• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke is meer waard, de F50 of de 959?

Auteur: Author, gepost 28 juni 2016 om 18:19 – 48 Reacties

Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?Afbeelding Welke is meer waard, de F50 of de 959?

Welke is meer waard, de F50 of de 959?
Heel nek aan nek is het niet, maar duidelijk is dat beide auto’s op belangstelling van de superrijken kunnen rekenen.

De Ferrari F50 en de Porsche 959 ‘Komfort’ in kwestie waren namelijk de auto’s waarvoor op de Santa Monica-veiling van Auctions America afgelopen weekend de hoogste bedragen werden neergeteld. De F50 werd afgehamerd op een marktconforme 1.952.500 USD, waar de 959 voor niet minder dan $ 1.250.000 mee naar huis ging. Echte tegenstrevers zijn de F50 en de 959 trouwens niet. De Ferrari is duidelijk van een andere generatie en het is juist de F40 die werd gebouwd om de überPorsche van de jaren ’80 terug z’n hok in te sturen.

Uiteraard ging er tijdens genoemde veiling nog meer moois over van eigenaar. Zoals gezegd brachten de F50 en de 959 (rijtest) het meeste op, de rest van de top 10 ziet er als volgt uit:

  • 3. 1972 Ferrari 365 GTB/4 Daytona, $ 600.000
  • 4. 1940 Packard Royal Streamliner Roadster by Rodney Rucker, $ 412.500
  • 5. 2005 Ferrari 575M Superamerica, $ 385.000
  • 6. 1994 Jaguar XJ 220, $ 357.500
  • 7. 2008 Alfa Romeo 8C Competizione, $ 319.000
  • 8. 1984 Ferrari 512 BBi, $ 308.000
  • 9. 2006 Ford GT, $ 305.250
  • 10. 1974 Ferrari Dino 246 GTS, $ 297.000

Zitten jullie ook te wachten tot de waarde van de Alfa 8C Competizione sky high gaat, of gaat die auto voorlopig geen speeltje voor de puissant rijke investeerder worden? Voor de volledigheid hebben we de top 10 trouwens in onderstaande gallery gezet, dat kijkt net effe wat lekkerder weg.

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Video - Porsche en haar vijf beste bijnamen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

959, f50, Ferrari, geld, Porsche, veiling, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Vet! Deze klassieker gaat weer in productie
Volgend bericht: Vette livery’s op racewagens: Mazda snapt het »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    28 juni 2016 om 18:25

    Heb een 959 als speelgoedauto gehad, ik dacht altijd dat ie een deuk in de zijkant had, schade dus?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      28 juni 2016 om 18:25

      @granlusso: Vraagteken was een emoticon, zucht

      Login om te reageren
  2. porsche928 zegt

    28 juni 2016 om 18:25

    Mooie bak die 959, die XJ220 ook.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      28 juni 2016 om 18:48

      @porsche928: die 959, xj220 en 512bbi genieten mijn voorkeur :)

      Login om te reageren
    • mvdd zegt

      28 juni 2016 om 19:22

      @porsche928: Ik weet dat het allebei iconische auto’s zijn, maar mooi vind ik de niet

      Login om te reageren
  3. max038 zegt

    28 juni 2016 om 18:26

    959 voor mij ! Zoveel mooier !

    Login om te reageren
  4. scottishcarspotter2000 zegt

    28 juni 2016 om 18:26

    Rodney Rukker. Hehehe. Sorry, ben 15. Moest hier even om lachen

    Login om te reageren
    • dedokter zegt

      28 juni 2016 om 21:21

      @scottishcarspotter2000: en hier moest ik dan weer om lachen. :)

      Login om te reageren
    • venckman zegt

      29 juni 2016 om 19:24

      @scottishcarspotter2000: ik ben 37 en moet er ook om lachen hoor…..helemaal niet erg!

      Login om te reageren
  5. Forza zegt

    28 juni 2016 om 18:26

    Bijna 4 ton voor een Superamerica. Das niet slecht.

    Login om te reageren
  6. trolle zegt

    28 juni 2016 om 18:35

    Voor mij de F50(deze heb ik ook liever dan de F40). porsches ben ik sowieso niet zot van maar de 959 is nog 1 van de enige deftige porsches

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      28 juni 2016 om 18:55

      @trolle: 959 deftig… migawd.. wil dan nieteens weten wat jij nen deftige restaurant vind

      Login om te reageren
      • trolle zegt

        28 juni 2016 om 19:05

        @lekkaah: deftig in de zin van dat het eens wat anders is dan de zoveelste copy – paste 911,de 959 heeft zijn gebreken maar is ook een deel van zijn charme. Ook qua uiterlijk is het eens iets anders. Ik denk dat de mensen eerder letten op een 959 ipv de zoveelste 911

        Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        28 juni 2016 om 19:16

        @lekkaah: de heer trolle komt uit België zo te lezen…je weet wel dat landje waar ze wèl kunnen voetballen…

        Login om te reageren
        • trolle zegt

          28 juni 2016 om 19:37

          @cpp1: inderdaad ik kom uit België, het West Vlaams is niet echt makkelijk om er uit te krijgen

          Login om te reageren
  7. bassx zegt

    28 juni 2016 om 18:36

    Uiteraard de F50. Een van de mooist uitziende en zeker mooist klinkende Ferrari ooit.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 juni 2016 om 19:02

      @bassx: absoluut!

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      28 juni 2016 om 19:44

      @bassx: helemaal waar! En naast dat NFS: Hot Pursuit 2 nostalgie!

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        28 juni 2016 om 23:06

        @2wheeler: Hot Persuit nostalgie?

        Ik moest aan Need For Speed II denken:

        http://www.mobygames.com/images/shots/l/28508-need-for-speed-ii-windows-screenshot-ferrari-f50-following.gif

        Ik word oud…

        Login om te reageren
  8. patrick zegt

    28 juni 2016 om 18:36

    Die F50 wordt wel steeds meer waard. Naar mijn weten was de F50 altijd ondergewaardeerd door Ferrari liefhebbers en eigenaren. Persoonlijk vind ik het exterieur van de F50 prachtig. Mooie rustige en elegante vormen terwijl je dondersgoed weet dat het een beest van een machine is. Toch heb ik altijd de F40 gaver gevonden omdat het uiterlijk nog extravaganter is.

    Ik gok dat de Ferrari F50 zomaar eens de klassieker kan worden wat de Ferrari 250gto nu is.

    Login om te reageren
  9. lolikbenbol zegt

    28 juni 2016 om 18:37

    f50! Mijn jongensdroom. Ik kocht van een half jaar zakgeld 2 modelletjes: een rode en een gele spyder. 100 gulden well spent of niet.De 959 heeft me nooit kunnen bekoren. Moet je bij geweest zijn denk ik. En ik denk dat die 8c tzt door t dak gaat, beetje de curve van een Z8. Maar met bloedmooie buitenbeentjes van een geliefd merk en met dikke motorisering, dat gaat bijna altijd goed.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      28 juni 2016 om 22:18

      @lolikbenbol: je kreeg die dingen bij Shell eind jaren 90′ gratis ( of tegen kleine betaling?). Niet alleen de F50, maar allemaal soort Ferrari’s.

      Login om te reageren
      • lolikbenbol zegt

        28 juni 2016 om 22:54

        @e550: die krengen ter grootte van een pakje sigaretten ja ;)

        Login om te reageren
        • Author zegt

          28 juni 2016 om 23:11

          @lolikbenbol: Vet! Ik had een rode F50 zonder hardtop en een gele met. Veel zakgeld uitgegeven aan die spaaracties bij Shell :)

          Login om te reageren
  10. mobieler zegt

    28 juni 2016 om 18:39

    De 959 is mijn ogen het aller lelijkste gedrocht dat ooit door Porsche is gebouwd.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      28 juni 2016 om 19:20

      @mobieler: Serieus?

      http://electrical-cars.net/wp-content/uploads/2014/3/porsche-cayenne-electric-cars316.jpg

      Login om te reageren
      • mobieler zegt

        28 juni 2016 om 19:36

        @willeme: LOL. Nou bijna dan!

        Login om te reageren
  11. mashell zegt

    28 juni 2016 om 18:42

    Dit snap ik niet. Hoe kan de F50 (toch wel de minste van de supercar Ferrari’s) nou zoveel waard zijn? Een 959 als ultieme klassieke Porsche, dat snap ik maar een F50? Er zijn immers ook nog de F40 en de Enzo.
    Misschien toch maar eens investeren in een Peugeot 407 coupe, net als de F50 een auto met een enorme overhang voor en twijfelachtig design die het niet haalt bij zo’n voorganger.

    Login om te reageren
    • lolikbenbol zegt

      28 juni 2016 om 18:45

      @mashell: grappig hoe smaken kunnen verschillen he. Ik heb persoonlijk niets met die f40. Z’n legendarische status respecteer ik wel hoor, maar van de f50 krijg ik t pas warm. En technisch net zo’n beest als z’n voorganger.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      28 juni 2016 om 19:36

      @mashell: ik denk dat men de afgelopen jaren pas de F50 is gaan waarderen. Als nieuwe auto leefde ‘ie niet op tegen de overdadigheid die een F40 neerzet, maar nu doen die verwachtingen er niet meer toe. De techniek van een F50 is waanzinnig gaaf, daarbij zijn ze een stuk zeldzamer dan een F40.
      Een 959 moet je denk ik kennen om ‘m te waarderen, terwijl zelfs de meest ignorant persoon omkijkt als er een F50 langs komt?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        28 juni 2016 om 19:45

        @davelepeef: Het is wel een merkwaardig fenomeen, de F50. Begin 2000 kon je er een voor een half miljoen krijgen. Bij de introductie werd de F50 matig ontvangen. Ondanks de bijzondere techniek was de F50 langzamer dan de F40. Van een nieuw absoluut topmodel wordt verwacht dat de opvolger nu eenmaal sneller is.

        Althans, toen. Tegenwoordig lijkt het dat men meer kijkt naar het totale plaatje. Nog een reden kan zijn dat er nu een hele lijn van topmodellen is en de verzamelaar wil ze allemaal. 288, F40, F50, Enzo en LaFerrari. Van de F40 zijn er meer dan 1.000 gebouwd, maar de F50 was een heel stuk zeldzamer.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          28 juni 2016 om 20:01

          @willeme: dat bedoel ik :) Op zich is het natuurlijk een geniaal apparaat én één van de iconen van een iconisch merk.
          Ik probeer overigens dat rijtje in 1/43 neer te zetten maar 1:1 is blijkbaar makkelijker te krijgen :(

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 juni 2016 om 09:08

          @willeme: is die F50 bewust zo weinig gebouwd of was er gewoon weinig vraag naar?

          Login om te reageren
          • Rob zegt

            29 juni 2016 om 10:20

            @mashell:
            Ze hadden er vast graag meer gebouwd, maar volgens mij wou „niemand” hem destijds…

            Login om te reageren
    • Shenkie zegt

      29 juni 2016 om 00:29

      @mashell: dat snap ik wel! Enkel en alleen hierom;

      https://youtu.be/XcSnaHcAlKU

      Leuk zo’n F40 maar qua sound valt die toch echt in het niet naast een F50!

      Login om te reageren
  12. ghost zegt

    28 juni 2016 om 19:09

    De Alfa Romeo 8C Competitione. Heerlijk!

    Login om te reageren
  13. gwnbmw zegt

    28 juni 2016 om 19:34

    nog steeds vind ik de f50 een lelijk hok waar een ssyangyoung badge bij hoort, niet een steigerend paard.

    @autoblogger, waar zijn de emoticons heen?

    Login om te reageren
  14. nopetrolnofun zegt

    28 juni 2016 om 19:51

    Heerlijk die F50! Klonken Ferrari ’s nog maar zo goed. Die 959 is net zo lelijk als een cayenne of 996

    Login om te reageren
  15. Rob zegt

    28 juni 2016 om 20:00

    Porsche 959.
    Woestijn – straat – circuit:
    http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/06/HDK_525.jpg

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 juni 2016 om 21:54

      @Rob:
      Leuk dat je dat weet, de meesten weten namelijk niet dat de 959 een enorme allrounder was

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 juni 2016 om 23:05

        @desjonnies: ik mag toch zeker aannemen dat dit op autoblog redelijk bekend is. Het is hier in de loop der jaren erg vaak ter sprake gekomen.

        Login om te reageren
  16. Rob zegt

    28 juni 2016 om 20:10

    Linkje je naar alle geveilde (en niet geveilde) objecten:
    http://auctionsamerica.com/events/all-lots.cfm?order=price&SaleCode=CA16&rowsperpage=all

    Mijn favoriet: de knalrode Sunbeam Tiger.

    Login om te reageren
  17. eefie zegt

    28 juni 2016 om 20:11

    Absoluut de F50

    Login om te reageren
  18. gieltj zegt

    28 juni 2016 om 21:54

    De 959! Wat een machtige machine is dat toch :D

    Login om te reageren
  19. E34M5Touring zegt

    28 juni 2016 om 23:34

    Raar dat die Daytona zo weinig opbrengt. Zijn er al wat tegen de miljoen aan gegaan. Liever de F50 dan de 959. Technisch indrukwekkende auto maar ik vind hem niet mooi. De F50 vind ik wel erg fraai. En die V12 klinkt geweldig!

    Login om te reageren
  20. gerjan zegt

    29 juni 2016 om 00:06

    Oké nu kan ik dus echt niet kiezen. Het word toch de F50 denk ik. Maar dan altijd spijt blijven hebben dat ik de 959 niet gekocht hebt. Allebij zeldzaam mooie auto’s

    Login om te reageren
  21. kilum zegt

    29 juni 2016 om 12:41

    Ik krijg langzaam maar zeker het idee dat de prijzen aan het dalen zijn.

    Die Daytona voor 6 ton? Die schuurde toch al een tijdje tegen het miljoen aan? XJ220 valt me ook erg mee waarvoor die verkocht is. Die 575M Superamerica valt me ook mee. Zou dit het einde van de bubble inleiden?

    Die Dino gaat dan weer nergens over. Belachelijk veel geld.

    Login om te reageren
  22. geertjan zegt

    6 juli 2016 om 19:33

    De 8C is nu nog te jong maar zal zeker over een jaar of 10 het dubbele opbrengen. Gelimiteerd, dikke motor en bijzondere look. Al vind ik de Disco Volante mooier/aparter. Die had Alfa Romeo zelf moeten bouwen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North