Welke auto’s haalden het niet bij hun voorganger?

Auteur: , 170 Reacties

Een uiterst subjectieve vraag en dus is het woord aan jullie.

Lamborghini

Sommige auto’s naderen perfectie en dat brengt één heel groot probleem met zich mee: hoe kom je in hemelsnaam met een waardige opvolger? Probeer je hetzelfde trucje nog een keer uit te halen, zoals Audi deed met de tweede -wat mij betreft lang niet zo leuke– TT en Lancia faalde met de Delta II, of sla je een compleet andere weg in, zoals Lamborghini deed met Miura-opvolger Countach. Lovenswaardig en hoewel lang niet zo’n klassieke schoonheid als de Miura is zo’n vroege Countach wat mij betreft geweldig. Of komt gewoon helemaal niet met een opvolger, zoals Honda verzuimde een tweede generatie S2000 te maken. Maar dat is voer voor een ander lijstje.

Maar genoeg voorbeelden van mijn kant, het gaat hier om wat jullie vinden. Welke directe opvolger kan wat jou betreft niet in de schaduw staan van zijn illustere (of minder illustere) voorganger? De leukste en beste voorbeelden zie je dan binnenkort terug in een geïllustreerd lijstje!

Het is niet aan mij, maar deze mag toch zeker niet ontbreken in jullie antwoorden!



170 reacties

F40 en F50
@svdv: Misschien heeft de F50 nooit het charisma gehaald als wat de F40 heeft, maar damn.. de F50 blijft een van mijn droomauto’s! Dat geluid is zo overweldigend, maar goed, dat heeft de F40 ook op zijn manier ;-)
@roberto: Persoonlijk snap ik die f50 haat nooit zo, is toch veel meer een echte auto, hoe iconisch ook ,de f40 is toch een soort veredelde kitcar.
@pallas: Ik vind ze eigenlijk alletwee erg gaaf. Het zijn op hun eigen manier bijzondere auto’s. De F40 heeft de looks mee, maar de F50 de motor.
@svdv: https://www.youtube.com/watch?v=AsXTS0hDxjE

bekijk het filmpje en oordeel dan nog eens!
@svdv: F40 natuurlijk, vind de F50 designtechnisch gewoon net niet…
@svdv: F50 is wat mij betreft beter in een hypercar zijn met zn F1 motor dan de F40…
De BMW E65 7 serie t.o.v. De E38 7 serie
@e21e30: was ook de eerste waar ik aan dacht.
De eerste Civic type-r, veel beter dan de tweede imo
@650s: de eerste Ek9 tov de ep3? Of de ep3 tov de fn2? De EK9 is namelijk de eerste civic type r verkocht (’97-’00)
@nasty: EK9 is puurder maar minder snel dan een EP3. EK9 heb ik gehad en EP3 paar keer gereden. FN2 is een EP3 met wollen handschoenen dus niet mijn keuze alhoewel ze misschien onderschat worden.
@stephane8200: idd, hardcore als de ek9 maken ze ze niet meer. Voor buiten japan bedoel ik dan ;)
Opel Vectra C
(Vandaar de “opvolger” Insignia”).

Toch?
Renault Twingo, de eerste een goed doordacht totaal concept, de tweede gewoon een klein autootje.
Er is geen betere E-klasse uitgekomen sinds de W124. Dat geldt ook voor de S-klasse uit dat tijdperk. De W140 blijft de mooiste. Maar goed, zo zijn er nog honderden…
@viezefreddyw: bedoel je niet de W126 S-klasse? Ik vind de W140 arrogant en lomp. En de W140 was niet echt betrouwbaar…
@jeroenwz: Nee, die bedoel ik niet. Ik vind de W140 de mooiste S-klasse ooit geproduceerd. Alleen zei ik in mijn reactie dat hij beter was maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Maar ik vind het gewoon een machtig ding.
@viezefreddyw: klopt, de W220 kon qua karakter niet tippen aan de W140
Ik gooi ‘m er gewoon eens in: vergeleken met de 156 was de Alfa 159 een dramatische mislukking. Dus. Discussie gesloten ;-)
@perry_snijders: ik kijk stiekum nog wel eens naar een 156. Zo’n babyblauwe met dan witte OZ Superturismo’s. Gewoon voor ‘de leuk’.
@stephane8200: en de optie ‘spoiler, hoog’. En de zwarte strips even mee spuiten. Ietsjes lager leggen. Helemaal af ;).
@stephane8200: Of gewoon een GTA natuurlijk ;-)
@perry_snijders: ik geef je gelijk, de mythische status van de 159 is er hier gewoon een beetje als running gag natuurlijk. De 159, hoewel mooi, was toch gewoon een te zware auto met teveel GM parts, waaronder de motoren. Je kunt er prima over twisten of het kwalitatief niet daarmee een betere auto was, maar buiten Autoblog om kan de 159 nergens in de schaduw van de 156 staan. Zeker in voor het belang die de auto’s voor het merk gehad hebben.
Seat Toledo
Ford Escort mk4
Renault Twingo 2
Volkswagen New Beetle
Honda Civic 7 gen.
@RRRobert: hahaha de laatste seat toledo was echt bizar lelijk! Z’n voorganger durf ik nog steeds een fraaie auto te noemen!
Ford Ka, de eerste is/was een geinig wagentje om te zien, de tweede een stuk minder. Daarnaast niet echt geweldige motoren in de 2nd gen.
@broekhoest: Oh, en de Ford Ka(k) + mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ontiegelijk lelijk ding en antieke motoren, moet je niet willen in Europa. Ford kan zoveel beter.
@broekhoest: net zoals de EcoSport dus
@mercedesclk350: Die mag er ook wel bij ja, wat een gedrocht zeg. Wel met 1.0 EcoBoost te krijgen, dat is dan wel weer positief.
@broekhoest: Kan helaas niet in dit lijstje omdat ie niks opvolgt, gewoon een niche opgevuld. Een niche waar Europa geen behoefte aan had, als je al ziet hoe goed de B-Max het doet.

Ik heb Ford altijd een sympathieke fabrikant gevonden in de zin van “ze zijn er en er is niks mis mee”. Helaas begint dat nu parten te spelen op het huidige gamma. Er is geen overtuigende reden die ik kan bedenken om voor een Ford te gaan. Duits is het al een tijdje niet meer, en er is bij elke Ford een alternatief die voor net ietsje meer ook ietsje meer biedt.
Moet ik wel toevoegen dat in de juiste spec, een Mondeo Wagon van de huidige generatie gewoon een hele mooie auto is.
@mercedesclk350: Dat valt te begrijpen, Ford laat op bepaalde zaken wel punten liggen, bijvoorbeeld op gebied van navigatiesystemen en het interieur.

Dit wordt gelukkig wel weer iets uitgevlakt door een uitstekende wegligging + fijne turbomotoren.

Het heeft er ook wel mee te maken wat je in een auto zoekt en er van verwacht.

@broekhoest: Sommige mensen kopen een auto omdat de naden in het interieur precies even breed zijn. Anderen kopen een auto omdat die een goede wegligging heeft en heerlijk stuurt.
De multipla, maar zo’n legendarisch niveau van lelijkheid is dan ook moeilijk te evenaren
@kuifje: geheel mee oneens.
De F50, de voorganger de F40 was briljant

En de Laf, haalt het wat mij betreft niet tov de wonderschone Enzo
@arnoldh: het eerste deel kan ik me wat bij voorstellen, maar de Enzo mooi vinden, die zie ik niet. En de LaffeAri vind ik niet eens zo lelijk.

Maar goed meningen verschillen zullen we maar zeggen ;-)
@arnoldh: Heb wel meer waardering voor de LaFerrari dan voor de Enzo gek genoeg. Qua looks vind ik ze beiden niet heel bijzonder maar heeft de Enzo dan toch wel iets heel sexies
@arnoldh: ik heb juist dat ik de laferrari veul mooier vindt
Porsche 996!!!! Geef mij maar die prijs meteen! Verder discusieren heeft geen zin
@eddie72: dan tref je net de verkeerde helaas, vind de 996 heerlijk!
@dizono: idd, de standaard 996 of de Carrera 4 vind ik niet mooi, maar de 4S en Turbo daarentegen :O
@roberto: ook wij zijn het niet eens, want juist de gewone Carrera vind ik schitterend:
http://static.autoblog.nl/images/wp2014/porsche-996-1998.jpg

Ook mooi wat mij betreft, de GT3 met eerste spoiler:
http://files.vroom.be/pictures/content/2016/Mar/1284783/1458137471.5694.jpg?width=720&height=393
@dizono: GT3 en GT2 zijn voortreffelijk inderdaad, voor de MK1 zoals op de foto. De standaard Carrera (ondanks dat die op jouw foto wel fraai oogt) vind ik te ingetogen en 1 of andere manier klein en Mazda MX5-achtig (ja ik zeg het echt) overkomen. Mijn ultieme 996 is toch echt een 996 4S Coupe, handgeschakeld met een donkerblauwe of antracietgrijze kleurtje.. en open uitlaten :D
@Dizono: precies zoals op de eerste foto, geweldig! Dit zijn dan ook precies de juiste velgen, er waren ook andere 5-spaaks velgen die niet mooi waren.
En door de onderbouwing van Harm Lagaay voor sommige van de design keuzes vind ik de 996 veel interessanter geworden.
BMW E39 en E60
And last but not least Honda NSX
Maserati Quattroportenis dan natuurlijk een inkopper.
Aston Martin DB11 ten opzichte van de DB9!
De civic van 2001.
Wat een miskleun is dat.
2nd gen MR-2 -> 3rd gen MR-2
Celica-Supra rwd -> Celica fwd
F40 -> F50
Mazda RX-7 FD -> ???
Ford Mustang – Ford Mustang II
Eigenlijk alle 2nd gen muscle/pony cars. 2nd gen (jaren 70/80) Camaro, Firebird etc zijn gewoon niet zo begeerlijk als hun voorgangers.
BMW E30 -> BMW E36
Om er maar een paar te noemen…
@zwepp: je bent me voor. Die waardeloze remakes in de 80-Ties van de muscle cars
De FIAT Panda, de eerste was een leuk autootje met karakter, alles daarna onder de naam Panda is saaie meuk..
Het is een discutabele, maar de huidige XJ kan wat mij betreft niet de elegante, sportieve lijnen van zijn voorganger evenaren. Die X350 heeft een presence die het huidige model mist.
@bennyblisto: Effectief is de X358 de opvolger van de X350.

Verder ben ik het oneens met je. De X351 is echt een topauto, mooi interieur van goede kwaliteit. Rijdt ook super. Enig minpunt vind ik is dat het multi media systeem een beetje ouderwets is, en dat het touchscreen niet lekker werkt. Verder dikke prima!
Ferrari F50 tegen zijn voorganger de Ferrari F40
Volkswagen Scirocco, wat is die laatste toch lelijk in vergelijking met het origineel.
@awesome: neejoh, prachtige bak die nieuwe Scirocco! Zeker in de juiste velgen-kleur combinatie.
Saab 900-900ng. Aiaiai!
@hans33sw: ah je bent me net voor… Inderdaad, de NG 900 was het begin van het eind…
peugeot 205!
Ik vind de 207 lang niet zo geslaagd als de 206, en deze is ook niet het succes als de 205. Dus faal op faal! En de Alfa Romea gt vind ik ook een stuk geslaagder als de Brera.
@luyetoon: alleen is de Brera de opvolger van de GTV en staat de GT daar los van. Deze waren ook naast elkaar leverbaar.
@dizono: Die bedoelde ik ook, maar bedankt voor het rechtzetten.
@luyetoon: niet geheel mee eens, als je de 206+ meerekent is de 206 ook 15 jaar in productie geweest. Als je de productieaantallen vergelijkt dan zie je dik 5,2 miljoen voor de 205 en meer dan 8,8 miljoen voor de 206. Daarmee is de 206 de meest verkochte Franse auto aller tijden!
e36 tov e30, e60 tov e39, f10 M5 tov e60 M5, e34 M5 tov e28 M5, e23 tov e3. En andere merken heb ik geen verstand van :)
@undifined1: Van BMW overduidelijk ook niet ;-)
nou makkelijk, de Peugeot 207 tegen zijn voorganger 206
yk via Android app
@kara: vergeet het gedrocht in de vorm van de 206+ niet. Net een tante Greet die ff een facelift krijgt plus implantaten in haar reet.
Hoewel de Caterham CSR technisch beter en ruimer is dan de originele 7 (S3) kloppen de proporties niet meer. De verkoop aantallen vallen nog steeds tegen.
Audi Q7
– De tweede generatie BMW 1-serie t.o.v. de eerste generatie
– De DB11 t.o.v. de DB9
– De GTC4Lusso t.o.v. de FF
– De Golf VI R t.o.v. de Golf V R32
– Eigenlijk wel alle mustangs na 1969
Honda Prelude: zonder klapkoplampen niks meer aan…
@live4life: @maurits, deze is voor jou ;)
Citroen kende hier een stevige neergaande lijn in: de Citroen DS had eigenlijk geen opvolger in de CX, die evenmin een opvolger in de XM had. Pas met de C6 was er weer iets van de geest van Citroen zichtbaar, maar de C5 II (die de opvolger moest zijn) was het zeker niet.

Zo’n zelfde lijn kun je trekken met de 2CV. De vermeende opvolger (Dyane) was nota benen eerder uit productie dan de 2CV zelf.

Een andere auto die (tot mijn spijt) geen opvolger kende, is de Audi A2. Mooi vooruitstrevend model, maar -zoals bekend- te ver voor de troepen uit. Eigenlijk kun je de BMW i3 als geestelijke opvolger betitelen.
@krisp: Hoewel ik waarschijnlijk de meest hardcore DS-liefhebber ben die je gaat vinden, is de CX in eigenlijk alle opzichten een fijnere auto. De XM is inderdaad mcpherson-rommel
@pallas: Ik heb heel wat kilometers in beide mogen afleggen en ja, de CX is stiller, sneller en luxer. Maar de DS zit beter in elkaar, minder plastic, gaat minder snel kapot, en veert beter… Afgezien van dat het een meer iconische auto is. Het is wél knap dat Citroën met de CX vanaf nul een nieuwe auto ontwikkelde die ook op z’n eigen manier heel bijzonder is. Zeker ondergewaardeerd.
@frederik:
Die hogere zalige fauteuils van de DS, had je alleen maar in de 404 en de R16.
De CX was heel wat lager.
@desjonnies: De stoelen in een CX zijn de beste ooit in een auto, zeker de series2. Nogmaals ik hou meer van de snoek als van het leven zelf, maar de stoelen zijn zelf in de hogere Pallas-uitvoering een exponent van de jaren ’60 en schieten voor mensen met een noordelijke lengte anno nu te echt te kort. Dit gezegd hebbende, er bestaan maar 3 auto’s; de T-ford, de DS en de McLaren F1, al het andere zijn fletse kopieen…
Ford Ka
De eerste was een geniaal rij-ijzertje, de tweede een degelijk saai supermini’tje
407 vs 406 is de eerste die me te binnen schiet.
@danmar: in lijn daarmee. De eerste gen 308SW t.o.v. de 307SW. Wie daar de goedkeuring voor gegeven heeft
@crosscabouter: of nog verder terug, ik vind de 306 een tien keer mooiere auto dan de 307 die hem opvolgde.
De E60 M5 wint het nog steeds wat mij betreft van de F10 M5. Tuurlijk zal de opvolger wat rapper zijn, maar het gevoel en de emotie is compleet verdwenen. Die V10 in de E60 was zo machtig en zorgde echt kippenvel.
Mini
Autobianchi
Alfa Giulia
Alfa Gt en GTV
Fiat 124 Spider
Fiat 125 (opvolger heette Croma)
De eerste M5 was trendsetter, chique en een beest wanneer je het gaspedaal roerde
Jaguar E-type
Citroën CX
Lancia Gamma
Triumph TR6 PI
Saab 99 Turbo
Buick Riviera 1963 – 1967
Ford Mustang
Oldsmobile Toronado
MG-B en de Gt
Alpine A 310 V6
Renault R16
Peugeot 504
Volkswagen K 70 – nooit een opvolger gekregen
NSU R0 80 – nooit een opvolger gekregen
Audi Quattro Coupé
Renault 5
Peugeot 205
Jaguar XJ 6 & 12 Series III
Volvo 740/760 Serie
Alfa 159 (inkoppertje)
Lancia Thema
BMW 6-serie coupé (kon zowel chique als racy zijn, bijzonder knap)
Ford Escort Mk I
Ford Capri Mk I
Rover P5B
Aston Martin DB5
Renault Twingo I
Fiat 500
Volkswagen Kever (ja ja ik weet het !)
Eerste Honda Civic (1974)
Datsun Cherry
@desjonnies: over de Aston Martin DB5 ben ik het niet met je eens, zowel de DB4 als de DB6 waren betere auto’s
Oké. De nieuwe Fiat 500 de nieuwe mini de nieuwe kever. Stuk voor stuk mogen ze niet in de schaduw staan van hun voorganger. Nieuwste golf is ook geen golf meer. Zo zijn er zoveel auto’s waarvan ik vind dat ze niet mooier / gewoon lelijk zijn geworden
@gerjan:
Wat is er mis met de huidige Golf dan?
Juist een auto die ik elke keer weer beter vind worden…..
Ford Model-T versus Ford Fiesta
Honda NSX
Porsche 918 ten opzichte van de Carrera GT.

Dit is waarom:
– 5.7 liter V10
– Handgeschakelde 6-bak.
– Symphonie van geluid.
– Een auto welke SKILLS vereiste om te kunnen rijden. Dit zowel bij het optrekken als op de limiet.
– Geen hybride toestanden aan boord omwille van ECO praktijken.
– Het uiterlijk, zeker met exterieurkleur ‘Fayence Yellow’.
Voor mij persoonlijk is dat de mazda 323f het eerste model was een leuk en origineel ontwerp met pop-up lampen,hierna kwam een nog steeds sportief gelijnd model maar minder uitgesproken en daarna kwam een treurig station achtig model dat was echt een model wat niks meer met zijn voorgangers te maken had.
Nog eentje: Honda CRX vs Honda CR-Z.
Bijna alle nieuwe auto’s kunnen niet in de schaduw van hun voorganger staan…

Letterlijk niet, omdat auto’s steeds vadsiger worden.
@moveyourmind:

Dat vind ik niet. Dat vadsig valt relatief gezien erg mee. Sterker nog, misschien zijn ze zelfs wat lichter. Moderne auto’s zijn veel veiliger, zuiniger, sneller, completer uitgerust, stabieler en comfortabeler. En dat terwijl de prijzen redelijk gelijk zijn gebleven.
@willeme: “completer uitgerust” vind ik er in sommige gevallen toch over gaan. Opties zoals kofferkleppen die vanzelf opengaan en sluiten, auto’s die zelf parkeren, tegenwoordig met trailer,… vind ik allemaal nodeloos gewicht. Als je die dingen al niet (meer) zelf kan, moet je misschien niet meer rijden…
De opvolger van mijn ex-E 350 Coupe. Die is er niet namelijk. S Coupe is groter en C Coupe is kleiner.

Een juiste toevoeging zou wmb zijn de F82 M4 tov de E92 want die is perfect zowat.
FN2 Type R (’07-’11) kan niet tippen aan de EP3 Type R (’01-’05)
De G-klasse. Wat een gedrocht is dat geworden zeg….


Oh wacht. Beeldschone tijdloosheid noemen we dat.
@crosscabouter: inderdaad, de G-klasse is toch wel de meest gehypte blokkendoos op wielen. Ik snap werkelijk niet waarom deze auto zo “ongelofelijk gaaf” genoemd wordt.
Maserati Quattroporte

niks mooiers dan een GT-S van het vorige type.

Huidige model haalt dat bij lange na niet..
Golf 6R zonder VR motor is natuurlijk een aanfluiting.
Ik vind een 360 modena / CS heel veel mooier dan een f430 / scuderia.
Mk2 Golf Gti vs Mk1 Golf Gti
E36 M3 vs E30 M3
Ferrari 612 Scaglietti vs 456 GT
Peugeot 206 Gti vs 205 Gti
Tot recentelijk elke opvolgende Alfa vs zijn voorganger
Maybach en S-Klasse Maybach
Alfa Romeo Giulia (2016). Uiteraard. Voorganger was briljant.
Eerste Volvo S60 vs tweede generatie. Tweede is totaal niet in verhouding.
E85 en E89 BMW Z4..te luxe, te zwaar, verkeerde dak
BMW M5 E60 – F10 (zelfde verhaal als bij de M6)
BMW M3 E46 – E9X
De Porsche Cayenne Gen1 MK2 – huidige model
Porsche 997 GT3 RS 4.0 – huidige GT3 RS
MINI Cooper S R53 – Cooper S R56

Zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden te geven. Ik moet zeggen dat ik op de Cayenne na de auto’s zo heb beoordeeld op beleving en gevoel.
Lamborghini aventador. Een laffe doorontwikkeling van een absolute schoonheid aka Murcielago. Het past ook niet bij Lamborghini om een evolutionaire opvolger van een model te brengen. *kuch Audi *kuch
Zo ongeveer de hele Land Rover lijn.
De Range Rover classic is meer een luxe terreinwagen waar de huidige Range Rover meer een luxe SUV is met goede terrein eigenschappen. Ik vindt het andersom toch echt beter werken.
De Discovery 1&2 waren nog echt volbloed terreinwagens waar de 3&4 meer als 7-zits Range Rover zijn ontworpen.
De Series 1 blijft toch de meest veelzijdig inzetbare Land Rover, waar de Series 1 was ontworpen om als tractor en auto ingezet te worden, waren de opvolgers (2, 2A, 3 en Defender) steeds meer alleen als terreinwagen ontworpen.

Stuk voor stuk zijn het geen slechte auto’s maar allemaal zijn ze (een beetje) het idee van hun voorgangers kwijt geraakt en dat is toch jammer.
Ik heb een classic mini. En ik kan je vertellen dat er nog nooit een new mini is geweest die me ingehaald heeft op een turborotonde of sneller uit een bochtencombinatie kwam. Het oude beestje kan het goed bijhouden. Niet voor niets een kart op de weg
Audi A5
Audi Quattro
Audi A3 Sportback
Audi RS2
Tegenwoordig eigenlijk alles. Maar alles moet tegenwoordig ‘schoner’ en ‘zuiniger’. Om maar even wat grote voorbeelden te geven;

-Maserati QP
-Ferrari 488
-991 mk2 & 718 Boxster & Cayman
-M5 F10
Lancia Delta, heeft geen uitleg nodig. Voegen jullie zelf de foto’s maar toe.
BMW e92 Gts V.S. De E46CSl. Vind de oude en nieuwe mini ook te anders. Die oude had charisma, die nieuwe vooral in het wit een hockeymoeder gehalte.
Toyota MR2 MkI v Mk II
Begonnen als lichte sportieve wagen voor alledaags gebruik met een enorme dosis pretformance toegespitst op een jonge doelgroep. Geëindigd als een zwaarlijvige tweezitter voor een meer bedaagder publiek.
488 tov 458
Ford Ka Mk2 ten op zichte van de Mk2.
Het 2e model is gewoon geen porum (veelste grote koplampen ok iets te noemen) en krap.
Alfa Romeo Brera tov de Alfa GT!
In zekere mate de E46M3 en de E92M3. De E46 M3 staat toch veel beter bekend als een echte “racer” dan de E92, de motor voelt levendiger aan van de E46 en handling toch ook wel beter, sommigen durven zelfs zo ver te gaan dat een E92 een boot is, enin vergelijking voelt hij dat ook wel redelijk aan.
Citroën BX, geniale auto. Vervangen door ongeïnspireerde Xantia en later de burgerlijke C5.
peugeot 407 vs 406
peugeot 207 vs 206 vs 205
peugeot 107 vs 106
peugeot 307 vs 306
Clio 4 rs haalt het gewoon niet bij de Clio 3 rs
pff waar moet je beginnen…

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider met de voorruit
Renault Twingo
Citroen C4
Audi A3
Fiat Multipla
Fiat Barchetta, 2e versie met 3e remlicht was erg lelijk
Fiat Punto, facelift van de 2e serie
Citroen BX
VW Scirocco
Golf
Kever
Opel Astra
Omega
Porsche 911
Alfa 147
Alfa 159
Alfa Spider
Ford Escort
Ford Focus I met II
Fiesta met de Aston Grille
Mondeo met Aston Grille
Fiat 500 en alles wat 500 in de titel heeft

etc
etc
ect
Oldsmobile Toronado. Eerste generatie en eerste bouwjaar (1966) was automotive perfectie. Maar met elk facelift jaar dat volgde werd het steeds erger…
In 1970 was er gewoon he-le-maal niks over van het magistrale ontwerp. Zelfs de uitgeklopte wielkasten werden vernacheld. Aanschouw de horror:
http://i2.wp.com/hooniverse.com/wp-content/uploads/2013/08/1970-Oldsmobile-Toronado-03.jpg?resize=720%2C393

De Toronado was dus al lang en breed verpest, en toen moest zijn opvolger nog komen…
@rob:
Zelfde geldt trouwens voor de Lamborghini Countach. Die is ook vakkundig verkracht door faceliftjes….
Dit is toch werkelijk te afschuwelijk voor woorden?!
http://www.classicandperformancecar.com/uploads/cms_article/801_900/1988-1990-lamborghini-countach-25th-anniversary-847_1758_969X727.jpg
Hummer H2 tov de H1
Toyota AE92 tov AE86
Huidige Clio RS tov de vorige
De eerste Cherokee, was toch wel een populaire auto. Een echte ‘alleskunner’. Latere generaties werden enkel lelijker en slechter als je het mij vraagt.
Sowieso veel usa merken. Zoals Cadillac bijv. Ging van prachtig naar plastic fwd rommel en is nu weer op de goede weg. Vind de huidige range wel weer mooi.
De 718 Porsches Cayman en Boxster t.o.v. de 6-cilinders!
Efficiënter: ja!
Sneller: ja!
Beleving: Nee! (dat geluid, hoorde en zag gisteren een Boxster 6-cilinder en dat klonk zo heerlijk. Daar kan zo’n geblazen 4-cilinder niet tegenop.
E38, E39, GC8, W124, W140, CRX, NSX, H1, F40, Tipo 831, LS430, Quattro B2 en 205. Allemaal geen waardige opvolgers gekregen.
Niet echt een opvolger, maar toch:
http://www.conceptcarz.com/images/Cord/36-Cord-810-Westchester-DV-12-SJ-03.jpg

Links de 1936 Cord 810. Rechts de 1941 Hupmobile Skylark.
Waarom in vredesnaam ga je 5 jaar later een uiterst modern ontworpen auto verkrachten met een super oubollige voorkant?! Snap dat echt niet. Die Cord oogt namelijk 100x moderner dan die treurige Hupmobile. Zou het haast een schande noemen….
@Rob: mooi man! Ik kende die Hupmobile (what a name!) niet. Maar dat is inderdaad verkrachten van een van de mooiste ontwerpen uit die tijd.
@tenaci:
Die Hupmobile heeft trouwens ook wel een sneue geschiedenis. Want ondanks de veel bravere looks dan de Cord was er veel interesse in de Skylark. In 1939 (dus niet 1941 Rob, foei!) werd ie getoond, liefst 6.000 orders werden geplaatst. Hupmobile had echter geen middelen om het ding te bouwen en de eerste exemplaren werden ruim een jaar later pas uitgeleverd. De oorspronkelijke orders werden massaal geannuleerd. Slechts iets meer dan 300 Skylarks werden er uiteindelijk gebouwd.

Hupmobile schakelde nog wel de hulp in van Graham-Paige om de dingen te bouwen. Naast de Skylark kwam er ook een Graham Hollywood. Identieke auto’s. Kleine 1900 exemplaren werden er gebouwd. Niet veel later ging Graham-Paige militaire voertuigen bouwen en Hupmobile was gaandeweg failliet gegaan….

De Graham en Hupmobile hadden overigens achterwielaandrijving, dat in tegenstelling tot de Cord. En ondanks dat ze beide een stuk oubolliger ogen dan de Cord, werden ze toentertijd gezien als een prachtige moderne wagens.
De Jag XJ-S natuurlijk! Man wat had die grote schoenen te vullen als opvolger van de E-type! Note bene de auto waar Enzo Ferrari van zei dat het de mooiste auto ooit ontworpen was. De XJ-S faalde dan ook jammerlijk als opvolger.
@tenaci:
Het scheelt dat Jaguar de E-type zelf ook al aardig wist te verprutsen met faceliftjes. Een series III is eigenlijk ook maar een miskraam in vergelijking met een series I. Wat dat betreft vind ik de XJ-S nog eens niet zo slecht. Maar nee, een echt knappe auto is het niet…

Gelukkig heeft Jaguar alles weer goed gemaakt met de XK en F-type ;-)
Oh ja en wat te denken van de Volvo 480 die de P1800ES moest doen vergeten. Ik ben beest een beetje chauvinistisch maar deze Nederlander kan niet in de schaduw van zijn Zweedse spiritueel voorganger staan. Sorry Rob Koch….
Los van alle supercars en andere iconen die hier genoemd zijn, wil ik een van mijn favorieten aandragen (en mijn eerste auto…), de Toyota MR2.

De eerste generatie (AW11) was een lichte, strak sturende kar puur voor rijplezier. Generatie 2, de SW20, voegde daar een briljant mooi gelijnde koets bij en krachtigere motoren. Meer verfijning, zonder in te leveren op rijplezier. Maar de derde generatie was geen van dat alles. De motoren werden lichter en minder krachtig. Hij kwam alleen als cabrio, wat hem zwaarder maakte en weker, en de styling was om te huilen, met goedkoop plastic waar je maar keek of voelde.
@crs86: Klopt niet helemaal de W30 was kleiner en lichter dan de W20 die op zijn beurt geen waardig opvolger was van de W10 die qua handling imho veruit de beste was.
Toyota deed toen wat Mazda later met de MX-5 zou gaan doen.
599GTO VS F12tdf
De Mercedes SL pagode ten opzichte van de gullwing.
F80 M3 vind ik minder dan de E90 M3 met die héérlijke V8.
Saab 900 Classic – ng
Eerste Ford mustang – alles wat daarna kwam
Eerste Chevrolet Corvette – alles wat daarna kwam
Golf 2 – golf 3
Mazda mx5 na – Nb – nc
Ford taunus- sierra – Mondeo
@fts9:
Alles wat na de eerste Corvette kwam…?
Weet je het zeker? Want de iconische “split window” was toch echt een tweede generatie Corvette.
@fts9: niet helemaal mee eens wat de Corvette betreft. De C2 Sting Ray (met spatie) is echt wel even een ander koekje dan de eerste C1 met z’n Blue Flame 6 cilinder uit een truck.
@dizono; laat ik eens 2 gewone auto’s pakken, geen supercars o.i.d. maar auto’s voor “de gewone man”
VW Käfer – New Beetle
Fiat Panda 1 – Panda2 en 3
Ferrari 348 die de prachtige 308/328 opvolgde
Voor mij de Gallardo boven de Huracan. De sensatie van de enkele koppeling in de Gallardo is geweldig. Bij iedere versnelling die schok door de hele auto heen en die trap in je rug, g-e-w-e-l-d-i-g! Bij de dubbele koppeling in de Huracan is de tijd tussen het schakelen zo klein dat je het nauwelijks voelt. Het gaat hard, maar de sensatie mist een beetje. Het scheef zitten in de auto vind ik ook iets hebben. Ook heb ik het geluk dat de stoelen tailor made zijn voor mij. Precies mijn lengte! Iedereen met zijn kop tegen het dak en ik heb nergens last van. Verder voelt de Huracan veel subtieler aan waardoor je veel meer vertrouwen krijgt in de auto. Aan de ene kant leuk, maar de Gallardo respecteer je meer omdat die je af en toe eraan herinnert dat je 570pk in je nek hebt liggen. De LP580 rijdt een stuk leuker dan de LP610, maar ze kunnen allebei niet tippen aan de LP570. Verder heeft het verouderde entertainment systeem ook wel wat. Die speakers in de carbon deuren zorgen ervoor dat je alleen maar naar de V10 wil luisteren met de ramen op een kiertje. Het enige nadeel aan een Gallardo is het gezeur van de buren wanneer je om 6 uur ’s ochtends wegrijdt, maar dat heb je met een Huracan ook natuurlijk. En de verzekering…

De Huracan is een geweldige auto, begrijp me niet verkeerd, maar de Gallardo zou ik voor geen goud in willen ruilen!
@larsyboy1997: ik vind zo’n oude enkele koppeling juist zo vervelend traag en schokkerig schakelen.. Zeker bij een sportwagen. Nee, geef mij maar de moderne dubbele koppeling. Juist ook bij een sportwagen!
De Escort Cosworth en de eerste Focus RS. Minder vermogen en voorwielaandrijving ipv awd.
De vergelijking HF Integrale met een HF Turbo gaat volledig mank: Het zou moeten zijn Delta HF Turbo I of II. Er is nooit een opvolger voor de HF Integrale geweest omdat Lancia niet meer mee deed aan het WRC. Dan kies ik de HF Turbo II.
Red Bull RB9 – Red bull RB10
Land Rover Discovery, wat is het zonde dat ze nu een totaal ander ontwerp hebben gekozen
Dino 308 GT4 als opvolger van de Dino 246
BMW 3 reeks E30 vs E36
Fiat Panda
Ford mustang van de jaren 60 en 70, tegenover die van de jaren 80 en 90 (en eigenlijk wel een fenomeen dat zowat alle Amerikaans muscle cars mee kampen)
Porsche 944 vs Porsche boxter
Ferrari F355 en de 360 Modena
De subaru impreza na en voor 2006 .wat een lelijk model die nieuwe de verkoop ging met 2000 procent omlaag of zo
Verbaasd mij dat niemand de F1 vs P1.
F1 benaderd perfectie en staat nog steeds boven de P1.

Of is dit geen directe opvolger??
Even doen alsof er geen pauze van een dik decennium tussen zat, MG B tov de MGF. De B was simpele fun, de F nodeloos gecompliceerd in een poging meer te zijn dan de simpele roadster die het had moeten zijn. Daarmee komt de enige waardige opvolger van de B uit Japan met de MX5.
Alle M5’s die na de E39 komen. En ja, dus ook die maf gekke E60, want die zijn bak was zo onbetrouwbaar als de pest en zoop als een tierelier, en de nieuwe is in de nieuwe trend van M modellen … ///Meh. Persoonlijk vind ik de E39 en de E28 de meest begeerlijke M5’s van allemaal, en als ik dan echt moet kiezen, kies ik voor de E39, ondanks het feit dat ik zelf een E28 M535i heb en dus toch wat biased zou moeten zijn.
De Mercedes w202 die de w201 moest opvolgen. Die eerste is bij lange na zo goed niet.

De twingo, ook een matige opvolger van de eerste twingo. Of de smart fortwo waarbij de tweede te lang was om dwars te parkeren.
Huayra ten opzichte van de Zonda (F). Hoewel ik de Huayra een mooi ding vind, blijft de Zonda, liefst de F, met de jankende AMG V12 toch een klasse apart.
458 Italia > 488 GTB
Even nog een paar (niet zo bijzondere) auto’s maar die ik nog niet gezien heb:
– Marea weekend t.o.v. Stilo weekend
– w203 vs w204 (afgezien van de roest van de w203)
– w211 vs w212 (afgezien van roest en elektra problemen)
– c215 vs c216
– bora vs jetta
– A6 c4 vs c5 (vooral interieur)
– 850/v70 1st gen vs v70 2nd gen
VW Golf 1.6 GTI eerste generatie – VW Golf 1.8 GTI tweede generatie: De eerste zag er met z’n kleine voorspoilertje, iets bredere stalen velgen, de windkappen aan de A-stijlen, en de zwarte band om de achterruit heel potent uit, met z’n 115 pk.. De 2e generatie was vrijwel alleen door het hele grote logo in de grille te onderscheiden van welke andere Golf. De spoiler voor was wat dikker, en de zwarte band rond de achterruit was er ook. Maar uitgesproken was ’t niet.. de 3e generatie was helemaal triest.
Ik heb zelf een BMW e36 dus het doet pijn om toe te geven maar de BMW e36 M3 had de onmogelijke taak om de e30 M3 op te volgen.
Voor altijd in zijn schaduw mogen staan dus, ook al was de e36 M3 het strakste op wielen in de 90’s.
Paar jaar later het zelfde verhaal. e90 M3 op e46. Kansloos, jammer van die V8. Hou dat geluid voor de grap eens naast elkaar. En bovendien de giant leap van de e36 naar e46 konden ze niet nog eens waarmaken.
auto’s waarbij de opvolger niet in de schaduw kan staan van de voorganger;

McLaren F1 vs McLaren P1 (best ever vs goede hybrid hyper)
Alfa 156 vs Alfa 159 (Alfa vs. GM in Alfa jas)
Ford Escort Cosworth vs Focus (vleugel vs Revoknuckle head…)
Ferrari 330 GT vs 400/412
Peugeot 205 GTI 1.9 vs 206 GTI/GT
Mini vs new Mini
BMW E30 M3 vs E36 M3
Mercedes 190 2.5 EVO vs C36
etc etc etc
Celica GT4 ST205 vs Celica T23 T-Sport
Alle peugeot GTI’s na de 306.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).