Kosten: 1 miljoen GBP per stuk.
De oudere racefan kan ‘m zich wellicht nog herinneren: de Lister Jaguar Knobbly. De oudere racefan met een flink gevulde ouwe sok kunnen we blijmaken, want de Knobbly wordt binnenkort weer gebouwd in een oplage van 10 stuks. Hiervoor krijg je een klassieke racer met magnesium body, die is gespoten in racing green en een fraaie kleur geel. De auto is voorzien van een plaque met de handtekening van legende Stirling Moss erop.
Bovendien komt Moss de auto hoogstpersoonlijk bij je afdroppen als je er eentje koopt. Dát je er eentje koopt is gezien de prijs en de oplage dan weer vers twee. Naast de body zijn het carter en de behuizingen van koppeling en differentieel vervaardigd uit magnesium. Verder worden alle Knobbly’s gebouwd in dezelfde fabriek als waar ze zo’n 60 jaar terug in elkaar werden geschroefd.
Onder de kap ligt een zes-in-lijn, goed voor 340 pk en 400 Nm. Daarmee sprint de Knobbly in minder dan 4 tellen naar 100 km/u en de topsnelheid ligt zelfs op bijna 300 km/u. Het gewicht van de auto is beperkt tot 841 kg, dus reken maar dat dit beestje op moderne banden prima de hoek om gaat. Verder kunnen kopers kiezen voor een raceversie óf voor een exemplaar dat (ook) de weg op mag.
Ze zijn goed bezig bij Jaguar.
Het bedrijf kent, waardeert en zet haar historie prima in om zcihzelf verder te versterken.
@martinus: word gemaakt door lister en niet door jaguar
@martinus:
Verouderde meuk is tenslotte de toekomst ..
@lincoln: Dat heet “vintage” enzo… Is hip(ster)…
GBP is toch verminderd in waarde ?
@hammond: in euro’s uitgedrukt is de prijs van de auto van ca. € 1.280.000 naar zo’n € 1.190.000 gedaald. Hou je een leuke negentig mille in de zak. D’r zijn dagen dat ik het niet op de rekening heb staan…
Magnesium is levensgevaarlijk spul.
Corrodeert en wordt broos als het aan lucht wordt blootgesteld.
Maar is veel gevaarlijker dan staal en is nog eens rete-band gevaarlijk ook.
Gijs van Lennep was echt niet vrolijk toen hij hoorde dat het buizenchassis van zijn Martini 917 van Magnesium was gemaakt.
Na de race werd hem dat verteld !
@desjonnies: vandaar dat onder andere de m3 csl velgen heeft van magnesium
@janmetdelangeachternaam: worden ook veel uitlaat systemen van gemaakr
@ko4n: ben je niet in de war met titanium??
@ko4n: een uitlaat van magnesium zou volgens min spontaan in brand vliegen..
@desjonnies: mooi verhaal weeral, maar ooit al eens van magnesiumlegeringen gehoord?
@phdg:
Ja, en ik wil niet de bijdehand uithangen, maar dat woord legering lees ik nergens in den text terug..
@desjonnies: Volgens de product brochure is het een magnesium alloy – een legering dus. Elektron RZ35 is een magnesium legering die veel in aerospace maar ook wel in racerij wordt gebruikt.
http://www.listercars.com/downloads/Lister-Stirling-Moss-Brochure.pdf
http://www.magnesium-elektron.com/sites/default/files/Elektron%20RZ5%20datasheet.pdf
Oude klassiekers terug in productie. Ik kan dit niet genoeg toejuichen. +1 voor elk merk wat het lef heeft hun classicus weer tot leven te brengen
Het is heel gaaf! Maar wat een geld…
Geinig, heb ik er 1 miljorn voor over? Nee!
En wat is er mis met carbon?
@reggie-boy_rood: klassieker hè. Geen hypermoderne kopie.
Classic Jaguar om Stirling Moss maar weer eens op te laten draven ..
Die 10 stuks raken ze natuurlijk nooit kwijt ..
Crappy hotrod ..
Hmmm, zou mooi staan naast mijn denkbeeldige Daytona Coupe in mijn denkbeeldige garage!
Het is niet aan mij besteed, wat een geld
Zou Stirling het een probleem vinden als ik de mijne helemaal racing Green laat overspuiten? Die gele streep vind ik niet mooi….
Die Moss snoept lekker van twee (of meer) walletjes. Hij rijdt ook klassieke rally’s voor Mercedes. Beunt ook lekker bij voor Lister. Maar t is m gegund want hij is nooit echt rijk geworden van t racen.
Ik zou zeker niet de ballen hebben om zo’n wagen te temmen. Maar wat een bruut ding