BREEK: Chevrolet stopt per 2016 in Europa

Auteur: , 54 Reacties

Kort nadat GM's CEO Dan Akerson zich voor zijn doen vrij expliciet had uitgelaten over de onwenselijke overlap tussen Opel en Chevrolet in Europa worden er spijkers met koppen geslagen: vanaf 2016 hebben Opel en Vauxhall het rijk alleen in Europa.

Geen Aveo meer, een groot gemis..

GM verwoordt het zelf als volgt: “Chevrolet to focus on iconic products in Europe”. Met andere woorden: de Corvette houden we, maar alle Sparks, Aveo’s en hoe die Koreaanse volumedingen verder ook maar mogen heten gaan er uit, en mogen hun leven buiten Europa voortzetten. Na Daihatsu is dit de volgende aftocht van de Europese markt.

Chevrolet kennen wij naast de Corvette als gezegd van veel rebadge-modellen, maar het merk is wereldwijd ontzettend groot. Met 5 miljoen verkopen is het GM’s grootste merk, en dat zal het ook wel blijven, alleen is er in Europa geen markt voor.

Wel geeft het management aan dat Chevy een ‘broad presence’ zal houden in Rusland en zijn voormalige sattelietstaten, maar hoe dit precies vorm krijgt moeten we nog zien.

Voorts is GM van plan in Europa meer nadruk op Cadillac te leggen. Al jarenlang worden er van het merk Europawijd hooguit een handjevol auto’s verkocht, wij zijn erg benieuwd naar de poging om het merk zich nu wel in Europa te laten nestelen. Met de ATS wil het vooralsnog ook niet echt vlotten…

En wat gaat er met de huidige klanten gebeuren? Chevrolet will work closely with its dealer network in Western and Eastern Europe to define future steps while ensuring it can honor obligations to existing customers in the coming years. OK…je Trax of andere rebadge kan je natuurlijk ook bij de Opel-dealer langsbrengen, voor de rest wordt vast ook wel een oplossing gevonden.

Verkopen

De laatste jaren waren Chevrolets verkoopcijfers in Nederland als volgt:

2008 – 7.323
2009 – 4.270
2010 – 7.034
2011 – 9.268
2012 – 8.710

Dit jaar bleven de verkopen t/m oktober op 1.813 steken.



54 reacties

*huilt krokodillentranen*
Hadden ze al jaren geleden moeten doen. Nu Opel een boost geven.
Weer die lekkere no nonsens auto’s bouwen.
Kunnen we enkel goed vinden. Vond die KIA’s met Chevy badge enkel maar merkvervuiling.
Re-badging tot daar aan toe maar het moet wel nog kloppen. Koekblikken met wielen kunnen geen Chevy zijn.

Nu nog andere fakers…. zoals Mercedes Citan en enkele Lancia modellen.
@endofline:
Het waren DAEWOO’s met een Chevy badge ;-)

Zelf twee Daewoo Leganza’s gehad en dat waren prima auto’s.
Weinig uitstraling, dat wel, maar veel auto voor je geld.
@bertorelli: idd, Daewoo. Mijn fout. Op zich niets verkeerd mee. En het zullen wel goede wagens zijn voor hun prijs. Maar blijf die dan ook verkopen als wat ze zijn. Betrouwbare, goedkope wagens, no-nonsense … maar niet als wat ze niet zijn amerikaans, groot, krachtig.

Automerken moeten hun doelgroep kennen en voor die doelgroep zo goed mogelijk wagens maken en niet steeds hogerop willen. Als je image goedkoop, betrouwbaar etc… is moet je niets anders proberen zijn. Enkel elk model nog meer waar voor het geld, nog betrouwbaarder…
Amerikaanse Chevy’s konden we hier al jaren niet kopen. Mensen denken dat ze Chevrolet kopen uit Amerika terwijl het ding in Korea gebouwd is.(meest vrouwen die dit soort prut kopen,).Zullen we dan eindelijk eens meer Opels gaan zien? 10 VW’s in elke straat wordt het wagenpark ook niet mooier van.
@Alfarobert: zouden vrouwen echt zo dom zijn te denken dat Amerikaanse auto’s beter zijn dan Koreaanse?
Eindelijk!
Zal het niet missen, eerlijk gezegd…
Zal er werkelijk iets veranderen, of zullen er nu Chevrolets met Opelemblemen uit de fabrieken in Korea rollen?
@Hubert: Ze zullen geen Chevy’s als Opel gaan verkopen. Chevrolet gaat denk ik naar landen waar uitstoot geen rol speelt. Met stokoude 2.4 4pitters ga je in Europa geen rol spelen. Opel krijgt nu misschien meer budget en ruimte. Wellicht kunnen die nu een grotere rol gaan spelen.
@E34M5Touring: Ze gaan er denk ik ook van uit dat de meeste Chevrolet-rijders zullen overstappen Opel. Daar kunnen ze zich nog wel eens in vergissen ben ik bang.

De meeste Chevrolet rijders zijn gewoon op zoek naar een klein budgetdoosje, dus die stappen dan wel over op skoda’tjes of dacia’s.
@motoragent: Simpel, geef de Aveo en de Spark een hockeystick-vouw in de zijkant en je hebt een goedkoop kleintje als Opel in Europa, Buick in China en Chevy in de rest van de wereld. De Agila gaat toch ook verdwijnen omdat Suzuki stopt met de Splash, dus dan is een kleine Daewoo een prima vuller.
@motoragent: En dat gaat niet gebeuren. Opel heeft zichzelf in een soort Premium positie willen plaatsen en dat is mislukt. Wellicht willen ze weer back to basics en dan zit Chevy gewoon in de weg. Ik hoop dat Opel weer wat meer ruimte krijgt. Een Insignia of Astra GTC in de juiste uitvoering vind ik mooie auto’s. Daarbij, wat Dacia heel goed doet en Chevy heeft laten liggen is het feit dat Renault nu gewoon de 1.2Tce blokken gaat gebruiken voor Dacia. Waardoor je een budget auto hebt die wel gewoon aan z’n uitstoot zit. In plaats van ouwe 4pitters. En dan een beetje LPG acties doen om de running costs naar beneden te krijgen.
Bizar beleid van GM, maar dat zijn weg helaas gewend van die club mafklappers. Cadillac….dudes, stop daar nou es mee in Europa, zelfs Lexus heeft het na al die jaren op de meeste Europese markten nog heel erg moeilijk, ondanks prima kwaliteit
Chevrolet kan ook totaal niet tippen aan Kia en Hyundai, die wel de enorme progressie laten zien. Chevrolet is sowieso geen goede naam voor Europa..
Wel apart: andere merken zijn juist succesvol met budget merken (denk Dacia of misschien Datsun oid) of willen er eentje lanceren en juist GM stopt er mee…
Nu heeft Opel weer meer ruimte om goedkopere modellen op de markt te gooien als ‘budgetauto’, wat eerst Chevrolet was.
Voor Opel komt dit goed uit, want daar ging het de laatste tijd al niet zo goed mee omdat het steeds meer ‘premium’ & duurder werd.
Mijn vrouw rijdt nu 2 jaar een spark en ik moet zeggen; Geen, O klachten over die auto. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere Golf 5 GTI en huidige Passat CC!
Prima wagentje hoor!
@asmulders:
Maar daarvoor moet je dus wel in een Koreaanse “Chevy” zitten.
Dankje, niets voor mij.
Dan sta ik liever af en toe met brokken langs de weg.
Maar wel in een auto uit Europa.
@Hubert: Mede dit merk heeft ervoor gezorgd dat VAG met de billen bloot ging en, te laat, besloot ook maar een budget wagentje op de markt te brengen.
De UP! En volgens ingewijden blijkt dit nou net het meest klachten gevoelige wagentje te zijn, haha! Voor mij in de toekomst geen VAG rommel meer hoor.
@asmulders:
Kan er niet over meepraten.
Heb nog nooit iets van VAG gehad.
Dus daarom doe ik nooit mee aan VAG bashen.
@Hubert: Klopt, en in storingen. Aldus ingewijden van van Mossel auto’s.
@asmulders:
?????
@Hubert: sorry, verkeerde reply
@asmulders: de Up! is anders wel de verkoop topper in zijn segment.
@mashell: Klopt, en in storingen. Aldus ingewijden van van Mossel auto’s.
@asmulders: Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht om een heel merk neer te halen omwille van een fout model. Audi doet het bijvoorbeeld heel goed in de JD power reliability testen. Voor je persoonlijk is het natuurlijk pech. Zelf heb ik vorig jaar een maandag model BMW 3 serie gehad. Na de 5de reparatie (nog geen oplossing) heb ik hem verkocht. Mijn collega’s met dezelfde EDE versie hadden dezelfde breuken. Maar mij hoor je nu niet zeggen dat de 3 serie een onbetrouwbaar hok is. Blijkbaar zat er in dat model een grote fout die niet zo makkelijk te verhelpen was. Ik koop alvast geen wagen meer die nog geen jaar op de markt ongeacht het merk.

Erger is het als een model over zijn ganse leven dergelijke fouten bevat. Zoals Renault heeft gehad met de Laguna.
@endofline: Wat ik zeg over de UP! is gewoon het feit dat de monteurs er zelf ziek van zijn.
Vwb mijn eigen auto’s ga ik het gewoon niet nog een keer gokken. Met m’n Passat hebben ze het voordeel van de twijfel gekregen maar deze auto heeft dezelfde(!) gebreken/kwaliteitsfouten.
Dan heb ik het over stoelbekleding die na 40.000 km rafelt, rammeltjes die de oost-indische dealer niet hoort, reparaties waar je 3x voor terug moet, deurscharnieren die los zitten, distributieketting versleten en oh ja, voor garantie de DSG koppeling vervangen.
Ik zet de volgende keer m’n geld ergens anders op.
@Hubert: Dan ben je wel stoer als je met je Europese auto langs de kant van de weg staat zeg.
@berlinetta:
Nog nooit voorgekomen.
Maar ik loop liever het risico dat het voorkomt, dan dat ik ooit weer in een auto uit Azië moet rijden.
Wat werd ik daar depressief van.
U bent moe van Daewoo.
beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald ..
@lincoln: gedwaald
@lincoln: Vind je? Volgens mij begonnen ze net behoorlijk succes te krijgen. De aantallen zijn natuurlijk nog maar een derde van Hyundai of Kia (want uiteindelijk zijn ze daarmee het best te vergelijken), maar ik denk dat dat er over 10 jaar helemaal anders kan uitzien. Mits ze blijven natuurlijk…
Zoals Peter Griffin ooit zei: Oh my God, who the hell cares!
Zwabberdezwabber. Dan moet Opel weer premium worden en Chevrolet budget, nu moet Chevrolet weer de dikke Amerikanen gaan doen en Opel alles.

Kan iemand het Europese beleid van GM überhaupt nog volgen? Dat het een volslagen faal is moge wel duidelijk zijn.

Vraag is: wie is de volgende, Mitsubishi? Subaru?
Ik kan hier geen traan om laten.
Laat me koud, iets speciaals hadden ze bij mijn weten toch niet in hun line-up en het is niet dat je ze ooit ziet op straat.
Toch verrassend. Overlappende merken leggen VAG juist geen windeieren, maar andere grote concerns durven er niet aan: Fiat-Chrysler voert óf Lancia óf Chrysler in één markt, en nu haalt GM Chevrolet van de Europese markt ten faveure van Opel/Vauxhall.

Iemand die per se geen Opel Mokka wil, maar bijvoorbeeld wel een Chevrolet Trax, kiest straks dus een ander merk van een ander concern. Weg klant.
@Lustigson: Lancia en Chrysler overlappen niet, ze zijn hetzelfde, maar met een andere naam. En twee verschillende modellen maken in hetzelfde segment is te duur, zeker voor FiatChrysler op dit moment.

En in VAG is er niet zoveel overlapping hoor, alleen aan de uiteinden van de verschillende merken. GM daarentegen was veel erger. Één model met drie of vier verschillende badges, en een prijsverschil van een paar 1000 dollar, afhankelijk van standaarduitrusting. Dat kon niet blijven duren…
@Esprit_de_Flandre: Lancia en Chrysler overlappen inderdaad niet; dat bedoelde ik ook. Erger nog, ze rebadgen. ;-) Dat is ook wat ik moeilijk begrijp aan die keuze.

Mijn beeld van VAG is juist dat ze platforms en motortechniek delen, om die vervolgens in diverse jasjes met verschillende merknamen in de markt zetten. Die overlap bedoel ik.

Dan maakt het voor VAG niet uit of je een (luxe) Skoda Octavia of Golf Variant of juist een (basis) Audi A4 Avant koopt.
Even een voorspelling: al de toekomstige Daewoo-Chevrolets komen wel degelijk op de Europese markt terecht… via de Opel of UK-Vauxhall-dealers én met een Opel of UK-Vauxhall badge erop. En dus gedaan met Europese Corsa’s en Astra’s enzovoort. Te duur. En met dit allemaal in het vooruitzicht is het Chevrolet-dealernetwerk er uiteraard teveel aan. Het is maar een idee hoor…
heb de rebadging van daewoo’s nooit echt gesnapt, dus dit verbaast me niet echt.
@lambowambo: Chevrolet is gewoonweg een bekendere en meer vertrouwde naam dan Daewoo ooit was…
Op zich geen probleem dat deze wagens wegvallen. Opel heeft prima kleine wagens staan. Nu moeten ze enkel nog wat meer op de prijs werken en zich minder proberen een premium imago aan te meten.

Ze kunnen wel dromen dat een opel Adam een soort Mini is maar daar denken de klanten duidelijk anders over. Gewoon meer investeren in een betere en goedkopere Corsa of Astra.
Want nu zou ik eerder bij de franse merken gaan shoppen.
@endofline: er zijn nu inderdaad zoveel merken met premium aspiraties dat er ruimte is voor “doe maar gewoon dan doe je gek genoeg” merken, hier kunnen Opel en Ford op inspelen. Maar die merken willen natuurlijk niet premium zijn omdat dat goed leuk klinkt maar omdat er daar ruime marges gemaakt worden.
@mashell: Klopt.
Je kunt je winst vinden in ‘personaliseren’, of in volume.
Dat het Audi zo belachelijk voor de wind gaat, is doordat ze (vrijwel als enigen) hebben weten te groeien in volume en prestige tegelijk.
Opel lijkt me een merk dat het vooral hoort te zoeken in volume. 4 miljoen Rekords van 1 modelgeneratie: dat zet zoden aan de dijk.
Om toch nog wat te schnabbelen in extra marge, lijkt me dat ze een soort Individual- of Alpina-uitvoeringen moeten maken: gewone Opels, maar voor een serieuze meerprijs voorzien van afwerking die echt van een veel hoger plan is.
Ze willen voor Europa de nadruk leggen op Cadillac. Straks dus te koop: Cadillac Aveo! LOL
Werden er Chevrolets verkocht in Europa dan?
@rob68: What’s in a name…
Als het betekent dat Opel iets minder de premium-grapjes hoeft te doen, en zich meer mag toeleggen op ruimte, gebruiksgemak en betaalbaarheid, zie ik alleen maar winst!
Gelukkig heeft GM kans gezien om van Opel een “premium” merk te maken….
Jammer… Vind die Orlando wel een gave wagen!
En dat net wanneer ze met Manchester United een multi million dollar-contract voor reclame op de shirts etc hebben afgesloten… Dat zal voer voor advocaten worden denk ik… Arme dealers, trouwens… Je zal maar net geïnvesteerd hebben in een nieuwe showroom en werkplaats voor je Cruzesjes en Aveootjes…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).