• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wethouders A’dam declareren 38 mille aan taxikosten

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 oktober 2013 om 22:24 – 27 Reacties

En het was niet eens in een Panamera...


Asjemenou. De wethouders van stadsdeel (Amsterdam) Noord hebben vorig jaar met zijn vieren een spiksplinternieuwe Mercedes-Benz CLA 180 aan taxikosten opgesoupeerd, namelijk 38.000 euro. Aaaand it’s gone, poof! Is dat niet een beetje veel?

Overal in het land moet de broekriem aangetrokken worden, maar kennelijk niet als het gaat om het van A naar B brengen van Amsterdamse wethouders. Hun vaste centrale is niet TCA of TaxiDirect, maar directievervoerder International Driving Services.

Deze toko rijdt net als de rest van taxirijdend Nederland met E- en S-Klasses, echter hun chauffeurs zijn Interseco-gediplomeerd, en dan gaat de prijs wat omhoog. 55 euro voor het zeer regelmatige ritje van 5 km van het stadsdeelkantoor in Amsterdam Noord naar de Stopera (bestuurszetel).

Kost wat, maar dan heb je in ieder geval geen chauffeur die je (m/v) met je hoofd op een stoeprand hoekt als je woorden met elkaar krijgt.

Het volledige graafwerk vind je bij de WOB-wroeters van het RTL Nieuws. Zullen we de wethouders volgend jaar maar een Eerste Klas Tramkaart/abonnement op de veerpont geven?

Foto: Panamera-taxi, via autojunk.nl

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, Mercedes, taxi

Vorig bericht: « Video: Alfa Romeo 4C Nürburgring – de volledige ronde
Volgend bericht: Video: 3-jarig knaapje kent alle automerken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kvgorp zegt

    22 oktober 2013 om 22:26

    hmm als ambtenaar kan ik alleen maar zeggen… ronduit belachelijk! Hoe durf je je volksvertegenwoordiger te noemen!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 oktober 2013 om 23:25

      @Kvgorp: uhmmmm, wethouders zijn geen volksvertegenwoordigers hoor….

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        22 oktober 2013 om 23:43

        @potver7: nee ze zijn deel van het gemeente bestuur. Maar wel gekozen door de raad. De volksvertegenwoordigers.

        Punt is wethouders dienen integer te zijn.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          23 oktober 2013 om 06:44

          @Kvgorp: dienen alle ambtenaren dat niet te zijn, integer?

          Login om te reageren
          • Kvgorp zegt

            23 oktober 2013 om 09:04

            @awesome: uiteraard…. maar we hebben het nu over wethouders.

            Login om te reageren
          • Hubert zegt

            23 oktober 2013 om 09:58

            @awesome:
            Dient gewoon niet iedereen enige vorm van integriteit te hebben?

            Login om te reageren
        • oxymoron zegt

          23 oktober 2013 om 10:03

          @Kvgorp: Niet gekozen door de raad ook. Wethouders zijn benoemde politieke ambtsdragers, aangesteld door de raad. Ze moesten vroeger oorspronkelijk raadsleden zijn, dus gekozen volksvertegenwoordigers, maar sinds de invoering van de dualiteit komen ze van buiten de raad en vaak zelfs van buiten de gemeente. Gewone werknemers dus, met een partijboekje op zak. En in Amsterdam kun je toch het beste op de fiets?

          Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    22 oktober 2013 om 22:26

    020, was dat niet dat socialistische bolwerk?

    I rest my case!!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 oktober 2013 om 10:57

      @tupperware:
      Sjjjjjt
      Sociaal democraten.
      Mensen die menen dat we zelf niet kunnen denken en voor ons beslissen dat wij met het OV moeten.
      Zijzelf, zij kunnen dat helaas niet.
      Anders zouden ze dat echt wel doen hoor !
      Maar ze kunnen dit niet omdat ze de daklozenkrant nog ff moeten uitschudden; of als ze uitgepetoet zijn, jarenlang wachtgeld moeten opstrijken.
      Sorry.

      Login om te reageren
  3. willemseles zegt

    22 oktober 2013 om 22:27

    Zomaar een gokje wat er niet ver naast zal zitten ; wethouders met Turkse achtergrond gunt zijn familie met taxibedrijf gedeclareerde ritjes. Heb ik het fout, dan excuses.

    Login om te reageren
    • MrShifra zegt

      22 oktober 2013 om 22:43

      @willemseles:

      De zoon van mevrouw Verver van gemeente Schiedam was anders rasechte Nederlander. Hiermee wil ik trouwens niets en niemand goedpraten, fout is fout!

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      22 oktober 2013 om 22:51

      1 klik, en je weet het zeker. Maar je hebt gelijk: R.Post, K. Diepeveen, C. van Berkum, allemaal ras-Anatoliërs.

      Login om te reageren
  4. mattraket zegt

    22 oktober 2013 om 22:40

    Als je als wethouder(s) nog steeds niet door hebt dat dit echt niet meer kan, dan heb je toch een plaat voor je kop.

    Wanneer heffen ze trouwens die volstrekt overbodige en verkwistende deelraden eens op?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 oktober 2013 om 22:44

      @mattraket:
      Wanneer heffen ze trouwens die volstrekt overbodige en verkwistende deelraden eens op?
      In 020 weet ik het niet, maar in 010 is dat geneuzel over 9 weken verledentijd. Of het er dan ook goedkoper op wordt?

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        22 oktober 2013 om 23:24

        @tupperware: Inderdaad is het (op korte termijn) de vraag of het goedkoper wordt. Er is een besparing op personeelskosten (overhead in de stadsdelen, geen vergoedingen meer nodig voor stadsdeelraadleden etc). Ik ken de situatie in Rotterdam niet zo goed, maar in Amsterdam hebben sommige stadsdeelraden kapitale stadsdeelkantoren neergezet, en die investeringen kunnen niet teruggedraaid worden. Sterker nog, om die gebouwen geschikt te maken voor nieuwe bestemmingen moeten ze voor veel geld verbouwd worden.

        Daarnaast, en daar weet ik even niet precies hoe de gemeentewet in elkaar steekt, moet de centrale gemeenteraad niet groter worden als de stadsdeelraden opgeheven worden? Ik weet dat de grootte van een gemeenteraad afhankelijk is van het aantal inwoners in de gemeente, maar of (de grootte van) stadsdeelraden daar nog invloed op hebben weet ik niet zeker.

        Login om te reageren
  5. rob68 zegt

    22 oktober 2013 om 23:13

    Geef die dodo’s een electrisch golfkarretje om (juist) heen en weer te karren……Eentje.

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    22 oktober 2013 om 23:13

    Op zich is het gebruik van taxi’s niet verkeerd – één van de buurgemeenten van Amsterdam heeft een paar jaar geleden de dienstauto met -chauffeur de laan uitgestuurd en maakt nu, indien nodig, gebruik van taxi’s. Ze besparen daar tienduizenden Euro’s per jaar mee (oké – naar eigen zeggen…). Ze gebruiken dan ook een gewoon taxibedrijf, niet zo’n executive hete-aardappelen-transport, er staat een Mitsubishi i-Miev in de garage en een bataljon dienstfietsen.

    Duidelijk dat ze in Amsterdam-Noord eens even moeten heroverwegen voor wat voor ritten een taxi gebruikt moet worden (i.p.v. een fiets of OV), en uiteraard kan het geen kwaad om voor taxiritten een goedkopere aanbieder te kiezen. Hoewel… gezien de reputatie van Amsterdamse taxichaufeurs kan ik me voorstellen dat ze voor betrouwbaarheid kiezen. Wie kan garanderen dat de gemiddelde TCA-chauffeur z’n klant op het afgesproken tijdstip weer komt ophalen…? ;)

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      22 oktober 2013 om 23:49

      @potver7: bij ons rijd het college gewoon in een dienstauto. Een poolauto die ze kunnen reserveren voor dienstreizen. En de auto is een super representatieve Peugeot 107. Jaja daar zitten ze dan. Netjes geleased. Veel goedkoper krijg je het niet geregeld denk ik.

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        23 oktober 2013 om 10:07

        @Kvgorp: Bij mij zijn het een Prius en dienstfietsen (65.000 inwoners). En als het niet anders kan hebben ze allemaal zelf ook nog wel een auto thuis staan.

        Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          23 oktober 2013 om 11:18

          @oxymoron: Wij hebben zelfs electrische dienstfietsen. Luxe hoor. In de praktijk rijd alleen onze burgemeester met deze 107. Volgens mij rijden de wethouders allemaal met hun eigen auto. Of ze de kilometers declareren weet ik uiteraard niet dat zal vast wel. Wij hebben maar 30.000 inwoners in onze gemeente.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 oktober 2013 om 11:01

        @Kvgorp:
        En zo hoort het, men hoort geen belasting geld te verkwisten.

        Login om te reageren
  7. gop1 zegt

    23 oktober 2013 om 00:32

    Voor dat geld hadden ze beter een elektrische auto kunnen kopen. Prima voor stukjes van 5 km en gaat langer dan een jaar mee.
    Maar dat kan je iemand die 38.000 euro aan taxiritjes declareert natuurlijk niet uitleggen.

    Login om te reageren
  8. henz zegt

    23 oktober 2013 om 08:54

    Als je de 38k geisoleerd bekijkt is het inderdaad veel. Als je het echter afzet tegen de kosten van 1 FTE (chauffeur), plus lease kosten van een beetje representatieve auto + brandstofkosten, is het absoluut goedkoper. Tel daarbij de flexibiliteit op (alle vier kunnen nu in verschillende richtingen reizen) en je hebt bingo. Het is zinvoller om te focussen op de afstanden die afgelegd zijn en daar het reisbeleid op af te stemmen en te combineren met OV (wat vaak ook nog sneller is in de stad).

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      23 oktober 2013 om 10:01

      @henz:
      Grote vraag blijft : waarom regelen ze dat niet zelf?
      Is toch bezopen om als een koning rondgereden te worden door de binnenstad van Amsterdam.

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    23 oktober 2013 om 09:13

    Amsterdam, daar rijdt ook vrijwel geen tram of bus, ze moeten wel.

    Login om te reageren
  10. melkkoe zegt

    23 oktober 2013 om 11:22

    Ik weet niet wat ik schokkender vind: 38.000 euro aantaxikosten of 38.000 neer moeten tellen voor een CLA 180

    Login om te reageren
  11. beukeltje zegt

    23 oktober 2013 om 13:36

    ach het zijn de belastingcentjes maar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North