• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie is er duurder: dealers of universele autobedrijven?

Auteur: ricardo, gepost 21 maart 2011 om 20:51 – 67 Reacties

Wie voor onderhoud van zijn niet-leaseauto naar de dealer gaat, is een dief van zijn eigen portemonnee, zo wordt vaak gedacht. Maar, om in VARA-termen te blijven, is dat eigenlijk wel zo? BOVAG Autodealers liet een onderzoek uitvoeren naar de prijzen van een grote beurt bij merkdealers, universele garagebedrijven en fastfitters. De uitkomst zal je wellicht verbazen.

Uit dit onderzoek blijkt dat een grote beurt bij een merkdealer gemiddeld genomen niet duurder hoeft te zijn dan bij een onafhankelijk autobedrijf. Fastfitters zijn geheel volgens de verwachting het goedkoopst. Wel houden dealers zich beter aan de onderhoudsschema’s (want dat is kassa) en de fastfitters houden zich het minst aan de fabrieksvoorschriften. Onafhankelijk autobedrijven rekenden gemiddeld €252 (rapportcijfer: 5,6), de dealers kwamen uit op €240 (rapportcijfer: 6,3) en bij de fastfitters mocht 189 euro (rapportcijfer 5,1) worden afgetikt. Aldus het onderzoek.

Tot zover de conclusie van Bovag Autodealers die vandaag bekend werd gemaakt op het Bovag Dealercongres. Inderdaad, de aangesloten dealers hadden nogal veel belang bij een positieve uitkomst van dit onderzoekje. Het klinkt een beetje als een Wij-van-WC-eend onderzoek. De slager die zijn zijn eigen vlees keurt. Dat soort werk. Wel moet gezegd worden dat BOVAG Autodealers het onderzoek zelf niet heeft uitgevoerd, ze besteedde het uit aan TüV Nord die in totaal 27 auto’s bij de diverse garages aanbood voor onderhoud, en ze voor en na die tijd aan een technische keuring onderwierp om te kijken welke werkzaamheden waren verricht.

Nu zijn we eigenlijk wel benieuwd of dit in de praktijk ook voorkomt. Automobilisten die bij de merkdealer goedkoper uit zijn dan bij de oude vertrouwde universeelgarage op de hoek. In veel gevallen is het namelijk andersom. Voorbeelden en ervaringen mogen in de comments!

Ook interessant!

  • 'Gooi de showroom open op afspraak'
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Lockdown in de autobranche
    Lockdown in de autobranche: wat kan nog?

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, dealers, onderhoud

Vorig bericht: « Video’s: Pagani Huayra in de buitenlucht
Volgend bericht: Chevrolet Colorado Showtruck – concept die er komt »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassie zegt

    21 maart 2011 om 20:54

    Dealers zijn vaak nog goedkoper ook dan andere, zij kennen de auto’s en types door en door en hebben minder uren nodig voor hetzelfde onderhoud.

    Login om te reageren
  2. Kartmans zegt

    21 maart 2011 om 20:54

    Bij mijn opa niet, die voelde zich “leeggeroofd” door de Opel Dealer, maar nu bij een onafhankelijke garage is het volgens hem uitstekend.

    Login om te reageren
  3. xilver zegt

    21 maart 2011 om 20:56

    Persoonlijk kijk ik er niet naar, het moet toch gebeuren en ik laat dit altijd doen bij m’n merkdealer, die lui hebben minder kans om te missen en louche praktijken (lees: corrupte onderdelen) zijn meer uitgesloten.

    Login om te reageren
  4. autoblogger zegt

    21 maart 2011 om 20:56

    Inderdaad WC-eend onderzoekje, wat een onzin…

    Login om te reageren
  5. vale46 zegt

    21 maart 2011 om 20:56

    @ Autoblog: Wat staat dat wijf in haar blote kont daar nu bij te doen?
    Is dat om de relatief saaie tekst wat op te fleuren, of om er voor te zorgen dat dit artikel toch veel hits krijgt?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      21 maart 2011 om 21:03

      @vale46: ik weet niet of het aan mij ligt maar ik zie toch echt geen blote kont hoor … of had je minschien liever een fototje gezien van een monteur dat een onderhoud aan het doen is ofzo ?

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        21 maart 2011 om 21:04

        @bpc: lol, volgende keer een behaarde monteur voor @vale46 aub ;)

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          21 maart 2011 om 21:26

          @autoblogger: Sexyy!!

          Login om te reageren
      • vale46 zegt

        21 maart 2011 om 21:25

        @bpc: Je weet goed genoeg wat ik bedoel, dus hou je niet van de domme!
        Om politiek correct te zijn: blote billen*

        & ja eigenlijk wel, dan weet je tenminste duidelijk dat het over garages gaat. Eens een grappige foto van een mechanic fail ofzo.

        BTW: Niks tegen dat lekker wijf, maar ze staat in dit artikel niet op haar plaats.

        Login om te reageren
        • bpc zegt

          21 maart 2011 om 21:33

          @vale46: als jij graag gefrustreerde feministenstrijden speelt, speel ik graag de domme , als je niet graag vrouwlijk schoon ziet , niemand houd je tegen om op een andere site je autonieuws te kijken of zelf een compleet andere hobby te zoeken ,bij auto’s hebben altijd vrouwen gestaan das altijd al zo geweest en ik vermoed dat dat altijd zo zal blijven , als je hier niet tegen kan dan kan je altijd wat gaan morren in je feminisme clubje , maar om wat gefrustreerde reacties te gaan rond zaaien kan je beter ergens anders gaan

          mvg
          bpc

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            21 maart 2011 om 21:50

            @bpc: Feminist?
            Lees eerst mijn commentaar (ook hieronder) maar eens.
            Ja ik heb graag vrouwelijk schoon, en een babe tegen een lambo geplakt is best wel lekker. Dus laat da feministisch gedoe maar.

            Mijn punt is: wat heeft een kortegrokte babe te zien met een onderzoek over dealers en universele autobedrijven?
            Als ik denk aan een garage link ik dat niet met babes.

            Login om te reageren
            • autoblogger zegt

              21 maart 2011 om 22:00

              @vale46: het oog wil ook wat, soms gebruiken we daarom een (relevant) plaatje om het bericht wat op te leuken. Dat kan bv grappig en/of sexy zijn…

              PS, voor de geïnteresseerden:
              http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/28/bijna-porno-roadside-ass-sistance-feat-sasha-grey

              Login om te reageren
              • vale46 zegt

                21 maart 2011 om 22:08

                @autoblogger: Wel dat past er nou eens bij ;)
                Ochja, ik ga nu stoppen met zeuren over die babe.

                & de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Autoblog.nl een zeer leuke site is & dat jullie zo nog maar lang verder blijven doen :)

            • bpc zegt

              21 maart 2011 om 22:39

              @vale46: de babe hoort er niet bij maar zoals autoblogger al aangaf het oog wil ook wat en wat stoort er nu aan dat er een babe op het prentje staat ? hoe kun je nu zeggen ,oh nee toch niet weer een babe , en om over die garage terug te kome ndaar hangen vaak foto’s van vrouwelijk schoon he ,, het is ook maar een plaatje het is niet dat het meisje misbruikt is ofzo! ik zie hier echt niks mis aan sorry !

              Login om te reageren
    • xilver zegt

      21 maart 2011 om 21:18

      @vale46: mission accomplished zou ik zeggen… je hebt op het artikel geklikt, waarschijnlijk omwille van de babe-in-kort-rokje ;-).

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        21 maart 2011 om 21:21

        @xilver: & uit fustratie dit bericht maar eens gepost.

        Neen, ik heb al vaker gemerkt dat de titel/foto meer doet verwachten dan wat er eigenlijk in het artikel staat.
        Het lijkt er een beetje op dat autoblog.nl zijn hits wil opknappen om zo meer(betalende) sponsors binnen te halen.
        opzich alleen in ons voordeel, maar als ze gewoon hun ding blijven doen komt dat ook vanzelf.

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          21 maart 2011 om 21:47

          @vale46: Ze doen maar.. hoe meer ze schrijven, hoe meer ik te lezen heb, zelfs al zijn dit at random-artikels zoals deze hier. De babe maakt het alleen maar aangenamen.

          Login om te reageren
        • bassie zegt

          21 maart 2011 om 21:49

          @vale46: tieten zijn altijd goed, wat doe je moeilijk?

          vallleeee is een homofiel, valleee is een homofiel!

          Login om te reageren
          • bassie zegt

            21 maart 2011 om 21:50

            @bassie: billen natuurlijk ook.. vrouwenbillen wel te verstaan!

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              21 maart 2011 om 21:53

              @bassie: *zoekt waar je de geaardheid kan invullen op je profiel maar vind het niet*
              tip: je hebt het bij het verkeerde eind ;)

              Login om te reageren
              • toto zegt

                22 maart 2011 om 00:39

                @vale46: Ik snap het probleem over de mooie dame niet helemaal..?

                Het onderwerp is: garages

                Waar is zei mee bezig?: werken in een garage..

                ze is waarschijnlijk gewoon de bougie’s aan het vervangen voor de grote beurt..(nog een match met het onderwerp!)

                dus in mijn ogen past zei heel goed bij deze post!

              • highperformance zegt

                22 maart 2011 om 17:32

                @vale46: zo vale, dit had je niet verwacht hè…. succes ;-)

  6. Aquios zegt

    21 maart 2011 om 20:59

    Ik geloof geen reet van die door de BOVAG uitgevoerde onderzoekjes. Ik ben vroeger erg vaak gaan shoppen tussen dealers en niet officiele dealers en de dealers waren ALTIJD duurder. Kwalitatief doen de niet officiele dealers vaak absoluut niet onder voor de officiele dealers. Officiele dealer is wat mij betreft echt een rover van je portemonnee. Uiteraard zijn er ook slechte niet officiele dealers, maar als je een goede vind (en er zijn een hele hoop goede) dan ben je goedkoop en goed geholpen.

    Login om te reageren
    • Aquios zegt

      21 maart 2011 om 21:01

      @Aquios: Daarbij komt ook nog dat steeds meer mensen hun heil bij een niet officiele dealer gaan zoeken omdat dealers veels te duur zijn. Dus officiele dealers raken hun klanten kwijt. En kijk plots komt de BOVAG tot de conclusie dat officiele dealers ineens niet duurder zijn en ook nog beter zijn.

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      21 maart 2011 om 23:47

      @Aquios: Klant met autom bak probleem bij universeel bedrijf. Management computer vernieuwd, solenoid vernieuwd. Kosten e1200.- aan onderdelen en probleem niet opgelost. Auto uitgelezen bij dealer kabel vernieuwd, probleem in 30 minuten opgelost. Wat was nu goedkoper geweest? En ja ik werk bij die dealer.

      Login om te reageren
  7. Laue zegt

    21 maart 2011 om 21:04

    Ken een Garage-op-de-hoek met een TDI freak in dienst. Eigen software schrijven, tunen, onderhoud.

    reken maar dat je VAG product daar in goede handen is voor niet veel geld.

    Login om te reageren
  8. PortRo zegt

    21 maart 2011 om 21:06

    De BOVAG… Dat is toch de beschermer van zijn leden alleen? Koop je een auto bij een Bovag garage, dan weet je zeker dat jij als klant niet beschermd bent. Breek me de bek niet open over deze organisatie.

    Login om te reageren
  9. ascari15 zegt

    21 maart 2011 om 21:13

    Dealers mogen dan wel alles volgens het boekje doen en duurder zijn, maar iedereen weet dat goed onderhoud de levensduur van je auto verlengd.
    En goed onderhoud is ook een stukje veiligheid.

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      21 maart 2011 om 21:21

      @ascari15: true, en daarvoor kun je dus ook prima naar een onafhankelijk autobedrijf.

      Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    21 maart 2011 om 21:21

    een APK bij een goed garage bedrijf in het dorp 27 euro en een gratis leen auto en de leen auto was een vw polo 1.4 uit 2008 ik zou er alleen nooit de auto in onderhoud doen maar dat is een ander verhaal.

    Login om te reageren
  11. rc1990 zegt

    21 maart 2011 om 21:23

    Ik ga alleen al naar de merkdealer voor behoud van de garantie en pech onderweg hulp. Dat wordt gratis verlengd als je bij een Bovag aangesloten bedrijf je onderhoud laat doen. En als student zijnde moet je nu eenmaal op je centjes letten. Goedkoop is duurkoop.

    Login om te reageren
  12. technopatat zegt

    21 maart 2011 om 22:07

    ik weet het wel: Volvo garage te Tielt:

    * 30 euro voor vervangen van koplamp
    * 25 euro voor vervangen van parkeerlampje
    * 125 euro + werk (anderhalf uur) voor leggen van een voedingskabel voor mijn tomtom (zelf kabel meegbracht!)
    * nog geen enkel onderhoud gehad onder de 250 euro, geen klein noch groot!
    * nieuwe velgen: 2800 euro met dunlop nogiets eco band, via onafhankelijke dealer die gespecialiseerd is in volvo (geen concessiehouder dus): 1900 euro! en het zijn echte volvo velgen, en de dunlop sportmax tt…
    * meerdere keren terug mogen gaan omdat herstellingen niet goed uitgevoerd waren, of omdat de mechaniciens iets gebroken hadden in mijn auto (daarna wel telkens vlot vermaakt, en niet moeilijk gedaan daarover)

    bij die garage zien ze mij van je lang zal ze leven niet meer terug!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      21 maart 2011 om 22:11

      @technopatat: tja, zo komt nu iedereen met verhalen… Maar dit gaat om the bigger picture natuurlijk!

      Login om te reageren
  13. AlbertW zegt

    21 maart 2011 om 22:08

    Belde naar mijn BMW dealer, er brandde een lampje. De receptioniste (jawel!) vertelde me meteen ‘zal meteen nieuwe remschijven bestellen, dat is altijd nodig”. Onafhankelijke garage stelde vast dat de schijven nog prima waren.. Spaarde me €500,-

    Login om te reageren
  14. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 maart 2011 om 22:10

    Met een beetje auto weten ze bij de universele garage ECHT geen raad hoor! Kom je aan met je 9-5 Aero, met gemiddeld 26 computers/ electrische stuursystemen… Of je 5-serie of vul maar in. De universele garage is prima voor oudere, goedkope auto’s, maar daar houdt het wel op!

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      21 maart 2011 om 22:18

      @Svenska_Aeroplan_AB: Dat is dus het typische vooroordeel waar de dealers op draaien! ALS een universele garage iets niet kan uitlezen laten ze dat bij de dealer doen en fixen het vervolgens zelf, merk jij niks van.

      En wat veel mensen niet beseffen is dat voor het duurbetaalde uurloon wat je bij de dealer aftikt vaak stagelopers of schoolverlaters aan je auto zitten te prutsen. Gek he, dat je zo vaak terug moet naar de dealer omdat een reparatie niet goed is uitgevoerd of dat er iets anders kapot is gegaan!

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        22 maart 2011 om 10:23

        @beetec: Ik hoef helemaal niet ‘vaak terug naar de dealer omdat een reparatie niet goed is uitgevoerd’… Ze leveren gewoon top-werk! Gewoon goede relatie onderhouden, da’s ook heel wat waard. Krijg je top-werk en top-service…

        Login om te reageren
  15. nickelb zegt

    21 maart 2011 om 22:12

    BMW 320i e30. kapot brandstofpomp. 200 meter slepen naar BMW garage ( was niets anders vrij). diagnose plus reparatie 425 euro. pomp 225. 200 euro voor nog geen uur werk. heb de pomp toen zelf in 15min vervangen. en voor alleen het slepen en diagnose 100 euro af moeten tikken. NOOIT weer naar BMW

    Login om te reageren
  16. midasracer zegt

    21 maart 2011 om 22:14

    Ik laat het onderhoud van mijn familiebak door de merkdealer uitvoeren. Voordelen: werk volgens onderhoudsboekje, originele onderdelen, gratis pechhulp, (hopelijk) hogere inruilwaarde, langere levensduur. Nadelen: manuren zijn prijzig, onderdelen zijn enorm duur (3x de prijs van merkloos). Ik heb een keer de auto naar een vrije garage gebracht, maar die deed meteen alles, terwijl volgens schema maar een paar dingetjes gedaan hoefden te worden. Ergo de dealer werkt over het algemeen efficienter, maar is toch iets duurder. Voordeel is wel dat ik nu geen ANWB meer heb, scheelt ook weer 109 euro per jaar. En de APK zit in de beurt.

    Login om te reageren
  17. panda zegt

    21 maart 2011 om 22:20

    zelf doen?

    Login om te reageren
  18. carlo zegt

    21 maart 2011 om 22:20

    Wanneer ik hier de commentaren zo eens bekijk, word ik steeds nieuwsgieriger naar de gemiddelde leeftijd hier. Ik krijg het idee dat de meeste al zeker drie keer gezakt zijn voor hun scooterbewijs.
    Is een dealer inderdaad duurder,JA, per uur wel, maar uiteindelijk niet, waarom?
    Hebben al die onafhankelijke garages geïnvesteerd in de speciale gereedschappen, Nee, de dealer is volgens hen beter af wanneer ze de gereedschappen “mogen” lenen, anders gaan ze wel naar een ander!
    Alle reparaties nemen ze wel aan, maar als het te moeilijk word, komen ze weer langs bij de dealer: kijk er even na en wat moet ik daar voor betalen??????? Is toch zeker wel garantie!!!!

    Hebben jullie ook wel eens nagedacht wat een koper van jullie inruilwagens het liefst in het serviceboekje ziet, een morsig krabbeltje of een onderhoudshistorie bij de merkdealer. Voor dat laatste betaald hij graag wat extra en daarom is jullie wagen beter in te ruilen, lees meer inruil.
    Dit compenseert weer het hoger uurtarief, dus is de dealer uiteindelijk duurder over de periode dat je een wagen rijd?

    Denk over de jaren en niet per beurt.

    En ja, ik ben een dealermedewerker.

    Grts.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      21 maart 2011 om 22:32

      @carlo: leuk verhaal, maar denk ook even aan die A1-lokatie en al die medewerkers van de gemiddelde dealert. Kost een vermogen, en dat geld komst steeds vaker van onderhoud ipv de verkoop van nieuwe auto’s. Dat weet jij ook.

      Tuurlijk zie ik liever een onderhoudshistorie van de merkdealer, maar er zijn grenzen vwb de kosten. Op het moment dat reparaties bij de merkdealer 2 a 3x zo duur zijn dan houdt het bij mij op.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        21 maart 2011 om 22:41

        @autoblogger: en je moet ook beginnen uittellen of je de hogere inruilwaarde er ng uithaalt ! , eens de garantie vervallen is is het voor mij de universele garage !

        Login om te reageren
    • AscariGT zegt

      21 maart 2011 om 23:02

      @carlo: Carlo wat is eigenlijk een “scooterbewijs”?

      Ik zal mij tot de feiten houden, aangezien mijn persoonlijke mening natuurlijk subjectief is.

      Een voorbeeld:
      Een kennis van mij heeft de turbo van zijn auto stuk gereden. Conclusie van de VW dealer: minimaal €2000 en waarschijnlijk wordt het nog meer. Conclusie van een VW specialist: €1450 (voor precies dezelfde turbo).

      En dat je inruil stijgt, waarschijnlijk wel maar dan moet je denken aan een paar honderd euro, meer niet. Uiteindelijk is de algehele staat van de auto en de kilometerstand het belangrijkst.

      Login om te reageren
  19. alfa33 zegt

    21 maart 2011 om 22:47

    Wat ik ervan meekrijg is dealer alleen zinvol wanneer men de auto weer door wil verkopen aangezien dealer onderhouden het meestal wel goed doet op de adevrtentie anders zou ik het niet doen hoor erg veel slechte verhalen zeker over wittebrug forepark monteurs die niet verder denken en kijken dan de wat de computer zegt en alles bij het minste geringste vervangen heel leuk als je een leasebak hebt en de leasemaatschapij dokt maar ja bij het minste geringste remschijven willen vervangen en na verschillende keren klagen over trillingen pas ontdekken dat er een wiel lager stuk is. niet instaat zijn een dashboard goed terug te plaatsen waardoor het auto alarm steed af gaat. Kortom ik dealer garages zijn ook niet alles

    Login om te reageren
    • alfa33 zegt

      21 maart 2011 om 22:54

      mocht iemand een goede erkende audi garage weten in de buurt van Den Haag ik hoor het graag

      Login om te reageren
  20. floryn zegt

    21 maart 2011 om 22:50

    Ik dacht het niet. Liever een onafhankelijke specialist of generalist (als je een makkelijke auto rijdt).

    Login om te reageren
  21. Megakix zegt

    21 maart 2011 om 22:56

    Je hebt welhaast nooit 2x exact dezelfde kosten bij onderhoud voor exact dezelfde onderdelen / uren…kortom, een vergelijk is vanuit een consument niet reëel te maken. Service en correctheid laten volgens mij eerder een gunstiger beeld geven, zodat prijzen meer gerechtvaardigd worden..

    Login om te reageren
  22. bassie zegt

    21 maart 2011 om 22:58

    Met een ECHTE auto kom je niet bij een of andere simpele garage, altijd trouw aan de dealer, netjes en 9vd10 keer nog een haal en breng service ook, kost je geen minuut van je tijd, want dat is natuurlijk te kostbaar!

    Conclusie na alle reacties, autoblog lezers rijden roestbakken :)

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      22 maart 2011 om 10:24

      @bassie: hahaha! Inderdaad! Helemaal mee eens…

      Login om te reageren
  23. thecarfreak zegt

    21 maart 2011 om 23:01

    het maakt maakt niet uit waar je heen gaat kwaliteit en het behouden van je auto is toch het belangrijkst en wat zegt een grote beurt nu dealer of niet het belangrijkst is wat wordt er gedaan neem als voor beeld je remmen als er aleen visueel naar gekeken wordt en niets wordt schoon gemaakt ( en dan bedoel ik ni ff met een busje remreiniger ) maar alles los hallen goed reinigen gangbaar maken invetten en afstellen dit zijn punten die je bijna nergens ziet informeer hier dus ook naar ik zelf werkend bij een dorpsgarage merk ook dat in een dorp kan je als bedrijf geen fouten maken en moet alles volgens de regels en normen omdat als er geklaagd wordt je klanten verlies en een dealer mensen van overal komen maar wat ook belangrijk is de diagnose die er gesteld word vaak ik het de dealer die alles snel en veel te duur vervangt terwijl het probleem terug komt neem als voor storing in het abs systeem de diagnose tester geeft als storing abs unit stuk maar na het vervangen er van geeft deze nog steeds de zelfde storing veel geld kwijt maar nog niks verder dan maar verder kijken en licht het probleem ergens anders in de aansturing daarom is het belangrijker wie stelt de diagnose en wat kan er als oorzaak zijn waarom die dit aangeeft

    Login om te reageren
  24. bpc zegt

    21 maart 2011 om 23:04

    @autoblogger: ik zou nu het plaatje veranderen in een hzrige reet van een monteur en bij de tekst zetten speciaal voor vale46 :p

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    21 maart 2011 om 23:09

    Gewoon een auto nemen die simpel genoeg is om zelf te onderhouden/repareren. Of door je vader. :mrgreen:

    Login om te reageren
  26. the-budel-guy zegt

    21 maart 2011 om 23:34

    mijn vaders auto is wel altijd in dealer onderhoud wordt na elke beurt/reparatie helemaal gewassen en de services is daar top

    Login om te reageren
  27. pomfriet zegt

    22 maart 2011 om 01:03

    bmw dealer vroeg mij 200 euro voor olieverversen. boutje los, olie eruit, boutje vast, nieuwe olie erin (ze gebruike dat spul van Shell 5 liter kost 60 euro in winkel). Hoe ze op 200 euro komen begrijp ik ook niet.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 maart 2011 om 08:38

      @pomfriet:
      Je betaalt ook voor :
      – Die mooie meid aan de receptie
      – De inrichting van het dealerbedrijf in BMW stijl
      – De lokatie
      – De voorraad tweedehands en nieuwe wagens
      – De directie (aan het golfen)
      – De maatkostuums van de heren monteurs
      Daarom gaat het daar een paar keer over de kop.

      Login om te reageren
  28. Orichy zegt

    22 maart 2011 om 01:18

    Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Van alle bedrijven die auto’s repareren, zijn er genoeg die hun werk niet goed doen, door tijdgebrek, of om ordinair geld te willen verdienen. Maar er zijn er ook die gewoon hun best doen voor elke klant, ook om geld te verdienen, maar ook omdat dat dan in de toekomst te blijven doen.
    Soms is goedkoop duur koop, soms ook niet.

    Het onderzoek is wel duidelijk, maar tegenwoordig hebben de meeste merkdealers van die pakketten, voor klein en groot onderhoud.
    Het inkopen van onderdelen en smeermiddelen door de merkdealers, die tegenwoordig veel meer filialen hebben, gaat in het groot, dus het onderhoud kan veel goedkoper aangeboden worden.
    De overige garagehouders kunnen moeilijk goedkoper opereren, omdat hun marges afhankelijker zijn. Fastfitters zijn dat waar zij voor staan, snel en eenvoudig het werk aanbieden in compacte pakketten, die ook in het groot zijn ingekocht. Minder marges, maar meer aantallen.

    Login om te reageren
  29. ericc zegt

    22 maart 2011 om 05:59

    Iedereen zal wel eens iets meegemaakt hebben. Onlangs nog een distributieriem laten vervangen bij een niet merk gebonden garage. Prijs overeengekomen was 400 euro. Week later de auto gaan halen en prijs is 900 euro. De man had “vrijwillig” nog een en ander gedaan zonder telefonisch contact. Bij gevolg —-> advocaat ingeschakelt!

    Login om te reageren
  30. laus zegt

    22 maart 2011 om 09:00

    Volgens mij verschilt het gewoon letterlijk per garage. Heeft niks met merk of bovag te maken.

    Lang leve Beun de Haas die ’s avonds een brug huurt.

    Login om te reageren
  31. Supra1981 zegt

    22 maart 2011 om 09:04

    Ik ben zeer tevreden over de merkloze dealer. Hij vraagt 25 euro per uur, belt als er onverwachte dingen zijn, vult olie en ruitenvloeistof vaak voor niets bij en afspraak is afspraak.

    Dan maar geen stempel in het onderhoudsboekjes, maar de auto komt telkens fluitend door de keuring.

    Login om te reageren
  32. dafmaf zegt

    22 maart 2011 om 10:05

    Mijn 16 jaar oude Volvo 440 gaat gewoon naar een onafhankelijke Volvo-garage. Als je ‘Auto en Emotie’ heet weet je dat je auto in goede handen is. Gooit er geen nieuw spul op en heeft verstand van de eigenaardigheden van het model.

    Login om te reageren
  33. Poll zegt

    22 maart 2011 om 10:57

    flauwekul onderzoek, dealer is duurder punt.

    Login om te reageren
  34. Poll zegt

    22 maart 2011 om 11:14

    Ik denk trouwens dat als je bij de universele kerel originele (cq a-merk) onderdelen laat monteren ipv imitatie, het dan wel eens zou kunnen kloppen. Maar da’s niet realistisch want dat doe je toch niet.

    Login om te reageren
  35. Bart_V zegt

    22 maart 2011 om 11:39

    hmm ik was vorige week 180 euro kwijt voor kleine beurt + apk
    mankeerde niets aan de auto (Toyota duh) alleen wat injectie reiniger bij de tank gegooid a 10 euro
    ben benieuwd volgend jaar D-riem moet vervangen worden

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      22 maart 2011 om 11:40

      @Bart_V: was bij de weg bij de merk dealer

      Login om te reageren
  36. Vanquish zegt

    22 maart 2011 om 15:51

    Qua onderhoud zal een dealer wel goed zijn, ik weet alleen dat je voor onderdelen op internet moet wezen. Wij werden dusdanig hard genaaid door onze dealer bij de winterbanden dat we zijn gaan zoeken op internet. Scheelde honderden euro’s!

    Login om te reageren
  37. tarquesh zegt

    23 maart 2011 om 21:30

    Echt goedkoop kan het nergens beter dan bij de neef van mijn vader. Uit verbazing wat hij vraagt voor een grote beurt geef ik hem zelfs fooi toe.
    Af en toe komt het voor dat iets heel specialistisch is en dan zoek in een universeel op of merkdealer. De universeel is duur vindt ik, de merkdealer kom ik niet zo 1 2 3 met mijn oudjes. De fastfitter heel zelden, meestal voor een snelle olie wissel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North