Wie plukt de oudste Lada van Marktplaats?

Auteur: , 26 Reacties

Zo oud, dat hij precies één dag ouder is dan uw scribent.

Lada 1200S

Toch ziet deze Lada 1200 S er hopeloos ouderwets uit voor een auto uit 1988. Sterker nog, het is het laatste jaar waarin deze oudgediende werd geproduceerd. De auto kwam in 1970 op de markt, maar was uiteraard een licentiebouw van de Fiat 124 uit 1964. Op het moment dat de eerste Nederlandse eigenaar deze auto kocht, was het model dus al 24 jaar oud.

Waarom dan toch die Lada? Omdat het de goedkoopste auto van ons land was en voor dat geld kreeg je niet een minuscuul autootje als een Cuore of een Alto, maar een ‘échte’ auto met vier deuren en een heuse kofferbak. Verder moest je je niet al te veel voorstellen van het comfort, maar betrouwbaar was de Lada 1200 wel.

Lada 1200s

Eind jaren ’80 waren de hoogtijdagen van Lada in Nederland, met bijna twintigduizend verkochte auto’s in 1987. Daarvan is tegenwoordig zo goed als niets meer over, terwijl je vroeger een Lada uit de 2100-serie op elke straathoek zag en ook de Samara allerminst een zeldzaamheid was. Dat heeft enerzijds te maken met het roestspook, dat de met Italiaans plaatwerk gebouwde Lada’s in het Hollandse klimaat sneller deed oplossen dan een zakje Nescafe in een kop warm water. Daarnaast waren de auto’s tweedehands nog goedkoper dan nieuw en kostten ze dus écht een appel en een ei.

Russische bootslui kregen dat ook in de gaten en kochten de tweedehands Lada’s massaal op in Nederland en Engeland. In het thuisland waren er nog altijd jarenlange wachtrijen voor een nieuw exemplaar en dus was een tweedehandsje in Rusland veel duurder. Overigens werden lang niet alle Lada’s die in Nederland op de dekken van vrachtschepen werden gezet in Rusland uitgeladen. Vaak werden de auto’s onderweg gestript en gingen de karkassen overboord. Dat scheelde weer importrechten, terwijl er thuis met de onderdelen een oud lijk kon worden opgeknapt. Naar het schijnt liggen er tussen Europa en Rusland hele kunstmatige koraalriffen van gestripte Lada’s op de zeebodem…

Lada 1200S

Goed, terug naar dit exemplaar. Deze is al die jaren bij zijn eerste eigenaar geweest, die er 25.654 kilometer mee reed en de auto vermoedelijk wel keurig elk jaar voor zijn beurtje naar de garage bracht. Wegens gezondheidsredenen kan de beste man helaas niet meer in zijn Russische trots rijden en dus wordt er een nieuwe liefhebber voor gezocht. Bij ondergetekende gaat het zeker kriebelen, maar ik heb al een projectje in de schuur staan. Voor 2450 euro is deze stoere achterwielaandrijver de jouwe, inclusief dakrek.



26 reacties

Subtiele hint: er past een blok van een Croma Turbo in…
25.654? Of 125.654? Of 225.654. Of 325.654.

Bij 25.654 en bouwjaar 1988 is dat 25.654 : 29 jaar = 885 km per jaar. Waarom heb je dan een auto. Da’s dan duur rijden voor zo’n goedkope Lada.
@erik2907: Er wordt gerept over NAP, dus dat is eenvoudig te controleren. Niet 100% waterdicht (pun intended) maar het geeft i.c.m. de toestand van de auto een aardige indicatie.
@erik2907:
Datum eerste toelating 07-03-1988
Datum tenaamstelling 07-03-1988
Datum eerste afgifte Nederland 07-03-1988

Eerste eigenaar dus, die zou de kilometerstand dan wel enigzins aan moeten kunnen tonen.
@erik2907: ik denk dat de teller wellicht al een keer over de kop is gegaan en opnieuw is begonnen
@maikel2303: aan de staat van het interieur, motorruimte e.d. te zien denk ik dat die tellerstand toch wel eens zou kunnen kloppen.

€ 2450 is geen geld voor zoveel auto.
T is dat ik liever Amerikaans/Japans heb. Maar dit is wel een leuke karretje. Ook al is ie zwaar verouderd
2450euro????
De klasiekerbubbel doet zn werk goed
@rob5nismo: men wil voor deze Lada nog meer dan 50% opstrijken van de nieuwprijs?

http://www.autowereld.nl/info/lada/1200-serie/1.2-s-16124/details.html
@rob5nismo: Het is wel een geinig ding, maar toch wel vrij duur.
Ik heb me voor dat geld een andere “boxy” sedan in de garage gezet, een BMW E28 525i.
Rijdt toch net iets leuker.
@bmwtouring2: dat geloof ik graag
Jammer genoeg heeft deze ster uit Togiliatti (USSR) de reputatie van de FIAT 124 grondig weten te verzieken.
De 124 was een Ballerina om mee te rijden, deze Russische een vrouwelijke sumo-worstelaar.

FIAT maakte in die tijd fantastische auto’s onder andere de op de 124 gebaseerde 125 en 125 Special, een regelrechte Alfa Giulia concurrent met een motor met bovenliggende nokkenassen van de hand van Lampredi
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Fiat_125_SPECIAL.JPG
@desjonnies: en toch was de allereerste Lada 1200 niet aanzienlijk slechter dan de 124. Dit is mooi leesvoer: http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/

Pas in latere jaren is de kwaliteit van de 1200 achteruit gegaan en werd er niet geïnnoveerd.
In het eerste seizoen van ‘new Top Gear’ (met Clarkson en Hammond) hebben ze zo’n ding aan laten pakken door Lotus. Zo zou ik hem zeker wel rijden. Maar die had ook een hoogtoerig 16v blok van Fiat/Lancia. Ging goed dwars dat ding!
@e34m5touring: Klopt, leuke aflevering was dat! Maar het was stiekem wel een 2105 en geen 1200.
@benzinehoofd: Ah, juist. Zover reikt mijn kennis van Russisch staal dan weer niet. Thanks!
Zo’n Lada 1200S was mijn eerste auto.
Toch een paar jaar met plezier in rond gereden.

Totdat hij ineens ’s ochtends niet meer voor de deur stond en ik door de politie werd gebeld dat hij uitgebrand terug was gevonden.

Gejat voor (waarschijnlijk) joyriding; en dat in een Lada 1200.
Geinig. Net als een dik wijf: rijdt best lekker, maar je wil er niet mee gezien worden.
Hoewel: ook deze auto’s krijgen steeds meer iconische waarde, zeker in de MOElanden zie je dat enorm opkomen. Zoals hier de golfjes.
Ik wil zn dakrek wel hebben voor op mn ’83 Niva.
Leuk hebbedingetje voor een eurootje of duizend. Niet voor dit geld, want dan kan je ook ander leuker spul kopen. Een Renault 4 bijvoorbeeld.
Verklaar mij voor gek maar ik zou hem bijna kopen. Ik vind het gewoon geweldige auto. Ik denk dat er ooit nog wel is eentje koop. Gewoon voor de leuke ritjes. Keertje wat anders dan een eend of een kever.
@gerjan: Ooit wel eens in zo’n Lada gereden? Weinig slechter dan Lada’s uit die tijd. Echt onvoorstelbaar dat het zo de fabriek uit kwamen. Daarbij ook nog eens extreem onveilig. Je kan beter op een motor zitten dan in een Lada.
@erce: als ik naar die filmpjes van dashcams kijk zijn ze uitermate veilig. Bijna iedereen stapt er halverwege het ongeluk zonder problemen uit.
@erce: Mijn lada rijd anders best prima, harder als 100 moet je niet willen maar tot die snelheid is t een prima karretje. Rijd beter als andere oude autos die ik heb gehad, een 2cv uit 85 en een polo uit 82.
De kwaliteit van lada is in mijn beleving lang niet zo slecht als iedereen altijd roept, laten we het elektrische systeem even buiten beschouwing (want dat is wel een ramp)
Lijkt me geen beroerde investering en voor de doe-het-zelfde een enorme hoop lol.
Dit heb ik altijd al een verschrikkelijke auto gevonden.
Jammer dat ie van 1988 is. Dan is ’t net geen kwart tarief auto wat toch net een financieel voordeeltje is. (en ik heb al een Lada 1200)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).