• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Worden we opgelicht door tankstations? Onderzoekers denken van wel

Auteur: Bas Leesberg, gepost 23 mei 2025 om 12:05 – 21 Reacties

Pomphouders zouden op een gluiperige manier omgaan met benzineprijzen.

”Niets zo veranderlijk als het weer”, zul je een oom vast ooit hebben horen brabbelen. Daarop kun je reageren met ”nou jawel hoor, de benzineprijzen”. Er is onderzoek gedaan naar de veranderingen in prijzen aan de pomp. En die veranderingen, die zijn er nogal wat op een dag.

Het onderzoek komt van het Duitse Benzinpreis.de en is dus ook gedaan bij Duitse tankstations. In slechts zes dagen tijd werden maar liefst 95.047 meldingen van ”onrechtmatige prijzen” volgens het online platform. Dat zijn er bijna 16.000 per dag. Bij 3.851 tankstationhouders werden prijzen gemeld die zelfs minder dan 5 minuten geldig bleven, voordat ze weer verhoogd werden. Dat betekent dat meer dan driekwart van alle tankstations in Duitsland gebruik maakt van de tactiek.

Mag dat wel?

Maar wat zijn onrechtmatige prijzen dan? Volgens de regels van het Bundeskartellamt moeten prijswijzigingen binnen vijf minuten worden doorgegeven aan de zogenaamde Markttransparenzstelle – de instantie die brandstofprijzen centraliseert en beschikbaar maakt. Daar zit het trucje: prijsverlagingen worden onmiddellijk gemeld, maar prijsverhogingen worden pas na vijf minuten doorgegeven. Zo verschijnt er tijdelijk een lage prijs op prijsvergelijkingsapps, terwijl deze in werkelijkheid na enkele seconden alweer is omhoogschiet.

Het Duitse platform noemt het spelen met de prijzen misleidend en onrechtmatig. ”Het doel hiervan is om klanten te lokken met een ogenschijnlijk lage prijs, om zo uiteindelijk een hogere prijs af te dwingen dan oorspronkelijk vermeld”, schrijven de onderzoekers. Maar toch: volgens de Duitse wet is het dus niet verboden. Toch roept het monitoringsportaal consumentenbeschermingsorganisaties op om actie te ondernemen tegen deze ontwikkeling.

Tegengeluid

Er is natuurlijk ook de andere kant van het verhaal: de benzinepompen die zich netjes aan de regels houden. Branchevereniging Fuels und Energie verdedigt dat de prijsstrategie quatsch is. De prijsschommelingen zouden enkel en alleen worden veroorzaakt door de concurrentie tussen tankstations. En wat vindt de overheid er dan van? De autoriteit kondigde aan de effecten van frequente prijswijzigingen bij tankstations nader te onderzoeken.

Kortom, de komende tijd zullen de schommelende prijzen bij onze Oosterburen nog wel even blijven. En om op je vraag terug te komen @nicolasr; ja, het zou kunnen dat we worden opgelicht bij de pomp, maar niet op de manier waar jij aan dacht.

Foto: Maserati Gran Turismo gespot door @hhitalia

Via AutoBild

Ook interessant!

  • Onderzoek overheid: EV-rijders willen weer benzineauto
  • Onderzoek: EV's zijn levensgevaarlijk voor voetgangers
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Even een vraagje. Hoe weten we of we niet worden opgelicht bij de pomp?
  • Video: Dieven denken Golfje te kunnen jatten

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, benzineprijzen, onderzoek, tankstation

Vorig bericht: « Video: Motorrijder denkt aan crash te ontkomen
Volgend bericht: Bulli concurrent onder de 40k, dat kan gewoon! »

Lees Interacties

Reacties

  1. zjos zegt

    23 mei 2025 om 12:42

    De grootste oplichting komt van de rijksoverheid met haar torenhoge belasting druk op brandstoffen. Daar valt die paar cent meer of minder door de al of niet opzettelijk veroorzaakte prijsschommeling in het niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 mei 2025 om 12:48

      Van dat belastinggeld wordt jouw scholing, jouw zorg, jouw zorgtoeslag, jouw huursubsidie, jouw bejaarden centrum etc. betaalt. Van wat de tankstations doen worden alleen aandeelhouders rijker.

      Login om te reageren
      • zjos zegt

        23 mei 2025 om 21:13

        Meer dan de helft van wat je betaalt voor benzine, gaat naar het Rijk in de vorm van accijns en btw (belasting op de toegevoegde waarde). Het grootste deel van die btw wordt geheven over de accijns, die meer dan de helft van de brandstofprijs uitmaakt. Belasting op belasting dus. Dus je opmerking dat alleen aandeelhouders er beter van worden slaat nergens op.
        Ik heb geen huursubsidie, de bejaarden centra zijn grotendeels gesloten door Rutte en de zorg voor gezondheid en ouderen is dusdanig weg bezuinigd en onder de maat met enorme wachtlijsten als gevolg. Dat belasting geld gaat naar Oekraine oorlog, vreemdelingen instroom en sociale zaken waar personen van buiten af (zie CBS) grotendeels dat belasting geld opmaken.

        Login om te reageren
        • kurtb zegt

          23 mei 2025 om 22:06

          Tja en die aandeelhouders zijn waarschijnlijk een pak efficienter in de allocatie van hun kapitaal dan de overheid.
          Je voorbeelden van de zorg zijn goed, op de ene plek wordt bezuinigd waardoor een andere plek de kosten waarschijnlijk nog meer stijgen dan de zogenaamde bezuiniging. Maar de begroting klopte even. Administratief gerommel. Geen grotere zakkenvullers dan luie ambtenaren die zich verschuilen achter consultants, waaraan Nederland buitensporig veel uit geeft.
          Van een euro naar de overheid gaat een groot deel in rook op, of naar zaken waar Nederlanders niks beter van worden inderdaad.

          Login om te reageren
        • LoutervanPlezier zegt

          24 mei 2025 om 21:11

          Het is niet ‘belasting op de toegevoegde waarde’, het is ‘belasting toegevoegde waarde’, een klein verschil lijkt het, maar het is wel degelijk anders, dan ‘op de toegevoegde waarde’.
          Daarnaast zet je wel een heel negatief beeld neer, van waar dat belastinggeld naar toe gaat. Het gaat eigenlijk naar alles wat de overheid aangaat en geld kost. Natuurlijk gaat het ook naar die onderdelen, maar ook naar het wegennet, onderwijs, openbaarvervoer, de verplichte post= en pakketbezorging, de betaling van de verbouwing van de Tweede Kamer, het rechtzetten van de finianciële debacles, met betrekking van de gas- en aardbevingsschade, de Belastingdienst en het UWV, dus ook gewoon binnen Nederland.

          Login om te reageren
        • Reinier zegt

          25 mei 2025 om 23:03

          Wat wen feitenloos gezwets. Je hebt zelf op school gezet, grotendeels betaald van belastingen. Je rijdt zelf over wegen, betaald door belastingen. Uitgaven in Oekraïne zijn er ook om Nederland veilig te houden. Van de zorg profiteert iedereen, ook jij bent afhankelijk van mensen die ooit bij een arts zijn geweest. Ook jij krijgt straks AOW, betaald door belastingen. Ook jij hebt recht op Langdurige Zorg, mocht je ooit iets overkomen, wederom betaald door belastingen. Enzovoort.

          Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      23 mei 2025 om 16:09

      Volgens mij gaat dit artikel over wat er in Duitsland gebeurt. Daar hebben ze een Bundesregierung. Geen rijksoverheid.

      Login om te reageren
      • zjos zegt

        23 mei 2025 om 21:19

        Ok klopt daar iets minder belasting maar verder geldt daar hetzelfde voor als voor Nederland. Daar zit alleen een beetje de rem erop vanwege de machtige autolobby.

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    23 mei 2025 om 12:44

    Wat mij altijd opvalt in Duitsland: ’s avonds zijn de prijzen veel lager. Zie je ook in deze grafieken van het pompstation waar ik wel kom:
    https://ich-tanke.de/tankstelle/05fc80bf318dd15bb1a142836b7e2731/

    Login om te reageren
    • zjos zegt

      23 mei 2025 om 21:23

      Ja hier in de grensstreek zie je op gezette tijden een enorme stroom NL kentekens naar de Star rijden om de tank vol te ploppen. Een uurtje later is het daar weer rustig en staan ze vervolgens allemaal de kofferbak vol te laden bij de Duitse Aldi Lidl DM en Kik.
      In België is het bij het tankstation altijd druk. Prijzen daar nog veel lager en altijd redelijk stabiel. Je komt dus niet gauw te laat of te vroeg.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    23 mei 2025 om 12:51

    Dus prijsstijgingen op de olie markten worden meteen in de prijs verwerkt maar vertraagd doorgegeven. Prijsdalingen op de olie markten worden vertraagd in de prijs verwerkt maar dan wel meteen doorgeven aan de overheid. Volkomen logisch…

    Login om te reageren
    • jandevries zegt

      23 mei 2025 om 13:54

      Kostprijscalculatie is een beroep uit vroegere tijden. Niemand oefent dit beroep nog uit. Het is allemaal marketing geworden. ‘Hoe trekken we het meeste geld uit de portemonnee van de klant’ is de vraag die centraal staat bij deze bedrijven.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        23 mei 2025 om 14:32

        Je zou bijna vermoeden dat er bedrijven zijn met winstoogmerk.
        Kostprijscalculatie en prijsstelling zijn 2 verschillende dingen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 mei 2025 om 20:56

          Winst kun je ook gewoon maken door 10% op de kostprijs op te slaan. Dat gedoe met prijsstijgingen sneller verwerken dan prijsdalingen is gewoon geniepig, het zorgt voor een onsympathiek imago en dan moet je als Shell weer allerlei laadpalen en een F1 team sponsoren uit het marketingbudget.

          Login om te reageren
  4. octaan64 zegt

    23 mei 2025 om 14:44

    Prijzen voor elektrisch laden.
    Die zijn pas transparant.
    Afleidingsmaneuver van de elektrische lobby?

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    23 mei 2025 om 17:42

    Ook in Nederland worden er zo hier een daar ‘fluïde prijzen’ gehanteerd. Het zuidwestelijk buitengebied is daar bij tijd en wijle een voorbeeld van. Met ook vaak Duitsers (toeristen) als slachtoffer. Lokalio’s weten waar te tanken gedurende het toeristenseizoen en hebben er dus weinig last van.

    Login om te reageren
  6. K. R. zegt

    23 mei 2025 om 18:24

    Tuurlijk worden we genaaid.
    Overal waar geld te verdienen valt wordt de klant genaaid. Eerlijk prijzende ondernemers zijn zeldzamer dan maagdelijke prostituees

    Login om te reageren
  7. allesmetturbo zegt

    23 mei 2025 om 23:23

    Ik heb laatst meer benzine getankt dan er volgens het kenteken in de tank past.. bij een pomp waar ik normaal nooit kom. Bijzonder, normaal gesproken tank ik nooit zoveel. Klopte ook iets niet helemaal voor mijn gevoel.. was ook een verdacht goedkope pomp

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      24 mei 2025 om 09:02

      Dat klinkt inderdaad dubieus, maar in principe is het vaak wel mogelijk om net iets meer te tanken dan de opgegeven tankinhoud, als je tank echt zo goed als leeg is. Gaat dan niet om 10 liter of zo, maar 1 of 2 meer kan wel voorkomen.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 mei 2025 om 10:45

      Hoe leeg was de tank? Er zit soms wel 5 liter meer in dan wat de fabrikant opgeeft…

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 mei 2025 om 10:43

    Toevallig deze week in Duitsland. En inderdaad, de prijzen lijken ieder kwartier te wisselen. Scheelt vaak maar een paar cent, maar gek is het wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North