
En dan bedoel ik niet opgelicht worden bij de pomp door de overheid, maar door de pomphouders…
Ik heb een vraagje aan jullie. De gewaardeerde gebruikers van Autoblog.nl. Het gaat over de pomp. En of we niet worden opgelicht. En zoals de titel al aangaf, ik bedoel dan niet door de overheid met haar belachelijk hoge belastingen en accijnzen, maar door de pomphouders zelf.
Allereerst, ik insinueer niks. Maar ik vraag het me gewoon af. Want wie controleert of er wel echt zoveel benzine uit het slangetje komt als op de pomp staat? Ik vroeg me dat tijdens het tanken gewoon even af.
Worden we opgelicht bij de pomp? Of niet?
En die hersenkronkel kwam voorbij toen ik de tank van mijn BMW Z4 vol aan het gooien was. Ik had hem vrijwel helemaal leeg gereden en was benieuwd hoeveel erin zou gaan. De inhoud van de tank is 55 liter, dus zou je verwachten dat dit er ook ongeveer in zou gaan.
De eerste keer kwam ik met een actieradius van nog 10 kilometer uit op een nette 54 liter. Maar de keer daarop, toen ik de auto volgens de computer net zo ver had leeg gereden ging er maar 51 liter in. Volgens de cijfers op de pomp. En dat vond ik op z’n minst opmerkelijk.
Ik had namelijk niet heel veel anders gereden, dat wil zeggen niet onzuiniger zodat de boordcomputer niet anticipeerde op een lagere reikwijdte en de weersomstandigheden waren ook vrijwel gelijk. Maar toch scheelde het 3 liter in vergelijking met de vorige tankbeurt.
Was er toch meer aan de hand, of had de pomphouder van de eerste tankbeurt de meter wat overijverig laten lopen? Of de tweede juist heel conservatief? Het was best een verschil namelijk
En nogmaals, ik insinueer helemaal niks, ik vroeg me alleen af of ik de enige ben die hier weleens over nadenkt, of dat er nog meer mensen zijn die zich afvragen of er her en der een pomphouder is die de teller niet helemaal eerlijk laat lopen. En zo ja, of jullie dat dan ook controleren of het -zoals ik- maar gewoon laten gaan.
Ben benieuwd, misschien weten jullie er meer over! Dat de positie van je auto (op een helling bijvoorbeeld) meespeelt. Laat het me maar weten.





Tank je hem vol tot aan de rand of tot de eerste afslag? Sommige benzinemerken schuimen namelijk wat meer. Dat kan het verschil maken.
Zover ik weet moeten die pompen ook periodiek geijkt worden.
Misschien stond je auto 1 van de tankbeurten niet helemaal recht.
Nou ik hap maar, ik vertrouw het wel. ChatGPT lost dit raadsel al deels op, vooral punt 2. Hierbij knip/plak:
1) Schatting van betrouwbaarheid in procenten: Nieuwe of goed functionerende sensoren: 90-95% nauwkeurig. De meeste moderne auto’s hebben betrouwbare sensoren, maar er blijft altijd een kleine afwijking, vooral als de auto niet op een vlakke ondergrond staat of tijdens bochten en acceleratie.
2) Elektronische kalibratie: Sommige auto’s corrigeren softwarematig afwijkingen, terwijl andere simpelweg de ruwe sensorwaarden tonen.
In mijn Volvo (van 16 jaar oud) wordt de actieradius geformuleerd op basis van het gemiddelde verbruik dat ik recent gereden heb. Dus kan zijn dat die laatste 10 kilometer eigenlijk nog veel meer liters zijn als je een dagje een zware rechtervoet heb gehad.
Maar wie licht wie nu op, de pomphouder jou Nicolas of jij de pomphouder?
Want door het tanken iedere keer net zo lang uit te stellen totdat er bijna geen druppel.in de tank zit betaal je met Euro’s die dankzij de inflatie minder waard zijn dan wanneer je eerder had getankt,..
Heb je de pomphouder nog mooi bij de veter.
Hahahaha. Zo had ik hem nog niet bekeken!!
Lees je eerst in alvorens een clickbait de wereld in te slingeren… https://www.rdi.nl/onderwerpen/benzinepompen
@406_v6 Lees anders eerst het artikel even voordat je gaat jammeren over clickbait. Dan had je kunnen zien dat jouw linkje exact hetzelfde is als in het artikel wordt aangehaald. Maar nog steeds was ik benieuwd wat de lezer van dit feuilleton er nou van vindt.
Maar verder wel een fijne avond gewenst hoor.
Ik tank vrijwel altijd over de grens met de oosterburen. Van de 8 pompen die ze hebben staan heb ik het idee dat er eentje tussen zit (nr 2) die eerder afslaat dan de anderen. Ik tank overigens bij dit tankstation alleen aan de even nummers omdat ik dan niet de brandstofslang over/achter/onder de auto door hoef te trekken. Ik wissel de laatste tijd wel vaker af met tankstations bij onze oosterburen en ik kan je geruststellen; de historische trend die ik zie volgens Spritmonitor (oké, ook van Duitse makelij) komt overeen met wat de auto zelf aangeeft en wat ik gezien mijn ritten ook wel verwachtte.
Ik heb me eens laten vertellen door iemand die in die branche zit dat ze regelmatig getest worden en flinke boetes krijgen als het niet in orde is.
Temperatuur schijnt wel veel uit te maken, daarom staat er ook “bij 15 graden” op de pomp. In NL en zelfs het VK geloof ik het wel, in Moldavië ging ie een keer wel heel hard, daar had ik zo mijn twijfels bij. Ook schuimt het vaak erg waardoor ik ook wel eens denk hoe ze daar voor kunnen anticiperen.
@sketcher: Klopt, dat stickertje zit altijd op de pomp omdat dat bij het kalibratieprotocol hoort: zo vergelijk je appels met appels.
Benzine zet overigens niet ze gek veel uit. Ik zou het op moeten zoeken, maar volgens mij is de ordegrootte ongeveer een promille volumetoename per graad Celsius temperatuurtoename. Dus bij 10 graden verschil is het dan een procent.
En bedenk: de benzine zit in een reservoir onder de grond, dus de temperatuurschommelingen zijn ook nog eens aardig uitgedempt.
Temperatuur maakt wel degelijk wat uit maar aangezien de benzine onder de grond wordt opgeslagen, heeft deze altijd een vrij constante temperatuur en zijn de weersinvloeden niet van invloed op de dichtheid van de brandstof.
Heeft ook nog een keer een artikel van op Autoblog gestaan.
Heb 1x mee gemaakt dat ik in een 10liter cherrycan bijna 10,5liter tankte tot het 10 liter lijntje. En eigenlijk alle andere keren klopt het wel op het oog.
Sommige tankstations die mengen expres lucht bij de benzine daarom schuimt het zo.
Dat doen heel veel cafe’s ook, die mengen stiekem lucht bij het bier, daarom schuimt het zo!
Neem zelf je maatbekertje mee.
John McClane & Zeus hadden een soortgelijke vraagstuk in Die Hard With A Vengeance. Wanneer de achterdocht & paranoia het wint van de rationaliteit zou ik immer een 25L jerrycan + stevige trechter in de kofferbak meezeulen en het vulpistool niet rechtstreeks in het voertuig stoppen. Kost wat meer tijd en extra betaalhandelingen maar dat irritante drammende stemmetje ter hoogte van je linkeroor ben je kwijt.
Heb me ooit serieuze vragen gesteld bij een tankbeurt. Heb toen contact opgenomen met officiële instanties die de testen doen. Ze hebben de pomp in kwestie gecontroleerd en me laten weten dat de pomp wel degelijk ok was.
Ik heb ook wel eens een paar keer getwijfeld, adverteren met een wat lagere benzineprijs en dan gaat er ineens toch meer in. Vooral bij de wat kleinere benzine stations. Ik heb ook begrepen dat het regelmatig gecontroleerd wordt, maar alles gaat met software en is te hacken, dus wie weet.
Ik heb als student drie jaar weekenddiensten gedraaid als pompmedewerker, en had twee, drie keer per jaar wel een discussie met een kritische klant, die vond dat deze werd opgelicht.
Feit #1 is: elke tankinstallatie is periodiek gekalibreerd. Dat is een wettelijke verplichting, en dat is ook geen kwestie van slagers die hun eigen vlees keuren, maar een keuring die door officiële instantie (zgn. notified body) wordt uitgevoerd.
Feit #2: een tankinstallatie meet de afgegeven hoeveelheid brandstof in volume-eenheden (liters, en in sommige landen gallons). Volume is, zoals degen weten die wel hebben opgelet bij de natuurkundeles, geen constante waarde. De buitentemperatuur en de luchtdruk spelen hier een belangrijke rol in. Wil je een nauwkeurige meting, dan zou je de brandstof moeten meten naar de massa, want die is wel constant. Maar waarom doet men dat niet? Nou simpel, daarvoor heb je een ander type meter nodig, bijvoorbeeld… een weegschaal. En da’s niet heel praktisch. Een andere mogelijkheid is, dit te meten met een coriolis massa debietmeter. Punt is echter: deze meters werden pas zo’n 50 jaar gelden ontwikkeld, en op dat moment reden er al zo’n 80 jaar auto’s rond op deze aardkloot, die hun brandstof in volume eenheden tankten… En dat is aan de pomp dus nooit meer veranderd.
Feit #3: de gemeten vulgraad van je brandstoftank is niet 100% realistisch. Net zoals dat je snelheidsmeter een positieve afwijking kent, is dat ook zo bij de inhoud van je brandstoftank. Dit om te voorkomen dat de beschuldigende vinger naar de fabrikant wijst, als je onverhoopt strandt met een lege tank. Daarbij wijkt zo’n meting ook nog wel eens af als je de tank middels korte ritjes of juist in één ruk leeg rijdt, alhoewel het ontluchtingsventiel dat zou moeten voorkomen.
Coriolis of massameters worden toegepast in CNG, LNG en H2 dispensers. Verschil tussen een dispenser en een pomp is dat een dispenser geen elektromotor en pompblok heeft. De toevoer van het te vertanken product zit op een andere plek. Wij noemen dat een drukverzorgend systeem. Nadeel van het Coriolis principe is dat deze meters gevoelig zijn voor resonanties. Stel dat je een multi product pomp (MPP) hebt met 4 producten waar 2 elektromotoren en 2 coriolismeters gelijktijdig werken. Dan wordt de accuraatheid beïnvloed door resonanties. Coriolis meters zijn enorm duur en eigenlijk bedoeld voor hoge drukken en alleen toe te passen in dispensers met 1 product. Afgifte gaat dan in KG = massa. Een H2 voertuig tankt 5kg onder 700bar en heeft dan Ca 500km actieradius. Je kunt je dan enigszins voorstellen dat een dergelijke meter een ander ding is dan een zuigermeter in een benzinepomp als je je daarbij indenkt dat die 5kg dan ook nog binnen een metrologische marge qua miswijzing moet vallen.
Heb ook wel eens met een bijna lege tank twee liter meer getankt dan er officieel in de tank passen. Dus ja er zijn echt wel eens pompen die tussen de ijkbeurten door wel eens in het voordeel van de pomphouder worden afgesteld.
De opgegeven capaciteit is die van de tank zelf, de werkelijk getankte liters zijn er vaak wat meer, omdat dan ook de vulpijp gevuld is.
Precies, als je tank 50L tank niet tot op bodem leeg is dan passen er in tank, brandstofleidingen en vulpijp geen 52L en weet je dat er iets niet klopt bij het tankstation.
Tanks zijn in de regel van kunststof en plat. Als je daar 50L instopt vervormd de tank (zakt uit) en kan er iets meer in. 50L benzine is overigens geen 50kg = 50x 0.745= 37.25kg. Als je een liter water in je tank hebt ligt dat dus altijd op de bodem en zuigt het voertuig dat als eerste aan. In benzine wordt 10% Bio Ethanol bijgemengd =E10. Voor de natuurkundigen onder ons. Ethanol is hydroscopisch wat een hele vervelende eigenschap is voor tankstation en voertuig. Een litertje Diesel is overigens 0.833kg.
In Nederland hebben wij een toezichthouder RDI. Daarnaast hebben wij een metrologisch instituut NMI. De toezichthouder neemt jaarlijks steekproeven op diverse stations en monitort het NMI. Het NMI is een NoBo, heeft een lab en geeft certificaten af op meetinstrumenten en geeft opleidingen voor bv ijkmeesters. Het ijken van een pomp is geen plicht. Het is een plicht dat de accuraatheid van de pomp binnen een wettelijke marge valt. Tankstationhouders laten in de regel jaarlijks hun pompen ijken. Reden is dat bij verloop van de accuraatheid de miswijzing altijd ten nadele is van de tankstationhouder. Automatische temperatuurcompensatie ATC zit inmiddels op heel veel pompen. Is in B plicht en in NL een keuze. 1c verschil op 1000L is ca 1L. Dat ga je niet merken met je auto. Iedereen en ook in dit forum vraagt zich dingen af aan de verkeerde kant of een liter een liter is. Je kan je beter afvragen of de calorische waarde die je denkt te tanken dat ook werkelijk is. Er vanuit gaande een en ander te hebben ontkracht.
Dank voor deze inside-info. Interessant om te weten hoe het feitelijk werkt, scheelt weer onnodige complottheorieën (“ we worden genaaid !!!1elf!! “) 👍
@octaan64: in principe worden meetinstrumenten niet geijkt, maar gekalibreerd. En ja, da’s een wezenlijk verschil. (lees bijv. hier). En dat heeft veel te maken met de (praktische) wijze waarop een controle wordt uitgevoerd.
E.e.a. waar een pompinstallatie aan moet voldoen is vastgelegd in de Europese MID Richtlijn (pdf).
Mijn Audi RS6 C5 heeft een 82 liter tank. Tot op heden 90.000 km gereden dus aardig wat tank ervaring 😇. Meestal als t benzine lampje net brand dan tank ik en gaat er 74-75 liter in oftewel 90% van de tank capaciteit. Als ik soms wat later tank en het aantal kms te gaan is “0” dan gaat er 77-78 liter in oftewel 95% tank capaciteit. Als ik verder doorrij dan “0” heb ik heel sporadisch wel eens 80-81 liter getanked. Eenmaal heb ik na een rit met samengeknepen billen en lampen/radio/airco/opladers uit 82 liter getanked. En echt waar: eenmaal 85 liter! Heb de bon nog bewaard. Ook tankstation gebeld. Niet dat ik mn geld terug wilde hebben maar met de vraag of de pomp wel goed was gekalibreerd. Dat was zo zeiden ze (??). Dus er past 85 liter in een 82 liter tank en vulslangen onder bepaalde omstandigheden.