• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?

Auteur: Author, gepost 22 augustus 2015 om 11:52 – 41 Reacties

Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?Afbeelding Wist je dat de Bugatti EB110 een opvolger had?

B. Engineering Edonis
Een gruwelijke opvolger zelfs. En hij luisterde naar de naam Edonis.

Strikt genomen is het natuurlijk helemaal geen opvolger van de Bugatti want hij heeft een andere naam, maar er zijn meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo is het koolstofvezel chassis van de EB110 SS overgenomen en werd een tot 3.7-liter uitgeboorde versie van de quadturbo V12 gebruikt.

Nu de makers toch bezig waren schroefden ze de vier föhns er gelijk af, er kwamen twee grotere units voor in de plaats. Wat betreft de chassis: die waren nog over nadat het Bugatti-project uit de jaren ’90 gierend failliet ging.

De krachtbron was in elk geval goed voor 680 pk (ruim 180 pk per liter!) en 735 Nm. Het AWD-systeem van de EB110 werd ook meteen overboord gekieperd, de Edonis zou alleen op de achterwielen worden aangedreven want dat scheelt een hoop kilo’s. Volgens de makers sprintte het ding naar 100 km/u in 3,9 tellen, pas bij 365 km/u was de koek op.

Edonis

Waar de EB110 al een vrij buitenaards voorkomen had, deed B. Engineering er met de Edonis nog een flinke schep bovenop. Hij lijkt een beetje op een platgeslagen kikker wiens ingewanden via de achterzijde naar buiten zijn geklapt, maar dan wel met een set wielen eronder.

Helaas is de verdere geschiedenis van het project enigszins in nevelen gehuld. De auto werd officieel onthuld op 1 januari 2000, waarmee het de eerste auto van de 21e eeuw was. De makers grepen dat feit aan om slechts 21 auto’s te gaan bouwen tegen een prijs van 760.000 euro, maar of ze ook allemaal zijn gemaakt is helaas onduidelijk.

De site van B. Engineering is overigens nog wel in de lucht. Het doel van het bedrijf, dat voornamelijk uit ex-Bugatti ingenieurs bestond, was om een moderne interpretatie te bouwen van de Ferrari F40. We betwijfelen of over een jaar of wat inderdaad op die manier naar de Edonis wordt gekeken, maar met z’n bijzondere uiterlijk en bizarre specs is het absoluut een opmerkelijke auto.

Ook interessant!

  • Nederlander koopt Bugatti EB110 voor €2,2 miljoen
  • Bugatti van Schumacher
    Bugatti van Schumacher totall loss door vloed
  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop
  • Vergeten raceauto: de Bugatti EB110 Sport Competizione

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, eb110, eb110-ss, turbo, V12

Vorig bericht: « Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]
Volgend bericht: Deze Ferrari California T Vettel Edition is gewoon dik »

Lees Interacties

Reacties

  1. max038 zegt

    22 augustus 2015 om 11:57

    Top stukje schrijfwerk weer ! +1

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      22 augustus 2015 om 14:27

      @max038: ’t is wel “het” chassis. Noem me gerust een taalnazi, ik draag met trots de Zwart-Geel-Rode vlag!

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        22 augustus 2015 om 14:30

        @poeperman: shiiit, daar gaat m’n goede naam. ’t Is meervoud.

        Morgen start ik opnieuw met een schone lei!

        Login om te reageren
        • max038 zegt

          22 augustus 2015 om 14:34

          @poeperman: haha

          Login om te reageren
  2. rb26dett zegt

    22 augustus 2015 om 12:02

    Ik word er haast misselijk van!

    Login om te reageren
  3. Bart_V zegt

    22 augustus 2015 om 12:03

    De Koeniggsegg en Pagani zijn een stuk bekender van die tijd

    Login om te reageren
  4. clarkson zegt

    22 augustus 2015 om 12:04

    Natuurlijk wisten wij dat! Ik kom er nu wel achter waar de gumpert apollo zijn kontje vandaan heeft..

    Login om te reageren
    • epimetheus zegt

      22 augustus 2015 om 22:51

      @clarkson: ja dat is ook precies wat mij als eerste opviel, naast dat verschrikkelijk smoelwerk dan!

      Login om te reageren
  5. reinoutgtr zegt

    22 augustus 2015 om 12:08

    Het is nou niet echt een beauty, wel leuke specs en een interessant verhaal.

    Login om te reageren
  6. biohazardracer zegt

    22 augustus 2015 om 12:10

    Wat een gedrocht!!! De EB110 is vele malen mooier

    Login om te reageren
  7. dawwg zegt

    22 augustus 2015 om 12:11

    Edonis ? Klinkt als een nickname voor een vreemdgangerswebsite … Erg leuke info, dat wel. Niets van meegekregen rond de eeuwwisseling :( Echter die voorkant is echt vreselijk; zelfs de lak zelf verkleurt ervan …

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      22 augustus 2015 om 21:12

      @dawwg: baal je ervan dat je nickname gestolen is?

      Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    22 augustus 2015 om 12:12

    Nog maar een paar zaterdagmiddagweetjes:

    Volgens John Barker (EVO Magazine) een zeldzaam goede besturing op de Edonis. De motor was onstuimig, maar de auto was qua gevoel, handling en bediening een stuk beter dan de EB110. Voornamelijk met weer gevoel en betrokkenheid. De EB110 was net als de Veyron een klinische raket. Qua snelheid deed de Edonis niet veel onder voor de McLaren F1 GTR van Nick Mason.

    Er zijn er uiteindelijk een stuk of 8 van gebouwd. De rode was het fabrieksprototype en er zijn filmpjes en tests te vinden met een goudkleurige klantenauto. In de UK schijnt er ook een rode te zijn. De rest is uiteraard te vinden in het midden oosten.

    De 21 stuks waren de bedoeling om de 21e eeuw in te luiden. Elk exemplaar zou vernoemd worden naar een groots kunstenaar uit de betreffende eeuw.

    Qua vermogen was 680pk het beginpunt. Je kon kiezen voor meer vermogen en koppel, afhankelijk hoe je een turbogat waardeert en hoeveel budget je had. Zelfde gold voor het interieur: je kon alles kiezen qua kleuren en materialen.

    De Bugatti EB110 kreeg NOG een opvolger, de Dauer EB110. Dauer, bekend van de 962 Porsche racers, had de rechten en licenties van Artioli (toenmalig eigenaar van Bugatti en Suzuki importeur van Italië), overgenomen en verbeterde de auto. Ook hier sneller en beter, maar wel met vier turbo’s en 3.5 liter. Interieur werd door Brabus voorzien van superluxe leer.

    De ontwerper van de Edonis is altijd een beetje stil gehouden, maar het schijnt een vingeroefening van Zagato te zijn geweest. Zelf waren ze er niet tevreden mee, maar B Engineering heeft het naar eigen goeddunken afgemaakt.

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      22 augustus 2015 om 12:15

      @gtwillem: En wellicht nog interessanter, de Edonis keek oorspronkelijk veel vrolijker uit z’n lampen. De foto’s die je hier ziet geven de teleurstelling weer van de auto nadat ie hoorde dat ie gecanceld was ondanks z’n indrukwekkende specificaties.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 augustus 2015 om 12:53

        @jipino: het eerste prototype had dezelfde lampen als de uiteindelijke versie. Alleen was het lamphuis zwart in plaats van de carrosseriekleur.

        Login om te reageren
        • jipino zegt

          22 augustus 2015 om 13:13

          @gtwillem: Ik maakte slechts een (slecht) grapje over hoe onfortuinlijk dit ding uit z’n ogen kijkt.

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          22 augustus 2015 om 16:33

          @gtwillem: Ja, gek genoeg maakt dat (m.i.) best veel uit, zonder de zwarte randen oogt het stukken plezieriger …

          Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      22 augustus 2015 om 13:42

      @gtwillem: Hier wist ik dus nog niks vanaf bedankt voor deze info, wat een brute wagen! Gelijk even op Youtube gekeken en ik kwam dit filmpje tegen, godmiljaar wat een bruut geluid! https://www.youtube.com/watch?v=6JHLBwPEBa4

      Login om te reageren
    • poes zegt

      22 augustus 2015 om 19:48

      @gtwillem:
      De Dauer varianten hadden toch ook allemaal een carbon bodywork, als ik me niet vergis? Waar het origineel dat in ieder geval (gedeeltelijk?) niet had.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 augustus 2015 om 20:01

        @poes: ik weet niet of dat standaard was, maar er zijn er wel een paar geleverd met Carbon carrosserie.

        Login om te reageren
    • Jochen zegt

      22 augustus 2015 om 20:33

      @gtwillem: de door dauer gebouwde 5 eb110’s mag je toch geen opvolger noemen, een andere fabrikant nam de productie voor haar rekening en paste de wagen op een paar plekjes aan.
      Er staat/stond nog niet eens zo lang geleden een naakt carbon EB110SS Bugatti gebouwd door Dauer te koop, zóó mooi.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        22 augustus 2015 om 21:16

        @jochen: ‘opvolger’ is een ruim woord, maar dat is ook het geval voor de Edonis. ‘Parallel doorontwikkeling’ een betere term?

        Login om te reageren
        • Jochen zegt

          22 augustus 2015 om 22:30

          @gtwillem: doorontwikkeling dan, zonder parallel. Dauer nam toch de failliete van Bugatti, activiteiten startte erna.
          Mooie naam van de oprichter van Dauer … Jochen

          Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 augustus 2015 om 12:15

    Het kon dus nog lelijker..

    Login om te reageren
    • thejerk zegt

      22 augustus 2015 om 12:17

      @norge:
      Yep, maar dan heb je het waarschijnlijk over de “opvolger” van de Edonis.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2015 om 12:18

    Mooi is deze wagen in iedergeval absoluut niet.

    Login om te reageren
  11. guusboum zegt

    22 augustus 2015 om 12:19

    Door het spelleke Test Drive Unlimited wist ik van het bestaan hiervan. Eerst hoopte ik dat de spelmakers het schepsel zelf bedacht hadden, maar tot mijn schrik was het een echte auto…

    Login om te reageren
  12. jippie zegt

    22 augustus 2015 om 12:27

    Off topic: doet me opeens denken aan die lelijke auto van die vriezeveners, bestaat dat merk nog?

    Login om te reageren
  13. mercedesbenz63 zegt

    22 augustus 2015 om 12:33

    Ja dat widt ik en ik vind het een super aparaat en dat goddelijke geluid dan!

    Login om te reageren
  14. SimonMc zegt

    22 augustus 2015 om 12:33

    @mauritsh: De chassis moet het chassis zijn.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      22 augustus 2015 om 12:37

      Nope, meervoud.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        22 augustus 2015 om 14:06

        @mauritsh: Oeps ja, iets te vlug gelezen.

        Login om te reageren
  15. dragonforce zegt

    22 augustus 2015 om 12:43

    Ik vond dit als puber wel een zeer gaaf wagen. Maar nu ik er naar kijkt….. wat was het een lelijk ding.

    Login om te reageren
  16. rolov zegt

    22 augustus 2015 om 12:51

    Dit was gelijk mijn favoriete wagen toen hij uitkwam. Echt geweldig.

    Login om te reageren
  17. amgc63 zegt

    22 augustus 2015 om 12:52

    Ik ken deze auto dankzij test drive unlimited

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      22 augustus 2015 om 12:57

      @amgc63: Ja ik ook. Geweldige bak in dat spel.


      Kijk die ruitenwisser! Kan je makkelijk zeehondjes mee doodknuppelen!

      Login om te reageren
  18. sicko zegt

    22 augustus 2015 om 12:59

    Adonis kan je hem bezwaarlijk noemen. Eerder incest gone horribly wrong tussen een gumpert een lotus evora. Bweik!

    Login om te reageren
  19. jorden zegt

    22 augustus 2015 om 13:08

    Als lelijk zijn pijn deed, dan keek je als een adonis.

    Login om te reageren
  20. gtr34 zegt

    22 augustus 2015 om 14:42

    Motorisch mag het dan mooi zijn, maar voor de rest vind ik het een lelijk ding..

    Login om te reageren
  21. Jochen zegt

    22 augustus 2015 om 17:54

    Wat een gruwelijke bak. Kan me het nog goed herinneren dat de Edonis op verschillende voorpagina’s van autotijdschriftjes kwam.
    Het design lijkt geïnspireerd op de F117 stealth bommenwerper, een richting die Lamborghini heeft opgepakt.
    B. Engineering is nog steeds open als service punt voor bugatti en dauer bijvoorbeeld.
    Check dit filmpje vanuit een werkplaats, met een hele bijzondere Bugatti op 0:36 min. http://youtu.be/ewIABG9ZFs0

    Login om te reageren
    • poes zegt

      22 augustus 2015 om 19:46

      @Jochen:
      Die bijzondere Bugatti is een prototype van de EB110. Er is (was) er ook eentje met dichte wielkasten bij de achterwielen.

      Het hele verhaal rondom het ontstaan van de EB110 vind ik geweldig en de auto ook. De Endonis verdient wat dat betreft ook een plekje in de historie. Lelijk, mwah, apart in ieder geval. En stiekem heel tof.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North