• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

WhatsApp in de auto illegaal? Niet helemaal

Auteur: RubenPriest, gepost 13 januari 2020 om 20:01 – 39 Reacties

En hiermee komt de appen-in-de-auto discussie weer naar boven.

Even snel een appje sturen of kijken naar je smartphone-scherm als er een notificatie binnenkomt. Illegaal, maar ook weer niet. Het is namelijk maar net hoe je het doet.

Een smartphone in de hand bedienen is al jaren verboden en daar staat een fikse boete op. Bedien je echter diezelfde smartphone terwijl deze in een houder zit, dan ben je niet illegaal bezig. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegenover de NOS bevestigd.

En daar zit ook de uitdaging voor de politie. Het appverbod in de auto is lastig te handhaven. En zelfs als je het legaal doet (met een smartphone in de houder) is het alles behalve slim. Zelfs een seconde niet opletten tijdens het autorijden kan nare gevolgen hebben. Bijvoorbeeld een te late remactie met een botsing tot gevolg, of nog erger.

De discussie is weer naar boven gekomen naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In een vandaag gepubliceerd onderzoek concludeert de stichting dat appen met een smartphone in een houder net zo gevaarlijk is als appen vanuit het vuistje.

Een nieuwe wet maken of aanpassen en het bedienen van een smartphone in de houder illegaal maken lijkt onwaarschijnlijk. Je kunt immers ook je navi bedienen op de smartphone. En dat maakt het niet anders dan de navigatie van het infotainmentscherm in de auto instellen. De verantwoordelijk ligt uiteindelijk bij de automobilist zelf: laat die telefoon met rust.

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Dacia Jogger zevenzitter is helemaal officieel!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

smartphone, Verkeer, whatsapp

Vorig bericht: « Royale prijzen voor de Royale Maserati’s
Volgend bericht: Dit zijn 9 dikke compacte Toyota’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    13 januari 2020 om 20:14

    “In een vandaag gepubliceerd onderzoek concludeert de stichting dat appen met een smartphone in een houder net zo gevaarlijk is als appen vanuit het vuistje.”

    In mijn ogen nu al het onderzoek van dit decennium. Geef die onderzoekers een lintje.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      13 januari 2020 om 20:19

      @berlinetta: Ja, de sneeuwvlokjes zullen er ongetwijfeld cum laude op afstuderen in hun safe-zone … Sowieso zou WhatsAppen verboden moeten worden gezien de praktijken van het moederbedrijf; je bent beter af met Signal of Telegram (X).

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        13 januari 2020 om 22:05

        @dawwg: sneewvlokjes…

        Hè ! Was jij niet diegene die een beetje wild ging toen ik zei ; ok boomer..?

        On topic: is zo’n ding in je hand inmiddels een reden om geregistreerd te worden? Net als bij 35 km te hard? Dat zou wel mooi zijn

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          14 januari 2020 om 14:41

          @olivier420: Ben je nog steeds butthurt ofzo ? Ik kan het me in ieder geval niet herinneren, ik heb namelijk wel een leven ….

          Login om te reageren
          • duckmefaddy zegt

            15 januari 2020 om 08:17

            @dawwg: of een heel slecht geheugen

            Login om te reageren
    • BaRa zegt

      13 januari 2020 om 21:47

      @berlinetta: uit een vandaag gepubliceerd onderzoek haalt Autoblog zonder verdere nuance of context de volgende clickbait: “Appen met een smartphone in een houder is net zo gevaarlijk als appen vanuit het vuistje.” Welke aap staat nou voor, ja, aap? Die met het lintje, of die zonder?

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        14 januari 2020 om 08:01

        @BaRa: Welke aap staat nou voor? Dat moet je even toelichten… voor wat?

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          23 januari 2020 om 09:44

          @vroaaaaaaaaaar: Lezen, een kunst…

          Login om te reageren
          • vroaaaaaaaaaar zegt

            23 januari 2020 om 19:05

            @BaRa: begrijpelijk schrijven is ook een kunst… één die jij blijkbaar niet verstaat.

            Login om te reageren
    • hotze zegt

      14 januari 2020 om 08:24

      @berlinetta: dacht dat er al een uitspraak was geweest van een rechter die een apper had veroordeeld terwijl ’t toestel in een houder zat. Maar kan het ook mis hebben ?

      Login om te reageren
    • wif1 zegt

      14 januari 2020 om 10:10

      @berlinetta: Ik merk dat het appen vanuit de houder mijn ogen meer van de weg afhouden dan vanuit de hand. Het is mijns inziens gevaarlijker om het vanuit de houder te doen. Maar het is gewoon in beide gevallen niet verstandig. Ik doe het bij hoge uitzondering nog wel eens, maar liever raak ik het ding niet aan tijdens het rijden.

      Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      14 januari 2020 om 19:08

      @berlinetta: ik weet niet helemaal of je sarcastisch bent of niet maar msg toch hopen van wel :)

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    13 januari 2020 om 20:23

    We lijken met zijn allen wel een stel pinguïns dat de telefoon alsof het een ei is krampachtig altijd overal met ons meesjouwen en er continu bovenop menen te moeten zitten alsof we dat ding uit moeten broeden.

    Terwijl het zo lekker rustig is om af en toe niet bereikbaar te zijn, en gewoon te genieten met waar je op dat moment mee bezig bent. Voor mij al reden genoeg om hem in de auto uit te hebben staan en gewoon ongestoord te genieten van het autorijden.

    Login om te reageren
    • baf07 zegt

      13 januari 2020 om 21:59

      @moveyourmind: precies!

      Login om te reageren
    • outlook zegt

      14 januari 2020 om 00:05

      @moveyourmind: verslaving hè… ik heb het (soms) niet eens meer in de gaten dat ik toch even met m’n foon bezig ben, onder het auto rijden..
      Weten dat het link is en het toch doen.. verslaving hè

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    13 januari 2020 om 20:51

    Alles wat niet onder de wet valt pak je toch met artikel 5? Lijkt mij vrij simpel.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      13 januari 2020 om 22:13

      @dutchdriftking: was het maar zo simpel, dat zou dan ook betekenen dat iedereen die geen richting aangeeft ook keihard aangepakt zou mogen worden.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      13 januari 2020 om 23:21

      @dutchdriftking: kapstok-artikel ook wel genoemd. Moet je als agent wel kunnen bewijzen waar het gevaar en/of hinder uit bestond.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        14 januari 2020 om 07:51

        @87sandyd: Dit dus. En dat is echt wel moeilijk..

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 januari 2020 om 08:02

        @87sandyd: Meestal zijn agenten al met z’n twee, dus dat komt wel goed. Het probleem is meer dat artikel 5 vaak via de rechter gaat waardoor het veel tijd kost, en de boete de staat meer kost dan dat deze oplevert.

        Login om te reageren
        • basbasbas zegt

          14 januari 2020 om 10:46

          @dutchdriftking: wat heeft hoeveelheid agenten er mee te maken dan?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            14 januari 2020 om 11:29

            @basbasbas: Met twee agenten sta je sterker. De bijrijder kan uitgebreid kijken wat jij aan het doen bent, en het is altijd het verhaal van 2 tegen 1.

            Login om te reageren
  4. trasimo zegt

    13 januari 2020 om 21:18

    Bijzondere is wel dat iedereen die je hierover spreekt het er wel over eens is dat met je telefoon bezig zijn in de auto gewoon belachelijk is. En toch zie je elke dag op de weg al die mensen naar hun mobieltjes staren… het is gewoon een verslaving en er zullen waarschijnlijk vergaande maatregelen nodig zijn om telefoongebruik in de auto echt uit te bannen.

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    13 januari 2020 om 21:21

    De navigatie bedienen tijdens het rijden is net zo achterlijk als appen tijdens het rijden.

    Als het mij lukt om alles voor vertrek in te voeren en in te stellen kan iedereen het. En anders stop je gewoon. Van mij mag in elke telefoon ingebouwd zijn dat ze tijdens het rijden niet te bedienen zijn.

    Ben je passagier? Jammer joh, ga maar sociaal doen ofzo.

    Login om te reageren
  6. retsok zegt

    13 januari 2020 om 21:28

    Ik vind dat elke touchscreen in een auto verboden moet worden. Het lijdt enorm af omdat je toch altijd moet kijken wat je precies doet. Bij de oude vertrouwde knoppen kon je blindelings voelen wat je deed terwijl je je ogen amper van de weg hoeft te houden.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      13 januari 2020 om 21:39

      @retsok: Je strijkt hiermee wel de Tesla-fans tegen de haren in. Want hun heilige touchscreen is superieur aan knopjes.
      Dat een touchscreen alleen wordt ingezet om kosten te drukken is natuurlijk niet waar.

      Als het echt zo geweldig zou zijn, waarom zijn het stuur en gaspedaal er dan niet op uitgevoerd? Juist… Omdat je tijdens het bedienen je oogjes op de weg kunt houden.

      Login om te reageren
      • trasimo zegt

        13 januari 2020 om 21:51

        @melkkoe: neehoor, Tesla rijder hier en wat hij zegt klopt gewoon. ‘T is een prachtig systeem en werkt net zo mooi en snel als je smartphone; maar je moet je ogen van de weg halen als je iets wilt doen. Daarin vind ik MMI en iDrive nog steeds superieur (hoewel Audi en BMW helaas ook rap overschakelen naar touch)

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          13 januari 2020 om 21:59

          @trasimo: Helaas wel ja, ook Audi en BMW willen de auto’s goedkoper in de markt kunnen zetten (of meer winst maken)

          Login om te reageren
          • trasimo zegt

            13 januari 2020 om 22:08

            @melkkoe: ik weet eigenlijk niet of touchscreens goedkoper zijn dan plastic knopjes. Die schermen worden steeds mooier, sneller en kunnen meer dus zullen vast ook wel een lieve duit kosten.

            Login om te reageren
            • sportevo zegt

              14 januari 2020 om 10:26

              @trasimo: onder die knopjes zit natuurlijk ook een kabelboom die ook wel wat geld kost.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 januari 2020 om 09:56

      @retsok: ik ben niet neutraal, verdien mijn geld met die touchscreens. Maar wat je zegt is nonsens. Tegenwoordig hebben auto’s zoveel functies dan kan gewoon allemaal niet met knoppen. Bijvoorbeeld, vroeger had je radio met FM/AM en cassetbandje. Tegenwoordig heb je dezelfde radio maar ook DAB+ en in plaats van cassettebandje kun je kiezen uit SD card, USB, bluetooth audio, spotify, apple music, deezer en wat weet ik al niet meer. Allemaal met een eigen user interface. Als je dat met knoppen zou willen doen wordt autorijden lastiger dan een Airbus A320 bedienen. De roep om knoppen is onterecht, maar roep om betere touchscreens met haptische feedback.

      Login om te reageren
  7. SimonMc zegt

    13 januari 2020 om 22:08

    Hoe moeilijk is het om met autorijden bezig te zijn? Serieus. Mijn zuster leerde in school: als ik eet, dan eet ik. Als ik leer dan leer ik, enz… moeten we massaal volwassenen gaan herscholen? Blijkbaar wel?

    Ben ik soms met mijn smartphone bezig in de auto? Absoluut, maar die zit in een houder en wordt gebruikt als gps en wordt enkel in het begin van een route ingesteld.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      14 januari 2020 om 10:31

      @simonmc: heb jij dat dan ook geleerd?

      Login om te reageren
  8. astra zegt

    13 januari 2020 om 22:26

    Ik maak me hier ook wel eens schuldig aan zeg ik eerlijk. Wel met kleine kanttekening, alleen als de adaptive cruise control aan staat. Als ik in een auto zonder die opties rijd dan is de telefoon alleen voor handsfree bellen.

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    13 januari 2020 om 22:28

    Ach, mijn telefoon gaat gewoon op ‘niet storen’ zodra hij verbindt met de carkit.

    Login om te reageren
  10. VeniVidiVici zegt

    13 januari 2020 om 22:39

    En dat domme gevaarlijke gedrag gaat half maart alleen maar erger worden met dat slome gesukkel op de snelweg!

    Login om te reageren
  11. JanJansen zegt

    14 januari 2020 om 07:24

    Wat me vaak opvalt is dat je vrijwel nergens even makkelijk kunt stoppen langs de weg om even een appje te beantwoorden. Alles is volgebouwd.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      14 januari 2020 om 09:19

      @janjansen: Als het zo dringend is, BEL DAN! Dat kan ook handsfree namelijk.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 januari 2020 om 10:14

        @towi1989: tsja een foto doorbellen kan niet altijd.
        Wat ik bedoel is dat het verkeer zo druk is en alles in NL zo vol is gebouwd dat je nergens meer plek voor hebt. Even stoppen is er gewoonweg niet bij.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North