
Op Interclassics staan nu in ieder geval al twee exemplaren.
Op Interclassics kun je auto’s in allerlei soorten en maten tegenkomen, van een Fiat Panda tot een Koenigsegg Jesko. Wat je misschien niet direct zou verwachten is een hybride met een viercilinder. Toch vonden we ook twee Fisker Karma’s op de beursvloer. Dat roept de vraag op: wat voor status heeft deze auto nu eigenlijk?
Destijds had de Fisker Karma een beetje dezelfde uitstraling als de Tesla Model S (die een jaartje later kwam): een exotische, vooruitstrevende zakensedan. Dat exotische is er bij Tesla inmiddels wel af, maar de Fisker Karma is juist uit het straatbeeld aan het verdwijnen. Niet dat ze ooit op iedere straathoek stonden, maar er zijn er toch 247 van verkocht in Nederland.




De techniek – een GM viercilinder met twee elektromotoren en een 20 kWh accu – is inmiddels hopeloos achterhaald. De elektrische actieradius was destijds 50 kilometer volgens de NEDC. Een Golf GTE doet nu 130 kilometer WLTP. In de praktijk is dat waarschijnlijk 3 á 4 keer zoveel. Het vermogen van 408 is wel nog steeds de moeite.
Wat zeker niet verouderd is: het design. Het is 14 jaar later (ja, zo oud is ‘ie al) nog steeds een bloedmooie auto. En het interieur is ook nog goed te pruimen, zeker het bruine interieur van het zwarte exemplaar.




Dan het prijskaartje. Voor de twee exemplaren die op Interclassics staan (bij verschillende aanbieders) worden stevige prijzen gevraagd. Het zwarte exemplaar moet €41.250 kosten en het zilvergrijze exemplaar maar liefst €52.575. Er wordt zelfs beweerd dat de auto getaxeerd is op €68.000.
Met dergelijke prijzen wordt de Fisker Karma toch weg gezet als een soort collector’s item. De auto is er zeldzaam genoeg voor, want naar verluidt zijn er maar 2.450 van gebouwd. Maar je koopt ‘m niet vanwege de aandrijflijn, dus de vraag is of het design en de exclusiviteit genoeg zijn om de Fisker Karma een toekomstige klassieker te maken. Jullie mogen het zeggen.
Overigens kun je in Nederland ook nog gewoon een gloednieuwe Fisker Karma bestellen, of beter gezegd: een Karma Revero. Deze doorontwikkeling van de Karma kost €145.000.
EV’s worden nooit een klassieker! Waarom koop je een classic? Voor de beleving en geluid van de motor. Om ritjes te maken met open dak. De emoties enz… dit alles ontbreekt bij EV’s.
Werkelijk? De eerste Tesla Roadster (je weet wel, die Lotus kloon met elektrische aandrijving) doet inmiddels serieus geld op de youngtimer markt. En ik durf de gok wel aan: de BMW i3 zal over 10 jaar ook een gezochte youngtimer/oldtimer zijn, vanwege de milieuzones.
En ga er maar vanuit dat veel modellen die nu worden gesloopt (bijvoorbeeld omdat de accu’s worden gebruikt voor thuisaccu’s) straks zeldzaam genoeg zijn om ook de status van klassieker te krijgen; je ziet het zelfs al bij vroegere volume modellen als de Escort mk.1, Kadett C of Golf mk.1. Zelfs als het geen ‘Mexico’, ‘GT/E’ of ‘GTI’ is, worden daar nu serieuze bedragen voor betaald.
Emoties zitten in de mens, niet in de auto. En natuurlijk kan godsgruwelijk traag rijden in een klassieker met veel geluid en vibraties emoties opwekken maar dat kan vloeiend door het landschap glijden in een EV met een piano concert van Rcxhmaninof op de radio ook.
Aan EV’s met open dak is nog wel een gebrek.
Heb er geen belangstelling voor, maar in een early adopter’s collectie zou-ie op zich wel goed passen, lijkt me. Dan maar hopen, dat zo iemand er zoveel pecunia voor neer wil tellen.
Klassiekers waren ooit posters bij jongens van 15 aan de muur, kwijlen bij de showroom of tegenwoordig op YouTube of andere social media. Een Fisker Karma hoort daar niet bij. Ook nog eens een 4-drs, loeizwaar en laag in aantallen. En te jong (klassiekers zijn minimaal 20 jaar oud en meestal na 50 jaar niet meer zo gewild, de toppers uitgezonderd).
Onderhoud? Leuke vraag. Kortom, misschien een klein beetje een klassieker, als aanjager van elektrisch rijden en zijn vreemde vorm, maar verder niks. Noot: in de verte doet de auto denken aan de Tucker. Die is wel geliefd, een dure klassieker. Maar de controverse die Tucker noodlottig werd en het prachtige ontwerp en de zeer lage aantallen heeft de prijs flink opgedreven. Dat gaat de Karma, ondanks zijn naam, niet overkomen. Ik heb liever een Aston Martin Rapide, zelfde klasse en vorm, leukere prestaties. En het onderhoud is nog lang goed mogelijk.
Is een Reliant Robin een klassieker?
Of een Kever, Fiat 500, oude Volvo’s? Van dit rijtje is onderhoud geen probleem, maar dat komt voornamelijk omdat ze in grote aantallen gebouwd zijn.
Als een Fisker Karma langsrijdt of ergens geparkeerd staat, trekt dit zeker zoveel aandacht als de andere auto’s die ik noem. Sterker, van een hoop Porsches wint ie het ook wel. En de naam Henrik Fisker is ook geen nobody in de automotive geschiedenis.
Lang verhaal kort: een absolute klassieker in spé.
Neen, als het motortje nog loopt is de elektronica al hopeloos in de war.
Koop voor dat geld een M2, daarvan ben je zeker dat hij ooit een klassieker kan worden bovendien zal je binnen 20 jaar nog onderdelen vinden voor de BMW, integenstelling tot de “Fikser”
Een jaar of 2 geleden naar gekeken als zakelijke auto, destijds als hybride nog fiscaal interessant in België en wat een dijk van een ontwerp.
Helaas is de betrouwbaarheid ondermaats (kleine vervelende digitale dingetjes maar ook grote mechanische) en zijn onderdelen nauwelijks te krijgen…