
Het was een moedige poging van Opel om in 2011 de Ampera op de markt te brengen. De roep om een elektrische auto werd destijds steeds luider, het aantal oplaadpunten steeg gestaag, en het belangrijkst: regeringen beloonde zuinige EV’s. What could possibly go wrong?
Wel, de elektrisch aangedreven en met een range extender uitgeruste Ampera – geschapen naar het evenbeeld van de Chevrolet Volt – wordt amper nog verkocht. Met dank aan continu veranderend regeringsbeleid. Vorig jaar werden er 3.184 Ampera’s aan de man gebracht in Europa, dat was al een daling van 40 procent ten opzichte van het jaar ervoor. En in de eerste vijf maanden van 2014 is het nog dramatischer. In deze periode zijn er op dit continent slechts 332 stuks gekentekend.
Hoe het het er in Nederland voor staat weten we. Omdat de EV van de 0% bijtellingscategorie naar de 7% bijtellingscategorie verkaste, heeft bijna niemand nog zin om hem te leasen. In 2013 zijn er nog gauw een sloot Ampera’s op kenteken gezet, zodat ze bijtellingsloos door het leven kunnen gaan (pure belastingontduiking, red.), in het eerste half jaar werden er nog maar negen op kenteken gezet.
Automotive News meldt vandaag, op basis van twee bronnen die meer weten over GM’s plannen, dat de Ampera daarom geannuleerd wordt als de Chevrolet Volt in de tweede helft van 2015 een opvolger krijgt. En aangezien Chevrolet dan verdwenen is uit Europa, kunnen we die hier ook niet meer bestellen. Een einde aan de hybride-tour van Opel? We kunnen er ons iets bij voorstellen, met zulke dramatische verkoopcijfers en de toegenomen concurrentie in het lage bijtellingsveld. Opel wilde niet op de geruchten ingaan.
UPDATE: volgens de Opel CEO krijgt de Ampera gewoon een opvolger. Meer info op Groen7.nl.
En dat vinden wij helemaal niet erg
Waarom zouden ze? Ze hebben er praktisch geen ontwikkelingskosten aan want die worden er met de Volt al uitgehaald, dus het lijkt mij dat elk exemplaar wat ze verkopen mooi meegenomen is.
@ejs: GM heeft er al jaren een handje van om ontwikkelingskosten op Opel af te schrijven. Wie zegt dat dit nu anders is?
Mooi! Opzouten met die emotieloze slome zoemhokken…
@venividivici: emotieloos? ja. Sloom? Alles behalve. Ding trekt weg als een kogel.
@dragspert: mooie kogel die er 9 seconden over doet om de honderd kilometer per uur te halen.
@paddoswam: Dat is waar, maar 0-50 zijn er niet veel auto’s die ‘m bijhouden. Overigens verdedig ik hier niet de Ampera, maar ben ik blij dat ‘ie verdwijnt. Vooral vanwege z’n lelijkheid (na het ontwerpen van de voorkant hadden de ontwerpers geen zin meer in de rest ofzo?). Maar ook vanwege z’n zogenaamd ‘schone’ imago wat voor geen reet klopt.
@paddoswam:
Kinderachtig.
Het gros van de reaguurders hier kunnen alleen maar dromen om innen 9 seconden van 0 naar 100 te gaan.
@Hubert: Dat is altijd ook wel een makkelijke reactie he?! Los van wie hier een auto, fiets of beide heeft, in 9 seconden naar 100 is gewoon niet bepaald “kogel-waardig”. En ja, ik ben sneller, mocht dat de reactie in jouw ogen meer rechtvaardigen.
Geef dat ding de elektrische stoel!
Maar dan niet als optie, want dat kan verkeerd aflopen..
hOPELijk…
Ik heb er geen problemen mee, er is maar een hybride (van normale wagens) die ik zou willen hebben, en dat is de Cadillac ELR, jezus dat is een mooie wagen.
@mclarenf1lm: dat is gewoon een hele dure Ampera coupé?
@awesome: Eigenlijk wel ja, duurder dan een CTS-V, maar als je hem in het echt ziet vergeef je het hem meteen. 2 weken geleden zag ik hem voor het eerst bij een cadillac dealer en het is echt een prachtige wagen.
@mclarenf1lm: ik dacht ook al net aan de cadillac ELR, wat een mooie wagen, zou ik 100x liever rijden dan een outlander PHEV. In Amerika is de Volt hoe dan ook een groter succes dan de ampera hier, net als de vele hybride Fords. Misschien uit patriotisme?
@mipmip: ik vind het wel leuk te zien dat Ford de Honda tour kiest in the ‘Honda vs Toyota-kwestie’ (Lelijke Prius vs en normale hybride Civic; en de Prius die wint). –> Op het moment het voor mij voordeliger wordt op in een auto met elektrische ondersteuning te rijden, dan stap ik ook wel over voor de dagelijkse auto.
Voor genen die wel graag Hybride willen, maar in een normale auto doet Ford t goed: geen lelijke Ampera’s, Volts, Prii, i3’s, maar gewoon in hun normale modellen,
De ELR is ook mooi, wel een ander model, maar 100% met de Cadillac lijnen.
@mclarenf1lm: Jezus ?
Kill dan ook die lelijke prius
@rob5nismo: Dat is volgens mij niet aan GM.
Sinds wanneer is gebruik maken van een door de overheid ingestelde stimulansregeling belastingontduiking?
@knipperlichtje: in de tekst gaat het om de Ampera’s die in 2013 nog heel snel op naam zijn gegaan en pas in 2014 zijn verkocht. Op die manier hoeft de nieuwe eigenaar (leasemaatschappij) geen belasting te betalen en de berijders ook niet.
Daarnaast zien we dit beeld bij verschillende modellen terug zoals de Prius, CT200h en DS5 Hybride. Deze modellen hebben erg last van de Octavia 14%. De overheid bepaald wat, wanneer en welke modellen er verkocht worden!
@peugeot205: maar dat is alsnog geen belastingontduiking. Dat is gewoon slim omgaan met het op kenteken zetten van de (voorraad) auto’s.
Ze trekken de stekker uit de Ampera.
Of is die grap té slecht?
@themsdosnerd: Welke grap?
@themsdosnerd: Ik kan hem wel waarderen :)
Heb afgelopen week juist mijn eerste Ampera in het wild gezien :)
@osmo: kom eens wat vaker buiten
@fortuna: Ik maak iedere dag 120km en heb verleden week dat ding voor het eerst tegengekomen …
@osmo: 120km op de trekker?
@osmo: het was een grap he
Zo ongeveer de enige EV die ik kon waarderen qua design. Jammer.
Ja, zag er goed uit maar zuinig? Meende hier gelezen te hebben dat er iemand 1 op 7 mee reed.
@dotternetta:
Je moet hem ook gebruiken waarvoor hij gemaakt is, dus maximaal van de mogelijkheid gebruik maken om hem met de stekker op te laden.
Als je dat niet doet, moet je niet gaan huilen dat het verbruik zo hoog is.
@dotternetta:
Zie verbruiksmonitor.
Daar is het gemiddelde van alle ingevoerde Ampera’s ong. 1 op 40.
Dus ligt er maar net aan waar je je info vandaan haalt : de stamtafel of van daadwerkelijke gebruikers.
Ik krijg niet de indruk dat hier iemand de vlag halfstok gaat hangen en dat is eigenlijk best jammer.
Zoals @dragspert al opmerkte zit er flink gang in dat ding en schrappen kan betekenen dat er ook geen vlotter uitziende modellen komen.
Tja, voor het zelfde geld rij je een Outlander…
Ik denk als ze een opel astra/isignia EV hadden gemaakt dat het een beter succes zou zijn geweest (iniedergeval beter dan dit) Dan rijd je tenminste nog in een knappe auto en niet in een “kijk ik rijd elektrisch” auto.
Hier kan ik alleen maar om juigen