![](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/brabus-e-klasse-v12-015.jpg)
Dit keer bedoelen we wél topsnelheid, en dan is een speciale Mercedes E-Klasse nog steeds koning te rijk.
Een tijdje geleden bracht collega @machielvdd jullie een lijst met de snelste sedans door de jaren heen. Als maat werd de acceleratie genomen, want qua topsnelheid is er niet zo veel aan. Vele snelle sedans zijn Duits en die hebben een herenakkoord om alle auto’s tot 250 km/u te limiteren. Tegenwoordig zijn die regels iets losser, maar toch zijn nog veel auto’s gelimiteerd. De snelste Duitsers van het moment zoals de Audi RS7 of BMW M5 CS, breien er toch een eind aan net boven de 300 km/u.
Snelste
Er is één Duitse supersedan geweest die ontiegelijk snel was. Om even een beeld te schetsen: op de Bugatti Veyron, Koenigsegg CCX(R) en SSC Ultimate Aero kunnen wij geen auto verzinnen die rond 2009 nieuw verkocht werd en een topsnelheid had van meer dan 370 km/u. Dat is namelijk de score die deze auto haalde. Dit is de Brabus 800 E V12.
Brabus E V12
De naam zegt eigenlijk alles al. Het is een Mercedes E-Klasse W212 die grondig is aangepakt door Brabus. Eén van de dikste Brabussen (Brabi?) destijds was de S V12 R, een S-Klasse met een door Brabus gebouwde 6.3 liter V12 voorin. De E V12 is een simpele twist op dat idee: die motor in de lichtere E-Klasse. De motor levert 800 pk en een duizelingwekkende 1.420 Nm koppel. In 2009 werd de Brabus E V12 onthuld op de IAA Frankfurt, waar deze overigens met een speciaal aerodynamisch dicht achterspatbord stond te shinen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/Brabus_E_V12_2010_03.jpg)
Topsnelheid
Het achterspatbord was niet het meest esthetisch verantwoorde item, maar zorgde er wel voor dat de Brabus E V12 door kon jakkeren tot een bizarre 370 km/u. Ook de sprinttijd was met 3,7 seconden naar de 100 niet mis.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/brabus-e-klasse-v12-002.jpg)
Nou is Brabus sowieso producent van enkel zeer heftig spul, maar omdat de auto’s hun eigen VIN-nummer krijgen mogen we dit gewoon zien als de snelste sedan van zijn tijd. Of aller tijden: ondergetekende heeft moeite met iets verzinnen wat harder gaat dan 370 én vier deuren heeft, zonder dat een schuurtjestuner zich ermee bemoeid heeft.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/06/brabus-e-klasse-v12-001.jpg)
Occasion
We halen de Brabus E V12 aan omdat er eentje te koop staat. Dat gebeurt niet vaak, er zijn er maar tien namelijk. Het exemplaar van vandaag komt dus uit 2009 en heeft in die tijd 18.790 km afgelegd. Hij is altijd in Duitsland gebleven, dus reken maar dat de ongelimiteerde Autobahns gebruikt zijn. Overigens zal die 370 km/u wellicht niet gehaald worden: dit exemplaar heeft het spatbord achter gewoon open en voor op de weg werd het koppel beperkt tot ‘slechts’ 1.100 Nm. Dan nog zal de topsnelheid niet tegenvallen.
Subtiel
Erg subtiel is de Brabus E V12 trouwens niet. De auto is van buiten her en der bekleed met koolstofvezel onderdelen. Ook speciale velgen en een relatief kleine achterspoiler verraden de identiteit van de E V12. Verder is het vooral een explosie van zwart, ook in het interieur. Daar is het allemaal juist heel erg E-Klasse met zakelijk zwart leer. Wel met houtinleg op het dashboard.
Deze Brabus E V12 is een prijzig speeltje, maar dan heb je wel een auto van een notoir exclusief bedrijf. Het is namelijk Mechatronik uit Duitsland die deze E V12 verkoopt. Kosten: 199.900 euro. Bij interesse moet je maar even op de website van Mechatronik kijken.
Taxi moppen in 3…2…
Grappig idee: die 18k kilometer zou je in theorie in een 60 tal uitbikt uur bijelkaar gereden kunnen hebben :)
@tjorque: Als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!!!!
@mopar: dan stapt de chauffeur uit en neemt hij plaats als bijrijder?
@dieseltor: nee, die berijdt intussen zn vrouw 🙂
@mopar: grappig dat juist iemand met de nick ‘mopar’ zich zo denigrerend uitlaat. Als het toenmalige Daimler-Benz AG in 1998 zich niet over het moederbedrijf van Mopar (Chrysler Co.) had ontfermd, deze na de ‘boedelscheiding’ van 2007 de bankencrisis waarschijnlijk niet had overleefd…
@RRRobert: Ik zie dat sarcasme jouw een behoorlijk vreemd begrip is. Wellicht nog eens beide posts goed doorlezen. Maar als je het over dat walgelijke vertoon van de Duitsers wil hebben. Het is algemeen bekend dat MB opzettelijk Chrysler geblokkeerd heeft in het uitbrengen van bepaalde modellen omdat ze bang waren dat die wagens in het vaarwater van MB zouden komen (dit is al bevestigd door toenmalige DaimlerChrysler managers)
Mercedes heeft er uiteindelijk de ML en de SLS uit gekregen, Chrysler alleen een opgewarmd prakje van een platform en wat raam knopjes. Over de bankencrisis niet overleven, Ford had hetzelfde en staat er ook nog.
Wie koopt dit in godsnaam om er dan maar 20k op de teller te zetten. T is geen ‘waardevaste’ investering – je hebt dit ding om te rijden / cruisen – en kan redelijk anoniem – je zou toch denken dat mensen die dit kopen t echt doen om te rijden….niet a la ‘la Ferrari’ weg te zetten in de garage
Nou, ik kan mij voorstellen dat iemand die deze auto nieuw kon kopen niet alleen zo’n E-klasse in de garage had staan, en het jaarkilometrage verdeeld wordt over diverse dure, luxe en snelle auto’s.
@notfastalwaysfurious: lui met zo’n wagen hebben er vaak wel meer dan één.
@notfastalwaysfurious: sommige mensen maakt dat niet uit. Die hebben geld zat.
@notfastalwaysfurious: wat is het probleem? Ik zie het niet
@notfastalwaysfurious: Gewoon toys for (big) boys. Af en toe mee knallen en verder heb je nog veel mee leuke auto’s in de garage staan waar je ook mee wil rijden af en toe.
Mocht ik nog eens een klapper maken, koop ik ws half Mechatronik leeg! Heerlijke collectie hebben zij staan!
Jij mag al niet klagen met je RS3😂😂
@Cuprafan123: daarom zegt ie ook nóg eens 😋
Als ik zoveel geld had zou ik het ook doen 😂😂
Wat een machine. Dat dashboard valt me trouwens wel op, dat moet ook in 2009 al tamelijk ouderwets en behouden aangevoeld hebben.
McLaren F1?? Deed 370+
@406_v6: McLaren F1 4 deuren??
@harleytijn: Bugatti Veyron 4 deuren?
@harleytijn: de Veyron en de Koenigseggs sedans???
@406_v6: dat is ook een geweldige sedan inderdaad
@406_v6: top en hoe is dat een sedan?
@406_v6: maar zonder 4 deuren
En te koop in 2009 ?
Om even een beeld te schetsen: op de …. na kunnen wij geen auto verzinnen die rond 2009 een topsnelheid had van meer dan 370 km/u. De McLaren F1 haalde toch een topsnelheid van -387km/h?
@bierbuik: volgens mij moet je nog even verder lezen…. Er staat toch echt die sneller is dan 370 en vier deuren heeft…..
@harleytijn: verderop in de tekst staat dat inderdaad, maar in het gedeelte wat ik (ingekort) quote
@bierbuik: gaat het ook over o.a. de Bugatti Veyron, welke ook 2 deurs is. Wat betreft 370 4deurs auto’s kan ik er ook zo snel geen verzinnen
@bierbuik: Nee ik kan er ook zo snel niet een bedenken….
@bierbuik: dat sloeg meer op auto’s die je in 2009 nieuw kon kopen ;)
Er staat in het artikel “die rond 2009 nieuw verkocht werd”. De F1 werd in 2009 al lang niet meer nieuw verkocht. Dus ofwel moet je leren copy pasten ofwel heeft AB het artikel intussen aangepast
Te koop in 2009…
Neem dan de ultima gtr720
Heette dat ding niet The black baron?
@SimonMc: Sedan hè. Sedan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ahh de Black Baron, nog gezien tijdens de Essen Motorshow. Heel erg gaaf
Ik wacht nog even 2,5 jaar. Dan is dit officieel een youngtimer. Wat is dan de dagwaarde van een getunede Mercedes met zwarte velgen?
@escort77: zal rond de 15.000 euro liggen 👍
G Power heeft een M5 Hurricane RR die loopt ook gewoon door over de 370 kmph…
MTM geeft vast ook wel iets met vier deuren wat 370+ doet.
Dacht dat de G Power M5 Hurricane RR een top van 372kmh had
Mechatronik is een van de coolste autobedrijven van Duitsland, vooral hoe ze klassiekers moderniseren en upgraden naar huidige techniek