
Een McLaren P1 verbouwen. Je moet het maar durven.
Een verbouwde McLaren P1, Porsche 918 of Ferrari LaFerrari kom je nauwelijks tegen. Dat zijn simpelweg kostbare, zeldzame auto’s waar bij veilingen miljoenen euro’s voor worden neergeteld. En toch kijk je hier naar een McLaren P1 waar het mes is ingegaan. Hoe zit dat?
Maak je in elk geval geen zorgen. Mensen die er verstand van hebben bemoeien zich met dit project. De originele designchef, Frank Stephenson, is er zelf nauw bij betrokken.

Stephenson, voormalig designbaas bij McLaren, is hiervoor de samenwerking aangegaan met de Amerikaanse YouTuber Freddy Hernandez, beter bekend als Tavarish. De Amerikaan kocht een zwaar beschadigde gele McLaren P1, een slachtoffer van orkaan Ian uit 2022 in Florida. Door waterschade leek de P1 verloren, maar Tavarish durfde met zijn twee rechterhanden wel de uitdaging aan te gaan.

McLaren P1 Evo
Het project, genaamd P1 Evo, bevindt zich nog in een vroeg stadium. De eerste plaatjes krijgen we nu te zien aan de hand van digitale impressies. Wat opvalt aan de vernieuwde versie? Vooral de vin die doet denken aan een Le Mans-racer. Het is nog altijd overduidelijk een P1, het is niet dat de heren de auto compleet verbouwen. Gelukkig maar.
Aan de voorzijde is gekozen voor extra ventilatieopeningen op de spatborden. Dit moet zorgen voor verbeterde koeling en luchtstroom. Ook de portieren krijgen een aangepaste vorm, net als de achterkant. Met een flinke diffuser waar je U tegen zegt. Fraai detail zijn de turbinewielen met strakke aero-covers.

Met deze onderneming wil Stephenson opnieuw aandacht trekken voor zijn ontwerpbureau. Sinds zijn vertrek bij McLaren in 2017 richtte hij zich vooral op andere ontwerpen zoals kinderzitjes en supercomputers. Nu wil hij terug naar zijn roots en duidelijk maken dat hij beschikbaar is voor exclusieve, klantgerichte projecten. Van unieke supercars tot samenwerkingen met automerken. Het bereik van Tavarish gebruiken is natuurlijk uitstekende reclame voor zijn eigen bedrijf.

Dit hele project is overigens een one-off. Men heeft niet de ambitie om meerdere exemplaren van de McLaren P1 Evo te maken. Misschien maar goed ook. Met slechts 375 geproduceerde exemplaren is de P1 al exclusief en kostbaar genoeg.





Het project is niet echt in vroeg stadium, de motor is alweer lopend (laatste video), daarnaast is het chassis ook weer gerepareerd en de grootste wijziging is dat het geen hybride meer zal zijn (motor is ook opnieuw opgebouwd met allemaal geupgrade onderdelen). Het is al maanden wachten op een video update maar dat komt vooral door de custom kabelboom om alles werkend te krijgen. Als het goed is komt deze maand nog een update video (volgens Tavarish zelf).
Ik keur het bodywork goed!
en te zien in een aflevering van Wheelers dealers
Klopt, maar die laat de auto zien zoals deze er ongeveer een jaar geleden bijstond.
Ik vind het heel gaaf! Putdeksels staan hem goed en die vin vind ik ook gaaf?
Kit car 2.0
Ik vind dat je hier het werk van Freddy (Tavarish) tekort doet. Er is ruim voldoende crash-rebuild-show off content te vinden. Dat gaat af en toe extreem, zoals Matt Armstrong die zijn tanden zette in een nagelnieuwe Lambo en Aston, om er vervolgens achter te komen dat fabrikanten er alles aan doen om DIY projecten onmogelijk te maken.
Maar wat Freddy hier doet grenst aan absurd. Dit project was eigenlijk kansloos. Alles zat vol zeewater en zand. Alles was beschadigd, inclusief de motor. Het accupakket was ook zo dood als een pier. Als je andere McLaren projecten bekijkt dan zie je dat McLaren een jaren 80 Lambo houding heeft. Onderdelen die niet te koop zijn, of tegen exorbitante prijzen, forever on back-order of ze passen gewoon niet.
Dit is dus next level, waarbij ze nu een compleet nieuwe draadboom moeten maken. Dat is normaal al een takkeklus, maar in dit geval helemaal omdat het een Frankenstein P1 moet worden.
Dus niets meer dan respect.
Het mes zetten in auto’s die in zeer lage oplage geproduceerd zijn vind ik doorgaans erg jammer, maar als je een total-loss verklaarde P1 op deze manier een nieuw leven kan geven vind ik het dikke prima. Dat dit Jesko Absolut-achtige design zo goed past bij de basis P1 omdat het werk is van Frank Stephenson die de originele P1 ook ontwierp vind ik het alleen maar toffer.
De kleur is wel mooi. De kont vergroting is echt bijzonder lelijk, die windvaan heeft een wat fellere kleur nodig om meer de aandacht van de kont af te leiden.