Wiens schuld is het als een zelfrijdende Tesla crasht?

Auteur: , 33 Reacties

De automaker uit Californië denkt er een antwoord op te hebben.

Wiens schuld is het als een zelfrijdende Tesla crasht?

Tesla’s worden klaargestoomd om bestuurders het rijden uit handen te nemen. Althans, voor een deel. Sinds oktober 2014 wordt de Model S uitgerust met sensoren en camera’s die nodig zijn voor deze functie, die binnenkort geactiveerd wordt wanneer de software gereed is en via een over-the-air-update wordt uitgerold naar de elektrosedan.

Tesla vat alle autonome functies samen onder de noemer Auto Pilot, waarbij een groot deel van het rijden nog wel door de chauffeur wordt gedaan. Maar zelf afstand houden, verkeersborden lezen en en automatisch van rijbaan wisselen is iets dat de Model S op eigen houtje kan. Echter, als zo’n verkeershandeling een keer mis gaat, en Elon’s Auto Pilot een crash veroorzaakt, wie is er dan schuldig?

Volgens de Wall Street Journal heeft Tesla een handige manier gevonden om de verantwoordelijkheid bij de bestuurder neer te leggen. Want er wordt pas van rijstrook gewisseld als de richtingaanwijzer wordt gebruikt. Op die manier wordt de bestuurder altijd bij de handeling betrokken:

“By hitting a turn-signal stalk, a driver theoretically acknowledges road conditions are appropriate for a passing maneuver and therefore takes responsibility for the consequences.”

Wiens schuld is het als een zelfrijdende Tesla crasht?

Bovendien kan Tesla op deze manier een semi-zelfrijdende auto verkopen in landen waar deze volgens de wet nog niet de weg op mogen. Overigens schijnt het nog wel even te duren voordat de functie beschikbaar komt. Auto Pilot zou aanvankelijk ‘enkele maanden’ na de lancering in oktober worden uitgerold, dat werd recent al verplaatst naar juni, maar volgens een bron van de WSJ gaan ze ook die datum niet redden en wordt het nog veel later. Classic Elon.



33 reacties

Neen danku.
Nu kan ik later aan mijn kleinkinderen gaan vertellen dat er vroeger auto’s waren die je zelf moest besturen. Ik kan dan met recht zeggen dat het vroeger allemaal veel beter was!
@clarkson: dat vertel je dan niet eens meer, dat gaat dan via een elektronische gedachtengang puls naar de ander toe.
@clarkson: vertel ze ook over hyves…
@okkii: en MSN
@clarkson: en over kazaa.
@clarkson: haha idd!
Het is dus niet veel meer dan wat de S-Klasse en A8 nu al kunnen?
@kapiteinaudi: Dat kan de A8 nog niet.
@purepet9000: Zeg ik ook niet. De A8 en S-Klasse kunnen wel zelf afstand houden en zelf remmen, en ze hebben lane assist. Dit gaat gewoon nog een stapje verder.
@audirs7: True, maar ik wou gewoon de vergelijking maken qua technologie :-)
@kapiteinaudi: Dat kan zelfs een Volvo v40 al… moet je echt geen A8 of S-klasse voor hebben hoor.
@kapiteinaudi: inderdaad, maar dit is toch meer concurrent voor A6 en E-klasse?
Er wordt pas van rijstrook gewisseld als je zelf de richtingaanwijzer bedient… Gelukkig is dit een plan van Tesla en niet van Audi.
@donvincenzo: Waarom gelukkig? Leren ze ook eens hoe zo’n hendel werkt…
Het is altijd de schuld van de Rabobank
Elon Musk uiteraard!!
Opsluiten in Guantanamo Bay, die man heeft al genoeg ellende veroorzaakt ;)
@bofkont: verklaar je nader?
@stefanvts16v: electrische autos..
@bofkont: zoals?
Iedereen die pro autobom rijden is opsluiten.
@jrsmoke: ik bedoel natuurlijk autonoom. Autocorrect…
@jrsmoke: ik zie het wel zitten: van Utrecht naar Amsterdam om de A2 de auto z’n werk laten doen. Is daar toch al niet meer boeiend om te rijden, zoals veel snelwegen. Wil je lekker potje sturen, dan kan je dat vast wel gewoon in steden en buiten snelwegen. Lijkt mij iig logisch dat op een gegeven moment je regels hebt waar je wel en waar je niet autonoom moet rijden.
@jrsmoke: Of iedereen die anti autonoom rijden is opsluiten? Scheelt direct veel in ongevallen…
@Esprit_de_Flandre: De meeste mensen die niet kunnen rijden zijn pro.

Your argument is invalid.
@jrsmoke: De meeste mensen die anti zijn denken alleen maar dat ze kunnen rijden…
Mimsey!
Over de naam van t systeem hebben ze ook lang nagedacht
Bah ik wil gewoon zelf sturen!
@mrrallycross: Jij hebt niet eens een Tesla.
Ik begrijp heel dat hype rond zelfrijdende auto’s niet terwijl we ook al veels te drukke wegen hebben. Kan/wil je niet rijden, doe het dan niet!!
@arii: Sommigen willen niet rijden, maar zich wel verplaatsen. En OV is en blijft een kutoptie, dus dan wordt het noodgedwongen rijden. Autonoom rijden biedt daarvoor een oplossing, en zal de drukte verminderen, want efficiënter…
Vanaf nu moet iedereen in de bus ook richting aangeven als de Chauffeur van richting veranderd…
Ah Autoblog. Wederom een Tesla stuk met fouten erin. Ten eerste was dit al sinds de introductie van Autopilot bekend (Elon heeft toen zelf gezegd dat ie pas van rijbaan zou wisselen als je zelf de knipperlicht aan zet). Ten tweede kan je niet zo makkelijk zeggen dat Tesla niet meer verantwoordelijk is, want autonoom rijden is wel meer dan alleen van rijbaan wisselen, dus deze uitspraak is vrij voorbarig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).