
Pomphouders zouden op een gluiperige manier omgaan met benzineprijzen.
”Niets zo veranderlijk als het weer”, zul je een oom vast ooit hebben horen brabbelen. Daarop kun je reageren met ”nou jawel hoor, de benzineprijzen”. Er is onderzoek gedaan naar de veranderingen in prijzen aan de pomp. En die veranderingen, die zijn er nogal wat op een dag.
Het onderzoek komt van het Duitse Benzinpreis.de en is dus ook gedaan bij Duitse tankstations. In slechts zes dagen tijd werden maar liefst 95.047 meldingen van ”onrechtmatige prijzen” volgens het online platform. Dat zijn er bijna 16.000 per dag. Bij 3.851 tankstationhouders werden prijzen gemeld die zelfs minder dan 5 minuten geldig bleven, voordat ze weer verhoogd werden. Dat betekent dat meer dan driekwart van alle tankstations in Duitsland gebruik maakt van de tactiek.
Mag dat wel?
Maar wat zijn onrechtmatige prijzen dan? Volgens de regels van het Bundeskartellamt moeten prijswijzigingen binnen vijf minuten worden doorgegeven aan de zogenaamde Markttransparenzstelle – de instantie die brandstofprijzen centraliseert en beschikbaar maakt. Daar zit het trucje: prijsverlagingen worden onmiddellijk gemeld, maar prijsverhogingen worden pas na vijf minuten doorgegeven. Zo verschijnt er tijdelijk een lage prijs op prijsvergelijkingsapps, terwijl deze in werkelijkheid na enkele seconden alweer is omhoogschiet.
Het Duitse platform noemt het spelen met de prijzen misleidend en onrechtmatig. ”Het doel hiervan is om klanten te lokken met een ogenschijnlijk lage prijs, om zo uiteindelijk een hogere prijs af te dwingen dan oorspronkelijk vermeld”, schrijven de onderzoekers. Maar toch: volgens de Duitse wet is het dus niet verboden. Toch roept het monitoringsportaal consumentenbeschermingsorganisaties op om actie te ondernemen tegen deze ontwikkeling.
Tegengeluid
Er is natuurlijk ook de andere kant van het verhaal: de benzinepompen die zich netjes aan de regels houden. Branchevereniging Fuels und Energie verdedigt dat de prijsstrategie quatsch is. De prijsschommelingen zouden enkel en alleen worden veroorzaakt door de concurrentie tussen tankstations. En wat vindt de overheid er dan van? De autoriteit kondigde aan de effecten van frequente prijswijzigingen bij tankstations nader te onderzoeken.
Kortom, de komende tijd zullen de schommelende prijzen bij onze Oosterburen nog wel even blijven. En om op je vraag terug te komen @nicolasr; ja, het zou kunnen dat we worden opgelicht bij de pomp, maar niet op de manier waar jij aan dacht.
Foto: Maserati Gran Turismo gespot door @hhitalia
Via AutoBild





De grootste oplichting komt van de rijksoverheid met haar torenhoge belasting druk op brandstoffen. Daar valt die paar cent meer of minder door de al of niet opzettelijk veroorzaakte prijsschommeling in het niet.
Van dat belastinggeld wordt jouw scholing, jouw zorg, jouw zorgtoeslag, jouw huursubsidie, jouw bejaarden centrum etc. betaalt. Van wat de tankstations doen worden alleen aandeelhouders rijker.
Meer dan de helft van wat je betaalt voor benzine, gaat naar het Rijk in de vorm van accijns en btw (belasting op de toegevoegde waarde). Het grootste deel van die btw wordt geheven over de accijns, die meer dan de helft van de brandstofprijs uitmaakt. Belasting op belasting dus. Dus je opmerking dat alleen aandeelhouders er beter van worden slaat nergens op.
Ik heb geen huursubsidie, de bejaarden centra zijn grotendeels gesloten door Rutte en de zorg voor gezondheid en ouderen is dusdanig weg bezuinigd en onder de maat met enorme wachtlijsten als gevolg. Dat belasting geld gaat naar Oekraine oorlog, vreemdelingen instroom en sociale zaken waar personen van buiten af (zie CBS) grotendeels dat belasting geld opmaken.
Tja en die aandeelhouders zijn waarschijnlijk een pak efficienter in de allocatie van hun kapitaal dan de overheid.
Je voorbeelden van de zorg zijn goed, op de ene plek wordt bezuinigd waardoor een andere plek de kosten waarschijnlijk nog meer stijgen dan de zogenaamde bezuiniging. Maar de begroting klopte even. Administratief gerommel. Geen grotere zakkenvullers dan luie ambtenaren die zich verschuilen achter consultants, waaraan Nederland buitensporig veel uit geeft.
Van een euro naar de overheid gaat een groot deel in rook op, of naar zaken waar Nederlanders niks beter van worden inderdaad.
Het is niet ‘belasting op de toegevoegde waarde’, het is ‘belasting toegevoegde waarde’, een klein verschil lijkt het, maar het is wel degelijk anders, dan ‘op de toegevoegde waarde’.
Daarnaast zet je wel een heel negatief beeld neer, van waar dat belastinggeld naar toe gaat. Het gaat eigenlijk naar alles wat de overheid aangaat en geld kost. Natuurlijk gaat het ook naar die onderdelen, maar ook naar het wegennet, onderwijs, openbaarvervoer, de verplichte post= en pakketbezorging, de betaling van de verbouwing van de Tweede Kamer, het rechtzetten van de finianciële debacles, met betrekking van de gas- en aardbevingsschade, de Belastingdienst en het UWV, dus ook gewoon binnen Nederland.
Wat wen feitenloos gezwets. Je hebt zelf op school gezet, grotendeels betaald van belastingen. Je rijdt zelf over wegen, betaald door belastingen. Uitgaven in Oekraïne zijn er ook om Nederland veilig te houden. Van de zorg profiteert iedereen, ook jij bent afhankelijk van mensen die ooit bij een arts zijn geweest. Ook jij krijgt straks AOW, betaald door belastingen. Ook jij hebt recht op Langdurige Zorg, mocht je ooit iets overkomen, wederom betaald door belastingen. Enzovoort.
Volgens mij gaat dit artikel over wat er in Duitsland gebeurt. Daar hebben ze een Bundesregierung. Geen rijksoverheid.
Ok klopt daar iets minder belasting maar verder geldt daar hetzelfde voor als voor Nederland. Daar zit alleen een beetje de rem erop vanwege de machtige autolobby.
Wat mij altijd opvalt in Duitsland: ’s avonds zijn de prijzen veel lager. Zie je ook in deze grafieken van het pompstation waar ik wel kom:
https://ich-tanke.de/tankstelle/05fc80bf318dd15bb1a142836b7e2731/
Ja hier in de grensstreek zie je op gezette tijden een enorme stroom NL kentekens naar de Star rijden om de tank vol te ploppen. Een uurtje later is het daar weer rustig en staan ze vervolgens allemaal de kofferbak vol te laden bij de Duitse Aldi Lidl DM en Kik.
In België is het bij het tankstation altijd druk. Prijzen daar nog veel lager en altijd redelijk stabiel. Je komt dus niet gauw te laat of te vroeg.
Dus prijsstijgingen op de olie markten worden meteen in de prijs verwerkt maar vertraagd doorgegeven. Prijsdalingen op de olie markten worden vertraagd in de prijs verwerkt maar dan wel meteen doorgeven aan de overheid. Volkomen logisch…
Kostprijscalculatie is een beroep uit vroegere tijden. Niemand oefent dit beroep nog uit. Het is allemaal marketing geworden. ‘Hoe trekken we het meeste geld uit de portemonnee van de klant’ is de vraag die centraal staat bij deze bedrijven.
Je zou bijna vermoeden dat er bedrijven zijn met winstoogmerk.
Kostprijscalculatie en prijsstelling zijn 2 verschillende dingen.
Winst kun je ook gewoon maken door 10% op de kostprijs op te slaan. Dat gedoe met prijsstijgingen sneller verwerken dan prijsdalingen is gewoon geniepig, het zorgt voor een onsympathiek imago en dan moet je als Shell weer allerlei laadpalen en een F1 team sponsoren uit het marketingbudget.
Prijzen voor elektrisch laden.
Die zijn pas transparant.
Afleidingsmaneuver van de elektrische lobby?
Ook in Nederland worden er zo hier een daar ‘fluïde prijzen’ gehanteerd. Het zuidwestelijk buitengebied is daar bij tijd en wijle een voorbeeld van. Met ook vaak Duitsers (toeristen) als slachtoffer. Lokalio’s weten waar te tanken gedurende het toeristenseizoen en hebben er dus weinig last van.
Tuurlijk worden we genaaid.
Overal waar geld te verdienen valt wordt de klant genaaid. Eerlijk prijzende ondernemers zijn zeldzamer dan maagdelijke prostituees
Ik heb laatst meer benzine getankt dan er volgens het kenteken in de tank past.. bij een pomp waar ik normaal nooit kom. Bijzonder, normaal gesproken tank ik nooit zoveel. Klopte ook iets niet helemaal voor mijn gevoel.. was ook een verdacht goedkope pomp
Dat klinkt inderdaad dubieus, maar in principe is het vaak wel mogelijk om net iets meer te tanken dan de opgegeven tankinhoud, als je tank echt zo goed als leeg is. Gaat dan niet om 10 liter of zo, maar 1 of 2 meer kan wel voorkomen.
Hoe leeg was de tank? Er zit soms wel 5 liter meer in dan wat de fabrikant opgeeft…
Toevallig deze week in Duitsland. En inderdaad, de prijzen lijken ieder kwartier te wisselen. Scheelt vaak maar een paar cent, maar gek is het wel.