• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt de oldtimerregeling bevroren?

Auteur: RubenBaeten, gepost 15 november 2008 om 14:21 – 128 Reacties

Citroën BX Londen - foto: nicksarebi

In Nederland zijn auto’s van 25 jaar en ouder vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Zo is het al heel lang, en zo mag het wat ons betreft ook blijven. De kanten boordjes van de GristenUnie vinden echter dat het aantal 200 D Mercedessen met visjes op de kofferklep inmiddels wel een maximum heeft bereikt, en stelt voor de regeling vanaf nu stil te zetten.

Dat betekent dat auto’s van 1983 en later nooit wegenbelastingvrij zullen zijn. Daar zijn al die mensen die op een klassieker-in-spé zitten te broeden natuurlijk niet blij mee, de waarde van hun auto zal immers keihard kelderen. De PvdA heeft al aangegeven wel iets te voelen voor het voorstel, het CDA weet het nog niet zeker. Komende week is de Kamer klaar met debatteren over de belastingmaatregelen, dus dan weten we meer.

De reden van dit alles? Het milieu natuurlijk. Stel je toch eens voor dat die vier extra oldtimers (op het brandschone LPG) zomaar gratis rond zouden mogen rijden.

Met dank aan jimmie voor de tip!
Foto: nicksarebi @ flickr

Ook interessant!

  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • schadeauto's
    Video: burnout in rechte lijn kan OOK misgaan
  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers

Vorig bericht: « TopGear Video: Porsche GT2 vs. Nissan GT-R in the remix
Volgend bericht: Aston Martin One-77 webvideo’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autojunkje zegt

    15 november 2008 om 14:25

    Sjonge jonge ze hebben weer geld nodig hoor

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    15 november 2008 om 14:26

    Aah, het uitmelken continues…

    k word onderhand wel gek van die milieuhetze.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    15 november 2008 om 14:28

    als dit wetsvoorstel door gaat .. en in 2011 in uitvoering wordt gebracht ..

    dan bestaat wegenbelasting toch niet meer ??
    of is DAT plan wel van de baan ..

    Login om te reageren
  4. Tedje zegt

    15 november 2008 om 14:31

    Er zit natuurlijk wel wat in. De oldtimer regeling was bedoeld om klassiekers op de weg te houden, niet om stinkende 25 jaar ouwe krotten die met geen mogelijkheid als klassieker kunnen worden aangeduid gratis rond te laten rijden.

    Login om te reageren
  5. Harry zegt

    15 november 2008 om 14:33

    Wacht hier nog even een half jaartje mee, dan is mn tweede ook oldtimer!

    Login om te reageren
  6. Jordi zegt

    15 november 2008 om 14:33

    Nou Tedje, huren we jou in om ’t verschil te komen bepalen… NOT!

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 14:33

    En gelijk hebben ze! Waarom zouden mensen die niet eens een normale en fatsoenlijke auto kunnen betalen geen wegenbelasting hoeven te betalen?

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    15 november 2008 om 14:34

    Zat er dik in. Pech voor een vriend van me met zijn W123 van 1984. Wel het beste jaar voor dat model volgens hem.

    Maar ot, zodra roadpricing ingevoerd is, wordt wegenbelasting toch zowiezo al afgeschaft? Ik hoop alleen dat ik met mijn 40 jaar oude lijk vrijgesteld word, rij daar zo weinig mee en alleen op hele rustige tijden dat het registratiekastje al meer zal kosten dan de auto ooit aan beprijzing zal opleveren.

    Dat zal waarschijnlijk ook wel de achtergrond van de maatregel zijn: voorkomen dat in de toekomst iedereen gaat rijden in een 25 jaar oude auto om de roadpricing te ontlopen.

    Mijn klassieker is voor dagelijks gebruik min of meer ongeschikt, maar inderdaad een W123 200D is best wel weer te doen.

    En dat zijn vaak vreselijke stinkbakken die in hun eentje meer vervuilen dan 100 moderne diesels bij elkaar. Tenzij het ding fatsoenlijk onderhouden is uiteraard ;-)

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    15 november 2008 om 14:40

    @Rick dos

    Het heet niet voor niets wegenBELASTING.

    Er bestaan zoveel vrijstellingen en kortingen in ons belastingsysteem: tot zo’n 5000 Euro betaal je geen inkomstenbelasting, 1 persoons huishoudens betalen minder afvalwaterheffing, BTW op voedsel is 6% ipv 19%, ga zo maar door.

    Heeft iets te maken met redelijk en billijk.

    PS: mijn klassieker is waarschijnlijk meer waard dan jouw dagelijkse auto ;-)

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 14:54

    @Laurens

    Luxebelasting vind ik toch wel wat anders dan inkomstenbelasting. ;)

    Ik ben wel te vinden voor een lager tarief voor wegenbelasting, maar geheel afschaffen vind ik nonsens. Je maakt gebruik van de wegen dan mag je er ook voor betalen. Je bent toch geen verkapte steuntrekker of wel soms?

    P.S. Dat mag dan zo zijn, alhoewel ik er aan twijfel, maar die van mij is langer. ;)

    Login om te reageren
  11. Jimmie zegt

    15 november 2008 om 14:59

    Een auto die al 25 jaar lang de staatskas gespekt heeft mag toch wel eindelijk z’n vrijstelling krijgen?
    Sowieso dit rare wegenbelasting fenomeen is zowat uniek in Nederland (zeker gezien de prijs die er aan hangt).

    Waarom moet ik met mijn ’84’er Lancia Beta Coupe die zo’n 3000 km per jaar rijdt als liefhebber de sjaak worden met de volle hap wegenbelasting omdat er een aantal mensen zijn die oude schuiten als dagelijks vervoer gebruiken.

    Mijn auto wordt in 1 klap waardeloos op de Nederlandse 2e hands markt omdat men dan wel een ’82’er of eerder zal aanschaffen, is toch van de zotte?

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    15 november 2008 om 15:01

    ach .. eigenlijk ben ik het wel eens met die gristennaar ..
    een auto van 25 jaar oud is niet echt een ongemak meer ..

    voorheen was het een soort handicap .. nu zijn het gewoon degelijke goede auto,s (Zweedse + Duitse makelij dan) ..

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    15 november 2008 om 15:08

    @Rick dos

    Hoezo luxebelasting. Er worden wegen van aangelegd en onderhouden. Luxebelasting is bijvoorbeeld BPM, daar ontbreekt inderdaad de relatie tussen heffing en kosten geheel.

    Je bent wel voor een lager tarief. Dan ben je ook voor een hoger tarief. Dat heet roadpricing. Betalen naar tijd, plaats en afstand.

    Omdat dat in het verleden (fraude)technisch niet te verwezenlijken was, heeft de wetgever het huidige wegenbelastingsysteem ingevoerd. Vandaar wel differentiatie naar gewicht (want niet mee te frauderen), onder het motto een zware auto beschadigd de weg meer (en is duurder, dus de eigenaar heeft meer geld, dus moet meer belasting betalen, maar daar gaat de overheid al de mist in wat mij betreft) maar geen vergoeding voor werkelijk gereden kilometers.

    Klassieke auto lobbyisten hebben het “onrecht” van het wegenbelastingsysteem voor hun auto’s succesvol aangetoond, en voor elkaar gekregen dat de vrijstelling er kwam. Persoonlijk kan het me niet zoveel schelen dat ik wel of niet betaal, en vrijwel iedereen die ik ken rijdt niet klassiek omdat het goedkoper is.

    In tegendeel, het goed onderhouden van je W123 200D kost je een vermogen. En dat gebeurt dan weer niet, waardoor “zie 1e alinea bericht”.

    Met de laatste regel van je post ben ik het wel eens.

    Login om te reageren
  14. DAT zegt

    15 november 2008 om 15:08

    @ Laurens
    Je laat precies zien wat er mis is. Een complex systeem van allerlei uitzonderingen en ontheffingsprocedures. Houdt i.i.g. wel weer een hoop ambtenaren aan het werk.

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    15 november 2008 om 15:13

    Precies de goede foto. Als we een Citroen BX al als klassieker gaan beschouwen dan is de regeling haar doel voorbij geschoten. Sorry Citrofiel.

    Ik bedoel het kan nog erger, straks wordt de Opel E Kadett een klassieker. Of een Golf II. Dat is degradatie van de term klassieker en dat moeten we niet hebben. Dus ik steun het voorstel van de ChristenUnie.

    Login om te reageren
  16. super zegt

    15 november 2008 om 15:13

    @Rick dos
    wat een bullshit. Ik had een vriendin die lerares was (tu delft ir. titel+lerarenopleiding) uit liefde voor het vak is ze lerares geworden, verdient dus geen reet. Ze was erg blij met haar oldtimer polotje, kon ze net betalen. En ik gun het haar van harte.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    15 november 2008 om 15:21

    o.k. nu gaat het de sneue kant op .. met tranentrekkers enzo ..

    autorijden in nederland is NIET duur .. ook al heb je veel prietpraatbelastingen .. het hoeft niet duur te zijn ..
    hoop niet dat ik dit hoef uit te leggen ..

    Login om te reageren
  18. Fortuna zegt

    15 november 2008 om 15:23

    @ Jimmie

    Je auto zal evenveel in waarde verliezen als die van voor 1983, als ik het goed begrepen heb valt het voor iedereen weg.

    In België is er een begrenzing op het aantal km dat je per jaar kan rijden om je auto als oldtimer ingeschreven te hebben en je mag er niet mee in het buitenland rijden, een lagere wegenbelasting en zo. Dat vind ik dan toch een betere regeling dan helemaal gratis, dan krijg je inderdaad misbruik en moordwapens ipv klassiekers.

    En een oude diesel is voorlopig nog altijd gezonder dan een modern exemplaar met roetfilter: de dikke roetvlokken die die uitspugen geraken niet verder dan je keelgat, het ultrafijne stof dat door een roetfilter komt geraakt tot diep in je longen en gaat er nooit meer weg.

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 15:24

    @Laurens

    Je hebt gelijk het is geen luxebealsting. Maar het gaat wel uit van het profijtbeginsel en niet vanuit het draagrkrachtbeginsel zoals de inkomstenbelasting dat wel is.

    En ja, ik ben groot voorstander van rekeningrijden….met mitsen en maren natuurlijk…

    @super

    Ik gun het haar ook hoor.

    Maar ik heb een tante in Marokko en die komt. Ik heb een tante in Marokko en die komt. Heeft HELEMAAL geen auto, maar wel twee kamelen…dat gun ik haar ook wel…

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    15 november 2008 om 15:27

    @Rick dos

    Met die lange van jou zullen de kamelen ook wel komen ;-)

    Sorry, ook na het toepassen van de 10 seconden regel kon ik het niet laten.

    Login om te reageren
  21. super zegt

    15 november 2008 om 15:27

    @lincoln
    niet als tranentrekker bedoeld, het was alleen om aan te tonen dat niet iedereen die noodgedwongen zo goedkoop mogelijk rijdt een of andere proleet is…

    Login om te reageren
  22. Fortuna zegt

    15 november 2008 om 15:27

    Het is pas een schande wanneer de regering geld gaat geven om de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren. Waarom goede oude auto’s uit het verkeer halen, de productie van een nieuw exemplaar stoot een factor X keer meer CO2 uit dan met een ietwat oudere auto verder rijden, vaak ook omdat ze minder gereden worden dan nieuwere auto’s. Die zogezegd schonere auto (na de aankoop) is vele malen vervuilender voor de aankoop.

    Login om te reageren
  23. Jimmie zegt

    15 november 2008 om 15:29

    @Fortuna, het gaat om de zogezegd ‘moderne’ 83 en later auto’s.

    Login om te reageren
  24. Fortuna zegt

    15 november 2008 om 15:29

    @ Rick dos

    En heb je er een idee van hoeveel die kamelen aan methaangas uitstoten per jaar?

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 15:34

    @Laurens

    Zie je nou wel! Niets aan aan die 10 seconden regel. ;)

    @Fortuna

    Hè? Die dingen rijden toch op water?

    Login om te reageren
  26. DAT zegt

    15 november 2008 om 15:45

    @super
    Het probleem is haar lage salaris.

    Login om te reageren
  27. wapz zegt

    15 november 2008 om 15:50

    Wel een groot voordeel deze regel. Misschien blijven die oerlelijke BX’en dan niet meer zo lang rijden ;)

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    15 november 2008 om 15:54

    Wat ik denk dat de reden hierachter is? Invoering van de kilometerheffing!

    Ze kunnen niet zo snel een fraudebestendig systeem bedenken dus gooien ze de ontheffing maar overboord.

    Login om te reageren
  29. Alwood zegt

    15 november 2008 om 16:01

    @Tedje
    Fout, de oldtimer regeling was ingevoerd met de achterliggende gedachte dat een auto na 25 jaar de schatkist genoeg gespekt heeft. Het was ontworpen omdat een auto dan toch de meeste kilometers wel gemaakt heeft en daardoor niet zo zwaar belast hoeft te worden.

    Heel logisch eigenlijk want ook tegenwoordig zal het aantal kilometers wat het 25+ wagenpark voor zijn rekening neemt maar heel klein zijn. Het aantal is weliswaar gegroeid tov 10 jaar terug maar dat geld net zo veel voor nieuwe auto’s.

    Onzinnig en vooral asociaal dus om de oldtimerregeling te schrappen. Zelfs over tien jaar zal iemand toch flink meer moeten werken om een auto van 25 op de weg te houden dan een auto van 10 jaar. Een oude auto rijden blijft voor de ‘liefhebber’ en zal nooit een écht groot marktaandeel voor zich nemen. Maar bij geldnood moeten ook de kleinste groepen uitgeknepen worden…

    Login om te reageren
  30. Alwood zegt

    15 november 2008 om 16:04

    enneh, Dick tRos… shush! ik hoef nog maar 5j en ik wil graag profijt van mn 25 jaar oude auto kunnen hebben dan ;)

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 16:09

    Hé Peckerwood!

    Over 5 jaar zeker ook je geitenwollensokken kopen? En je Nike Airsandalen natuurlijk… ;)

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 16:12

    Pecker-Wood
    Southern blacks used “peckerwood” as a derogatory term to describe poor and/or rural Southern whites.

    :lol:

    Login om te reageren
  33. RubenBaeten zegt

    15 november 2008 om 16:15

    @Rick dos: Ben jij een southern black? Je blijft me verbazen, ik zag in jou altijd een gezette industrialist met een een voorliefde voor wijn en goede sigaren!

    Login om te reageren
  34. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 16:19

    @Ruben Baeten

    Wat?! En een gezette industrialist met een voorliefde voor wijn en goede sigaren kan niet zwart zijn? En uit het zuiden komen?

    Tsss….racist….en daarbij ook nog eens een discriminator…..

    Login om te reageren
  35. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 16:23

    “De kanten boordjes van de GristenUnie vinden echter dat het aantal 200 D Mercedessen met visjes op de kofferklep inmiddels wel een maximum heeft bereikt”

    Weet je zeker dat je niet de W123 220D bedoelt? Ik zie namelijk meer 220D-tjes rijden dan de spaarpotjes (=bijnaam voor W123 200D).
    Heb ik toch weer geluk met m’n W123 300D van 1980 :mrgreen:

    Login om te reageren
  36. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 16:24

    O en vergeet natuurlijk niet de 220D’s van ’t W114/W115-type…

    Login om te reageren
  37. Alwood zegt

    15 november 2008 om 16:28

    lol :D

    uiteraard heb ik de volvo tegen die tijd puur voor nostalgische redenen ;) naast mijn E90 M3!

    Login om te reageren
  38. RubenBaeten zegt

    15 november 2008 om 16:28

    @Emile_Benz: 220 D kan ook, ik doel op niets specifieks.

    @Rick dos: Maar natuurlijk! Nederige excuses zijn op zijn plaats.

    Groet, een Zuid-Srilankaanse moeder van vijf. :-)

    Login om te reageren
  39. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 16:30

    @ Ruben B.: kan ik dat ruiken?… Zijn die rijtestfilmpjes trouwens te downloaden op enige wijze? Wil n.l. dat geluid van de C63 hebben…

    Login om te reageren
  40. Ohplease zegt

    15 november 2008 om 16:36

    @ Rick dos
    “En gelijk hebben ze! Waarom zouden mensen die niet eens een normale en fatsoenlijke auto kunnen betalen geen wegenbelasting hoeven te betalen?”

    Dus pakweg een Maserati Khamsin is geen fatsoenlijke auto? En het verdient geen aanmoediging om dergelijk kultureel erfgoed te bewaren?
    Wat doet een typetje als jij eigenlijk op een autoblog, afgezien van wat mastrubationeel je tijd te vergooien en andere mensen te klieren?

    Login om te reageren
  41. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 16:42

    @Alwood

    Zie je nou wel!

    Dat autobloggen levert wel wat geld op. ;)

    @Ruben Baeten

    Zuid SriLankaanse? Vijf kinderen?

    Onderhou ik jouw kinderen niet toevallig via één of ander Foster Parentplan? Wat doe jij snotverdorrie op het wereld wijde web?

    Login om te reageren
  42. Willem vd Velde zegt

    15 november 2008 om 16:45

    Hier zat ik nou net niet op te wachten!
    Ik heb een Escort RS Turbo die ik graag als hij opgeknapt is als oldtimer in zou willen rijden, voor dagelijks is hij toch niet erg geschikt, maar dat wordt em nu niet.

    Ik ben voorstander van een variant op deze regel.
    Mensen die hun oldtimer voor dagelijks gebruik willen, die moeten belasting betalen, en de hobbyauto’s belastingvrij.

    Hiermee snijd ik mezelf wel in de vingers, maar dit zou ik wel eerlijk vinden.

    Login om te reageren
  43. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 16:48

    @ Rick dos: Wie loopt er nu te disrimineren… :wink:

    Login om te reageren
  44. mrtn zegt

    15 november 2008 om 16:49

    @ Rickdos

    Mooi is dat. Staat hier één van de eerste Audi 80’s in prachtige staat, wordt veelvuldig mee gereden en die hoeft nog maar dik 3 jaar.

    Login om te reageren
  45. RA999 zegt

    15 november 2008 om 16:50

    @Emile_Benz
    Daarvoor moet je even in de bron van de pagina zoeken maar ‘mp4’ en dan vind je de download link ;)

    Login om te reageren
  46. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 16:56

    @ RA999: zou je dat ff stap voor stap wiilen uitleggen in lekentaal… IE/Firefox, I don’t care.

    Login om te reageren
  47. Laurens zegt

    15 november 2008 om 16:58

    @Willem

    Als je er niet mee rijdt, hoef je er bij invoering roadpricing ook niet voor te betalen hoor. Tenzij er een soort van vastrecht komt om de kosten van het registratiekastje te betalen, zo iets als je electriciteitsaansluiting thuis.

    Misschien dat je echter bij een auto van voor 1983 ook de vastrechtkosten niet hoeft te betalen. Zou ik niet erg vinden met mijn 68’er.

    Veel is nog onzeker wat dat betreft.

    Zelf heb ik 5 jaar gedaan over het restaureren van mijn bakkie, tegen de tijd dat je klaar bent maar eens zien hoe de vlag dan hangt? Een echte liefhebber laat zich toch niet tegenhouden door een beetje belasting?

    Login om te reageren
  48. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 17:03

    @Ohplease

    “Dus pakweg een Maserati Khamsin is geen fatsoenlijke auto?”

    Dus pakweg een alledaagse afgetrapte barrel is wél een fatsoenlijke auto?

    Ik weet in ieder geval zeker dat het geen cultureel erfgoed is…

    En v.w.b. de laatste twee zinnen…lekker puh…en vergeet niet. Je wordt alleen gepest als je er voor openstaat. Zo ja, dan ben je zielig.

    @Emile_Benz

    Ruben! ;)

    @mrtn

    Geniet er van zou ik zeggen. ;)

    Login om te reageren
  49. Donstil zegt

    15 november 2008 om 17:07

    Precies, afschaffen die handel.

    De klassiekers zijn nu toch al vrij, en de auto’s die nu of binnenkort 25jaar worden zijn geen klassiekers maar gewoon oude stink bakken.

    Ik ben er zelfs voor dat een Stinkende oude rot diesel meer moet betalen als die 2.0Bluemotion van nu

    Login om te reageren
  50. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 17:10

    @ Ohplease: die Maserati Kahmsin is al weggeroest voordat het de titel cultureel erfgoed kan krijgen…

    Login om te reageren
  51. Kees zegt

    15 november 2008 om 17:12

    Kijk, het idee klinkt goed. Maar waarom moet zoiets altijd met boete gepaard gaan? Geef liever subsidie voor het opruimen van dergelijke oude auto’s. Gaat het nou om het milieu, of om de schatkist denk ik dan altijd…

    Login om te reageren
  52. Laurens zegt

    15 november 2008 om 17:12

    Auw. Zou mij pijn doen. Zo maar wat citaten:

    “Rick dos: Maar ik heb een tante in Marokko en die komt. Ik heb een tante in Marokko en die komt. Heeft HELEMAAL geen auto, maar wel twee kamelen…dat gun ik haar ook wel…”

    “Ruben: Ben jij een southern black? Je blijft me verbazen, ik zag in jou altijd een gezette industrialist met een een voorliefde voor wijn en goede sigaren!”

    “Rick dos: Wat?! En een gezette industrialist met een voorliefde voor wijn en goede sigaren kan niet zwart zijn? En uit het zuiden komen?”

    “Ohplease: Wat doet een typetje als jij eigenlijk op een autoblog, afgezien van wat mastrubationeel je tijd te vergooien en andere mensen te klieren?”

    “Rick dos: Zuid SriLankaanse? Vijf kinderen? Onderhou ik jouw kinderen niet toevallig via één of ander Foster Parentplan? Wat doe jij snotverdorrie op het wereld wijde web?”

    Ik weet het niet hoor, maar als ik Rick dos zou profilen zou er geen dikke industrialist uit de bus komen. Meer idd iemand met een tante in Marokko ;-)

    Login om te reageren
  53. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 17:25

    Iemand op het www profileren is ook al zo zielig…. ;)

    Login om te reageren
  54. Ohplease zegt

    15 november 2008 om 17:26

    Die profiling zou idd eea verklaren

    “geen cultureel erfgoed”

    “kamelegoed”

    Login om te reageren
  55. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 17:29

    @ foto van maserati: hey zo 1 kwam ik laatst nog tegen in ’t bruin…roestbruin…

    Login om te reageren
  56. Laurens zegt

    15 november 2008 om 17:31

    Moet het je nageven, Rick dos, je hebt een hoge pijndrempel.

    Denk dat het wel gezellig een biertje drinken met je is.

    Login om te reageren
  57. Willem vd Velde zegt

    15 november 2008 om 17:35

    @ Laurens, klopt, maar ik heb de slechte eigenschap meerdere auto’s mooi te vinden en te bezitten uit die periode, dus dan wordt het een optelsommetje en wordt het wel duur.

    Login om te reageren
  58. Melvin zegt

    15 november 2008 om 17:38

    Als ze die oude autos van de weg willen hebben, die gebruikt worden om geld te besparen, dan moeten ze de BPM afschaffen. Dan kopen mensen eerder een nieuwe schone auto.

    Login om te reageren
  59. RA999 zegt

    15 november 2008 om 17:38

    @ Emile_Benz
    Je drukt, terwijl je op de pagina staat met ’t filmpje, op de rechter muisknop. Dan staat er iets in de trant van ‘bekijk paginabron’ en daar klik je op. Er opent dan een venster met veel rare tekst, dan druk je op control+f en typ je mp4. Voor die mp4 staat dan een adres en dat moet je kopieren van de http:// t/m .mp4. Die link plak je in de adresbalk en dan zou je ’t filmpje moeten kunnen downloaden. That’s it ;)

    Login om te reageren
  60. Laurens zegt

    15 november 2008 om 17:39

    @Willem

    Ik denk dat de overheid verzamelaars wel tegemoet zal komen, hetzij door een vrijstelling bij weinig kilometers (maar dat is fraudegevoelig), hetzij door bijvoorbeeld een kastje dat je in meerdere auto’s mag gebruiken.

    Verzameltechnisch is het trouwens wel slim denk ik om niet te oude auto’s te sparen, dan koop je ze als ze nog goedkoop zijn. Sommige “echte” klassiekers zijn in mijn ogen vreselijk overgewaardeerd.

    Login om te reageren
  61. bozewolf zegt

    15 november 2008 om 17:40

    Rick op autoblog is als een kind in een snoepwinkel.

    Login om te reageren
  62. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 17:43

    @Laurens

    Als ik op basis hiervan een hoge pijndrempel zou hebben dan zou het impliceren dat ik er pijn van zou hebben. En dat is niet zo.

    Meningen van mensen over mij in het virtuele interesseren me werkelijk waar geen bal. Ergo: Als het me niet interesseert kan het me ook niet pijn doen.

    Maar met bier in mijn gezette buik ben ik altijd gezellig. ;)

    Login om te reageren
  63. lincoln zegt

    15 november 2008 om 17:43

    @Laurens .. kom op .. gooi het eruit .. in welke klassieker banjer jij rond ??

    Login om te reageren
  64. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 17:47

    @ RA999: gelukt :D Thanx :D

    Login om te reageren
  65. Autofans.be zegt

    15 november 2008 om 18:04

    Jammer genoeg blijven vele old timers binnen de garagemuren. Het zou leuker zijn mochten ze een tegemoedkoming ontvangen en dat de mensen wat meer buiten komen met hun wagens.

    Login om te reageren
  66. Laurens zegt

    15 november 2008 om 18:11

    @Lincoln

    Dat had je al kunnen weten. Maar ik geef je een hint, ik heb een keer in die raadquiz een auto goed geraden. Reden ligt voor de hand.

    Login om te reageren
  67. vla zegt

    15 november 2008 om 18:15

    Ik weet welke! :D Anders had ik de quiz niet gewonnen. ;)

    Login om te reageren
  68. lincoln zegt

    15 november 2008 om 18:20

    @VLA .. zeg es effe .. @Laurens doet weer moeilijk ..

    Login om te reageren
  69. Laurens zegt

    15 november 2008 om 18:21

    – beroept zich op zijn zwijgrecht –

    @de vlaeminck

    Zou kunnen. Ik was al blij dat ik er een wist.

    Login om te reageren
  70. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 18:21

    hm nu nog uitzoeken hoe ik het geluid van de wagen kopieëren en opslaan als mp3. Het commentaar van wouter vind ik n.l. niet zo geschikt als ringtone…

    Login om te reageren
  71. vla zegt

    15 november 2008 om 18:23

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/08/robbies-vrijdagmiddag-quiz-by-pininfarina
    Hopla!

    Login om te reageren
  72. Laurens zegt

    15 november 2008 om 18:27

    He, ik wilde net @Lincoln zeggen: valt niet mee, he, als je het niet kan googlen.

    Zou trouwens wel handig zijn, een zoekfunctie hier. Mag mijn eigen posts graag teruglezen ;-)

    Login om te reageren
  73. autoblogger zegt

    15 november 2008 om 19:14

    @Emilie_Benz: http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/28/autoblog-ringtones

    Login om te reageren
  74. Joost zegt

    15 november 2008 om 19:15

    Heeft iemand van julie wel eens achter zo’n “Klassieker” gereden? De uitlaatgassen stinken naar walmende olie en ik weet niet wat voor ellende. Ik haat die jups met hun veel te oude stinkende Volvo die denken goed bezig te zijn voor het milieu. Bah!

    Weg met die vervuilers!

    Login om te reageren
  75. Ohplease zegt

    15 november 2008 om 19:27

    @Joost
    Weg met de groene tuinkabouters!
    Ga op een groenteblog lopen kankeren.

    Login om te reageren
  76. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 19:28

    @ autoblogger: dank u :)

    Login om te reageren
  77. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 19:32

    @ Joost: niet alles over 1 kam scheren. Alleen die van Klassiekerrally doet dat. :lol: De mijne niet. :mrgreen:
    Weet je hoeveel schadelijke stoffen jij op dit moment uitstoot? Stop dus maar met ademen en scheten laten en zeiken urineren.

    Login om te reageren
  78. Erwin zegt

    15 november 2008 om 20:05

    Hebben die hersenlozen bij de ChristenUnie nou echt niet door dat met alles wat ze roepen ze de economie juist in het slop trekken?!!! Neem de A4 van Delft naar Vlaardingen, plannen zijn er bijna door heen, maar nee, de ChristenUnie wil weer een nieuw onderzoek. Wakker worden mensen!
    We kunnen natuurlijk ook het bouwen van kerken en moskeeën en andere religieuze gebouwen gaan verbieden, want stel je voor dat graafmachines, kippers en heimachines teveel diesel gebruiken wat natuurlijk ook weer belastend voor het milieu is.
    Hey stelletje geitewollesokken, stilstand is achteruitgang. Denk daar maar eens over na.
    We leven in een andere wereld dan 2000 jaar geleden. We hebben nu tv, auto’s, discotheken, etc en we lopen niet meer met stenen te zeulen en kruistochten te houden. Welkom in 2008!

    Login om te reageren
  79. Erwin zegt

    15 november 2008 om 20:09

    @ Rick dos

    als je wegenbelasting betaalt op een 3-baans weg, en je wordt verplicht altijd rechts te rijden, is het dan niet fair om 2/3 terug te krijgen? :)

    Login om te reageren
  80. Arnold Smit zegt

    15 november 2008 om 20:33

    Maar de spreekwoordelijke kogel is nog niet door de kerk.
    Laten ze maar iets anders gaan verzinnen.
    Er zijn andere dingen die het milieu meer aantasten dan dit.

    Login om te reageren
  81. Citrofiel zegt

    15 november 2008 om 20:42

    @ Erwin; :lol: Wat een opmerking! :D

    Login om te reageren
  82. Erwin zegt

    15 november 2008 om 20:47

    @ Citrofiel

    thanks!

    Het is alleen zo jammer dat al het plezier in autorijden van je wordt afgenomen door allerlei melkkoeproducten van de staat.

    Login om te reageren
  83. Laurens zegt

    15 november 2008 om 21:08

    @Emile Benz

    Jij rijdt die diesel toch wel op zonnebloemolie? Heb je altijd nog 78 in plaats van 80 pk…. en ben je klimaatneutraal.

    Vind het wel wat hebben, eerst een patatkraam, daarna een CO bom (dat ben ik), en dan Joost achter ons om alle vervuiling het inlaatkanaal van zijn Prius in te zuigen.

    Hoeft hij niet te tanken, begrijp niet waarom hij zo zeurt.

    De recyclekosten van zijn batterijen nemen wij dat wel weer voor onze rekening. Klassieker rijders doen niet zo moeilijk toch?

    Login om te reageren
  84. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 21:27

    @Erwin

    Haha! Van mij mag je alles terugkrijgen. ;)

    Op zich is de achterliggende gedachte (als ik de heren hier mag geloven) al ridicuul.

    De regeling zou in het leven geroepen zijn omdat een auto van 25 jaar al genoeg wegenbelasting betaald zou hebben…

    Call me crazy maar uh… een auto betaalt niets maar de eigenaar wel.

    Dus eigenlijk zou een persoon die 25 jaar wegenbelasting betaalt gevrijwaard moeten worden. Dat zou pas fair zijn als je met die gedachtegang beredeneert.

    Login om te reageren
  85. Erwin zegt

    15 november 2008 om 21:42

    2 Rick dos

    Kijk, ik snap wel dat je een Golf niet kan vergelijken met een ’69 Mustang, maar over een jaar of wat zal de Golf 2 voor de generaties na ons ook een ongeveer gelijkwaardige emotionele waarde hebben. Dus eigenlijk klinkt dat helemaal niet zo gek om na 25 jaar betaald te hebben gevrijwaard te worden.
    Maar ja, zolang er gezeikt wordt over milieu, Greenpeace zich weer eens nutteloos aan een centrale op de Maasvlakte vastbindt, zal er altijd betaald moeten worden.

    Login om te reageren
  86. Rick dos zegt

    15 november 2008 om 22:08

    @Erwin

    Het betalen op zich vind ik niet eens het probleem. Het is echter wel de valse voorwendselen waar ik een probleem mee heb.

    Ook deze regeling weer, zo krom als een hoepel. Ik betaal zo rond de 15 a 20 jaar wegenbelasting. Ik zeg niet dat ik met dat geld wegen heb aangelegd, maar ik heb wel mijn steentje bijgedragen. Nu zal een knul die net z’n rijbewijs heeft gehaald een auto kopen uit ’82 (maakt niet uit wat) die hoeft dus geen wegenbelasting te betalen maar die mag wel van de wegen gebruik maken. Maar de gedachte achter het hele profijtbeginsel is toch dat burgers en bedrijven moeten bijdragen aan de door de overheid voortgebrachte voorzieningen?

    Maar goed, ik ben daarom groot voorstander van het rekeningrijden. Ben je van veel geleuter af…

    Login om te reageren
  87. Sorcerer zegt

    15 november 2008 om 22:37

    Een Mercedes 200D met vissticker rijdt niet op LPG. Verrassend weinig oldtimers worden omgebouwd naar LPG hoor… Stuk minder dan je zou denken volgens mij, in ieder geval die die ik tegenkom.

    Login om te reageren
  88. Een betere ontwerper zegt

    15 november 2008 om 22:37

    Kunnen ze niet de ChristenUnie afschaffen? Die hebben volgens mij geen enkel doel in de regering.

    Fijn dat het uitmelkstelsel dus zo weer wordt uitgebreid.

    Login om te reageren
  89. Erwin zegt

    15 november 2008 om 23:00

    @ Rick dos

    Daar ben ik ook absoluut voorstander van, als het maar evenredig is aan hetgene wat je nu betaalt. Het grootste probleem is het feit dat je voor alles wat je bezit betaalt i.p.v. het gebruik er van. Neem de ziektekosten, ik betaal voor kwalen die op mijn leeftijd absoluut niet relevant zijn. Neem televisie, je betaalt voor een pakket met een x-aantal zenders waar je de helft zeker niet van kijkt. Als ze nou een vast bedrag per zender extra zouden doen, bovenop het standaard pakket van Ned1,2,3 RTL4,5,7,8 en SBS6, Veronica en Net5, dan betaal je dus voornamelijk voor het gebruik van je kanalen en niet voor het bezit van bijv Al Jazeera en AliTV. Maar goed, ik wijk af van waar het daadwerkelijk over ging.
    Zoals ik al zei, men zou moeten betalen voor het gebruik en niet het bezit.

    Login om te reageren
  90. Erwin zegt

    15 november 2008 om 23:07

    @ Een beter ontwerper

    Je kan wel de boel afschaffen, maar dan blijft er geen politieke partij over omdat een ieder andere ideeën heeft over het wel en wee. Er zal nooit een partij komen en zijn die alleen maar jouw of die van Piet, Klaas, Henk, etc, ideeën en plannen wilt uitvoeren.
    En wees eerlijk, het is af en toe ook wel leuk om een partij af te zeiken omdat je het er niet mee eens bent ;)
    Waar ik wel een voorstander van ben is het feit dat de regering meer een lijn moet trekken ipv zich druk te maken over een of andere bedreigde slaksoort.
    Maar goed, voordat we ook politiek gaan afdwalen, het komt er op neer dat er een betere regeling getroffen zou moeten worden inzake het gebruik en de motorrijtuigenbelasting.

    Login om te reageren
  91. Alwood zegt

    15 november 2008 om 23:33

    @Rick dos
    Een persoon zal zeer waarschijnlijk een na 25 jaar wel een andere auto rijden maar ongeveer hetzelfde aantal kilometers maken. Een oude auto daarentegen zal minder snel 50k per jaar rijden, zelfs eentje uit 1990 niet.

    Lijkt me dan een prima regeling toch? auto’s minder belasten omdat ze voor een veel kleiner deel van de gereden kilometers/wegendruk verantwoordelijk zijn.

    En om de vervuiling er nog even bij te halen. Oude auto’s zouden beloond moeten worden omdat ze de productie-vervuiling minimaliseren. Het blijft zo lang heel dat over de gehele levensduur, de auto minder vies zal zijn. Alleen kan ik me voorstellen dat ze op een gegeven moment uit stadscentra geweerd gaan worden.

    Login om te reageren
  92. Autofans.be zegt

    15 november 2008 om 23:44

    Wetende dat de grootste CO2 vervuiling komt van de scheten van koeien kunnen ze beter daar taksen op heffen.

    Login om te reageren
  93. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 23:48

    @ laurens: nee, reed tot voor kort gewoon op zuivere diesel. Echter sinds kort op aanbeveling van lincoln op aceton…
    http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/27/chiptuning_is_uit_nagellak_rem

    Login om te reageren
  94. Erwin zegt

    15 november 2008 om 23:48

    @ Autofans.be

    Hahahahaha, booerderijtax!

    Login om te reageren
  95. Emile_Benz zegt

    15 november 2008 om 23:48

    * diesel vermengd met aceton…

    Login om te reageren
  96. Joost zegt

    16 november 2008 om 03:23

    @ bovenstaande wankers: geef me eens ongelijk dat die “klassiekers” niet stinken….

    Login om te reageren
  97. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 09:20

    @ Joost:
    De één vindt iets mooi, de ander niet…
    De één vindt iets lawaai, de ander niet…
    De één vindt iets pauper, de ander niet…
    De één vindt iets stinken, de ander niet…
    Dit vormt smaak…en die verschilt van persoon tot persoon…
    En tja er komt nog steeds geen bloementjesgeur o.i.d. uit de uitlaat… :roll:

    Weet je wat stinkt? De uitlaatgassen van bromfietsen en andere 2-taktmotorige voertuigen.

    Login om te reageren
  98. lincoln zegt

    16 november 2008 om 09:24

    altijd lekker als de topics politiek getint zijn ..
    echt goeie theorieen en gedachtengangen heb ik langs horen komen ..

    ik ben nog steeds van mening dat verdisconteerd moet worden met het brandstof verbruik .. wat al het geval is eigenlijk ..
    zouden er ook een Europees plan van moeten maken ..

    Login om te reageren
  99. lincoln zegt

    16 november 2008 om 09:30

    @Emile_benz .. heb van de week een petrochemicus van Shell gesproken over V-power en additieven .. en over aceton natuurlijk ..

    hij kon geen uitspraken doen over de additieven .. maar hij liet wel blijken heel erg in de buurt te zitten met aceton ..

    doe es verslag als je wilt ??

    Login om te reageren
  100. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 09:37

    sowieso minder roetuitstoot. En de motor loopt duidelijk stiller. Ik hoor de “knikkers” bijna niet meer vallen. Maar verbruik ben ik nog niet helemaal achter hoeveel ’t scheelt. Je leest het van de week wel hier in dit topic. Vanaaf en volgende week vrijdag 2 grote ritten en ’n paar korte ritten door de week. Kan ik kijken hoeveel ’t scheelt, zowel in de stad als op de snelweg. Hoe groot is ’t verschil bij jou nu?

    Login om te reageren
  101. Laurens zegt

    16 november 2008 om 10:15

    Aceton?

    Mijn APK garage adviseerde in een ex-Alfa common rail een beetje benzine bij te mengen om het ding door de roetmeting te krijgen. Las later dat zeker common rails daar helemaal niet tegen kunnen, smering van hoge druk pomp etc.. Overigens worden diesels volgens de RDW steekproef keurder ook nooit afgekeurd op roet.

    Een wat oudere diesel zal minder gevoelig zijn wat dat betreft. Maar ik zou wel blijven letten op smerende werking van de brandstof. Alhoewel het dieselsap ’s winters ook anders van samenstelling is en ze vroeger wel adviseerden er benzine bij te mengen.

    Ik woon vlak bij een Makro vestiging, dus mijn huidige benzine sapje kost zowiezo al niet veel hier in de omgeving, drukt alle prijzen naar beneden. 1.179 voor een liter Euro, vond ik niet slecht laatst. Diesel 0.998 (weer onder de Euro!).

    Login om te reageren
  102. lincoln zegt

    16 november 2008 om 10:28

    @Emile_Benz .. met een nieuwe 1.9JTD (doblo bestel) .. in het begin was ik heel geconcentreerd met zuinig rijden bezig en reed ik 1 op 21 .. easy ..
    maar weet niet of het door de aceton komt of door mezelf .. denk die laatste ..

    maar de diesel herrie is totaal weg .. tank nog wel eens zonder bijvoeging van aceton .. dan hoor je het verschil direct .. snel wat aceton erbij en hij loopt weer soepel en stil ..

    dus het verbruik heb ik ook niet echt zicht op ..

    @Laurens .. tis ook geen verdunning maar een oppervlaktebreker ..

    Login om te reageren
  103. wilco zegt

    16 november 2008 om 10:56

    Is wel duidelijk dat ze weer geld nodig hebben. En ook vind ik het onzin dat autorijden in nederland niet duur is. Ik denk dat een vergelijk met omliggende landen je wel van gedachten laat veranderen.

    Ach ja, zo gaat het de hele tijd al. Het leven is duurder geworden sinds de euro, en ik denk dat het er voorlopig niet beter op zal worden.

    Het argument milieu kan ik op zich wel inkomen (had eigelijk al verwacht dat dit ter discussie zou komen in het kabinet), maar ik erger me enorm aan dat je in een soort keurslijf wordt gedwongen door de overheid, de overheid probeert te bepalen wat jij moet kopen. En dat vnd ik zorgelijk.

    Login om te reageren
  104. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 11:07

    @ lincoln: Die 1:21 zal ik iig niet halen :( (reed zonder aceton 1:9)…

    Login om te reageren
  105. lincoln zegt

    16 november 2008 om 11:30

    @Emile_benz .. eigenlijk te gek voor woorden ..
    geloof dat Ford dat al haalde in 1908 .. 100 jaar geleden!!

    hou me op de hoogte iig ..

    Login om te reageren
  106. hans zegt

    16 november 2008 om 11:51

    christen unie, was dat niet de partij die grote gezinnen wilde promoten? Is de wereld dan niet overbevolkt?

    Login om te reageren
  107. hans zegt

    16 november 2008 om 12:01

    Wegenbelasting vind ik niet zo belangrijk. Het gaat mij meer voor het gevoel om klassiek te rijden . Ben eerder bang voor andere restricties. Ok mijn klassiekertje vervuilt misschien wel iets meer, maar ik vlieg bijna nooit rij relatief weinig heb een zeilboot zonder motor, fiets naar mijn werk, mag ik ook een klein beetje bijdragen aan vervuiling? Vind veel yountimers echt wel klassiek lancia delta integrale bv.

    Login om te reageren
  108. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 12:19

    @ lincoln: helemaal niet te gek voor woorden. De cijfers volgens het boekje:
    stad: 9,7 liter/100km –> 1:10
    90 km/uur: 7,8 liter/100km –> 1:12
    120 km/uur: 10,4 liter/100km –> 1:9,6
    Had de 1:9,2 van mij naar beneden afgerond naar 1:9… Dit komt trouwens ook ongeveer overeen met de waarde uit de brochure die ik heb van de W123 dieselreeks. Daar staat namelijk:
    brandstofverbruik volgens DIN 70 030: 10,8 liter/100 km
    Dus is vrij netjes voor die tijd en z’n leeftijd. En vergeet niet dat ik ’n 3.0 liter 5-pitter heb…

    Login om te reageren
  109. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 12:24

    De 200D (1988 cm3) verbruikt volgens diezelfde brochure 8,3 liter/100 km. Komt dus neer op ongeveer 1:12…

    Login om te reageren
  110. -niels- zegt

    16 november 2008 om 12:38

    @ mashell
    wat betreft de BX ligt dat vrij gecompliceerd, ik heb er zelf ook een, weliswaar nog maar15 jaar. maar er zijn en aantal types di BX-en rijden, helaas betstaat het merendeel uit mensen die zo goedkoop mogelijk willn rijden maar er is ook een club waar de liefhebbers zich verzamelen en die zouden wat mij betreft wel onder de oldtimer regeling mogen vallen, en nee niet omdat ik ook lid ben van de BX club :p. en daranaast, het eerste type rijder haalt vaak de 25 jaar niet vanwege achterstallig onderhoud dat zich dusdanig opstapeld.

    Login om te reageren
  111. M-lover zegt

    16 november 2008 om 13:46

    met een echte oldtimer die je in ere wil houden ga je ook niet iedere dag rijden, ik vind dat je met een oldtimer (zonder taks) max bv 5000 km mag rijden
    doe je meer, dan betaal je wel iets, afhankelijk van je km’s… lijkt me eerlijk!

    Login om te reageren
  112. MrShifra zegt

    16 november 2008 om 13:50

    Wat een mierenneukers!

    Login om te reageren
  113. Emile_Benz zegt

    16 november 2008 om 13:54

    @ M-lover: 5000 km is ’n beetje weinig…

    Login om te reageren
  114. Erwin zegt

    16 november 2008 om 17:36

    @ Joost

    Weet je wat stinkt? Al die opgevoerde klotescooters met die opgeschoten pubertjes er op.

    Login om te reageren
  115. Erwin zegt

    16 november 2008 om 17:44

    @ M-lover

    Vergeet niet dat mensen met een oldtimer liefhebbers zijn en zuiniger met hun auto omgaan dan de gemiddelde GTI-rijder. Je kan rustig een oldtimer elke dag laten rijden, al is het alleen maar om te genieten van zo’n wagen.

    Als ze zonodig wat aan het milieu willen doen, moeten ze de auto van de zaak regeling beperken of verbieden. Want waarom krijgen 2 werknemers, die 3 straten van elkaar wonen, allebei een auto van de zaak voor woon-werkverkeer? De werkgever kan ook 1 van de 2 een wagen geven en ze laten carpoolen, of laat de werkgever een busje aanschaffen om zijn werknemers op te laten halen. Dit zie je ook in de bouw, dus waarom zouden andere bedrijven dat voorbeeld niet volgen? Werknemers krijgen tegenwoordig makkelijk een auto van de zaak zodat ze bij het bedrijf blijven. Te zot voor woorden. Je kan ze ook meer loon geven en gaan ze daar niet mee accoord, dan voor hem/haar 10 anderen. Want dan doe je het als werknemer alleen maar voor het geld en niet omdat je het werk zo leuk vindt.

    Login om te reageren
  116. Jaap zegt

    16 november 2008 om 20:06

    Wegenbelasting is sowieso onredelijk omdat het niets te maken heeft met hoeveel je gebruik van de wegen maakt. Het is meer een soort van tol om überhaupt de weg op te mogen. Alleen betaal je dubbel omdat aanleg en onderhoud uit andere belastingpotjes komt.

    Tedje, het gaat er om dat het onredelijk is om voor 1 auto 25 jaar lang wegenbelasting te betalen.

    Login om te reageren
  117. Emile_Benz zegt

    17 november 2008 om 07:56

    @ Erwin (16 November 2008 om 17:36): … en trabant…
    @ Erwin (16 November 2008 om 17:44): Hij rijdt zelf waarschijnlijk ’n leasebak van de zaak…

    Login om te reageren
  118. Bart zegt

    17 november 2008 om 11:03

    Ach, ik schors mijn 84’er wel, met die 200 km die ik per jaar maak geloof ik het wel. Ben ik meteen van dat APK-geneuzel af…..

    Login om te reageren
  119. sjazz zegt

    17 november 2008 om 13:31

    hoe moet dat nu met onze ’78 gepimpte bedford bandbus?

    Login om te reageren
  120. sjors zegt

    17 november 2008 om 15:46

    Wat een onzin; die afschaffing.
    Het maken van een auto kost (veel) meer Co2 uitstoot dan wat een auto gedurende een hele leven uitstoot. Milieu technisch is er dus geen reden tot afschaffing.
    Daarnaast de meeste oldtimers (hobby auto) rijden niet zo veel kilometers, dus onzinnig om daar het gehele bedrag wegenbelasting voor te betalen.
    En tenslotte degene die er wel dagelijks mee rijden, betalen o.a. meer aan benzine, dus het is een keuze, met voor en tegens.

    Login om te reageren
  121. The Honda Spirit zegt

    17 november 2008 om 21:29

    Waarom zijn ze hier niet gewoon specifiek per auto in?

    Je kunt toch duidelijk verschil maken tussen oude stinkende mercedessen en nog steeds best net presterende kleine (en zelfs ook grote) Honda’s en Toyota’s.

    Auto’s die stinken en meer als 1:op 10 verbruiken (ook ouwe amerikaanse zooi dus…sorry KITT) hoger belasten. Honda Civic’s VEI’s (uit 92 die ruim 1 op 20 rijden) en 1.5 i LS die 1 op 17,5 halen moet je nu al lager belasten.

    Login om te reageren
  122. Erwin zegt

    19 november 2008 om 20:30

    @ Emile Benz

    Waarschijnlijk wel ja.

    Vergeet de menigte hier niet dat de totale autoindustrie maar een schijntje van het gehele milieugezeik is? Het is alleen de makkelijkste manier om geld in de lade te krijgen.

    Login om te reageren
  123. Rob zegt

    26 november 2008 om 00:13

    Ik zou heel, heeel, heeeeel graag NIET door christenen betutteld en geregeerd wilen worden.
    Laat ze dat in hun clubhuis over elkaar doen, maar bij niet de NORMALE gezond denkende mensch.

    Login om te reageren
  124. Bert Smith zegt

    19 december 2008 om 21:07

    Het is weer eens zover. “Onze regering” heeft weer een idee. Ik ben als Porsche 924 rijder (bj ’77) dan misschien niet de klos, maar de heren in Den Haag hebben weer eens een verrassing voor de autorijders. (lees oldtimerrijders)
    Ik heb mijn Porsche puur als hobbie en besteed menig uurtje eraan. Moeten ze dit nu ook nog kapotmaken?

    Login om te reageren
  125. firebird 74 zegt

    5 januari 2009 om 22:17

    reaktie op sjazz zijn e mail. Jou 78 gepimpte bus blijft gewoon wegenbelasting vrij,want het gaat om auto,s van na 1987 zou jij nu of over 2 jaar een oldie kopen van voor 1987 is die gewoon voor altijd w.b.vrij ,alleen koop je er een van 1988 dan zal hij een jaar later nooit meer w.b.vrij worden , maar heb er gelukkig al een groet;firebird 74

    Login om te reageren
  126. Spijker zegt

    11 januari 2009 om 19:43

    Wat een geldklopperij. Mensen rijden een oldtimer omdat een auto anders te duur is of dat men perse dat model wil hebben. De meesten worden netjes behandeld en maken bijna geen kilometers. Nee, de meeste inkomsten van de wegenbelasting gaan naar het openbaar vervoer. Alleen als je in het openbaar vervoer een sigaret opsteekt, mag dat niet. En je mag geen muziek luisteren.

    Login om te reageren
  127. jos zegt

    2 mei 2009 om 20:39

    Ik heb zelf ook een oldtimer ,ik zou er totaal geen moeite mee hebben om ook belasting voor de auto te moeten betalen voor het gebruik van de weg ,waar ik op tegen ben zijn de vele buitenlanders (medelandgenoten )die rondtouren in lekkende en stinkende mercedesen,alleen om om te profiteren van de nederlandse samenleving (leuk als je er een in de buurt hebt wonen de hele straat is een olieplas ,als ze starten ,mag je het eerst half uur je ramen goed dicht houden ,het onderhoud (wat je onderhoud mag noemen ) gebeurt op straat,de olie met de filters verdwijnen in de kliko of blijft gewoon liggen .
    Doe de wegenbelasting op de brandstof , ik ben wel een voorstander om te laten betalen voor elk gereden km ,of het nou op de brandsof ,of met een kastje in de auto betaald moet worden ,op de brandstof zou mij de voorkeur geven ,maar ik denk dat dan nederland ver boven het buitenland uitsteekt met de brandstofprijzen .maar de oldtimers zullen blijven ,als je niet rijd kost het niks , de meeste liefhebbers rijden maar erg weinig km ,en het voordeel van de goekope verzekering blijft .en de profiteurs met stinkende auto,s verdwijnen zijn in mijn ogen geen oltimerliefhebers.

    Login om te reageren
  128. C. den Hollander zegt

    24 april 2010 om 10:59

    Als de overheid het voorstel overneemt, om de oldtimers van na 1983 per ingang van de nieuwe wegenbelastingswet van 2012 weer belastingplichtig te maken, schendt zij een verworven recht. Het voorstel om zulks te doen voor oldtimers vanaf 1987 (=2012-25) is goed doordacht en doet recht a/h burgervertrouwen i/d overheid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North