• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke auto’s moeten op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco?

Auteur: ricardo, gepost 15 september 2014 om 18:08 – 206 Reacties

Welke auto


Er zijn genoeg auto’s die we nooit zullen gaan missen, en tegelijkertijd is er genoeg blik dat nooit verloren zou moeten gaan. Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?

Om de (klassieke) auto op een juiste manier te preserveren heeft de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) dit weekend in Utrecht gesprekken gevoerd met een afgevaardigde van Unesco. Om te onderzoeken of mobiel erfgoed uit Europa/Nederland een plek Wereld Erfgoedlijst van Unesco verdient, dat nu nog voornamelijk uit cultuur- en natuurerfgoederen bestaat (lijstje).

Ook de Fiva (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) is daarover in gesprek met Unesco. Bestuurslid Bert Pronk laat aan oldtimerblog weten: “We willen proberen via de Fiva voor het mobiel erfgoed in Nederland bescherming te krijgen bij Unesco.” Mocht het plan slagen, dan betekent het niet dat iconische auto’s opeens beschermd worden door Unesco. Niet echt geen realistisch uitgangspunt. Wel denkt de Fiva dat het aanvullen van de Wereld Erfgoedlijst met iconische auto’s “internationale erkenning van de waarde van het object” met zich meebrengt. De autoclub meent dat nationale overheden daar rekening mee zullen houden.

Kortom, er wordt van alle kanten gelobbyd om de automobiel op de lijst te krijgen, tussen de Van Nellefabriek en de Amsterdamse grachten, om maar twee Nederlandse voorbeelden te noemen. Laten we deze behoeders van het mobiele erfgoed daarom een handje helpen en alvast opsommen welke auto’s absoluut niet mogen ontbreken, mocht het plan doorgaan. Welke auto’s willen we bewaren voor het nageslacht?

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, Klassiekers, oldtimer

Vorig bericht: « Motivaties voor de BP trackday
Volgend bericht: De BMW M4 CSL die er wel/niet gaat komen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jmcclane zegt

    15 september 2014 om 18:09

    Het eerste wat in mij opkomt is de Bugatti Veyron SS.

    Login om te reageren
    • jmcclane zegt

      15 september 2014 om 18:12

      @jmcclane: +Pagani en Mercedes G-Klasse

      Geen auto’s van Nederlandse bodem, maar gewoon mijn voorstel in het algemeen.

      Login om te reageren
      • jmcclane zegt

        15 september 2014 om 18:18

        @jmcclane: Plus zeg ik de Porsche 911

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          15 september 2014 om 18:24

          @jmcclane: Dat zijn geen auto’s, maar rijdende computers…

          Echte auto’s werden gemaakt door mannen met hamers.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            15 september 2014 om 18:31

            @motoragent:
            Ook hebben ze niets toegevoegd aan het begrip “automobiel”, oké de 911 een klein beetje.

            Login om te reageren
          • jmcclane zegt

            15 september 2014 om 19:22

            @motoragent: Echte auto’s, nietszeggende uitspraak wil je alles zelf doen moet je fietsen.

            Ten tweede is dit MIJN lijst, je hoeft er ook niet mee eens te zijn. Je kan zeggen wat je wil, maar ook over 50 jaar zal er gesproken worden over de Veyron.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              15 september 2014 om 19:26

              @jmcclane:
              Over 50 jaar wordt er hooguit nog gelachen om de Veyron en zelfs daar heb ik zo mijn twijfels bij….

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                15 september 2014 om 21:03

                @jrk68: Hmmm dat is jou mening, dat jij de Veyron niets vind is overduidelijk.
                Maar het is en blijft een technisch hoogstandje zeker bij introductie en zo gaat hij de auto geschiedenis ook in.

        • lincoln zegt

          15 september 2014 om 18:32

          @jmcclane:

          hallo jongedame ..
          heb je enig idee wat een unesco is ??

          Login om te reageren
      • toeter11 zegt

        15 september 2014 om 18:29

        @jmcclane: Ik zie liever een nederlandse daf personenwagen op de lijst staan, dan de zooi die je noemt.

        Login om te reageren
  2. mokerman zegt

    15 september 2014 om 18:11

    Natuurlijk Ferrari 250 GTO

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    15 september 2014 om 18:11

    Mercedes 300 sl / slr, het begin van de supercar.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      15 september 2014 om 18:26

      @henkhupelschoten: De Lamborghini Miura is voor velen de echte eerste supercar.De SL, hoe legendarisch dan ook is imo toch meer een GT.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        15 september 2014 om 18:37

        @sydney: Ik geef toe de miura is een prachtbeest! Maar de sl was 10 jaar eerder, een geweldige race geschiedenis, heeft er voor gezorgd dat de concurrentie ook zulke auto’s ging maken, voor die tijd de techniek van 10 jaar later en hij heeft gullwings;)

        Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      15 september 2014 om 18:30

      @henkhupelschoten: precies!

      Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    15 september 2014 om 18:12

    Citroën DS, daar kan niemand het mee oneens zijn. De rest mogen jullie bepalen

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 18:15

      @Pallas:
      Natuurlijk ben ik het daar mee eens.
      Mag ik dan de 2CV en de Fiat 500 daaraan toevoegen?
      Nou vooruit dan, doen we de goede oude Nazi Bug er ook bij..

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 september 2014 om 18:16

      @Pallas:
      inkoppertje, heb hem dus niet genoemd, zeker een eerste of tweede plaats.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      15 september 2014 om 18:24

      @Pallas: Oneens!!

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      15 september 2014 om 19:11

      @Pallas: Nou, dan nomineer ik de Citroën HY voor de categorie bestelwagens.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 september 2014 om 19:19

        @moveyourmind:
        Ja leuk, dat was ooit mijn trouwauto, niet als bestelwagen maar als camper….

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          15 september 2014 om 20:10

          @jrk68: Cool!

          Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        15 september 2014 om 20:37

        @moveyourmind: Maar daar hoort natuurlijk de T1

        Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      15 september 2014 om 21:09

      @Pallas:
      De Jaguar E-type en de klassieke Mini mogen natuurlijk ook niet ontbreken!

      Login om te reageren
  5. sportstand zegt

    15 september 2014 om 18:12

    E-type, S1 quattro,F40, 250 GTO, Veyron

    Login om te reageren
  6. tweetyv6 zegt

    15 september 2014 om 18:13

    Alfa 8C 2900B Lungo

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      15 september 2014 om 18:24

      @tweetyv6: Kijk u begrijpt het :)

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    15 september 2014 om 18:14

    Auto’s die de voor verandering hebben gezorgd, dus weinig supercar meuk.

    Denk eerder aan :

    – MINI (de echte)
    – 2CV
    – Kever
    – Tatraplan
    – NSU R0 80
    – FORD Model T
    – Renault 16
    – Espace en/of Twingo I

    Kortom, auto’s die een duidelijk ‘idee’ hadden en waarvan de meesten aan slechts 1 man zijn brein zijn ontsproten.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 18:16

      @desjonnies:
      Kijk, het oog van de kenner hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

      Login om te reageren
    • Author zegt

      15 september 2014 om 18:17

      @desjonnies: Sluit ik me volledig bij aan! Wat dacht je ook van een Honda NSX?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 september 2014 om 18:24

        @mauritsh: wat is de toegevoegde waarde van een NSX dan ??

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          15 september 2014 om 18:26

          @lincoln: Tja dat vraag ik me met jou zo vaak af hier ;)

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            15 september 2014 om 18:36

            @bofkont:
            Onze @lincoln zorgt voor de zo broodnodige nuchtere kijk.
            Noem hem van mijn part onze huis filosoof, een stuk vermakelijker dan al die fanboys in elk geval..

            Login om te reageren
            • sulobb zegt

              15 september 2014 om 21:35

              @tupperware: Helemaal mee eens!

              Login om te reageren
          • marc94 zegt

            17 september 2014 om 00:51

            @bofkont: ik weet dat ik net kom kijken hier maar ik zit hier in me broek te zeiken om die reactie. De nsx is wel baanbrekend voor honda. Maar of dat nou voor het fenomeen automobiel in zijn algemeen geld?

            Login om te reageren
        • isobmw zegt

          15 september 2014 om 19:04

          @lincoln: kijk maar eens op internet hoe weinig je daarvan vind, zijn zeldzame auto’s!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            15 september 2014 om 19:07

            @isobmw:

            tja “toegevoegde waarde” is ook een heel lastig begrip voor een BMW-knul ..

            Login om te reageren
          • motoragent zegt

            15 september 2014 om 20:03

            @isobmw: Ik zocht laatst een Peugeot 205 met 6 wielen en kamelenlederen bekleding, niet gevonden helaas, dus die moeten ook wel heel zeldzaam zijn. Mag hij nu ook op de lijst?

            Niet alles wat zeldzaam is, is iconisch ;)

            Login om te reageren
    • Donstil zegt

      15 september 2014 om 18:42

      @desjonnies: ja precies, Trabant ook wel.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        15 september 2014 om 18:56

        @Donstil:
        Van jouw had ik wel een nominatie voor de for2 verwacht eigenlijk.
        Nu ik daar aan denk, die was vernieuwender dan 90% van de meuk die hier genoemd wordt..

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          15 september 2014 om 20:25

          @tupperware: Ondanks dat de eerste For2 niet zo goed was aan het begin waren ze zeker bijzonder. Hoort er eigenlijk wel in ja.

          Login om te reageren
    • Pallas zegt

      15 september 2014 om 19:07

      @desjonnies: Tatraplan jaah!

      Login om te reageren
    • rw1994 zegt

      15 september 2014 om 20:07

      @desjonnies: Graag voeg ik hier de vw t1 aan toe, van snelle schets tot product! geniaal!

      Login om te reageren
    • haaldie20inchvanjegolfaf zegt

      16 september 2014 om 05:57

      @desjonnies: De wankelmotor deed het toch pas echt goed bij de Mazda Cosmo, maar ik vind ook dat je die NSU er op moet zetten.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 september 2014 om 09:58

      @desjonnies: Mercedes-Benz W123,
      In Nederland is het imago helemaal verneukt door ons belastingstelsel maar het is toch een bijzondere auto. De ingenieurs kregen opdracht de beste auto te ontwikkelen tegen elk bedrag… En dat is gelukt! Als je nu in een goed exemplaar rijdt straalt ddat er nog steeds vanaf. Niet voor niks de best verkochte benz ooit tot vandaag de dag.

      Login om te reageren
  8. yvesv zegt

    15 september 2014 om 18:16

    Mazda MX-5
    Audi quattro
    mini (originele)
    Citroen DS
    Shelby Cobra
    Porsche 911
    Jaguar E-type
    land rover defender

    enkele auto’s die toch wat bereikt hebben …

    Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    15 september 2014 om 18:17

    1. Hyundai Genesis Coupé
    2. Mitsubishi FTO
    3. Matra Murena

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      17 september 2014 om 00:53

      @alcantara: de enige genesis met historisch toegevoegde waarde maakte muziek toen ik nog vloeibaar was.

      Login om te reageren
  10. lexusfan zegt

    15 september 2014 om 18:17

    Lexus lfa

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      15 september 2014 om 18:39

      @lexusfan: *proest!*

      Login om te reageren
    • 4244cc zegt

      16 september 2014 om 17:41

      @lexusfan: nee niet echt

      Login om te reageren
  11. frenkkz zegt

    15 september 2014 om 18:17

    Zeker weten de S1 Quattro!

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    15 september 2014 om 18:18

    flikker lekker op ..
    laat die corrupte subsidie toko heel ver weg blijven van auto,s ..

    dat kan de vrije markt icm particulieren veeeeeel beter ..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 18:24

      @lincoln:
      Yep, kijk maar buiten op straat, daar zie je hoe geniaal dat werkt..
      1 grote grijze treurnis van eenheidsworsten..

      Nee, dan laat ik het nog liever aan die subsidieclub over dan aan de Nederlansche consument..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 september 2014 om 21:08

        @tupperware:

        wat jij en ik op straat zien is voor 100% het gevolg van subsidies en belastingen ..

        Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      15 september 2014 om 18:35

      @lincoln: Ik merk dat je je echt in UNESCO verdiept hebt…

      Login om te reageren
  13. knipperlichtje zegt

    15 september 2014 om 18:21

    Auto’s die een bepaalde techniek voor het eerst lieten zien (denk aan de introductie van ESP in 1995 bij de toen nieuwe S-klasse), auto’s die historische waarde hebben (denk aan de Lincoln Continental van Kennedy) en meer alledaagse auto’s die op een bepaalde manier voorbeelden zijn van hoe de wereld vroeger rondreed (denk aan een golf of een Corolla)

    Login om te reageren
  14. jeroen13 zegt

    15 september 2014 om 18:22

    Donkervoort D8 GTO!

    Login om te reageren
  15. sydney zegt

    15 september 2014 om 18:24

    250 GTO
    F40
    DS
    2CV
    Kever
    911
    Bugatti Royale type 41
    Mini
    T-Ford
    300 SL
    Corvette C1
    Duesenberg Model SJ

    En zo kan ik nog wel ff doorgaan vrees ik.

    Login om te reageren
  16. Martinez zegt

    15 september 2014 om 18:24

    Benz Patent Motorwagen
    Ford Model T
    Mercedes-Benz 300 SL
    Jaguar E-type
    Austin Mini Cooper S
    Aston Martin DB5
    Ford Mustang 1964
    Mercedes-Benz 600 Grösser
    Volkswagen Golf 1 GTI
    Audi S1 Quattro
    Peugeot 205 GTI 1.9
    Ferrari F40
    Mazda MX-5 NA
    McLaren F1
    McLaren P1

    Gekeken naar hoogstandjes in prestaties, verkoopaantallen of design.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      15 september 2014 om 18:39

      @Martinez: Op de Mazda na ben ik het helemaal met je eens, was de patent wagen vergeten die zou er dan zeker bij horen kan niet anders

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 september 2014 om 19:11

      @Martinez: die P1 snap ik niet echt. Prachtige wagen maar of hij nu al op de lijst moet? Ferrari gto ook nog. En die Mazda van Lemans (ben naam even kwijt.) een 911 en een kever.

      Login om te reageren
      • italia007 zegt

        15 september 2014 om 20:30

        @rolov:
        787B?

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          15 september 2014 om 21:39

          @italia007: yes!! Heb ik nog gezien op Lemans. ze lieten de motor even janken. Prachtige machine.

          Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      15 september 2014 om 20:39

      @Martinez: En dan zet je de kever er niet bij??

      Login om te reageren
  17. Maurice zegt

    15 september 2014 om 18:25

    Bmw 2002 Tii, Ferrari 250 GTO, Nissan Skyline R34.

    Login om te reageren
  18. bofkont zegt

    15 september 2014 om 18:27

    Bmw E46 M3
    Bmw E39 M5
    Ferrari F430
    Alfa Romeo 8C

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 september 2014 om 18:34

      @bofkont:

      die eerste 2 die je noemt zijn al subsidie bakken ..
      achterstandswijken staan er vol mee ..

      Login om te reageren
      • isobmw zegt

        15 september 2014 om 19:08

        @lincoln: volgens mij heb jij ook een achterstand..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          15 september 2014 om 19:11

          @isobmw:

          ja .. dat klopt .. volgens jou heb ik dat idd ..

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        15 september 2014 om 21:07

        @lincoln: Tuurlijk joh, mag jij vinden met je niets zegende vooroordelen, De E46 M3 en de E39 M5 gaan de geschiedenis in als fenomenale pure rijders auto’s.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          15 september 2014 om 21:12

          @bofkont:

          ja tuurlijk .. BMW is immers zo,n “innovatief” merk ..

          volgens de marketingboys dan .. en de meeblatende BMW fanboys die werkelijk geen idee hebben wat “innovatief” eigenlijk is ..

          net zo,n moeilijk woord als “toegevoegde” en “Unesco” namelijk ..

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            15 september 2014 om 21:28

            @lincoln: Wat loop je nu te zeuren over innovatief?? hoor je mij daarover??, ik heb niets nodig met fanboys of marketingboys. Net zo min met al die nietszeggende vooroordelen van jou. Stel jij lekker je eigen lijstje samen, zal ongetwijfeld een Licoln in staan, over fanboys gesproken ;)

            Login om te reageren
            • isobmw zegt

              16 september 2014 om 00:34

              @bofkont: laat hem joh, hij heeft niks beters te doen dan dom reageren op sommige reacties, thuis niks te vertellen zeker zielige vent:)

              Login om te reageren
              • bofkont zegt

                16 september 2014 om 17:55

                @isobmw: Volgens mij heb je groot gelijk :)

  19. motoragent zegt

    15 september 2014 om 18:32

    Ik ga voor de 250 SWB. De GTO kan me gestolen worden, die worden tegenwoordig alleen maar geroemd om hun waarde.

    Daarnaast dingetjes als de E-type Low Drag Coupe, Austin Healey Sprite en om er nog een Nederlands tintje aan te geven een Donkervoort D8 GT of GTO.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 18:45

      @motoragent:
      Hoe zeer ik het werk van Joop ook waardeer, de echte credits voor de D8 liggen bij A.C.B. Chapman.
      Als je dan toch iets van vaderlandse bodem wilt toevoegen kan je niet om DAF heen.
      Ook de Gatso “Platje”

      kan natuurlijk, al heeft het creatieve brein hierachter zijn credits bij de autoliefhebber wel vergooit met zijn ander uitvinding, de flitspaal..

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        15 september 2014 om 19:42

        @tupperware: Het principe van de sigaar op wielen is inderdaad gelijk gebleven, maar de latere modellen (zeker sinds ze met Audi samen werken) zijn eigenlijk op geen enkele manier meer te vergelijken met de good old Super 7. Joop is eigenlijk verder gegaan waar Colin is opgehouden.

        Stiekem is er toch een hoop mooi spul uit Nederlandse schuurtjes en fabriekjes tevoorschijn gekomen, als je maar weet waar je moet zoeken.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          15 september 2014 om 20:05

          @motoragent:
          Ik volg Joop al sinds het begin, de tijd dat je nog gewoon een S7 als kit bij hem kon kopen voor 10 rooitjes in oud Hollandsche guldens.
          Deze dus, gewoon heerlijk simpel met een 1600 Ford motortje waar elke “leek” aan kon werken.
          Joop zal de eerste zijn die zal toegeven dat er zonder Lotus Seven geen Donkervoort geweest zou zijn zoals we dat nu kennen.
          En ja, ik mag gewoon Joop zeggen van Joop..

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            15 september 2014 om 20:21

            @tupperware: 1978, die tijd ken ik alleen uit de boekjes ;)

            Fascinerende man, die Joop. Stil, bijna verlegen, maar je ziet aan alles dat hij met zo ongelofelijk veel plezier aan zijn automobielen werkt. Goed gevoel voor humor ook.

            Login om te reageren
  20. philipf zegt

    15 september 2014 om 18:34

    Ford GT 40!

    Login om te reageren
  21. Pordon zegt

    15 september 2014 om 18:37

    Obiously 300 SL. Pure kunst op wielen en het begin van de supercars.

    Login om te reageren
  22. str8six zegt

    15 september 2014 om 18:38

    1965 Ford Mustang

    Login om te reageren
  23. ko3n zegt

    15 september 2014 om 18:39

    911, f40, enzo, veyron, 250 gto, 250 california, zonda, db5, etc, etc

    Login om te reageren
  24. O plaat zegt

    15 september 2014 om 18:46

    De originele Ford Mustang
    VW T1
    Kever
    Golf 1
    Chevrolet Corvette C2 Split Window
    Ford GT40
    Ik zou zelfs een oude Cadillac DeVille durven zeggen, een mooi icoon van Amerikaanse decadentie

    Login om te reageren
  25. callyromeo166 zegt

    15 september 2014 om 18:46

    Alle alfa romeo’s!

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      15 september 2014 om 19:04

      @callyromeo166: Overdrijf….

      Login om te reageren
    • 4244cc zegt

      16 september 2014 om 17:47

      @callyromeo166: ook zon lelijke 145 zeker..

      Login om te reageren
  26. aan_steker zegt

    15 september 2014 om 18:47

    Porsche 959

    Login om te reageren
  27. mcstradale8 zegt

    15 september 2014 om 18:52

    Bugatti royale

    Login om te reageren
  28. utr1984 zegt

    15 september 2014 om 18:52

    Dat mensen hier zelfs de Veyron noemen. Man man man. Zo’n F40 zoald op het plaatje lijkt mij iets zeldzamer en meer bijzonder dan een verbouwde Audi Rosemeyer met zooi turbo’s erop.

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      15 september 2014 om 19:47

      @utr1984: Heb de Rosemeyer ook nog op moeten zoeken ook… Zeg ik niet vaak dit maar de Veyron is mooier.

      Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      15 september 2014 om 20:47

      @utr1984: Niet dat ik een megafan ben van de Veyron, maar weet dat de F40 relatief gezien absoluut niet zeldzaam is. Daar zijn er immers meer dan 1300 van gebouwd… De Veyron moet de 300 stuks nog halen.

      Nu bon… Voor mij liever ook een F40 dan een Veyron! ;-)

      Login om te reageren
      • utr1984 zegt

        15 september 2014 om 21:49

        @rohrl-fan: Hmkay. Maar het feit dat het eigenlijk een Audi had moeten zijn, maakt het voor mij iig een minder bijzondere auto. Toen Koenigsegg met hun eerste model kwam, was het veel meer iets cools vond ik. Van en door een echte liefhebber. Hier nog wat over de Rosemeyer:

        http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Audi_Rosemeyer

        Login om te reageren
    • marc94 zegt

      17 september 2014 om 01:01

      @utr1984: de f40 is zeldzamer maar als het gaat over toegevoegde waarde kan je niet om de veyron heen denk zelf. Wat je er ook van vind 1000pk en 400km/u zijn waarden die nog steeds maar zelden samen gaan terwijl ie veyron al een hele tijd bestaat.

      Login om te reageren
  29. stephanotis zegt

    15 september 2014 om 18:53

    DAF 600
    DAF 750
    DAF Daffodil
    DAF 31
    DAF 32
    DAF 33
    DAF 44
    DAF 55
    DAF 66
    DAF 46
    DAF 77 prototype

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      15 september 2014 om 19:00

      @stephanotis: je vergeet de marathon versie’s ;) wel leuk om te zien dat er nog zoveel daf liefhebbers zijn, voor mij blijft het een van de beste personenwagens en vrachtwagens die er zijn geweest iedereen heeft wel een verhaal met een daf, mijn vader vloog er ooit mee over de kop mee laatst sprak ik iemand die had er altijd een mes in liggen om de riemen door te snijden. blijft eeuwig zonde dat daf er niet meer is….

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      15 september 2014 om 19:42

      @stephanotis: Er ontbreken er nog een paar:

      Daf A1300
      Daf T2000
      Daf YA126
      Daf YA328

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        15 september 2014 om 19:55

        @moveyourmind: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG/1280px-Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG blijft de mooiste a1600 allertijden!

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          15 september 2014 om 20:04

          @henkhupelschoten: Zeker mooi! Net als die oude Daf bakwagens met houten opbouw, en niet te vergeten de verhuiswagens. Mijn pa had vroeger ook zo’n Daf, een simpele, met de cabine in zo’n mooie grijsgroene kleur. En een Bedford, dat was ook zo’n mooie vrachtwagen. Helaas werden ze gebruikt tot ze versleten waren en zijn ze daarna afgedankt.

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            15 september 2014 om 21:27

            @moveyourmind: mooi! Bedford kan ik me nog wel herinneren je ziet ze tegen woordig echt nooit meer. Altijd al een zwak gehad voor daf maar dat komt ook wel vooral dat ik rond eindhoven woon haha

            Login om te reageren
  30. dinges88 zegt

    15 september 2014 om 18:53

    Porsche 959

    Login om te reageren
  31. FB_100004595077409 zegt

    15 september 2014 om 18:54

    Bmw e30

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    15 september 2014 om 18:55

    gewoon stuitend om te vernemen hoe het volk volstrekt moderne lopende band lease troep gaat associeren met Unesco ..

    echt .. wat voor een apen opvoeding heb je dan genoten ??

    of je begrijpt werkelijk geen kloot van automotieve historie ..
    of je begrijpt niet wat Unesco doet of is ..
    of je hebt geen rijbewijs en gaat een beetje slaapkamerposters opnoemen ..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 18:59

      @lincoln:
      Amen, daarom ben ik blij dat je weer terug bent..

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      15 september 2014 om 19:19

      @lincoln: je reactie vind ik lomp en ongenuanceerd, maar wat ik vind is onbelangrijk.
      Je mag me even helpen met de definitie van ‘icoon/iconische wagen’. Waar heb je de informatie vandaan dat dat niet van de lopende band mag komen, geen pin-up car kan zijn, en niet als lease hok ingezet mag zijn. Volgens mij slaat jouw beargumentatie nergens op. Zijn niet alle iconische automobielen inmiddels op een poster verschenen ?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        15 september 2014 om 19:39

        @Jochen:
        Neen.
        De definitie van een iconische wagen is dat het een voortrekker is geweest, een wagen die voor revolutie en verandering in de industrie heeft gezorgd.
        Een wagen die andere fabrikanten zagen en ook wilden maken.
        Geen marketing meuk of primijum; dat wil @lincoln ermee aangeven.

        De vijfde deur, geïntroduceerd door Renault en de hele wereld liep er achteraan, de motor op de versnellingsbak geplaatst en dwars voorin gemonteerd om ruimte te besparen, zoals de oer-MINI, dat is cultureel erfgoed. En dat zijn denkers, vernieuwers.

        500 PK in een wagen schroeven kan eigenlijk iedere boerenlul.

        Zelfs ik LOL !

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          15 september 2014 om 22:25

          @desjonnies: Mja dan zou je die Veyron ook als icoon kunnen beschrijven. Door die auto is de Double clutch gearbox de industrie in gegaan.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            16 september 2014 om 11:19

            @lamborgfan: Bij mijn weten werd de DSG in de TT 3.2 V6 geïntroduceerd. In 2003 als ik me niet vergis.

            Login om te reageren
          • jmcclane zegt

            16 september 2014 om 17:42

            @lamborgfan: De Veyron is ook een icoon, dat sommigen dat niet vinden veranderd daar niks aan.

            Login om te reageren
    • Pallas zegt

      15 september 2014 om 19:20

      @lincoln: Het concept van massaproduktie is op zichzelf al erfgoed…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 september 2014 om 19:29

        @Pallas:
        Yep, in dat geval gesymboliseerd door de T-Ford.

        Login om te reageren
      • escort77 zegt

        15 september 2014 om 20:02

        @Pallas: daarom wel de T-Ford, want de eerste, maar niet de Escort…

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 september 2014 om 21:15

        @Pallas:

        yep .. noord-Frankrijk heeft nog enkele verborgen oude fabrieken die een kunstzinnigheid bevatten dat je voor de eerste 3 dagen geen woord meer kan uitbrengen .. echt waar ..

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 september 2014 om 01:50

      @lincoln: gewoon stuitend hoe arrogante betweter jij bent, jammer dat je weer terug bent ;)

      Login om te reageren
  33. 3246cm252kw zegt

    15 september 2014 om 18:59

    E46 M3 CSL

    Login om te reageren
  34. isobmw zegt

    15 september 2014 om 19:01

    Bmw e38 7 serie e39 5 serie
    E21, e30, e36 coupe, e46 coupe, 3.0 csl, m635csi

    Eigenlijk alle leuke sport auto’s moeten blijven, en tijdloze klassiekers de rest maakt niet uit,

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 september 2014 om 19:11

      @isobmw:
      Proest, heb je het over sportauto’s en tijdloze klassiekers en dan kom je met zo’n fanboy lijstje.

      Als je nu de 507 had genoemd, dan had ik nog een heel eind met je mee kunnen gaan….

      Login om te reageren
    • 4244cc zegt

      16 september 2014 om 17:51

      @isobmw: de 507 kan je in jou geval niet vergeten toch…..

      Login om te reageren
  35. jorndvv zegt

    15 september 2014 om 19:01

    Tesla model s

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      15 september 2014 om 19:05

      @jorndvv: Sarcastisch hoop ik…

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        15 september 2014 om 19:45

        @sulobb: Nou, nee. Het is de meest populaire elektrische auto, die misschien de doorslag op elektrisch rijden heeft gegeven aan een groot deel van de wereld.

        Login om te reageren
      • motoragent zegt

        15 september 2014 om 19:51

        @sulobb: Nou, als je onder ‘iconisch’ verstaat dat een auto zijn tijd zo ver vooruit was dat hij feitelijk het begin van een tijdperk aankondigde moet ik hem in zekere zin gelijk geven. Het was misschien niet de eerste elektrische auto, maar wel de eerste die je zonder problemen in het dagelijkse verkeer in kan zetten en dan ook met hoge regelmaat tegen komt.

        Login om te reageren
        • sulobb zegt

          15 september 2014 om 19:53

          @motoragent, mercedesclk350 : Dan weten jullie niet wat Unesco is.

          Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          15 september 2014 om 22:33

          @motoragent: Maar zou je dan niet eerder voor de Tesla Roadster kiezen voor op die lijst? Bedoel laten we eerlijk wezen.. Mensen kochten in nederland dat ding vanwege bijtelling en subsidies. En die roadster was een compleet nieuw concept! De (1e?) elektrische sportwagen?

          Login om te reageren
  36. jrmpower24 zegt

    15 september 2014 om 19:04

    McLaren F1.
    Er zijn zoveel prachtige, geweldige wagens maar deze staat gewoon makkelijk bovenaan.

    Login om te reageren
  37. mrdjm zegt

    15 september 2014 om 19:15

    Dit wordt met zekerheid een onmogelijke lange lijst….
    Mag ik mijn Mg Tf er ook bij laten aansluiten? :P

    Login om te reageren
  38. vvti zegt

    15 september 2014 om 19:21

    Voor zijn revolutionaire vormgeving (in de voor iedereen bereikbaar klasse) ford sierra,trouwens rond 1983 zijn er een hoop auto’s op de markt gekomen die een sprong in de vormgeving maakte bv Mercedes 190, Citroën bx ,audi 100 enz .

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 september 2014 om 19:32

      @vvti:
      Als je het dan over revolutionaire vormgeving hebt, mag je de Chevrolet Corvair nooit vergeten.
      Qua vormgeving zie ik hem nog dagelijks terug in alle nieuwe meuk, o.a. de dubbele koplampen die Chevrolet toen gebruikte als één van de eerste.
      Breed, laag, een zgn lage heuplijn, een optisch zwevend dak en de Corvair rekende gelijk af met de Amerikaanse styling-overdaad en chroom van de jaren vijftig.

      Naar mijn bescheiden mening één van de allerbeste ontwerpen ooit, die qua design gewoon naast de DS van Citroën mag staan.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        15 september 2014 om 19:57

        @desjonnies: Volgens vele een van de gevaarlijkste auto’s die de Amerikanen ooit hebben gemaakt, maar wel een van de weinige Amerikanen waar ik een gigantisch zwak voor heb (net als zijn Europese look-a-like’s van NSU en de Imp)

        Van de week nog weg staan kwijlen bij een Corvair Cabriolet, hij stond te koop maar ik heb niet durven vragen naar de prijs…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          15 september 2014 om 20:02

          @motoragent: Wellicht heb je hem al is gezien, maar voor de zekerheid :)

          http://www.youtube.com/watch?v=eTGayn3Y800

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            15 september 2014 om 20:11

            @E34M5Touring: Die had ik nog niet gezien nee, bedankt voor de link!

            Login om te reageren
  39. Rick-dos zegt

    15 september 2014 om 19:33

    Het begint en eindigt bij de Benz Velo. Daarna is het allemaal niet zo interessant voor de geschiedenis van de mens. Daarnaast mag je wel wat kunstwerkjes op de lijst zetten zoals Bugatti 57c, Royale 41 en wat Italiaans spul (maakt eigenlijk niet uit wat) uit de jaren ’50 en ’60 en gooi er maar wat Engels bij Bentley Blowers, Aston Martin ofzo.

    Dan ben je er wel denk ik. Voor de rest is het niet niemenswaardig voor een Unesco lijst en al helemaal niet rijdende koektrommels.

    Login om te reageren
  40. Hubert zegt

    15 september 2014 om 19:35

    Fiat Multipla (origineel uit de jaren 60 en de eerste versie van de jaren 90).

    Login om te reageren
  41. ikkee zegt

    15 september 2014 om 19:44

    Kunnen we niet gewoon in een keer hele merken op de lijst gooien?
    In dat geval: Koenigsegg, Pagani, Lamborghini, Maserati, Volvo (:, Jaguar, Bugatti etc..

    Login om te reageren
  42. mercedesclk350 zegt

    15 september 2014 om 19:44

    Sowieso de ID/DS, want die bepaalde een hoop qua design en qua gebruik, niet alleen voor Citroën, maar voor de hele autowereld.
    2CV, om dezelfde reden, maar om te laten zien dat het ook gewoon heel gemakkelijk kan.
    300SL/de raceversies ervan, omdat deze een van de eerste “supercars” was, en natuurlijk de Gullwings heeft uitgevonden.
    Miura, omdat dit misschien wel dé eerste supercar was.
    Countach, omdat dit zelfs voor huidige normen een geweldige snelle wagen is.
    F40/959, omdat deze de toon hebben gezet voor hedendaagse supercars.
    911, klassiek of niet, of je hem nou mooi/leuk vindt of niet, het is een hele bepalende supercar geweest.
    Zonda wat dan ook, omdat deze heeft laten zien dat het ook knettergek Italiaans kan.
    Diablo/Murcièlago/Gallardo, omdat deze voor Lamborghini de toon hebben gezet om giga veel power uit hun hedendaagse auto’s te krijgen.
    Veyron, omdat deze de jacht op snelste auto’s boven de 400 heeft weten te openen.
    Koenigsegg wat dan ook/Venom/Veyron SS, omdat deze ook echt ver boven de 400 haalden.
    Tesla Model S, omdat dit misschien wel de meest bepalende elektrische auto is die we kennen.

    Login om te reageren
    • jmcclane zegt

      15 september 2014 om 19:58

      @mercedesclk350: Helemaal mee eens met de Veyron, Zonda en 911. Je verwoordt precies mijn gedachte.

      Login om te reageren
  43. robert110 zegt

    15 september 2014 om 19:48

    De Series 1 Land Rover mag er van mij wel op. Wat die auto wel niet allemaal voor de mens heeft betekend.

    Login om te reageren
  44. 1nflamez zegt

    15 september 2014 om 19:49

    Easy:

    lancia delta integrale

    ‘nuff said

    Login om te reageren
  45. spotterfozz zegt

    15 september 2014 om 19:52

    Sauber C9, Sauber C11, Jaguar XJR-9LM, Jaguar D-type, Ford GT40, Shelby Cobra Daytona Coupe, Peugeot 905 Evo bis LM, Peugeot 908 HDI, Audi R8 le mans racer tot en met audi R18, en weet ik veel, nog heel wat van die ontzettend lekkere Group C monsters…

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      15 september 2014 om 20:03

      @spotterfozz: je vergeet super mario kart.

      Login om te reageren
    • Davidov zegt

      27 november 2015 om 18:34

      @spotterfozz: Geen 787B ertussen? Ga je eens gauw schamen!

      Login om te reageren
  46. E34M5Touring zegt

    15 september 2014 om 20:00

    Bugatti Royale
    Citroen DS
    Jaguar E-Type
    Mini
    Renault 4
    Lamborghini Miura
    Ford model T
    Cadillac type 53
    Austin Seven
    Fiat 500 (de originele)
    Jensen Interceptor

    Zouden voor mij wel kanshebbers zijn.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 20:20

      @E34M5Touring:
      Hmmm, de Interceptor, net de herhaling van Wheeler dealers gezien toevallig?

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        15 september 2014 om 20:26

        @tupperware: Wat een geluidje hè.

        Ik zie nog altijd Jeremy Clarkson met een gigantische snor voor me als ik van de Interceptor hoor…

        http://cdn.bbcamerica.com/brightcove/16764841001/16764841001_1155942171001_topgear-trailer5.jpg?pubId=16764841001

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        15 september 2014 om 20:49

        @tupperware: Had ik al gezien inderdaad. Bedoelde eigenlijk de FF, maar die is een stuk zeldzamer. Prachtige auto vind ik, Top Gear item van @motoragent blijft ook epic.

        Login om te reageren
  47. Hupke zegt

    15 september 2014 om 20:03

    “Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?”

    Lees, van welke wagens wil ik compleet ten gronde richten.

    Wel het zou grappig zijn om al die verdomde vw kevers, koekenblikken en in het algemeen automotive rommel van de wereld te zien verdwijnen.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      15 september 2014 om 20:42

      @Hupke: Terwijl de kever ongeveer het meeste aanspraak maakt op die titel.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        15 september 2014 om 23:04

        @911GT2:

        Dat vreselijke stuk blik dat z’n houdbaarheidsdatum te lang overleefd heeft. De wagen die het plebs aan het vervuilen gebracht heeft? Het symbool van socialisme?

        Dat onding zie ik het liefste van de wereld verdwijnen. Ik heb er absoluut niets mee. Dat was een geweldig interessant ding in de ’30s maar daarna was het een aanfluiting voor technisch vernuft. Het mag nog niet eens uit de pisbak van bvb. de 2CV drinken in mijn ogen.

        Login om te reageren
        • 911GT2 zegt

          16 september 2014 om 17:50

          @Hupke: jouw mening… maar 2 cv’s mag nog niet in de schaduw staan van een kever.

          Login om te reageren
  48. rocky zegt

    15 september 2014 om 20:05

    Ferrari 365 GTB / GTS (alias Daytona) if you ask me / als het aan mij zou liggen…

    Login om te reageren
  49. rmd147 zegt

    15 september 2014 om 20:07

    Oer audi quattro, porsche 959 , Ferrari F40 , auto union typy C, Mercedes E500, mini cooper S, Citroën DS, M5 E39, jaguars E type, Fort T, Fort GT, macclare P1, audi RS2, lancia stratos, dit zijn voor mij zeker de autos die op de eigen unesco lijst moeten staan

    Login om te reageren
  50. tvklarenbosch zegt

    15 september 2014 om 20:09

    Benz Patentwagen, Ford Model T, Ferrari F40, Bugatti Veyron. Benchmarks.

    Login om te reageren
  51. sydney zegt

    15 september 2014 om 20:17

    Helemaal vergeten en die ouwe van ons heeft er nog wel eentje in de loods staan; de Citroën Traction Avant,de allereerste voorwielaandrijver.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      15 september 2014 om 20:31

      @sydney:
      Het doet me pijn om te zeggen, maar de TC was niet de eerste voorwielaangedreven auto.
      Deze Cord L29 is ook FWD en uit 1929

      Wel de eerste die FWD combineerde met een zelfdragende carrosserie en daarmee de stamvader van alle huidige voorwielaangedreven auto’s.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        15 september 2014 om 20:33

        @tupperware:

        Login om te reageren
      • sydney zegt

        15 september 2014 om 20:56

        @tupperware: No worries, zo leer ik nog eens wat..

        Login om te reageren
    • hplh zegt

      15 september 2014 om 20:38

      @sydney: dkw was eerder en
      volgens mij was de aller eerste voorwiel aandrijver een of andere oostenrijker of zwitser.
      Dus niet dat franse hok van jou!

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        15 september 2014 om 20:59

        @hplh: Of je reageert gewoon normaal.Dat zou natuurlijk ook kunnen.En het is niet mijn ‘hok’ hij is van mijn pa.Hij staat wel in een hok.

        Kleuter.

        Login om te reageren
        • hplh zegt

          15 september 2014 om 21:41

          @sydney: sorry hoor. Maar frans hok is toch niet zo erg?

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            16 september 2014 om 09:17

            @hplh:
            Nee knul, uit jouw mond is Frans hok absoluut niet erg.
            Eerder meelijwekkend en een eerste klas brevet van onnozelheid !

            Login om te reageren
  52. racemees zegt

    15 september 2014 om 20:23

    Citroën SM, Delorean DMC-12, oer Audi Quattro.

    Login om te reageren
  53. michiel_termors zegt

    15 september 2014 om 20:24

    Volvo 480

    Login om te reageren
  54. topless zegt

    15 september 2014 om 20:27

    Login om te reageren
  55. dennisjuh95 zegt

    15 september 2014 om 20:40

    Een Benz ‘Velo’ van onze beste man Carl. Anders hadden we misschien die hele meuk niet gehad…

    Login om te reageren
  56. Rohrl-fan zegt

    15 september 2014 om 20:56

    Eerlijk? Liever geen erkenning voor auto’s door Unesco…

    Afgelopen weekend zat ik in Goodwood voor de Revival. Ik heb er genoten van oa een heerlijke race met bloedmooie en legendarische wagens zoals Cobra’s, GTO’s, SWB’s

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      15 september 2014 om 21:12

      @rohrl-fan: Opmerking aan Autoblog: NOG STEEDS HEEFT JULLIE APP PROBLEMEN MET HET ‘ampersant’ TEKEN! Wanneer dat gebruikt wordt komt de rest van de tekst niet meer door.

      Ik had net een hele uitleg geschreven over de bemoeizucht van organisaties die bepaalde zaken erkennen. Stel dat Unesco bv de Ferrari 250 GTO zou erkennen, wie zegt dat men er dan nog mee mag racen op bv de Goodwood Revival?

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        15 september 2014 om 21:19

        @Rohrl-fan: Prachtig om te zien inderdaad dat er nog mensen zijn die die auto’s durven te gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn, ondanks hun waarde.

        En dat daarbij af en toe iets sneuvelt kan gebeuren (Giedo vd Garde werd al door David Hart liefkozend ‘my little gearbox destroyer’ genoemd)

        Login om te reageren
  57. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    15 september 2014 om 20:57

    Ik zeg Tesla model S. Autofabrikanten hebben jaren geroepen dat ze oprecht heel hard werkten aan een elektrische auto maar er gebeurde weinig tot niets wat écht serieus genomen kon worden. En toen kwam monsieur Musk met Tesla! De model S is nog niet perfect (kost tijd) maar de opzet en intenties van Tesla zullen van de Model S de “kever” van de 21e eeuw maken.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      15 september 2014 om 21:16

      @hetzwartesaabvandefamilie: Naast dat er rond 1900 al aardig wat elektrische auto’s rond rijden is de eerste moderne elektrische auto die enigszins serieus te nemen was de GM EV1, maar dat verhaal is op een nogal rare manier geëindigd.

      Ben het wel met je eens dat de Model S een soort omslagpunt is, en eigenlijk de eerste elektrische auto is die door vrijwel iedereen serieus wordt genomen en ook het imago van de elektrische auto veel goeds heeft gedaan.

      Login om te reageren
  58. bruinbeer zegt

    15 september 2014 om 20:58

    Renault 5 GT Turbo en de Golf GTI Mk 1. De vaders van de auto’s in het leukste segment dat bestaat.

    Login om te reageren
  59. danmar zegt

    15 september 2014 om 20:59

    T-Ford
    Kever
    Willy’s Jeep
    Land Rover
    Range Rover
    Mini
    Citroën DS
    Golf 1 GTI
    Saab 99 Turbo
    Ford Sierra
    Renault Espace (of toch die Chrysler Voyager)
    Renault Mégane Scenic
    Toyota Prius (kuch)
    Tesla Model S

    Login om te reageren
  60. scherzo zegt

    15 september 2014 om 21:01

    Juist al die bijzondere auto’s worden al bewaard. Hoeveel porsche en ferrari’s rijden er nog rond, qua percentage gezien? Dat is toch tien tallen procenten?

    Ik vindt het zelf jammer dat zaken als een Austin Princess (’75-’81) of Hyundai Pony vrijwel allemaal verschroot zijn.

    Login om te reageren
  61. carmasterr zegt

    15 september 2014 om 21:06

    Simpel

    Dodge Charger (1968-1970)

    Login om te reageren
  62. spidermann zegt

    15 september 2014 om 21:27

    Een paar auto’s zijn vergeten, zoals BMW 2002 Turbo, Mercedes Benz 450 sel 6.9 en de Pontiac Firebird.

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      15 september 2014 om 21:35

      @spidermann: waarom in godsnaam een firebird?

      Login om te reageren
  63. Bartholomeo zegt

    15 september 2014 om 21:37

    Opel meriva
    Toyota yaris
    mercedes A en B klasse

    Stuk voor stuk auto’s die het bloed van onder je nagels halen als ze voor je rijden

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      15 september 2014 om 21:40

      @Bartholomeo: Dat zijn juist de auto’s waar ik koud van word.

      Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      15 september 2014 om 22:29

      @Bartholomeo: Je vergeet pontiac aztek ;)

      Login om te reageren
  64. jorden zegt

    15 september 2014 om 21:42

    Absoluut de Veyron. De ultieme uitspatting van welvaart, een wereld die draait op olie en grootheidswaan in de auto-industrie. Heerlijk! Denk niet dat er nog snel iemand z’n vingers aan zo’n project brandt. Na de Veyron nam het aantal cilinders in de auto af, evenals de inhoud er van. Overal ging de turbo er op en een batterij er in.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      16 september 2014 om 18:07

      @jorden: veyron heeft anders ook 4 turbo’s.

      Login om te reageren
  65. rolov zegt

    15 september 2014 om 21:43

    Lancia delta hf integrale Evo. Ford escort Cosworth en de Cosworth siërra 3 deurs. Rs200. Man man wat een lijst kan je maken zeg.

    Login om te reageren
  66. jordy14 zegt

    15 september 2014 om 22:01

    Damn, die foto bij dit artikel. Fking nice

    Login om te reageren
  67. Jaapie zegt

    15 september 2014 om 22:02

    Heeft nou nog niemand de e30 m3 genoemd

    – e30 m3
    – e46 m3 CSL
    – porsche 959
    – F40
    – Eleanor
    – GT40
    – Dino
    – XJ220
    – 275 le mans

    Zal het kort houden

    Login om te reageren
  68. porsche928 zegt

    15 september 2014 om 22:11

    De Jaguar XJ13, daar is er maar 1 van.

    Login om te reageren
  69. nvn1993 zegt

    15 september 2014 om 23:02

    Haha de bentley arnage natuurlijk :p

    Login om te reageren
  70. karaya zegt

    15 september 2014 om 23:08

    ik mis de Deusenberg model J.

    een gigantische limousine die 200+ deed begin jaren dertig.

    daarbij vergeleken is de Veyron een lachertje.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      16 september 2014 om 01:16

      @karaya: Nee hoor.Die staat er gewoon tussen ;)

      Geweldige auto, uit een tijd dat auto’s nog rijdende en unieke kunstukken waren.

      Login om te reageren
  71. 1audi1 zegt

    15 september 2014 om 23:40

    Brum.

    Login om te reageren
  72. ownkruid zegt

    15 september 2014 om 23:41

    Volvo 850 T-5 R
    Audi RS 6
    Maar liever pas op de lijst als ik er ooit 1 heb weten te bemachtigen. Anders lukt t nooit meer!

    Login om te reageren
  73. burninrubber zegt

    16 september 2014 om 00:55

    Lexus LF-A en de Alfa Romeo tipo 33 stradale

    Login om te reageren
  74. fmgarcia zegt

    16 september 2014 om 01:40

    Chevrolet impala convertible
    Citroen bx sport
    Citroen 2cv

    Login om te reageren
  75. roppp zegt

    16 september 2014 om 06:54

    Voor Nederland alle Daf’jes dus. Auto’s die nu een euro-ton of meer waard zijn, hoeven niet op de lijst. Daar wordt toch wel op gepast.
    Wat er dus wel op moet, zijn modellen als:
    – Fiat 500
    – Fiat/Seat 600 en 800
    – Fiat/Seat 124
    – Fiat/Seat 127 en 147
    – Fiat/Seat/Zastava 128
    – Fiat Panda (het origineel)
    – Fiat Uno
    Kom maar langs voor een uitleg.

    Login om te reageren
  76. sergio72 zegt

    16 september 2014 om 06:56

    De Fiat Panda uit 1981. Hierin lachte je iedereen uit!

    Login om te reageren
  77. bimmerfanatic97 zegt

    16 september 2014 om 09:34

    Jag E-type

    Login om te reageren
  78. zonneveld92 zegt

    16 september 2014 om 10:53

    Jammer dat niemand het vorige model ASTON MARTIN VANQUISH genoemd heft

    Login om te reageren
  79. FIAT127 zegt

    16 september 2014 om 11:43

    fiat 128, Willis Jeep, 2CV, kever, Robin Reliant, Trabant, Opel Kadet C. Opel Manta, Hindustan Ambassador. 205 GTI

    Login om te reageren
  80. PeugeotGTI zegt

    16 september 2014 om 15:37

    Benz Patent Motorwagen
    Rolls-Royce Silver Ghost
    Bugatti Type 57 SC Atlantic
    Alfa Romeo 8C 2300
    Ford Model T
    Talbot Lago T150 SS
    Mercedes-Benz SSK
    Duesenberg Model J
    Jaguar XK120
    Cadillac Eldorado Biarritz
    Mercedes-Benz 600 Grosser
    Ferrari 250 GTO
    Lamborghini Countach
    Delorean DMC-12
    Ferrari F40
    Mazda RX7
    Peugeot 205 GTI 1.9
    Bugatti Veyron 16.4
    Alfa Romeo 8C
    Maserati Quattroporte Sport GT-S
    en uiteraard nog vergeten de . . . . . . . . . . . .

    Login om te reageren
  81. thedammer zegt

    16 september 2014 om 17:37

    Mcclaren f1

    Login om te reageren
  82. thedammer zegt

    16 september 2014 om 17:39

    Audi sport quattro

    Login om te reageren
  83. dirkiii zegt

    16 september 2014 om 22:48

    audi rs2 avant

    Login om te reageren
  84. dirkiii zegt

    16 september 2014 om 23:00

    lotus omega mag ook niet ontbreken

    Login om te reageren
  85. P1m zegt

    17 september 2014 om 02:26

    BMW Isetta


    BMW 600


    Login om te reageren
    • P1m zegt

      17 september 2014 om 02:29

      @P1m: Vervulden na de Tweede Wereldoorlog de behoeften van vele huishoudens, namelijk: betaalbaar vervoer.

      Login om te reageren
  86. carsandmore zegt

    17 september 2014 om 02:51

    Dodge Charger.

    Login om te reageren
  87. rudolf_roza zegt

    20 september 2014 om 16:12

    Het enige automerk die op de lijst niet mag ontbreken:
    Volvo.
    Tegelijkertijd het enige automerk wat ik in de momenteel heetste discussie op AB gemist heb. (of ik heb niet goed gelezen;) )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North