
Slecht nieuws als jij in het bezit bent van een DS3 of Citroën C3. Stellantis komt met brekend nieuws.
En dat brekende moet niet je nek zijn, dus luister toch maar naar de oproep van het moederbedrijf van Citroën en DS Automobiles.
Stellantis heeft een dringend stop-drive advies gegeven voor de Citroën C3 van de tweede generatie of een DS3 uit de periode 2009-2019. De reden? Het heeft alles te maken met de airbags van het merk Takata. Nu zijn de airbags van Takata zo’n beetje het grootste hoofdpijndossier van de auto-industrie in de afgelopen decennia, maar het uitroepen van een rijverbod door Stellantis gaat wel heel ver.
Citroën DS airbag probleem
De reden is een recent incident in Frankrijk. Daarbij bleek opnieuw dat de airbags van Takata ernstige veiligheidsrisico’s kunnen opleveren, zelfs met fatale gevolgen. Hoewel het probleem met de airbags al langere tijd bekend is en onderdeel uitmaakt van een uitgebreide terugroepactie, heeft Stellantis nu de noodklok geluid en roept het concern alle bezitters van deze voertuigen dringend op om niet langer met de auto te rijden.
Volgens Stellantis spelen verschillende factoren een rol bij het nemen van deze drastische maatregel, waaronder de specificaties van de airbags, leeftijd en gebruik van de auto. De problemen met Takata-airbags zijn zoals gezegd niet nieuw en ook niet beperkt tot auto’s van Stellantis. Wereldwijd hebben miljoenen voertuigen een terugroepactie ondergaan vanwege potentieel exploderende airbags.
Citroën/DS neemt contact met je op
Eigenaren van betrokken voertuigen worden binnenkort persoonlijk geïnformeerd door Stellantis. Toch roept het autoconcern vandaag eigenaren op om niet te wachten op deze melding. Het advies is om via de website van Citroën aan de hand van het voertuigidentificatienummer (VIN) te controleren of je voertuig betrokken is bij deze stop-drive of niet. Volgens de NOS gaat het in Nederland om 33.000 auto’s die niet meer mogen rijden.
Wie meer informatie wenst kan contact opnemen met de dealer contacteren of bellen naar de klantenservice om duidelijkheid te krijgen. Mocht jouw auto inderdaad op de lijst staan, dan zorgt Stellantis voor een gratis reparatie.
Airbag kan ploffen in je neus
In eerdere gevallen waarbij Takata-airbags defect bleken, konden de airbags onverwacht met teveel kracht exploderen, wat leidde tot ernstige verwondingen en zelfs dodelijke ongevallen.
Gezien een recent incident in Frankrijk neemt Stellantis nu geen enkel risico meer en kiest het bedrijf voor deze noodmaatregel. Stop onmiddellijk met rijden en zorg dat de airbag vervangen wordt.





Tuurlijk, iedereen zet ‘m aan de kant totdat er een nieuwe airbag in gezet wordt. En citroen gaat de taxi/huurauto betalen?
Zeg dan: heb geen ongeval! want je airbag doet het niet. Nou dat was ik toch al niet van plan dus prima om nog even langs een dealer (zijn die er nog wel?) te gaan voor een nieuwe plofTaka.
Eerst dat gezeik met die natte distributiriem en nu dit er nog even bij. Wegwerpmerk geworden.
Uit het zinnetje onverwacht en met teveel kracht haal ik dat de airbag gewoon af gaat als je geen ongeluk hebt.
Dat gaat over eerdere kwaliteitsproblemen met Takata-airbags, niet over de problemen die ten grondslag liggen aan deze terugroepactie.
Op NOS.nl staat deze uitleg:
Als de airbag zich ontplooit bij een aanrijding, is het mogelijk dat deeltjes van het apparaat door de auto verspreid worden. Stellantis benadrukt dat de airbag niet spontaan kan ontploffen.
Waarschijnlijk ben je niet verzekerd als je wel gaat rijden….
Maar zeer de vraag of Citroën aansprakelijk is voor de gevolgschade na zo’n lange tijd.
Je gaat maar gewoon even met de trein, oh wacht even, die staken alweer.
Pietertje123. Airbag kan spontaan afgaan bij hoge temperaturen. Overigens hebben diverse andere ‘wegwerpmerken’ ook airbags van Takata!
Yep, inclusief BMW!
Zou het diesel schandaal niet een nog groter hoofdpijn dossier.zijn? Of het wegvallen van de Chinese markt voor Europese merken? Of het weifelende gedrag van politici waardoor de fabrikanten niet weten of ze hou wel of niet vol moeten inzetten op elektrisch.
Het Takata-schandaal is nog lang niet op zijn einde en onoverzichtelijk, of misschien ook niet, want gewoon geen Takata-airbags meer installeren, lijkt mij de beste oplossing. Diesel-gate is groot maar overzichtelijk, door het mindere aantal van dieselmotoren.
Het Takata-schandaal speelt al jaren en blijkbaar zijn de autofabrikanten een beetje dom en lui, om die krengen nog steeds te installeren, ja dan krijg je nog steeds terugroepacties als deze. Dure geintjes, van eigenwijze ondernemingen.
@LoutervanPlezier, Takaka is al jaren failliet, hebben het nog zo’n drie jaar overleefd nadat de eerste ellende/ terugroep acties bij diverse automerken, zoals o.a, BMW, Honda en Toyota op gang kwamen.
Het gaat in dit geval ook niet om hele recente modellen/ productie van Citroën.
Je kunt je afvragen waarom men bij Citroën nu pas na het dodelijke ongeval in Frankrijk aan de bel trekt bij de eigenaren van betreffende auto’s in Noord-Europa. Dat diezelfde Takata airbag’s ingekocht/ gemonteerd zijn is wist men natuurlijk al lang. Er liep al wel een terugroep actie in landen waar de omstandigheden qua temperatuur/ luchtvochtigheid hoger ligt omdat de plofzakken daar schijnbaar (nog) heftiger zich als een schot hagel gedragen.
Mij goed… En als je maar EEN auto hebt en die nodig hebt voor het werk?
Dan ga je even zitten en denk je rustig na. En kom je tot de conclusie dat je afgelopen jaar precies hetzelfde risico liep. Dus dan maak je zo snel mogelijk een afspraak bij de dealer maar je gaat gewoon met je auto naar het werk. Onbewust rijdt je net iets voorzichtiger.
Blij dat mijn Citroën geen airbag heeft! Maar zonder geintjes, dit is een klusterfuck van jewelste!
En hoe zit het dan met andere modellen in het Stellantis-gamma uit die productieperiode? Er zijn volgens mij maar een paar airbag-producenten, en gezien de drang naar standaardisatie in de automobielindustrie kan ik me niet voorstellen dat ze voor ieder modelletje een andere airbag monteren. Dus als de airbags van de C3 en DS3 een probleem zijn, dan lijkt me de kans groot dat bijvoorbeeld de Peugeot 208 hetzelfde probleem heeft.
Grotere of kleinere modellen mogelijk dan weer niet, omdat het volume van de cabine van invloed is op de snelheid waarmee een airbag uitklapt (tegendruk) en er dan dus airbags met andere specificaties gemonteerd moeten worden.
Drang naar standaardisatie betekent ook dat het mogelijk is dat een tweede airbag leverancier modules volgens precies dezelfde specificaties levert.
Jaren geleden al een keer gehad met een Renault Espace. Stapten in, gooiden de deur dicht en de zijairbag plofte. Hele auto vol met poeder en stinken. Piepende oren.
Als je niet meer mag rijden, hoe kom je dan bij de garage?
Daar heb je een berger voor….
Vaak is er dan nog wel een regeling dat je je auto wel naar de garage mag rijden, via de kortst mogelijke route. Idem als je bijvoorbeeld een auto met verlopen APK naar een keuringsstation wilt rijden.
Heb toevallig begin deze maand mijn airbags ook moeten laten vervangen vanwege terugroepactie van Ford.
Dit werd in april gecommuniceerd d.m.v. een brief van de importeur. Belletje met de dealer en afspraak gemaakt maar daar mocht je wel gewoon mee doorrijden tot aan de dag van vervanging want de garages hadden wel behoorlijke wachtlijsten om deze actie er even tussendoor te moeten doen. Het lijkt me dat Citroën wat voorzichtiger is en/of bang is voor schadeclaims maar realistisch is het niet om te verwachten dat mensen die maar 1 auto hebben (zoals ik) de auto tijdenlang kunnen laten staan. Regel dan tenminste direct vervangend vervoer voor mensen die dat wensen of haal hun gevaarlijke airbag er direct uit. Ik heb gezien hoe snel de airbag in mijn auto er uit was en de nieuwe erin… kwartiertje werk inclusief veilige afvoer van de ontploffende capsule.