
Als ‘ie rood met witte stippen was wellicht ook, maar deze kleur is simpelweg perfect.
Een poosje geleden brachten we jullie die moddervette Diablo GT, waar een prijskaartje van zo’n 900.000 euro aan hing. Wel, een generatie later bemoeide Audi zich een stuk nadrukkelijker met Lamborghini, wat in 2001 de Murciélago voortbracht.
Sowieso een strak en clean ontwerp van de Belg Luc Donckerwolke, maar naarmate het einde van de Murcie’s productie naderde werd het pas echt feest. De kers op de taart is deze LP670-4 SuperVeloce, met inderdaad 670 pk’s en een uiterlijk om van te schmullen.

Wie er nu eentje wil zal diep in de buidel moeten tasten, want ze gaan voor bizarre bedragen de deur uit. Dit exemplaar staat bij onze zuiderburen te koop tegen de niet malse prijs van 750.000 euro. Let wel: met 3.400 km op de teller is ‘ie praktisch nog niet eens ingereden.
Terugkomend op die Diablo GT: die zou ik denk ik toch nét iets liever in m’n hoogst virtuele garage zetten. Nog bruter uiterlijk, RWD in plaats van AWD en het is gewoon een Diablo. Wat jullie?

![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-01.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-02.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-03.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-04.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-05.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-06.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-07.jpg)
![Afbeelding Lamborghini Murciélago SV: zo wil je hem [occasion]](https://static.autoblog.nl/gallery/Lamborghini/0_Divers/Lamborghini_Murcielago_LP670_4_geel_occasion/Lamborghini-Murcielago-Lp670-4-SV-geel-occasion-08.jpg)




Lekkkkah
http://www.google.nl/search?q=green+murcielago&rlz=1Y1XIUG_nlNL630NL630&prmd=is&tbm=isch&tbo=u&source=univ&fir=b2UsLAddz8aK0M%253A%252CFLhLoU43rLi8lM%252C_%253BWCkOkdLJDpiL6M%253A%252Cs-aJRFq3otHDxM%252C_%253BqznNA_3WfQDn7M%253A%252CBvk9JQAGJmgcsM%252C_%253BHOHRuVHM5sh7XM%253A%252CEJ6k527lvcNmXM%252C_&usg=__LD5YpsAVZN_9Izin3VTFdlETRe0%3D&sa=X&ved=0CCgQ7AlqFQoTCLTs1Y6nvMcCFcGJGgodjvwGrg#imgrc=zgLvGrWdMBalkM%3A&usg=__LD5YpsAVZN_9Izin3VTFdlETRe0%3D
Ik wil ‘m in het groen. Als je dan toch een auto koopt om mee op te vallen.
@Original_Arnoud: lekker kort linkje
@remylahaye: Je weet dat je er op kunt klikken, en dat je het niet over hoeft te typen in je adresbalk ?
@escort77:Dat weet ik ja ?
Moeilijk, maar ik zou gaan voor de allerlaatste serie van de Diablo VT 6.0.
Zaterdagochtend weetje: wist je dat de de Murcialago aanvankelijk veel extremer zou zijn? Eind jaren 80, begin jaren 90 waren ze bij Lamborghini bezig om de opvolger van de Diablo aanmerkelijk lichter te maken. (De Diablo was al bekend, dit soort dingen duurt bij Lambo altijd wat langer).
Jarenlang werd er geëxperimenteerd met koolstofvezel en titanium. Echter, voor de Diablo kwam dit te vroeg, dus werkte het team techneuten verder. Voor de Murcielago. Echter, Lamborghini en later Moederbedrijf Audi besloot dat het een stap te ver was en besloot de Murcielago op basis van de Diablo te bouwen.
Een van de techneuten, Horacio Pagani, besloot wel verder te gaan met de nieuwe materialen en ontwierp in eigen huis de Zonda. Echter zonder Lamborghini motor, maar op aanraden van goede vriend Juan Manuel Fangio van Mercedes, want dat waren de beste motoren.
@gtwillem: En gelijk had meneer Horacio Pagani. De beste man lacht zich nog steeds in zijn vuistje en ontwerpt en bouwt, in mijn ogen, mooiere auto’s dan Lamborghini doet.
OT: Fantastische auto, echt schitterend. Heb het al meerdere malen aangegeven, maar deze heb ik vele malen liever dan de Aventador SV.
@gtwillem: de countach evoluzione was toch van hem?
@grrrrommmmm: klopt!
@gtwillem: Dankjewel voor je bijdrage. Altijd leuk om die weetjes te horen.
@gtwillem: Ik heb ook getwijfeld of ik een Diablo VT (6.0) zou prefereren boven een GT, maar ik kies juist niet voor de VT, omdat die al duidelijk invloeden van de nieuwe (door Audi ingezette) koers vertoont; zoals de airducts in de neus (net zoals bij de Murc) en zodanig is die Diablo al strakker en oogt tammer (lijkt meer op de Murc) dan de SE of VT of Jota.
Als purist heb ik dan liever een nieuwere Murc of een iets oudere Diablo :)
@dawwg: de komst van Audi was een godsgeschenk voor Lamborghini. De meest spectaculaire Diablo is de SV, maar dat is wel een handvol: geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen tractie controle maar wel een loodzware koppeling, transmissie en een temperamentvolle V12…
De VT 6.0 is de meest perfecte Diablo ooit. De bediening is veel beter, iets lichter en met veel gevoel. De motor sterker dan ooit en de afwerking is vele malen beter dan de eerdere Diablo’s. De GT is een zeldzame snellere uitvoering, maar de VT is net even wat bruikbaarder. Daarbij: Lambo’s zijn altijd op hun mooist aan het einde van de levensloop. De Countach werd aan het einde ontdaan van alle spoilertroep, de Diablo werd dikker en strakker en zelfs de Gallardo was een pareltje op het einde.
+ de SV stamt nog uit een tijd dat je voor minder auto ook minder betaalde. Want daar kwam het in feite op neer (gebrek aan AWD enz).
@mauritsh: klopt. Scheelde een paar duizend euro (volgens mij iets van 40.000 guldens). Net als de Porsche 968 Club Sport. Tegenwoordig zitten we door al dat Carbon geneuzel meer te betalen voor minder.
@gtwillem:
Dat Lamborghini’s aan het eind van hun levensjaren het mooist zijn ben ik het niet eens hoor!
De Diablo 6.0 is de uitzondering, want dat ik voor mij de mooiste Lamborghini.
Maar de LP400
http://www.lambocars.com/images/countach/lp4001.jpg
is zoveel mooier dan deze
http://lh4.ggpht.com/_XKrNBVmnhdI/S4fMLRSbCqI/AAAAAAAADFQ/DxAkdvX7rzA/s800/DSC_0208%20copy.jpg
En deze Gallardo
http://auto.samondeo.com/images1/lamborghini-gallardo-superleggera-8.jpg
is toch ook veel mooier dan deze
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/frankfurt-2013-lamborghini-gallardo-lp570-4-squadra-corse-live-photos_12.jpg
En dan bij de Murcielago
http://supercarspecs.com/wp-content/uploads/2006/01/Lamborghini-Murcielago-006.jpg
Die is toch ook mooier dan deze
http://www.autoreviewsby.com/wp-content/uploads/2014/04/lamborghini-murcielago-lp670-back-view.jpg
@reactief: ik vond de Countach op het laatst het mooist, veel dikker dan he origineel. Het origineel was natuurlijk zijn tijd ver vooruit, maar de laatste vind ik het mooist. De laatste Gallardo graag als gewone LP550-2 zonder spoilers. Ook mooier dan de eerste. Met name de lampen. En wielen. De Murcielago is nooit veranderd, eigenlijk. De LP640 vind ik nog de mooiste, maar is nauwelijks anders dan de standaard 6.2.
@gtwillem:
Gelukkig verschillen smaken! :-)
Bij de Gallardo vind ik vooral de originele voorbumper heerlijk simpel vormgegeven. Ik moet eerlijk bekennen dat de rest van de auto er bij de facelift op vooruit is gegaan. Zoals gezegd de koplampen, maar ook de gehele achterzijde. De laatste facelift doet het echter helemaal fout naar mijn idee, met al die schuine hoeken en dergelijke.
De Murcielago is inderdaad niet veel veranderd. Maar ook hier doet de extreem simpele belijning bij de 6.2 van de voor- en achterzijde me meer, dan de overgestyleerde versies die volgden.
@gtwillem: dat kun je niet menen …
In mijn optiek is de originele eerste Countach een strakke, vrij cleany boxy supercar. Naar mate de bouwjaren verstreken kwam er periodiek plastische chirurgie aan de pas die het origineel steeds wat verder verkrachtte met overal lelijk ‘plastic’. Het uitzwaaimodel is zo afzichtelijk dat ik dat liever vergelijk met Donatella Versace, Italiaans, invloedrijk, belangrijk, maar steeds een beetje lelijker en de opvolger wordt/is mooier.
@jochen: ik waardeer het origineel enorm. Het was enorme schok voor de automotive wereld toen de eerste Countach uitkwam. Maar de laatste vind ik nog het mooiste. Ja, hij is nogal dik, maar dat vind ik juist zo mooi. Ik heb het over de allerlaatste Anniversary Edition, zonder de spoilers. Maar met de kleine achterlichten en de gesmede 5 gaats velgen. Zie het als een Guilty Pleasure van gtwillem. Een tikkeltje fout, maar wel indrukkwekkend. Een soort live versie van November Rain van Guns ’n Roses. Over the top en te zwaar. Maar toch: schitterend ;-). (Alhoewel ik meer een Led Zeppelin fan ben..)
@gtwillem: Je vergeet het beste puntje; de laatste (Audi tijdperk) units hadden WERKENDE airco :) Jay Leno heeft ook een paar mooie filmpjes over de Diablo; hier eentje: http://www.lambocars.com/lambovids/jay_leno_garage_1991_lamborghini_diablo.html
@gtwillem: thnx voor deze leuke info!!!
Heerlijk,zeker de kleur combo blijft voor het mooist op deze wagen!
ik vind ‘m er eerlijk gezegd behoorlijk gedateerd uitzien, dat heb je natuurlijk met vooruitstrevende ontwerpen
@poeperman: ik juist totaal NIET.
Ik vind de Murcielago LP640 en de SV echt ongelooflijk tijdloos. Nogsteeds even strak en mooi als toen ie nieuw was.
Kan geen Aventador tegen op.
Al helemaal niet tegen het geluid!
Doe mij maar deer murci! Veel supercars zijn tegen dat je effectief uitgeleverd krijgt reeds gedateerd, omdat het volgende model al in de startblokken staat. Een murcielago bvb heeft dat niet, een lambo design blijft even begerenswaardig.
https://www.youtube.com/watch?v=7Dqgr0wNyPo
Geniaal en tijdloos ontwerp, daar steekt de Diablo toch een beetje plastic fantastic bij af.
Dan heb je een occasion van zeven en een halve ton staan, presenteer je hem met zulke bout-foto’s. Dat kan toch wel iets mooier?
MATGEEL???!!
Alsjeblieft niet zeg.
De Murcielago SV is een mn favorieten en geel is mn favoriete kleur voor deze wagen.. maar mat?
Mijn voorkeur gaat uit naar de murcielago SV, die vind ik veel mooier dan de diablo
Wat kostte deze destijds nieuw?
Prijs is nu nog goed genoeg om te houden als leuke investering.. over 3 a 4 jaar krijg je er zeker het dubbele voor.. Als ik het geld zou hebben zou ik er echter regelmatig in rijden..en met zo’n lage km stand kan dat ook nog wel..
Ik vind de Murcielago een goeie mix hebben van modern en toch nog best wel lomp.. Diablo is het dan net niet voor mij, dan eerder een Countach..in het wit..
Wie plempt er nu zo’n lelijk aftermarket navigatiesysteem in zo’n auto, wat een koekwaus
Mooi, maar ik zou liever gaan voor een pre-facelift model in het geel. Hoe ouder hij wordt, hoe mooier die wordt.
http://p1.pichost.me/i/42/1651311.jpg
Deze wil ik hebben!
Schitterend, maar ik denk dat ik hem toch liever in die oranje kleur zou willen hebben!
@gtr34: ook al is dit wel heel mooi..
Zo hoort hij in ieder geval wel! En het geluid van de murcielago sv is ongekend!
Mijn droomwagen in de perfecte kleurstelling. Ook nog eens de enige auto waar zwarte wielen wel mooi onder staan. Hebben!!!
De enige Lamborghini die bij mij zal blijven hangen. Man, wat een rauw apparaat.
Doe mij er toch maar eentje met een handgeschakelde versnellingsbak.
En het liefst alleen achterwielaandrijving. Maar dat was alleen op de Gallardo te verkrijgen, volgens mij…??
Ik wil een murc r gt
Toch wel apart dat mij het interieur van de Murci minder kan bekoren dan die van de Diablo. Check die welving bij de Jota, en dat heerlijke pookje! En dat terwijl dat waarschijnlijk het eerste is waar Audi zich tegenaan heeft bemoeid bij de Murci…