Winterbanden: in welke Europese landen zijn ze verplicht?

Branded content, 48 Reacties

Hoe zit het anno 2016 met de Europese regels omtrent winterbanden?

Spelen in de sneeuw

We weten bijna allemaal wel dat ze verplicht zijn in buurland Duitsland. Maar hoe zit dat met de rest van Europa? De serieuze wintersportgebieden begeven zich immers verder dan Duitsland. We namen de actuele regelgeving onder de loep zodat je helemaal op de hoogte bent. Hieronder lees je in welke landen ze verplicht zijn en onder welke omstandigheden. Ga je op reis naar één van onderstaande landen dan doe je er goed aan om ook preventief sneeuwkettingen mee te nemen. In sommige van deze landen is het zelfs verplicht om deze bij je te hebben. Het artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Vredestein: rij voorzichtig, ook met winterbanden in wintersport gebieden.

Duitsland
Ik benoemde hem al even. Naast winterbanden zijn all-seasonbanden echter ook toegestaan in Duitsland. Let op: het gaat hier om all-seasonbanden die aangemerkt worden als officiële winterband. Daarnaast is het in sommige Duitse gebieden verplicht om gebruik te maken van sneeuwkettingen. Deze gebieden zijn te herkennen aan een speciaal verkeersbord. De Duitsers hanteren geen specifieke datum, maar houden het enkel bij ‘winterse omstandigheden’.

Oostenrijk
De regelgeving is in Oostenrijk bijna hetzelfde, maar dan wel met een duidelijke datum. Van 1 november tot en met 15 april is het verplicht om winterbanden te hebben. Minimale profieldiepte voor oostenrijk is 4mm! Mocht je in de zomer naar het topje van een berg rijden en er ligt veel sneeuw of ijs, ook dan zijn sneeuwkettingen verplicht.

Zwitserland
In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht, echter hangt er wel een grote ‘maar’ aan deze regel. Mocht je met zomerbanden op wintersport gaan naar Zwitserland en je komt vast te zitten, dan ben je eventueel de sigaar. Als het verkeer hierdoor wordt opgehouden kan de Zwitserse politie je namelijk een fikse boete uitdelen. Tevens ben je mogelijk schuldig wanneer je bij een aanrijding betrokken raakt en je op zomerbanden rijdt. Minimale profieldiepte is ook hier 4mm.

Frankrijk
Ook in La France is het tegenwoordig verplicht om winterbanden en sneeuwkettingen te hebben. De gebieden waar je winterbanden en/of sneeuwkettingen moet gebruiken worden aangegeven met verkeersborden.

Luxemburg
Net als in Duitsland zijn winterbanden in Luxemburg verplicht bij winterse omstandigheden.

Tsjechië
Ook Tsjechië beschikt over enkele wintersportgebieden. Tussen 1 november en 31 maart is het daar verplicht om met winterrubber te rijden, met een minimale profieldiepte van 4mm. Het gaat dan om winterse omstandigheden, of als de temperatuur onder de vier graden komt. Sneeuwkettingen zijn optioneel en alleen te gebruiken wanneer de weg volledig is ondergesneeuwd.

Slovenië
Van 15 november tot en met 15 maart zijn winterbanden verplicht. De rest van het jaar zijn ze enkel verplicht wanneer er zich winterse situaties voordoen. All-seasonbanden zijn tevens toegestaan. Minimale profieldiepte is 3mm.

Italië
In bepaalde (wintersport) gebieden is het van 15 november tot en met 15 april verplicht om op winterbanden te rijden en sneeuwkettingen te hebben. Deze gebieden worden aangegeven met verkeersborden.

Zweden
Van 1 december tot 1 april zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Sneeuwkettingen enkel op ondergesneeuwde wegen.

Noorwegen
In Noorwegen zijn winterbanden verplicht voor voertuigen met een gewicht van meer dan 3.500 kg (bij winterse omstandigheden). Profieldiepte moet tenminste 3mm zijn.

Finland
Van 1 december tot en met 1 maart zijn winterbanden verplicht in Finland. Sneeuwkettingen zijn enkel toegestaan op besneeuwde wegen.

NB: Winterbanden zijn niet alleen handig bij sneeuw of ijs. Winterbanden bieden meer grip bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. Zo kan het bijvoorbeeld een nacht flink gevroren hebben en is het in de ochtend opeens een graad of drie in de plus. De kans is dan nog steeds aanwezig dat de weg op sommige plekken een gladde ijsbaan is geworden. Winterbanden bieden op dat moment aanzienlijk meer grip dan zomerbanden.

Het controleren van de minimale profieldiepte is overigens ook erg belangrijk. Banden kunnen namelijk in oktober al gemonteerd worden, waardoor ze tegen de tijd van vakantie al wel versleten zijn of onder de 4 mm komen. Meer weten? Check dit artikel of ga naar vredestein.nl.




48 reacties

In hoeverre wordt er actief in Duitsland gecontroleerd (en daardoor de grootte van de pakkans)? Ik moet volgende week naar een keukenboer vlak over de grens (Nordhorn) en geen winterbanden..
@ruffie:

Als je daar dan ook meteen effe een ramkraak pleegt is de pakkans ongeveer nul ..
@lincoln: als ik nou een dikke RS iets had… :)
@ruffie: Als je me je kenteken, verwacht tijdstip van grenspassage, snelwegnummer etc doorgeeft, zorg ik dat ze je niet pakken.
@ruffie: enkel verplicht in winterse omstandigheden. Dus geen enkel probleem om even op zomerbanden de grens over te rijden (zolang het niet sneeuwt of vriest)
@ruffie: Volgens mij niet groot, tot je betrokken raakt bij een ongeval. Dan ligt de schuld al gauw bij diegene zonder winterbanden ook al is het niet jouw schuld. Zo redeneren de Duitsers.
@ruffie: het is meer een verzekering kwestie. Maak je een ongeluk (ook al is het niet jouw schuld) en de politie noteert dat jij geen winterbanden gemonteerd hebt, kan jouw verzekering behoorlijk moeilijk gaan doen
@derek306: Thanks voor de opheldering (@all hierboven)! Kan dus met een gerust hart daar naar toe, vooralsnog ziet het er qua weersomstandigheden prima uit op de dag dat ik moet.
Ik rij al ruim 8 jaar in de winter op winterbanden. Het kan net het verschil maken tussen het chalet wel of niet bereiken zonder sneeuwkettingen. Of met je gezin op de vrachtwagen zitten of er een meter voor stilstaan. Die vrachtwagens rijden overigens met sneeuw behoorlijke snelheden in Duitsland.
@eelco74:

Als je het voor je baas zou moeten doen ..
Stond je gisteren nog bij de vakbond ..
Gewoon winterbanden monteren als je naar oostenrijk komt.. ik zie mijn landgenoten graag, maar als de zoveelste ‘Käsekopf’ weer eens vast staat met zijn lease vag op zomer banden rij ik door
En de bijbehorende boetes zijn?
Ook al is het maar voor een paar dagen per jaar, de winterbanden zitten er weer een paar weken onder…

En uitgerekend die paar dagen per jaar dat ze van pas komen besluit de Jag dat het weer de hoogste tijd wordt om stuk te gaan. Dus staat hij nu weer een paar dagen lekker warm in de werkplaats. Net als vorig jaar en het jaar ervoor en rijdt ik weer rond in een leenauto met goedkope Chinese zomerbanden.
@moveyourmind: en nu nog langer dan vorig jaar in de werkplaats want alle monteurs gaan nu dat artikel van @willeme wat op je achterbank ligt lekker doorspitten.
@lekbak: Hahaha! Mooi!!
Nu ben ik om! Ik ga winterbanden monteren zodat ik meer grip heb op vast ijs op de weg!
Zijn toevalligerwijs ook allemaal van die gaye fietshelmlanden ..
@lincoln: hahaha. Daar is ook zoveel vaagheid over. Anwb beweert bijvoorbeeld dat die dingen verplicht zijn in Frankrijk. Kijk je op de officiele site van de Franse overheid, staat er gewoon dat die dingen ‘geadviseerd’ worden! Maar ja, dan verkoopt je niks hè….
@henkp1:
Zelfde geldt voor italie; het is daar of winterbanden of kettingen bij je hebben, dus t een of t ander.
En in België?
@lekkerlinksrijden: In België is het altijd zomer.
@lekkerlinksrijden:

Daar hebben ze alleen herfst of lente banden ..
@lekkerlinksrijden: Zunne,

Bij ons in Belgenland zeit De Winter altijd héél, hééél erg bar ende boos. Moar as ge ras-Belg zeit hedde ge nie zoveel ongemak nie van onzen Filip.
@lekkerlinksrijden: daar is het advies om heel het jaar door met een 4wd te rijden..
@pindakoning: zelfs dat is hier nog een uitdaging…
In Duitsland enkel verplicht in winterse omstandigheden. Dus als het mooi weer is helemaal niet verplicht.
@nofxke: En zo is het. Is het nou commerciele bangmakerij om overal maar te beweren dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn?
@henkp1: Zelfs dan zijn ze niet verplicht.
Zomersloffen.1.2 bar, (geen RWD) kalm aan gaat ok in de randstad(niet harder dan 110 km/u).
Vooral voor Duitsland worden nog wel eens vergissingen gemaakt.
ben toch gaan twijfelen. 3 graden, asfalt vochtig. snelweg af bocht naar links op zomers geen probleem vrij hard. zelfde omstandigheden op winterbanden schoof ik zo rechtdoor. dus ookal is het 3 graden heb ik toch liever meer contact oppervlak.
@marc94: ik zelf merk het ook dat ik veel minder grip heb met winterbanden zelf met temperatuur rond de 0 graden. Als ik een beetje ( nog lang niet volgas maar eerder 40%) optrek en een bocht maak dan breekt de achterkant hard uit.. met zomerbanden heb ik dit probleem nog nooit gehad. Het betreft een Mercedes c350e.
@audirijder: aanvulling: het was overigens niet vochtig.
@audirijder: bij mij is het een impreza. praktijk leert dus dat simpelweg de vierkante centimeters aan contact toch de winnende factoor zijn. nu rijd ik op brugsteen potenza’s als zomerbanden en die zijn vrij plakkerig. dat zal ongetwijfeld meespelen.
@audirijder: Wees blij :v
@f1l1p: nou het probleem was eerder dat ik het niet verwachtte.. de weg was breed genoeg gelukkig maar desondanks esp ging de auto behoorlijk dwars.
@audirijder: met de audi nooit gehad bedoel je waarschijnlijk, die breekt uit aan de voorkant.
In Nederland zijn winterbanden dus nagenoeg overbodig. Vreemd dat hele volksstammen in oktober, waar de thermometer amper onder de 10 graden is geweest, er dan al winterbanden onder doen. En die laten zitten tot eind maart terwijl het dan gemiddeld allang plus 15 is. Van mij hoeven ze niet meer, in de praktijk (in Nederland) 99% van de tijd minder grip en veel langere remweg met winterbanden. In de winter.
Ik heb een keer geïnvesteerd in winterbanden (vorige auto) en toen heeft het welgeteld 1 keer gevroren dat jaar. De jaren daarna ook geen voordeel van gehad.
Nu dus geen winterbanden meer op de auto. (We rijden weinig)

Op m’n motor staan ook zomerbanden, en zelfs banden die enkel bij droog weer goede grip hebben. Maar winterbanden voor de motor zijn jammer genoeg nog geen gemeengoed…
Ik heb ze voor de wintersport. Wel handig als je een besneeuwde helling op moet en ja, het is ook verplicht. Maar voor Nederland is het werkelijk niet nodig.
En all-season banden? Zijn die voldoende?
In Italië hebben ze het ook niet zo op M+S banden die zijn somers weer verboden. Erg lastig want ik rij het hele jaar door op deze banden (modder en sneeuw / off road banden) daar staat tegenover dat ze in sommige landen wel weer als winterbanden geaccepteerd worden ook zonder sneeuwvlokje.
ATTENTIE, ATTENTIE!!

Winterbanden zijn NIET verplicht in Duitsland.
ECHTER als je in bepaalde (b.v. winterse) weersomstandigheden betrokken raakt bij een ongeluk dan kun je geheel of gedeeltelijk schuldig bevonden worden als je banden ongeschikt zijn voor de weersomstandigheden, ook al ben je in principe onschuldig. Zou je sowieso schuldig zijn aan het ongeval, dan mag je ook nog eens rekenen op een flinke boete.

Dat geldt dus bij winterse weersomstandigheden voor het niet voeren van winterbanden, maar ook bij extreme regen. Als je dan met bijna kale zomerbandjes bij een ongeval betrokken raakt worden dezelfde regels gehanteerd.

Er is dus geen wettelijke verplichting voor het voeren van winterbanden in een bepaalde periode.
@rubenpriest: Zie bovenstaand
Men heeft het de hele tijd over winterbanden, en soms over all-seasons.

Onder onze camper zitten modderbanden met een sneeuwvlokje, BF Goodrich Mud-terrain.
Dat zijn geen winterbanden en hebben ook niet die eigenschappen. Maar wel het sneeuwvlokje voor betere afdracht sneeuw.
Is dit dan goed genoeg voor bijvoorbeeld Duitsland?

En ik heb ook wel eens gehoord dat sneeuwkettingen niet verplicht zouden zijn als je 4×4 hebt met sneeuwvlokje op de banden, maar ik weet niet waar dat op gebaseerd is.
(Waarschijnlijk is het toch beter om ze voor de zekerheid mee te nemen)
Beste Autoblog, waarom plaatsen jullie een advertentie alsof het een redactioneel stuk is? Ik verwacht van jullie objectieve journalistiek. En zeker geen misleidende adviezen over winterbanden. Valt me vooral tegen omdat Autoblog en een sportieve rijstijl goed bij elkaar passen. En in dat rijtje passen winterbanden gewoonweg niet (ok, voor driften dan weer wel). Kappen met die onzin over 7 graden etcetera. Lees de objectieve (niet door fabrikanten gesponsorde) rapporten er maar op na. Afgelopen winter was er in NL welgeteld 1 dag met winterse omstandigheden. De rest van de dagen rijd je op winterbanden significant onveiliger rond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).