
Dit is misschien wel de stomste auto ooit bedacht.
Zo nu en dan kom ik op de krochten van het internet auto’s tegen waarvan ook ik nog vreemd opkijk. Deze Italdesign Machimoto Concept uit 1986 is daar een goed voorbeeld van. Onderhuis is het een Volkswagen Golf II GTI, maar daar is nog maar weinig van terug te zien. De auto borduurt door op de Volkswagen Orbit Concept van datzelfde jaar, een futuristische hatchback met indrukwekkend digitaal dash.
Daar waar de Orbit futuristisch is, maar wel alle kenmerken vertoont van een conventionele auto, is dat bij de Machimoto allerminst het geval. Als eerste is daar de open koets, zonder enige vorm van beschutting, anders dan een veel te klein voorruitje. Dan zijn er nog de twee zitrijen, die plaats biedt aan zes personen. Niet dat er twee keer drie personen naast elkaar zitten, deze zitrijen zijn namelijk in de lengte geplaatst. De Machimoto, een samentrekking van Machina en Motocicli, beschikt namelijk over twee rijen met drie motorfietszadels.
En zie daar, Giorgetto Giugiaro tekende misschien wel de allerstomste auto ooit. Alle nadelen van een motorfiets -vol met je bakkes in de koude wind en regen- gecombineerd met de nadelen van een auto -twee wielen te veel voor échte beleving, te breed om tussen files door te rijden en een ongunstige gewichts-vermogenverhouding.
Ouwe films zijn stom. Dit is geniaal. Vooral als je veel te hard door de bocht gaat en al je passagiers er gelijk een bananenboot vanaf lazeren.
@forza: bananenbocht
@awesome: badum tsss ;)
Ik heb er eerder een bobslee beeld bij dan motorrijders.
Probeer maar eens met z’n 6’en in een golf 2 GTI
Hahaha wat hadden de ontwerpers genomen?
Giugiaro was midden jaren ’80 al irrelevant. Totaal overschatte designer.
@galverink: Badum tish (je gebruikt hopelijk een goede IP-blocker)
@galverink: nou nou. Wat dacht je van bijv. de Alfa Romeo Brera (de concept, niet die walvis die uiteindelijk in productie is genomen), de Alfa Romeo 159, de Maserati 3200 GT, de Fiat Grande Punto? En de BMW M1 hommage concept mag er ook zijn.
Hoe geef je gas en rem je? Sturen zie ik wel. Schakelen ook. Maar dan?
@kawasawasaki: Gokje, met de twee hendels in het stuur? (tussen de horizontale spaken)
@dizono: het zou kunnen. Een motorfiets stuur was logischer geweest. Het is echt een stom ding.
@dizono: Zo te zien kun je die staken uitklappen en er vervolgens mee sturen (en gasgeven en koppelen of remmen?): http://95octane.com/wp-content/uploads/2014/07/1986_italdesign_machimoto_l.jpg
@danmar: hier zie je het nog beter: http://95octane.com/wp-content/uploads/2014/07/1986_italdesign_machimoto_l.jpg
@danmar: kijk, dat is duidelijker. Blijft een stomme auto.
@danmar: zo hé! Je kunt er zelfs met z’n achten in! Lekker intiem ook, met je pook tussen de billen van de buurvrouw voor je. Hopen dat de chauffeur dan niet te hard remt….
Ik ben ook benieuwd naar de NCAP score, trouwens.
@kawasawasaki: gegarandeerd geen last van dashboard tegen je knieën of andere beknellingen, iedereen ligt namelijk 100m verderop te spartelen
@gulli: in geval van NCAP dan toch tegen het betonblok. Maar ze zitten wel met een heupgordel vast, zo te zien.
Schrijf dan wat leuks over die Volkswagen concept… Gebruikte dat ding al software? ?
Zit je nou de concepts uit mijn jeugd te dissen
https://youtu.be/_sBcbtb22WM
Grootste rolbeugel ooit zo te zien ook..
Dit is wel een goede oplossing voor motorrijders die in groepen rijden.
Zo stom is die wagen niet. Motorrijders genieten immers vaak in grote groepen van hun “gevoel van vrijheid”. Hoe een gevoel van vrijheid te combineren is met een helm, dikke motorkleding en dergelijk kuddegedrag, daar zijn de psychologen nog niet over uit. De overlast op de dijkjes voor aanwonenden en fietsers zou een stuk minder worden als de motorclubs een touringcar zouden huren. Deze wagen is een stap in de goede richting.
@mashell: Zo te lezen zijn het net marokkanen op wielen.
Waar zitten de pedalen dan? Achterwaartse kick?