• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wil Nederland rijden op afval (biogas)?

Auteur: autoblogger, gepost 17 januari 2009 om 09:46 – 13 Reacties

Tanken maar!

Biogas, of groen gas, kan gebruikt worden om het huis te verwarmen, maar ook om op te rijden. Het gas is geschikt voor alle voertuigen die nu ook al op gas rijden en zou voor minstens 70 procent minder CO2-uitstoot zorgen dan aardgas. Biogas wordt opgewekt door de vergisting van gft-afval bij de vuilverwerking in Wijster. ”Het spreekt mensen aan om op afval te rijden en het stinkt niet.”

Voor het certificaat van Biogas gaat deels hetzelfde op als voor groene stroom. Als iemand biogas tankt, koopt die een mengsel. ”Maar hier geldt wel hoe meer vraag hoe meer aanbod”, lichtte een woordvoerder toe. Dat bleek vrijdag op het symposium Mobiliteit en Duurzaamheid, daar werd tevens bekendgemaakt dat het aantal aardgas-vulpunten dit jaar nog toeneemt van 15 naar 55. Ook gaat Gasunie binnenkort proberen om biogas door het gasnet te transporteren, zo schrijft nu.nl.

Het lijkt mij een goed idee als we in Nederland ons afval op deze manier wat meer gaan hergebruiken (ook eigen ontlasting is bruikbaar), maar ik verwacht dat onze Nederlandse regelgeving zal zorgen voor een complete mislukking. Als voorbeeld verwijs ik naar de situatie rondom LPG. De overheid heeft inkomsten nodig en zal het rijden op biogas eerder duurder dan goedkoper willen maken. Jammer, in Scandinavische landen zoals Zweden snappen ze het wel, daar rijden oa veel stadsbussen op biogas.

In België neemt de gasproductie via vergisting sterk toe door gunstige ondersteuningsmaatregelen, in Nederland is de subsidie stopgezet door het vorige kabinet Balkenende…

Ook interessant!

  • "Je kunt (bijna) nergens sneller rijden dan Nederland"
  • Nederlanders rijden steeds langzamer op de snelweg
  • Goedkoop tanken
    Half miljoen diesels rijden illegaal op de weg
  • Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
    Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, lpg

Vorig bericht: « Ferrari zoekt studenten met groene ideeën voor research
Volgend bericht: Waarom zijn er geen goede autofilms? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Buyck zegt

    17 januari 2009 om 10:04

    Goe bezig zou ik zeggen, ge kunt maar proberen. Eén ding is een feit er is heel wat aan het bewegen op vlak van brandstof. De autobouwers willen geen tweede keer harde klappen krijgen eens de olieprijs eens zal beginnen stijgen. Iedereen is haastig op zoek naar een (waardig) alternatief voor 2012.

    Login om te reageren
  2. AutoInformatief zegt

    17 januari 2009 om 10:36

    Een goede oplossing, maar zoals je al zegt zal de Nederlandse overheid het compleet verneuken. Belasting hier, belasting daar en voor je het weet ben je nog goedkoper uit om met een roze asobak te rijden.

    Login om te reageren
  3. jasper zegt

    17 januari 2009 om 10:41

    Fijn, dan ruikt straks heel nederland naar een natte scheet…

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    17 januari 2009 om 10:53

    Ik wil weer terug naar de tijden van de Farao’s. Waar mensen werden rond gedragen door slaven.

    Dat wil ik. Ik wil op de schouders van slaven rondrijden.

    Kost niks en is ook nog goed voor het milieu.

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    17 januari 2009 om 11:40

    Biogas op zich prima. Maar ik zou het bijmengen met aardgas en gebruiken voor koken en verwarmen.

    Het aanleggen van een compleet nieuwe infrastructuur om auto’s op het spul te laten lopen is milieutechnisch gezien een onverantwoorde investering.

    Voor hetzelfde geld is meer milieuwinst te halen bijvoorbeeld door LCD TV’s van een label te voorzien, die dingen vreten stroom maar de kopers zijn zich daar vaak niet van bewust.

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    17 januari 2009 om 11:59

    In België doen we idd veel aan groene dingetjes (dus vraag ik me af waar de partij Groen! (als ze nu nog zo heten) nog over moet zagen?), op biogas verwarmde zwembaden, zonnepanelen in Zuienkerke, bussen op waterstof (1 of 2 en ze zijn nog in de testfase als ik me niet vergis). Dus in dit geval kan ik mezelf prima een Volvo 480 2 liter kopen, op LPG zetten (indien nodig de vering achter wat aanpassen) en the sweet life leven! :D

    Login om te reageren
  7. Een betere ontwerper zegt

    17 januari 2009 om 13:29

    @Rick Dos: ja en lekker zweetruiken en er een jaar over doen om van Groningen in Eindhoven te komen, heerlijk.

    Ik zie een heel scala aan nieuwe belastingen komen met elke neiuwe soort schone brandstof. Ja het is te schoon en ontsnapt aan de bestaande regeling, dus lopen de ministers veel vakantiegeld mis. En dat willen ze niet echt…

    Ben het wel eens met de boottax btw, als je een megasloep kan betalen betaal je ook maar voor het gebruik van de waterwegen.

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    17 januari 2009 om 15:24

    Gewoon produceren en bijmengen bij de bestaande gasleidingen. Dat moet toch geen probleem zijn?

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    17 januari 2009 om 15:26

    Oftewel: Wat Laurens zegt… :oops:

    Login om te reageren
  10. six-trey zegt

    17 januari 2009 om 16:26

    flux capacitor??

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    17 januari 2009 om 16:37

    Biogas zit boordevol bacteriën en ik vind het zielig die in de tank te doen en te verbranden ;)

    Login om te reageren
  12. john deere zegt

    17 januari 2009 om 19:21

    je kunt ook biogas maken door vergisting van mest, of mais… doen we thuis:P maar ik vind het een goede oplossing

    Login om te reageren
  13. JJM zegt

    18 januari 2009 om 10:22

    volgens mij moet je eerst wat doen aan de vieze brandstoffen, gas is al behoorlijk schoon, laat ze nu eerst maar eens wat doen aan benzine en diesel…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North