Welke auto’s moeten op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco?

Auteur: , 206 Reacties

Er zijn genoeg auto's die we nooit zullen gaan missen, en tegelijkertijd is er genoeg blik dat nooit verloren zou moeten gaan. Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?

Welke auto's moeten op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco?

Om de (klassieke) auto op een juiste manier te preserveren heeft de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) dit weekend in Utrecht gesprekken gevoerd met een afgevaardigde van Unesco. Om te onderzoeken of mobiel erfgoed uit Europa/Nederland een plek Wereld Erfgoedlijst van Unesco verdient, dat nu nog voornamelijk uit cultuur- en natuurerfgoederen bestaat (lijstje).

Ook de Fiva (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) is daarover in gesprek met Unesco. Bestuurslid Bert Pronk laat aan oldtimerblog weten: “We willen proberen via de Fiva voor het mobiel erfgoed in Nederland bescherming te krijgen bij Unesco.” Mocht het plan slagen, dan betekent het niet dat iconische auto’s opeens beschermd worden door Unesco. Niet echt geen realistisch uitgangspunt. Wel denkt de Fiva dat het aanvullen van de Wereld Erfgoedlijst met iconische auto’s “internationale erkenning van de waarde van het object” met zich meebrengt. De autoclub meent dat nationale overheden daar rekening mee zullen houden.

Kortom, er wordt van alle kanten gelobbyd om de automobiel op de lijst te krijgen, tussen de Van Nellefabriek en de Amsterdamse grachten, om maar twee Nederlandse voorbeelden te noemen. Laten we deze behoeders van het mobiele erfgoed daarom een handje helpen en alvast opsommen welke auto’s absoluut niet mogen ontbreken, mocht het plan doorgaan. Welke auto’s willen we bewaren voor het nageslacht?



206 reacties

Het eerste wat in mij opkomt is de Bugatti Veyron SS.
@jmcclane: +Pagani en Mercedes G-Klasse

Geen auto’s van Nederlandse bodem, maar gewoon mijn voorstel in het algemeen.
@jmcclane: Plus zeg ik de Porsche 911
@jmcclane: Dat zijn geen auto’s, maar rijdende computers…

Echte auto’s werden gemaakt door mannen met hamers.
@motoragent:
Ook hebben ze niets toegevoegd aan het begrip “automobiel”, oké de 911 een klein beetje.
@motoragent: Echte auto’s, nietszeggende uitspraak wil je alles zelf doen moet je fietsen.

Ten tweede is dit MIJN lijst, je hoeft er ook niet mee eens te zijn. Je kan zeggen wat je wil, maar ook over 50 jaar zal er gesproken worden over de Veyron.
@jmcclane:
Over 50 jaar wordt er hooguit nog gelachen om de Veyron en zelfs daar heb ik zo mijn twijfels bij….
@jrk68: Hmmm dat is jou mening, dat jij de Veyron niets vind is overduidelijk.
Maar het is en blijft een technisch hoogstandje zeker bij introductie en zo gaat hij de auto geschiedenis ook in.
@jmcclane:

hallo jongedame ..
heb je enig idee wat een unesco is ??
@jmcclane: Ik zie liever een nederlandse daf personenwagen op de lijst staan, dan de zooi die je noemt.
Natuurlijk Ferrari 250 GTO
Mercedes 300 sl / slr, het begin van de supercar.
@henkhupelschoten: De Lamborghini Miura is voor velen de echte eerste supercar.De SL, hoe legendarisch dan ook is imo toch meer een GT.
@sydney: Ik geef toe de miura is een prachtbeest! Maar de sl was 10 jaar eerder, een geweldige race geschiedenis, heeft er voor gezorgd dat de concurrentie ook zulke auto’s ging maken, voor die tijd de techniek van 10 jaar later en hij heeft gullwings;)
@henkhupelschoten: precies!
Citroën DS, daar kan niemand het mee oneens zijn. De rest mogen jullie bepalen
@Pallas:
Natuurlijk ben ik het daar mee eens.
Mag ik dan de 2CV en de Fiat 500 daaraan toevoegen?
Nou vooruit dan, doen we de goede oude Nazi Bug er ook bij..
@Pallas:
inkoppertje, heb hem dus niet genoemd, zeker een eerste of tweede plaats.
@Pallas: Oneens!!
@Pallas: Nou, dan nomineer ik de Citroën HY voor de categorie bestelwagens.
@moveyourmind:
Ja leuk, dat was ooit mijn trouwauto, niet als bestelwagen maar als camper….
@jrk68: Cool!
@moveyourmind: Maar daar hoort natuurlijk de T1
@Pallas:
De Jaguar E-type en de klassieke Mini mogen natuurlijk ook niet ontbreken!
E-type, S1 quattro,F40, 250 GTO, Veyron
Alfa 8C 2900B Lungo
@tweetyv6: Kijk u begrijpt het :)
Auto’s die de voor verandering hebben gezorgd, dus weinig supercar meuk.

Denk eerder aan :

– MINI (de echte)
– 2CV
– Kever
– Tatraplan
– NSU R0 80
– FORD Model T
– Renault 16
– Espace en/of Twingo I

Kortom, auto’s die een duidelijk ‘idee’ hadden en waarvan de meesten aan slechts 1 man zijn brein zijn ontsproten.
@desjonnies:
Kijk, het oog van de kenner hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
@desjonnies: Sluit ik me volledig bij aan! Wat dacht je ook van een Honda NSX?
@mauritsh: wat is de toegevoegde waarde van een NSX dan ??
@lincoln: Tja dat vraag ik me met jou zo vaak af hier ;)
@bofkont:
Onze @lincoln zorgt voor de zo broodnodige nuchtere kijk.
Noem hem van mijn part onze huis filosoof, een stuk vermakelijker dan al die fanboys in elk geval..
@tupperware: Helemaal mee eens!
@bofkont: ik weet dat ik net kom kijken hier maar ik zit hier in me broek te zeiken om die reactie. De nsx is wel baanbrekend voor honda. Maar of dat nou voor het fenomeen automobiel in zijn algemeen geld?
@lincoln: kijk maar eens op internet hoe weinig je daarvan vind, zijn zeldzame auto’s!
@isobmw:

tja “toegevoegde waarde” is ook een heel lastig begrip voor een BMW-knul ..
@isobmw: Ik zocht laatst een Peugeot 205 met 6 wielen en kamelenlederen bekleding, niet gevonden helaas, dus die moeten ook wel heel zeldzaam zijn. Mag hij nu ook op de lijst?

Niet alles wat zeldzaam is, is iconisch ;)
@desjonnies: ja precies, Trabant ook wel.
@Donstil:
Van jouw had ik wel een nominatie voor de for2 verwacht eigenlijk.
Nu ik daar aan denk, die was vernieuwender dan 90% van de meuk die hier genoemd wordt..
@tupperware: Ondanks dat de eerste For2 niet zo goed was aan het begin waren ze zeker bijzonder. Hoort er eigenlijk wel in ja.
@desjonnies: Tatraplan jaah!
@desjonnies: Graag voeg ik hier de vw t1 aan toe, van snelle schets tot product! geniaal!
@desjonnies: De wankelmotor deed het toch pas echt goed bij de Mazda Cosmo, maar ik vind ook dat je die NSU er op moet zetten.
@desjonnies: Mercedes-Benz W123,
In Nederland is het imago helemaal verneukt door ons belastingstelsel maar het is toch een bijzondere auto. De ingenieurs kregen opdracht de beste auto te ontwikkelen tegen elk bedrag… En dat is gelukt! Als je nu in een goed exemplaar rijdt straalt ddat er nog steeds vanaf. Niet voor niks de best verkochte benz ooit tot vandaag de dag.
Mazda MX-5
Audi quattro
mini (originele)
Citroen DS
Shelby Cobra
Porsche 911
Jaguar E-type
land rover defender

enkele auto’s die toch wat bereikt hebben …
1. Hyundai Genesis Coupé
2. Mitsubishi FTO
3. Matra Murena
@alcantara: de enige genesis met historisch toegevoegde waarde maakte muziek toen ik nog vloeibaar was.
Lexus lfa
@lexusfan: *proest!*
@lexusfan: nee niet echt
Zeker weten de S1 Quattro!
flikker lekker op ..
laat die corrupte subsidie toko heel ver weg blijven van auto,s ..

dat kan de vrije markt icm particulieren veeeeeel beter ..
@lincoln:
Yep, kijk maar buiten op straat, daar zie je hoe geniaal dat werkt..
1 grote grijze treurnis van eenheidsworsten..

Nee, dan laat ik het nog liever aan die subsidieclub over dan aan de Nederlansche consument..
@tupperware:

wat jij en ik op straat zien is voor 100% het gevolg van subsidies en belastingen ..
@lincoln: Ik merk dat je je echt in UNESCO verdiept hebt…
Auto’s die een bepaalde techniek voor het eerst lieten zien (denk aan de introductie van ESP in 1995 bij de toen nieuwe S-klasse), auto’s die historische waarde hebben (denk aan de Lincoln Continental van Kennedy) en meer alledaagse auto’s die op een bepaalde manier voorbeelden zijn van hoe de wereld vroeger rondreed (denk aan een golf of een Corolla)
Donkervoort D8 GTO!
250 GTO
F40
DS
2CV
Kever
911
Bugatti Royale type 41
Mini
T-Ford
300 SL
Corvette C1
Duesenberg Model SJ

En zo kan ik nog wel ff doorgaan vrees ik.
Benz Patent Motorwagen
Ford Model T
Mercedes-Benz 300 SL
Jaguar E-type
Austin Mini Cooper S
Aston Martin DB5
Ford Mustang 1964
Mercedes-Benz 600 Grösser
Volkswagen Golf 1 GTI
Audi S1 Quattro
Peugeot 205 GTI 1.9
Ferrari F40
Mazda MX-5 NA
McLaren F1
McLaren P1

Gekeken naar hoogstandjes in prestaties, verkoopaantallen of design.
@Martinez: Op de Mazda na ben ik het helemaal met je eens, was de patent wagen vergeten die zou er dan zeker bij horen kan niet anders
@Martinez: die P1 snap ik niet echt. Prachtige wagen maar of hij nu al op de lijst moet? Ferrari gto ook nog. En die Mazda van Lemans (ben naam even kwijt.) een 911 en een kever.
@rolov:
787B?
@italia007: yes!! Heb ik nog gezien op Lemans. ze lieten de motor even janken. Prachtige machine.
@Martinez: En dan zet je de kever er niet bij??
Bmw 2002 Tii, Ferrari 250 GTO, Nissan Skyline R34.
Bmw E46 M3
Bmw E39 M5
Ferrari F430
Alfa Romeo 8C
@bofkont:

die eerste 2 die je noemt zijn al subsidie bakken ..
achterstandswijken staan er vol mee ..
@lincoln: volgens mij heb jij ook een achterstand..
@isobmw:

ja .. dat klopt .. volgens jou heb ik dat idd ..
@lincoln: Tuurlijk joh, mag jij vinden met je niets zegende vooroordelen, De E46 M3 en de E39 M5 gaan de geschiedenis in als fenomenale pure rijders auto’s.
@bofkont:

ja tuurlijk .. BMW is immers zo,n “innovatief” merk ..

volgens de marketingboys dan .. en de meeblatende BMW fanboys die werkelijk geen idee hebben wat “innovatief” eigenlijk is ..

net zo,n moeilijk woord als “toegevoegde” en “Unesco” namelijk ..
@lincoln: Wat loop je nu te zeuren over innovatief?? hoor je mij daarover??, ik heb niets nodig met fanboys of marketingboys. Net zo min met al die nietszeggende vooroordelen van jou. Stel jij lekker je eigen lijstje samen, zal ongetwijfeld een Licoln in staan, over fanboys gesproken ;)
@bofkont: laat hem joh, hij heeft niks beters te doen dan dom reageren op sommige reacties, thuis niks te vertellen zeker zielige vent:)
@isobmw: Volgens mij heb je groot gelijk :)
Ik ga voor de 250 SWB. De GTO kan me gestolen worden, die worden tegenwoordig alleen maar geroemd om hun waarde.

Daarnaast dingetjes als de E-type Low Drag Coupe, Austin Healey Sprite en om er nog een Nederlands tintje aan te geven een Donkervoort D8 GT of GTO.
@motoragent:
Hoe zeer ik het werk van Joop ook waardeer, de echte credits voor de D8 liggen bij A.C.B. Chapman.
Als je dan toch iets van vaderlandse bodem wilt toevoegen kan je niet om DAF heen.
Ook de Gatso “Platje”
http://static.autoblog.nl/images/wp2008/gatso_1500_sport_1.jpg
kan natuurlijk, al heeft het creatieve brein hierachter zijn credits bij de autoliefhebber wel vergooit met zijn ander uitvinding, de flitspaal..
@tupperware: Het principe van de sigaar op wielen is inderdaad gelijk gebleven, maar de latere modellen (zeker sinds ze met Audi samen werken) zijn eigenlijk op geen enkele manier meer te vergelijken met de good old Super 7. Joop is eigenlijk verder gegaan waar Colin is opgehouden.

Stiekem is er toch een hoop mooi spul uit Nederlandse schuurtjes en fabriekjes tevoorschijn gekomen, als je maar weet waar je moet zoeken.
@motoragent:
Ik volg Joop al sinds het begin, de tijd dat je nog gewoon een S7 als kit bij hem kon kopen voor 10 rooitjes in oud Hollandsche guldens.
http://www.carsbase.com/photo/Donkervoort-S7_mp391_pic_21661.jpg Deze dus, gewoon heerlijk simpel met een 1600 Ford motortje waar elke “leek” aan kon werken.
Joop zal de eerste zijn die zal toegeven dat er zonder Lotus Seven geen Donkervoort geweest zou zijn zoals we dat nu kennen.
En ja, ik mag gewoon Joop zeggen van Joop..
@tupperware: 1978, die tijd ken ik alleen uit de boekjes ;)

Fascinerende man, die Joop. Stil, bijna verlegen, maar je ziet aan alles dat hij met zo ongelofelijk veel plezier aan zijn automobielen werkt. Goed gevoel voor humor ook.
Ford GT 40!
Obiously 300 SL. Pure kunst op wielen en het begin van de supercars.
1965 Ford Mustang
911, f40, enzo, veyron, 250 gto, 250 california, zonda, db5, etc, etc
De originele Ford Mustang
VW T1
Kever
Golf 1
Chevrolet Corvette C2 Split Window
Ford GT40
Ik zou zelfs een oude Cadillac DeVille durven zeggen, een mooi icoon van Amerikaanse decadentie
Alle alfa romeo’s!
@callyromeo166: Overdrijf….
@callyromeo166: ook zon lelijke 145 zeker..
Porsche 959
Bugatti royale
utr1984 via Android app
Dat mensen hier zelfs de Veyron noemen. Man man man. Zo’n F40 zoald op het plaatje lijkt mij iets zeldzamer en meer bijzonder dan een verbouwde Audi Rosemeyer met zooi turbo’s erop.
@utr1984: Heb de Rosemeyer ook nog op moeten zoeken ook… Zeg ik niet vaak dit maar de Veyron is mooier.
@utr1984: Niet dat ik een megafan ben van de Veyron, maar weet dat de F40 relatief gezien absoluut niet zeldzaam is. Daar zijn er immers meer dan 1300 van gebouwd… De Veyron moet de 300 stuks nog halen.

Nu bon… Voor mij liever ook een F40 dan een Veyron! ;-)
utr1984 via Android app
@rohrl-fan: Hmkay. Maar het feit dat het eigenlijk een Audi had moeten zijn, maakt het voor mij iig een minder bijzondere auto. Toen Koenigsegg met hun eerste model kwam, was het veel meer iets cools vond ik. Van en door een echte liefhebber. Hier nog wat over de Rosemeyer:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Audi_Rosemeyer
@utr1984: de f40 is zeldzamer maar als het gaat over toegevoegde waarde kan je niet om de veyron heen denk zelf. Wat je er ook van vind 1000pk en 400km/u zijn waarden die nog steeds maar zelden samen gaan terwijl ie veyron al een hele tijd bestaat.
DAF 600
DAF 750
DAF Daffodil
DAF 31
DAF 32
DAF 33
DAF 44
DAF 55
DAF 66
DAF 46
DAF 77 prototype
@stephanotis: je vergeet de marathon versie’s ;) wel leuk om te zien dat er nog zoveel daf liefhebbers zijn, voor mij blijft het een van de beste personenwagens en vrachtwagens die er zijn geweest iedereen heeft wel een verhaal met een daf, mijn vader vloog er ooit mee over de kop mee laatst sprak ik iemand die had er altijd een mes in liggen om de riemen door te snijden. blijft eeuwig zonde dat daf er niet meer is….
@stephanotis: Er ontbreken er nog een paar:

Daf A1300
Daf T2000
Daf YA126
Daf YA328
@moveyourmind: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG/1280px-Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG blijft de mooiste a1600 allertijden!
@henkhupelschoten: Zeker mooi! Net als die oude Daf bakwagens met houten opbouw, en niet te vergeten de verhuiswagens. Mijn pa had vroeger ook zo’n Daf, een simpele, met de cabine in zo’n mooie grijsgroene kleur. En een Bedford, dat was ook zo’n mooie vrachtwagen. Helaas werden ze gebruikt tot ze versleten waren en zijn ze daarna afgedankt.
@moveyourmind: mooi! Bedford kan ik me nog wel herinneren je ziet ze tegen woordig echt nooit meer. Altijd al een zwak gehad voor daf maar dat komt ook wel vooral dat ik rond eindhoven woon haha
Porsche 959
Bmw e30
gewoon stuitend om te vernemen hoe het volk volstrekt moderne lopende band lease troep gaat associeren met Unesco ..

echt .. wat voor een apen opvoeding heb je dan genoten ??

of je begrijpt werkelijk geen kloot van automotieve historie ..
of je begrijpt niet wat Unesco doet of is ..
of je hebt geen rijbewijs en gaat een beetje slaapkamerposters opnoemen ..
@lincoln:
Amen, daarom ben ik blij dat je weer terug bent..
@lincoln: je reactie vind ik lomp en ongenuanceerd, maar wat ik vind is onbelangrijk.
Je mag me even helpen met de definitie van ‘icoon/iconische wagen’. Waar heb je de informatie vandaan dat dat niet van de lopende band mag komen, geen pin-up car kan zijn, en niet als lease hok ingezet mag zijn. Volgens mij slaat jouw beargumentatie nergens op. Zijn niet alle iconische automobielen inmiddels op een poster verschenen ?
@Jochen:
Neen.
De definitie van een iconische wagen is dat het een voortrekker is geweest, een wagen die voor revolutie en verandering in de industrie heeft gezorgd.
Een wagen die andere fabrikanten zagen en ook wilden maken.
Geen marketing meuk of primijum; dat wil @lincoln ermee aangeven.

De vijfde deur, geïntroduceerd door Renault en de hele wereld liep er achteraan, de motor op de versnellingsbak geplaatst en dwars voorin gemonteerd om ruimte te besparen, zoals de oer-MINI, dat is cultureel erfgoed. En dat zijn denkers, vernieuwers.

500 PK in een wagen schroeven kan eigenlijk iedere boerenlul.

Zelfs ik LOL !
@desjonnies: Mja dan zou je die Veyron ook als icoon kunnen beschrijven. Door die auto is de Double clutch gearbox de industrie in gegaan.

@lamborgfan: Bij mijn weten werd de DSG in de TT 3.2 V6 geïntroduceerd. In 2003 als ik me niet vergis.
@lamborgfan: De Veyron is ook een icoon, dat sommigen dat niet vinden veranderd daar niks aan.
@lincoln: Het concept van massaproduktie is op zichzelf al erfgoed…
@Pallas:
Yep, in dat geval gesymboliseerd door de T-Ford.
@Pallas: daarom wel de T-Ford, want de eerste, maar niet de Escort…
@Pallas:

yep .. noord-Frankrijk heeft nog enkele verborgen oude fabrieken die een kunstzinnigheid bevatten dat je voor de eerste 3 dagen geen woord meer kan uitbrengen .. echt waar ..
@lincoln: gewoon stuitend hoe arrogante betweter jij bent, jammer dat je weer terug bent ;)
E46 M3 CSL
Bmw e38 7 serie e39 5 serie
E21, e30, e36 coupe, e46 coupe, 3.0 csl, m635csi

Eigenlijk alle leuke sport auto’s moeten blijven, en tijdloze klassiekers de rest maakt niet uit,

@isobmw:
Proest, heb je het over sportauto’s en tijdloze klassiekers en dan kom je met zo’n fanboy lijstje.

Als je nu de 507 had genoemd, dan had ik nog een heel eind met je mee kunnen gaan….
http://www.classicmotoringllc.com/sites/default/files/1959-BMW-507-Roadster_01.jpg
@isobmw: de 507 kan je in jou geval niet vergeten toch…..
Tesla model s
@jorndvv: Sarcastisch hoop ik…
@sulobb: Nou, nee. Het is de meest populaire elektrische auto, die misschien de doorslag op elektrisch rijden heeft gegeven aan een groot deel van de wereld.
@sulobb: Nou, als je onder ‘iconisch’ verstaat dat een auto zijn tijd zo ver vooruit was dat hij feitelijk het begin van een tijdperk aankondigde moet ik hem in zekere zin gelijk geven. Het was misschien niet de eerste elektrische auto, maar wel de eerste die je zonder problemen in het dagelijkse verkeer in kan zetten en dan ook met hoge regelmaat tegen komt.
@motoragent, mercedesclk350 : Dan weten jullie niet wat Unesco is.
@motoragent: Maar zou je dan niet eerder voor de Tesla Roadster kiezen voor op die lijst? Bedoel laten we eerlijk wezen.. Mensen kochten in nederland dat ding vanwege bijtelling en subsidies. En die roadster was een compleet nieuw concept! De (1e?) elektrische sportwagen?
McLaren F1.
Er zijn zoveel prachtige, geweldige wagens maar deze staat gewoon makkelijk bovenaan.
Dit wordt met zekerheid een onmogelijke lange lijst….
Mag ik mijn Mg Tf er ook bij laten aansluiten? :P
Voor zijn revolutionaire vormgeving (in de voor iedereen bereikbaar klasse) ford sierra,trouwens rond 1983 zijn er een hoop auto’s op de markt gekomen die een sprong in de vormgeving maakte bv Mercedes 190, Citroën bx ,audi 100 enz .
@vvti:
Als je het dan over revolutionaire vormgeving hebt, mag je de Chevrolet Corvair nooit vergeten.
Qua vormgeving zie ik hem nog dagelijks terug in alle nieuwe meuk, o.a. de dubbele koplampen die Chevrolet toen gebruikte als één van de eerste.
Breed, laag, een zgn lage heuplijn, een optisch zwevend dak en de Corvair rekende gelijk af met de Amerikaanse styling-overdaad en chroom van de jaren vijftig.

Naar mijn bescheiden mening één van de allerbeste ontwerpen ooit, die qua design gewoon naast de DS van Citroën mag staan.
@desjonnies: Volgens vele een van de gevaarlijkste auto’s die de Amerikanen ooit hebben gemaakt, maar wel een van de weinige Amerikanen waar ik een gigantisch zwak voor heb (net als zijn Europese look-a-like’s van NSU en de Imp)

Van de week nog weg staan kwijlen bij een Corvair Cabriolet, hij stond te koop maar ik heb niet durven vragen naar de prijs…
@motoragent: Wellicht heb je hem al is gezien, maar voor de zekerheid :)

http://www.youtube.com/watch?v=eTGayn3Y800
@E34M5Touring: Die had ik nog niet gezien nee, bedankt voor de link!
Het begint en eindigt bij de Benz Velo. Daarna is het allemaal niet zo interessant voor de geschiedenis van de mens. Daarnaast mag je wel wat kunstwerkjes op de lijst zetten zoals Bugatti 57c, Royale 41 en wat Italiaans spul (maakt eigenlijk niet uit wat) uit de jaren ’50 en ’60 en gooi er maar wat Engels bij Bentley Blowers, Aston Martin ofzo.

Dan ben je er wel denk ik. Voor de rest is het niet niemenswaardig voor een Unesco lijst en al helemaal niet rijdende koektrommels.
Fiat Multipla (origineel uit de jaren 60 en de eerste versie van de jaren 90).
Kunnen we niet gewoon in een keer hele merken op de lijst gooien?
In dat geval: Koenigsegg, Pagani, Lamborghini, Maserati, Volvo (:, Jaguar, Bugatti etc..
Sowieso de ID/DS, want die bepaalde een hoop qua design en qua gebruik, niet alleen voor Citroën, maar voor de hele autowereld.
2CV, om dezelfde reden, maar om te laten zien dat het ook gewoon heel gemakkelijk kan.
300SL/de raceversies ervan, omdat deze een van de eerste “supercars” was, en natuurlijk de Gullwings heeft uitgevonden.
Miura, omdat dit misschien wel dé eerste supercar was.
Countach, omdat dit zelfs voor huidige normen een geweldige snelle wagen is.
F40/959, omdat deze de toon hebben gezet voor hedendaagse supercars.
911, klassiek of niet, of je hem nou mooi/leuk vindt of niet, het is een hele bepalende supercar geweest.
Zonda wat dan ook, omdat deze heeft laten zien dat het ook knettergek Italiaans kan.
Diablo/Murcièlago/Gallardo, omdat deze voor Lamborghini de toon hebben gezet om giga veel power uit hun hedendaagse auto’s te krijgen.
Veyron, omdat deze de jacht op snelste auto’s boven de 400 heeft weten te openen.
Koenigsegg wat dan ook/Venom/Veyron SS, omdat deze ook echt ver boven de 400 haalden.
Tesla Model S, omdat dit misschien wel de meest bepalende elektrische auto is die we kennen.
@mercedesclk350: Helemaal mee eens met de Veyron, Zonda en 911. Je verwoordt precies mijn gedachte.
De Series 1 Land Rover mag er van mij wel op. Wat die auto wel niet allemaal voor de mens heeft betekend.
Easy:

lancia delta integrale

‘nuff said
Sauber C9, Sauber C11, Jaguar XJR-9LM, Jaguar D-type, Ford GT40, Shelby Cobra Daytona Coupe, Peugeot 905 Evo bis LM, Peugeot 908 HDI, Audi R8 le mans racer tot en met audi R18, en weet ik veel, nog heel wat van die ontzettend lekkere Group C monsters…
@spotterfozz: je vergeet super mario kart.
@spotterfozz: Geen 787B ertussen? Ga je eens gauw schamen!
Bugatti Royale
Citroen DS
Jaguar E-Type
Mini
Renault 4
Lamborghini Miura
Ford model T
Cadillac type 53
Austin Seven
Fiat 500 (de originele)
Jensen Interceptor

Zouden voor mij wel kanshebbers zijn.
@E34M5Touring:
Hmmm, de Interceptor, net de herhaling van Wheeler dealers gezien toevallig?
@tupperware: Wat een geluidje hè.

Ik zie nog altijd Jeremy Clarkson met een gigantische snor voor me als ik van de Interceptor hoor…

http://cdn.bbcamerica.com/brightcove/16764841001/16764841001_1155942171001_topgear-trailer5.jpg?pubId=16764841001
@tupperware: Had ik al gezien inderdaad. Bedoelde eigenlijk de FF, maar die is een stuk zeldzamer. Prachtige auto vind ik, Top Gear item van @motoragent blijft ook epic.
“Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?”

Lees, van welke wagens wil ik compleet ten gronde richten.

Wel het zou grappig zijn om al die verdomde vw kevers, koekenblikken en in het algemeen automotive rommel van de wereld te zien verdwijnen.
@Hupke: Terwijl de kever ongeveer het meeste aanspraak maakt op die titel.
@911GT2:

Dat vreselijke stuk blik dat z’n houdbaarheidsdatum te lang overleefd heeft. De wagen die het plebs aan het vervuilen gebracht heeft? Het symbool van socialisme?

Dat onding zie ik het liefste van de wereld verdwijnen. Ik heb er absoluut niets mee. Dat was een geweldig interessant ding in de ’30s maar daarna was het een aanfluiting voor technisch vernuft. Het mag nog niet eens uit de pisbak van bvb. de 2CV drinken in mijn ogen.
@Hupke: jouw mening… maar 2 cv’s mag nog niet in de schaduw staan van een kever.
Ferrari 365 GTB / GTS (alias Daytona) if you ask me / als het aan mij zou liggen…
Oer audi quattro, porsche 959 , Ferrari F40 , auto union typy C, Mercedes E500, mini cooper S, Citroën DS, M5 E39, jaguars E type, Fort T, Fort GT, macclare P1, audi RS2, lancia stratos, dit zijn voor mij zeker de autos die op de eigen unesco lijst moeten staan
Benz Patentwagen, Ford Model T, Ferrari F40, Bugatti Veyron. Benchmarks.
Helemaal vergeten en die ouwe van ons heeft er nog wel eentje in de loods staan; de Citroën Traction Avant,de allereerste voorwielaandrijver.
@sydney:
Het doet me pijn om te zeggen, maar de TC was niet de eerste voorwielaangedreven auto.
Deze Cord L29 is ook FWD en uit 1929

Wel de eerste die FWD combineerde met een zelfdragende carrosserie en daarmee de stamvader van alle huidige voorwielaangedreven auto’s.
@tupperware: No worries, zo leer ik nog eens wat..
@sydney: dkw was eerder en
volgens mij was de aller eerste voorwiel aandrijver een of andere oostenrijker of zwitser.
Dus niet dat franse hok van jou!
@hplh: Of je reageert gewoon normaal.Dat zou natuurlijk ook kunnen.En het is niet mijn ‘hok’ hij is van mijn pa.Hij staat wel in een hok.

Kleuter.
@sydney: sorry hoor. Maar frans hok is toch niet zo erg?
@hplh:
Nee knul, uit jouw mond is Frans hok absoluut niet erg.
Eerder meelijwekkend en een eerste klas brevet van onnozelheid !
Citroën SM, Delorean DMC-12, oer Audi Quattro.
Volvo 480
Een Benz ‘Velo’ van onze beste man Carl. Anders hadden we misschien die hele meuk niet gehad…
Eerlijk? Liever geen erkenning voor auto’s door Unesco…

Afgelopen weekend zat ik in Goodwood voor de Revival. Ik heb er genoten van oa een heerlijke race met bloedmooie en legendarische wagens zoals Cobra’s, GTO’s, SWB’s
@rohrl-fan: Opmerking aan Autoblog: NOG STEEDS HEEFT JULLIE APP PROBLEMEN MET HET ‘ampersant’ TEKEN! Wanneer dat gebruikt wordt komt de rest van de tekst niet meer door.

Ik had net een hele uitleg geschreven over de bemoeizucht van organisaties die bepaalde zaken erkennen. Stel dat Unesco bv de Ferrari 250 GTO zou erkennen, wie zegt dat men er dan nog mee mag racen op bv de Goodwood Revival?
@Rohrl-fan: Prachtig om te zien inderdaad dat er nog mensen zijn die die auto’s durven te gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn, ondanks hun waarde.

En dat daarbij af en toe iets sneuvelt kan gebeuren (Giedo vd Garde werd al door David Hart liefkozend ‘my little gearbox destroyer’ genoemd)
Ik zeg Tesla model S. Autofabrikanten hebben jaren geroepen dat ze oprecht heel hard werkten aan een elektrische auto maar er gebeurde weinig tot niets wat écht serieus genomen kon worden. En toen kwam monsieur Musk met Tesla! De model S is nog niet perfect (kost tijd) maar de opzet en intenties van Tesla zullen van de Model S de “kever” van de 21e eeuw maken.
@hetzwartesaabvandefamilie: Naast dat er rond 1900 al aardig wat elektrische auto’s rond rijden is de eerste moderne elektrische auto die enigszins serieus te nemen was de GM EV1, maar dat verhaal is op een nogal rare manier geëindigd.

Ben het wel met je eens dat de Model S een soort omslagpunt is, en eigenlijk de eerste elektrische auto is die door vrijwel iedereen serieus wordt genomen en ook het imago van de elektrische auto veel goeds heeft gedaan.
Renault 5 GT Turbo en de Golf GTI Mk 1. De vaders van de auto’s in het leukste segment dat bestaat.
T-Ford
Kever
Willy’s Jeep
Land Rover
Range Rover
Mini
Citroën DS
Golf 1 GTI
Saab 99 Turbo
Ford Sierra
Renault Espace (of toch die Chrysler Voyager)
Renault Mégane Scenic
Toyota Prius (kuch)
Tesla Model S
Juist al die bijzondere auto’s worden al bewaard. Hoeveel porsche en ferrari’s rijden er nog rond, qua percentage gezien? Dat is toch tien tallen procenten?

Ik vindt het zelf jammer dat zaken als een Austin Princess (’75-’81) of Hyundai Pony vrijwel allemaal verschroot zijn.
Simpel

Dodge Charger (1968-1970)
Een paar auto’s zijn vergeten, zoals BMW 2002 Turbo, Mercedes Benz 450 sel 6.9 en de Pontiac Firebird.
@spidermann: waarom in godsnaam een firebird?
Opel meriva
Toyota yaris
mercedes A en B klasse

Stuk voor stuk auto’s die het bloed van onder je nagels halen als ze voor je rijden
@Bartholomeo: Dat zijn juist de auto’s waar ik koud van word.
@Bartholomeo: Je vergeet pontiac aztek ;)
Absoluut de Veyron. De ultieme uitspatting van welvaart, een wereld die draait op olie en grootheidswaan in de auto-industrie. Heerlijk! Denk niet dat er nog snel iemand z’n vingers aan zo’n project brandt. Na de Veyron nam het aantal cilinders in de auto af, evenals de inhoud er van. Overal ging de turbo er op en een batterij er in.
@jorden: veyron heeft anders ook 4 turbo’s.
Lancia delta hf integrale Evo. Ford escort Cosworth en de Cosworth siërra 3 deurs. Rs200. Man man wat een lijst kan je maken zeg.
Damn, die foto bij dit artikel. Fking nice
Heeft nou nog niemand de e30 m3 genoemd

– e30 m3
– e46 m3 CSL
– porsche 959
– F40
– Eleanor
– GT40
– Dino
– XJ220
– 275 le mans

Zal het kort houden
De Jaguar XJ13, daar is er maar 1 van.
Haha de bentley arnage natuurlijk :p
ik mis de Deusenberg model J.

een gigantische limousine die 200+ deed begin jaren dertig.

daarbij vergeleken is de Veyron een lachertje.
@karaya: Nee hoor.Die staat er gewoon tussen ;)

Geweldige auto, uit een tijd dat auto’s nog rijdende en unieke kunstukken waren.
Brum.
Volvo 850 T-5 R
Audi RS 6
Maar liever pas op de lijst als ik er ooit 1 heb weten te bemachtigen. Anders lukt t nooit meer!
Lexus LF-A en de Alfa Romeo tipo 33 stradale
Chevrolet impala convertible
Citroen bx sport
Citroen 2cv
Voor Nederland alle Daf’jes dus. Auto’s die nu een euro-ton of meer waard zijn, hoeven niet op de lijst. Daar wordt toch wel op gepast.
Wat er dus wel op moet, zijn modellen als:
– Fiat 500
– Fiat/Seat 600 en 800
– Fiat/Seat 124
– Fiat/Seat 127 en 147
– Fiat/Seat/Zastava 128
– Fiat Panda (het origineel)
– Fiat Uno
Kom maar langs voor een uitleg.
De Fiat Panda uit 1981. Hierin lachte je iedereen uit!
via Android app
Jag E-type
Jammer dat niemand het vorige model ASTON MARTIN VANQUISH genoemd heft
fiat 128, Willis Jeep, 2CV, kever, Robin Reliant, Trabant, Opel Kadet C. Opel Manta, Hindustan Ambassador. 205 GTI
Benz Patent Motorwagen
Rolls-Royce Silver Ghost
Bugatti Type 57 SC Atlantic
Alfa Romeo 8C 2300
Ford Model T
Talbot Lago T150 SS
Mercedes-Benz SSK
Duesenberg Model J
Jaguar XK120
Cadillac Eldorado Biarritz
Mercedes-Benz 600 Grosser
Ferrari 250 GTO
Lamborghini Countach
Delorean DMC-12
Ferrari F40
Mazda RX7
Peugeot 205 GTI 1.9
Bugatti Veyron 16.4
Alfa Romeo 8C
Maserati Quattroporte Sport GT-S
en uiteraard nog vergeten de . . . . . . . . . . . .
Mcclaren f1
Audi sport quattro
audi rs2 avant
lotus omega mag ook niet ontbreken
Dodge Charger.
Het enige automerk die op de lijst niet mag ontbreken:
Volvo.
Tegelijkertijd het enige automerk wat ik in de momenteel heetste discussie op AB gemist heb. (of ik heb niet goed gelezen;) )

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).