor P4.
@aapuitdemouw: nee, Max was dan geen 3de geworden want met nieuwe banden vior Kimi had Verstappen hem nooit achter zich kunnen houden. Nooit.
@nemus: ja want Vettel kwam er ook zo makkelijk voorbij hè? Geloof me dat had Max niet laten gebeuren. En er waren nog maar twee rondjes te gaan.
@aapuitdemouw: Max had gerust nog feller kunnen proberen verdedigen, maar:
1. Met banden die VIER seconden per ronde trager zijn kan je gewoonweg niet verdedigen. Of je verrelt je (zoals Vettel bij Bottas) en dan blaas je je band op.
2. Als je dan vanuit je oranje bril redeneert dat Verstappen de ultieme ‘ik-kan-door-niemand-ingehaald-worden’-koning is dan had Max nog wel wat uit zijn mouw kunnen proberen schudden. Maar hij balanceert nu al op het randje van het toelaatbare (en daar is op zich niet zo veel tegen), en als hij zoals je zegt nog extra zijn best had gedaan had dat de druppel kunnen zijn.

Zet nu effe je oranje bril af, kom van die Max-wolk af en bekijk het eens realistisch: dat had gewoon niet gelukt. Red Bull is slim geweest geen risico te lopen op een DNF.
@nemus: waarom bepaal jij nu dat ik een oranje bril op heb? Dus alleen jouw waarheid is werkelijkheid? Wie heeft jou god gemaakt? Zet jlgewoon de race nog een keer op ronde 49 kijk de afstand tussen Max en Kimi bij inkomen pitlane. En tel dan door. Hij had er ongeveer 4 tot 5 seconde voor gezeten rekening houdende met de hogere snelheid die Max zou meenemen na het rechte stuk de bochten combinatie in. Ga dan maar eens in twee ronden èn het gat van 4/5 seconde dichtrijden èn er ook nog voorbij. Gewoon kwestie van telematrie, beetje wiskunde en heel veel races gezien hebben waarin je weet dat erbij komen èèn ding is, maar er ook voorbij …… Ach je weet het eigenlijk best, dus ik hoef dat niet meer uit te leggen. Mag ik nu weer verder met mijn bril poetsen? Hij is zo mooi oranje.
Mooie start weer, en wat een mooi gevecht met Vettel, beide hard maar fair.
Waarom Max na Kimi gepit eigenlijk?
@MrShifra: klaagde al een tijdje over kapotte voorbanden. Misschien stonden ze op ploffen
Het begin en het eind waren top om naar te kijken. Goede start van Max, slechte start van Vettel en dat leverde een mooie strijd op tussen die twee. Was een eerlijk gevecht, toch jammer dat Vettel even het armpje moest zwaaien, zeker ook omdat hij hetzelfde deed even later bij Bottas. Jammer dat het gevecht tussen Verstappen en Vettel gestopt werd door de pitstops.

Verder niet een hele spannende rade uiteindelijk. Wel knap gedaan van Ricciardo om zesde te eindigen vanaf P19.

De staart van de race was knotsgek met al die lekke banden. Gelukje voor Verstappen dat Vettel een klapband kreeg en hierdoor en plekje opschoof. Maar hè, Verstappen heeft een race uitgereden! En op P4 ook nog! Poahh, knap!

In ieder geval is het in het klassement extreem spannend. Vettel en Hamilton lekker dicht bij elkaar.
@viezefreddyw: met een chauvinistische bril op vind ik het vooral erg mooi om te zien dat Verstappen zich niet zomaar opzij laat zetten door een viervoudig wereldkampioen, ondanks dat hij heel goed weet dat ie normaliter geen kans heeft op top 4.
@michaelknight: met 20%kans op regen kun je altijd een gokje wagen…
Mooie race voor max, betere positie zat er realistisch gezien niet in. Misschien nog hoger kunnen eindigden door niet de pits in te gaan om zo van de fout van Kimi te profiteren, maar dat was niet te voorzien. Wel sneu voor Vettel dat ie door zon probleem een podiumplaats moest opgeven, Maar ja dat is racen. (Is Kimi chronisch depressief oid, er kan nooit een glimlach van af, staat nu op het podium alsof hij laatste is geworden)
@janmetdelangeachternaam: hij wordt niet voor niets The Iceman genoemd 😉
Ik heb nog nooit zoveel pitstops in de laatste ronden gezien!
gh via Android app
Zeker 5 rondjes op het puntje van mijn stoel gezeten, gedurende het gevecht van Verstappen en Vettel en het banden dingetje op het einde. Toen de stop van Verstappen niet helemaal lekker bleek had ik al gelijk door dat de funfactor van deze ook naar de gloria was, wat is dat zonde voor het restant.

Ook jammer dat de regen tevergeefs weg bleef, dat had het toch weer wat spannender en aantrekkelijker gemaakt.

Stiekem toch voorstander dat de regels wat gestandaardiseerd gaan worden zodat het allemaal wat dichter op elkaar komt. Blijft jammer dat de coureur hooguit 20% invloed uitoefent bij droog weer.

Enig pluspunt: puntje verschil in het kampioenschap, hopelijk dat Ferrari nog iets vind om weer een stapje bij te zetten. Lukt dit niet zal het eerder nog een minpunt blijken.

Op naar de Indycar om 21.00u!
@gh: volgens mij zat ik naast je op hetzelfde puntje
Grappig dat Hamilton oorspronkelijk als excuus-neger werd ingezet in het F1-circus, maar ondertussen nu alle prijzen wegkaapt. Je moet ze ook nooit in een Mercedes zetten natuurlijk.
@alcantara: Hamilton als excuusneger? Die gast is gewoon een uitstekende coureur die vanaf de juniorcategorieën al bij de absolute top hoort en in vrijwel alle klassen waar hij aan mee heeft gedaan kampioen is geworden. Met excuusneger doe je hem echt veel tekort.
@Edge: dat is geen excuus maar talent
Vond het een leuke wedstrijd. Dat max met een mindere auto toch Vettel voor blijft in het begin, geniaal! Ik denk dat Vettel niet om kan gaan met Italiaans emotie. En het frustreerd hem nog meer dat de MB sneller zijn als de Ferrari. Netals max dat vindt zeg maar. Zet Vettel in de MB met hun strategie is hij kampioen. Dus de kreet van afgelopen week 80% auto en 20% coureur klopt. Behalve voor kyvat dan 😜
Honda is toch wel weer de grote verliezer. 30 plekken gridstaf incasseren voor nieuwe onderdelen voor Alonso en dan toch weer een DNF.
Ben blij dat ik als beginnend f1 fan weer de tijd had om een race te kijken. Vond het een spannende race on te kijken. Duidelijk werd er daadwerkelijk geraced ipv dat na 5 ronden de einduitslag al bekend was.
Was een leuke race met mooie gevechten
Moment dat Plooy aan Hulkenberg vraagt of hij een gat in de lucht heeft gesprongen, waarna de Hulk kijkt oftie water ziet branden.
Matig van Pirelli? Ferrari rijdt te lang dood
@rudyv: eens. De beide Ferrari’s hadden uiteindelijk serieuze problemen met de voorbanden, terwijl de Mercedessen eigenlijk de auto’s zijn die normaal het meeste van de banden vragen. Daarnaast was het alleen Max die last had van een vaag aanvoelende voorband, dus wat mij betreft kan Pirelli niks doen aan wat Ferrari overkomen, vooral omdat (bijvoorbeeld) de beide Mercedessen op wat normale blaren nergens last van hadden.
@ej20g: alles hangt ook af van welke bandendruk ze rijden. Mogelijk gokten ze bij Ferrari op regenweer enndan helpt het om met minder druk te rijden. Het nadeel bij driog weer is dat het loopvlak van de band dan teveel gaat bewegen waardoor je blaren krijgt. Met hardere banden handen ze dat probleem niet gehad, maar dan was hun balans weg. Mijn gok is dat ze afgesteld waren op regenweer, net zoals Max, die ook sukkelde met zijn voorbanden.
Blij aan toe dat Max weer een keertje een race kan uitrijden. En hoe! T mag dan weliswaar geen podiumplek zijn. Maar een 4e stek is toch wel meegenomen.

Toch beter wel die laatste stop. Zonder zou t misschien wel heel zuur zijn afgelopen
Valt mij nog mee dat ze bij Autoblog niet Rutte de schuld geven van de banden maar Pirelli, wat een onzin zeg. Had ferrari maar niet zoveel risico’s moeten nemen hadden ze deze ellende ook niet over zichzelf uitgeroepen
@Soulmaster: Valt wel mee toch met het risico. Raikonen kwam in ronde 25 binnen. Kwamen er genoeg na hem nog binnen. Vettel en max gingen wel erg vroeg naar binnen, waarschijnlijk dus te vroeg.
“en matig dat Pirelli er niet in slaagde om fatsoenlijk rubber mee te nemen.”

Om inhalen en acties spannender te maken wilde Bernie een rubber hebben dat bepaalde eigenschappen had. Zo moest de band een hele kleine window hebben waarin het juist presteert. Dat betekend dat wanneer iemand te hard pusht de band kapot gaat maar ook iemand die te langzaam gaat. Het resultaat is dat eigenlijk iedereen dezelfde pace krijgt ook al heeft iemand meer vermogen of meer grip. Brigdestone wilde dit niet en Michelin had ook aangegeven (ondanks dat ze al uit de F1 waren) hierin niet geïnteresseerd te zijn. Pirelli werd nieuwe vriendjes met Bernie en probeerde dan ook een band te maken naar zijn wensen en niet per se een betere band dan de voorganger.

Het feit dat je zegt dat Pirelli er niet slaagt fatsoenlijk rubber te maken geeft aan hoe gevaarlijk dit is wanneer je op verzoek van F1 een “onfatsoenlijke” band maakt. Ik snap daarom heel goed dat Bridgestone en Michelin hierin niet mee wilden gaan want Pirelli krijgt wel meer reclame dan ooit maar komt ook vaak negatief in het nieuws. Wel heeft het “slechte” rubber ervoor gezorgd dat F1 kijken spannender is geworden, of op z’n minst heeft het ervoor gezorgd voor meer inhaalacties.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).