Wij gaan de Aston Martin DB9 missen

Auteur: , 34 Reacties

De laatste exemplaren zijn in elkaar geschroefd en dus stopt de productie van de fraaie Britse coupé.

Wij gaan de Aston Martin DB9 missen

Reden om te treuren? Valt mee. De DB9 (rijtest met AB-coryfee Sacha) houdt immers niet op te bestaan, hij wordt alleen niet meer (nieuw) gebouwd. Bovendien mogen we binnenkort uitkijken naar de productieversie van de splintertjenieuwe DB11; de auto die alle Astons uit het verleden moet laten verbleken.

Met z’n tijdloos mooie koets zou je bijna vergeten dat de DB9 alweer sinds 2004 in productie was. De koets werd getekend door Henrik Fisker en de DB9 zou de basis vormen voor vele afgeleiden. Denk aan de DBS, de ietwat merkwaardige Virage en de latere Vanquish. Vergeet bovendien die overheerlijke raceversies niet: de DBR9 en de DBRS9.

Op de foto hierboven check je zoals gezegd de laatste negen exemplaren die luisteren naar de naam DB9 GT Edition. Herinneringen plaatst u in de comments.



34 reacties

Altijd een fantastische auto gevonden. Een echte gentleman’s coupe. Iets wat de CL ook hoorde te zijn…
@romeoalfa:
Het mooie van de auto is dat hij zo Tijdsloos is..
Wie deze auto nu koopt, en naast de DB7 van zijn vader parkeert, kan zeggen: ‘Pap, eigenlijk is wat echt mooi is, nauwelijks veranderd over de jaren’.. en je weet dat als je zoon/dochter een DB11 koopt.. hij hetzelfde kan zeggen als hij over een paar jaar zijn DB11 naast jouw DB9 parkeert… en dat mocht je kind je kleinkinderen schenken, ook je eigen DB9 nooit verkeerd zal staan naast hun DB13.
@martinus: Met een gemiddelde levenscyclus van 10 jaar per model wordt je kind héél jong vader, of kopen ze 5de hands. In ieder geval, je familie gaat er op achteruit.
@mcshine: Als de DB7 koper pas op oudere leeftjd zo’n DB7 gekocht heeft, is het prima mogelijk om 4 generatie Aston Martin kopers te hebben over 4 generaties AM.

Scheelt elke generatie 25 jaar, en was in 1994 de DB7 koper 60, dan was in 2004 de DB9 koper 45,in 2016 de DB11 koper in 32 jaar, en zal in 2027 de DB13 koper 18 zijn. Koopt de DB13 koper zijn AM pas aan het einde van de levenscyclus dan is dat in 2037, en is hij 28.

Dus het kan allemaal prima zonder dat ook maar 1 generatie aan een tweedehandsje moet.
@mcshine: niet zo flauw ik vind het een mooi verhaal!
@martinus: Of die z’n Ford Mondeo of Focus er naast parkeert en zegt, deze heeft dezelfde voorkant.
Ik wist nog goed het moment dat ik voor het eerst mijn DB9 startte…


… in mijn dromen *snik*
Zelf ook wel eens een DB9 gezien. Het komt wel allemaal erg dichtbij zo.
@awesome: je dacht zeker dat het alleen bij andere gebeurde?
Fraaier, eleganter en stijlvoller gaan ze niet meer gebouwd worden met zijn geweldige V12. Samen met de V8/12 Vantage een tijdloos design. Had wat mij betreft mogen blijven, voor eeuwig.
Chique en toch bruut
Je zal nu toch nog maar een nieuwe DB9 gekocht hebben…
@menbren: ja dan ben je echt een sukkel… (tssss)
@menbren: dan heb je een schitterend tijdloos exemplaar dat gegarandeerd richting klassieker evalueert :-).
@m550d: Het was ook niet negatief bedoeld, vandaar de open formulering. Over 25 jaar weten we definitief het antwoord.
@menbren: ik wil m nu en over 25 jaar nog steeds
Dat werd hoog tijd!
Ik mis hem niet had hem toch al niet.
Is het de beste auto in zijn klasse? Nee, ik denk het niet. Toch zou ik zonder twijfel voor de DB9 gaan. Alleen al omdat je kunt zeggen dat je met de Aston bent gekomen vandaag. Magistrale auto. Als je aan Aston Martin denkt dan denk je aan de DB9. De uber Aston wat mij betreft.
@straatzakelijk: als ik aan aston martin denk dan denk ik aan de mooiste am ooit gemaakt. De mooiste auto die je nooit wilt hebben: de Lagonda

https://goo.gl/images/f5Gh6S
@lekbak: voor die ene dag in het jaar, waarop op miraculeuze wijze ineens alles je toelacht en de auto langer dan een kwartier storingsvrij blijft rijden en jij, gehuld in je Sonny Crockett-outfit, op de boulevard al rijdend de dromerige blikken van de olijk struinende popjes kunt vangen. Fabuleus!
@beefcake: je bedoelt: die ene dag in het jaar waarop op miraculeuze wijze ineens alles me toelicht en de auto langer dan een kwartier storingsvrij blijft en ik gehuld in een spijkerbroek, T-shirt en houten klompen (inclusief door mijn oma gebreide echte wollen sokken) uitstap bij een klassieker meeting en de dromerige blikken zie verschieten naar verbazing en onbegrip.

Wat vervolgens overgaat in pure ongeloof als er daarna een sjieke jonge vrouw uitstapt, volledig passend bij de auto, die uit de kofferbak een multimeter en schroevendraaier pakt om de storing die ontstond bij het openen van de deur te detecteren en op te lossen.

Dàt, mijn beste, is humor. En volkomen realistisch, ware het niet dat de Lagonda nog ontbreekt.
@lekbak: hulde!
Vind de db11 echt heel lelijk! Wat jammer dit!
@1975mini: eens, maar ik vind elke keer weer datzelfde design, dan weer wat meer gedrongen, dan weer wat langer gerekt, dan weer eens met wat extra deuren, ook wel een beetje over de houdbaarheidsdatum. Mooi, maar het wordt tijd om iets nieuws te bedenken.
De virage was naar mijn mening de mooiste van deze generatie,
@Donstil: de laatste facelift op de db9 is gewoon letterlijk de virage.. Alleen heeft de db9 een ‘spoilertje’ gekregen.
Langzamer dan de concurrentie. Er zijn véééél goedkopere alternatieven op de markt verkrijgbaar. Hopeloos verouderd ten opzichte van zijn rivalen. Antieke versnellingsbak, daar waar Ferrari F1 techniek gebruikt. Verschrikkelijk duur in onderhoud in vergelijking met Porsche bijvoorbeeld.

En toch: YES PLEASE !! Zoals Clarkson zei: als je ’s avonds uit zou gaan, dan kon je zeggen ‘Shall we take the Aston?’ En dat klinkt wel goed.

Dit soort wagen is eigenlijk een middelvinger naar al die schreeuwerige voetballerswagens.
@wolly: O ja, nog vergeten te zeggen: er zijn genoeg andere merken die het steeds hebben over ‘tijdloos’ en ‘evolutie ipv revolutie’ als ze nog maar weer eens de zoveelste facelift van hun oorspronkelijk design van 10 jaar geleden uitbrengen (Audi, I’m looking at you!).

Wel, de DB9 is écht tijdloos.
Zonde, eind van een mooi tijdperk
Ik ben erg benieuwd hoe ik over een aantal jaar kijk naar zowel de DB9 als de DB11.

De DB11 heeft een enorm druk lijnenspel vergeleken met de DB9 die dan weer een vrij rustig uiterlijk heeft. De DB7 had ook rustige lijnen en die is naar mijn mening toch wat duf oud geworden.
Doet me denken aan de glorietijd van top gear, één van de eerste races tussen een auto en het OV naar Monaco. Uiteraard won de Aston
Kan nou niet zeggen dat de DB 11 er mooi uit. Verlopig kies ik de DB 9 als mooiere van de 2
Ergens in 2010 ging een vriend mij ophalen in een grijze Aston Martin DB9 coupe met oranje leer binnen. De deur openen ging jammer genoeg niet helemaal vlekkeloos. We hebben uiteindelijk de hele middag in de stad gereden. Beetje meisjes versieren, gassen, raampje open en knallen met dat ding. Echt een heerlijke dag was dat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).