
Succes te koop? Wel in de Formule 1. Daar is degene met de grootste portemonnee vaak de beste en rijden de armoedzaaiers in de achterhoede. Maar wat voor prijskaartje hangt er aan een wereldtitel?
Het voorseizoen is sinds deze week in volle gang, maar als er dit jaar één ding duidelijk is, dan is het wel dat de sport slechts is weggelegd voor een select clubje autofabrikanten en miljardairs. Caterham ontbreekt zo goed als zeker in Melbourne, Marussia doet er alles aan om er (met de auto van 2014) alsnog bij te zijn en ook teams als Lotus en Force India moesten de nodige hobbels overwinnen in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Force India gaat zelfs een groot deel van de wintertests missen en dat is, op z’n zachtst gezegd, niet ideaal.
Als er één team is waar wel alles voor de wind gaat, dan is het wel Mercedes. Er werd afgelopen week al gegrapt dat Lewis Hamilton en Nico Rosberg hun auto’s voortaan zelf naar de wedstrijden rijden, omdat ook de gloednieuwe W06 ongelofelijk betrouwbaar blijkt. Niet dat we daar vreemd van op kijken, want na een blik op de begroting en van het Duits-Britse team weet je genoeg.
De ontwikkeling van de auto voor 2014 begon al in 2011 (!), terwijl het budget jaar na jaar omhoog werd bijgesteld. De pot met geld zat in 2010 (het eerste jaar van Mercedes) al behoorlijk vol, maar het budget van 153 miljoen euro verbleekt bij het bedrag waar het team anno 2015 over kan beschikken. Sinds 2013 mag het team er jaarlijks namelijk 250 miljoen euro doorheen jagen, zo becijferde het Duitse Auto Motor und Sport.
Dat had overigens wel het gewenste resultaat, want in 2014 haalde het team beide wereldtitels binnen. Dat deed de kassa behoorlijk rinkelen, want hiermee haalde het team zo’n 100 miljoen euro op. Betaalt die enorme investering van Daimler zichzelf toch nog een beetje terug…
Belachelijke bedragen eigenlijk, logisch dat alleen de hele grote jongens mee doen. Voor de rest is dit niet te betalen. Zou leuk zijn als er IPV een maximale motor inhoud e.d. er eens rekening werd gehouden met een maximaal budget. Krijg je leukere races gok ik zo.
@dutchdriftking: lekker boeien.
Het gaat al vanaf het begin af aan op deze manier met enorme bedragen, door die bedragen is de formule 1 zoals het is.
A1gp was betaalbaar maar iedereen heeft kunnen zien waar dat eindigde en zo heb je nog tal van voorbeelden.
@dutchdriftking: Formule Accountant? Dat wordt spannend hoor…
En zo hoort het ook in de hoogste klasse van de autosport. Geld speelt geen rol, alleen prestaties. En als je ’t niet kunt betalen ga je maar in een lagere klasse racen.
@trustmeiamanengineer: Helemaal mee eens, alleen moet de sport dan weer echt aantrekkelijk worden voor grote fabrikanten als: Toyota, Ford, BMW
@trustmeiamanengineer: Is de hoogste klasse daarom ook de saaiste klasse?
@berlinetta: wat een een totaal onzinnige reactie
@r32t: Waarom?
@trustmeiamanengineer: Volgens mij bedoel je dus juist te zeggen dat geld de grootste rol speelt :P?
Het is hierbij wel van belang welke mensen je met die geld betaald, als je de slechtste engineers inhuurt dan wordt het nog niks
@mrrallycross: die geld.. kom op
Kijk bijvoorbeeld naar ferrari
en een paar meter verderop hebben mensen niets te eten. dafuq? welke idioot kan dit nog goedpraten?
Wie? kom maar op.
@autonieuwsvandestraatje: Stem maar mooi GroenLinks! Jij komt er namelijk wel.
@autonieuwsvandestraatje: omdat ik niet verantwoordelijk ben voor de persoonlijke situatie van anderen.
@autonieuwsvandestraatje: is met alle grote sport/entertainment/weetikveelwat voor commerciële zaken. Kijk bijv. naar het WK, Olympische Spelen etc.
@autonieuwsvandestraatje: Heb hier nog wat resten pizza… Je mag ze komen halen…
@autonieuwsvandestraatje: Zo makkelijk is het natuurlijk niet!
Met die investering verdienen honderden, zo niet duizenden werknemers en bedrijven hun geld. Hun inkomsten geven ze ook weer uit aan zaken waar ook weer duizenden mensen hun geld mee verdienen, enzovoort, enzovoort.
Ow.. en goed praten wil ik niet hoor. Armoede op basis van de plek waar je geboren bent is krom en fout. Maar ga jij je boterham als eerste opgeven? Of ik, of de buurman?
F1 gaat de voetbal wereld achterna.
@meepinz: Ik hoop het niet ! Heb geen zin aan jankende aanstellers, die een grind steentje “aanraken” of een vliegje kopt met zn vizier…. kan zo maar hartstikke zeer doen !
@hoonigan247: sorry hoor, maar wil jij nu zeggen dat F1 nog steeds een sport is voor échte mannen ?
@mauricerma: meer mannen dan die rennende wijfen
@hoonigan247: in de F1 kan jeje stoeltje kopen bij de kleinere teams. Echte mannen sport hor.
In het voetbal draait het nog altijd om talent en inzet.
@jorden: talent in acteren lijkt belangrijker te zijn met voetbal
@hoonigan247: ja tuurlijk joh, die duels in de F1 zijn allemaal zo kinderlijk, op een paar na. Zelf zie ik af en toe nascar en kijk ik wrx en dakar. Dát is nog is racen voor mannen, niet de huidige F1
@mauricerma: ik denk dat geen van ons een enkele race volhoudt, laat staan op het podium terecht komt. En het is natuurlijk nog altijd levensgevaarlijk.
@hoonigan247: heb je die fragmenten van de teamradio van Vettel gevolgd afgelopen jaar? Precies dat gedrag “Hij daar voor me gaat over het lijntje”; en het zelf ook constant doen.
@meepinz: De helft van de teams staan al buitenspel dus enigszins gelijk heb je.
Allemaal leuk en aardig. Maar breng eens heel snel de V8 terug in de F1
@philipf: V12 nog beter ;)
@hoonigan247: heb je helemaal gelijk in!
onzin bullshit stuk weer, dit geld voor zo’n beetje elke sport. meer geld is inderdaad beter, toch draait het om veel meer in formule 1. want hoeveel hebben onze vrienden uit beieren na 7 jaar en anderhalf miljard gewonnen in de formule 1? één schamele wedstrijd. Hoeveel hebben de grootste geldsmijters die de formule 1 heeft gekend (BAR honda) gewonnen? volgens mij ook maar een grand prix.
Brawn GP met een budget van rond de 100 miljoen, minuscuul in de F1 wereld, wereldkampioen.
Maar he, het is weer een huilie huilie tijd over de huidige F1, en dan vooral om redenen die 20 jaar geleden even relevant waren dan vandaag. wat zeg ik 20 jaar? waarom denken jullie dat de silverpijlen in de jaren 30 zoveel wonnen? precies, oneindige sponsorgelden van de duitse staat.
iedereen zeikt al lekker mee zie ik in de comment boven me, typisch hollands…
@lambo4all: Laten we Toyota niet vergeten, dat was ook niet echt een daverend succes…
Het Brawn GP verhaal verdient trouwens wel enige nuance. Het team zelf had misschien wel het laagste budget van alle teams dat seizoen, maar de auto was al door Honda ontwikkeld het jaar daarvoor, en die hebben er werkelijk bakken met geld tegenaan gegooid. De BGP001 is waarschijnlijk zelfs de duurste Formule 1 wagen ooit gebouwd.
Het kost 250 miljoen, en het brengt 100 miljoen op… Zie ik ergens iets over het hoofd?
@nasty: Ooit gehoord van reclame/marketing/reputatie/technische ontwikkeling? Dat is niet gratis.
@nasty: Sponsordeals (o.a. 30 miljoen van Petronas) hebben we dan nog niet meegerekend. Maar zoals met alle fabrieksteams in de autosport, of dat nu F1 of rally is: Mercedes is wereldwijd in beeld en daar gaat het Daimler om.
@nasty:
Alle extra verkopen van Mercedes modellen die dit prestige project oplevert…Mercedes heeft wereldwijd meteeb heel wat meer aanzien en uithangbord voor reclame.
@nasty:
Ja schijnbaar kost het ze 150 miljoen wat ze gewoon investeren en. Het gaat helemaal nergens meer over.
Een kampioenschap is niet te koop. Vraag dat maar aan Toyota…
@kaeser:
BMW is anders minstens zo’n mooi voorbeeld en zo kan ik er nog wel een paar noemen in het verleden….
@jrk68: itt Toyota had BMW wel een kampioen waardig auto maar kozen ze voor de verkeerde Schumacher. Toyota deed nooit vooraan mee. Maar als het alleen om resultaten gaat heb je gelijk.
@kaeser:
Die verkeerde Schumacher reed anders wel zijn teamgenoot aan bonken toen hij voor Toyota reed.
Die wedstrijd konden ze toen winnen maar daar had Ralf een ander plan, ze hebben wel de nodige podia bij elkaar gereden.
Al mag je dat hier natuurlijk niet zeggen, ze waren succesvoller dan Porsche ooit in de F1 was….
@jrk68: BMW is wel enorm succesvol geweest in de F1
@bohica: 1 overwinning en wat podia, ik denk dat ze op meer hadden gerekend..
@jorden @maricerma..jullie weten duidelijk waar je het over hebt..
Iedereen die hier F1 geen topsport voor echte mannen noemt…die weet duidelijk waar ze het over hebben..neem Eau Rouge maar even met 300+ op de teller..terwijl jullie 5km voor de bocht al remmen omdat het wel eens glad kan zijn, want jullie zijn immers de topcoureurs hier
Reactie op artikel, dit is precies zoals F1 moet zijn..alleen voor de grote, geld speelt geen rol…enige wat telt is hard gaan en grenzen verleggen!
Je kan er ook bommen voor kopen maar daar schiet je ook niks mee op