Pr0n…
Eerder deze maand meldden we je nog dat een Ferrari 250 GTO het record had gebroken voor de duurste auto ooit gekocht bij een veiling, maar het ziet er naar uit dat chassisnummer 4153GT niet lang zal kunnen genieten van die titel. Een zusje met chassisnummer 3413GT gaat binnenkort een gooi doen naar het kersverse record en maakt volgens kenners een goede kans ook daadwerkelijk te slagen in deze opzet.
De auto heeft namelijk een troefkaart uit te spelen: ooit nam Phil Hill plaats achter het stuur. Deze Amerikaanse racer was de eerste Amerikaanse wereldkampioen Formule 1 ooit. Niet dat er daarna nog velen volgden, alleen Mario Andretti slaagde daarin in 1978. Zoals te doen gebruikelijk deden F1-coureurs in die tijd ook mee aan andere races. Zodoende reed Phil met deze auto de Targa Florio van 1962, één jaar na het winnen van zijn F1-titel (die overigens volgde na een fataal ongeluk van teamgenoot Jochen von Trips op Monza).
Enfin, racing pedigree is dus voorhanden bij deze 250 GTO en dat drijft de prijzen altijd op. Tevens valt het je wellicht op dat de auto er niet hetzelfde uitziet als de GTO’s die je kent. Dat klopt, de auto is namelijk voorzien van de ‘Series II’-koets. Deze tweede ‘serie’ kwam pas in 1964 op de markt in een oplage van drie stuks. Vier reeds bestaande GTO’s werden bij de fabriek echter ook de niewe koets aangemeten, waaronder dus #3413GT.
De waarde van de auto wordt geschat op ‘meer dan 45 miljoen Dollar’. Dat is nog best een eind verwijderd van de 70 miljoen Dollar die benodigd zijn voor het record. Maar beschouw het als een vanafprijs. Nadeel is natuurlijk wel dat één potentiële klant inmiddels heeft wat hij hebben wil. Maar wellicht zijn andere bieders die de vorige keer achter het net visten inmiddels extra vastberaden nu wel toe te slaan. Wie weet, als je onderstaand filmpje van de auto bekijkt, ben je daarna ook geneigd een paar Ekkermannen te bieden. Zo ja is het een puik plan ook vast wat onderdelen te kopen, gewoon voor het geval dat.
JamesBond007 zegt
Die auto is echt overhyped…
maferick74 zegt
@jamesbond007: ach het is een soort van Mona Lisa onder de auto’s. Wedstrijdje verpissen voor miljardairs. Of ie nou 45 miljoen of 450 miljoen waard is.
densk zegt
Het maakt me niks uit of er nou een serie 1 of 2 koets op zit. Het zijn beide machtig mooie wagens. Genot voor oog en oor!
jaapiyo zegt
@densk: ik heb er lang over nagedacht en vind de series II toch wat mooier. Onder andere door het ontbreken van de (eigenlijk wel karakteristieke) gaten in de neus.
MaartenD zegt
Vind de 250lm en de 250 gt lusso persoonlijk mooier maar dit is ook een waanzinnig mooie auto met een waanzinnig prijskaartje
radeox zegt
@jaapiyo:
Je roem rijkt ver.
Zelfs auto’s van dit kaliber willen met gele pijlen gezien worden.
Een van de redenen voor een recordprijs denk ik.
jaapiyo zegt
@radeox: nou je ziet het inderdaad lastig, maar dat gele pijltje heb ik er zelf achteraf bijgevoegd. Zit niet echt op de auto.
desjonnies zegt
Series 1 is de echte.
De legende.
Vind deze niet eens mooi, de 1 met zijn fastback is veel beter in balans en rijdt al 200 als’tie stilstaat.
Bij deze denk ik altijd: welke oen heeft er een vogelhuisje op een Ferrari gezet?
w0o0dy zegt
@desjonnies: eens.. de series 1 is mooier. De 250gt is trouwens ook een plaatje. Ik zou zelfs zover durven gaan dat ik die mooier vind dan beide.. maar dat is geen racer, dus meestal een minder mooi verhaal dan een echte grote met geschiedenis.
evdsupercars zegt
Er staat er ook 1 van op Nederlands kenteken die stond is een keer bij Italia á Zandvoort
woudloper zegt
@evdsupercars: replica toch?
woudloper zegt
@evdsupercars: replica toch?
evdsupercars zegt
@woudloper: op kentekencheck stond dat ie echt was en hij stond bij de kroymans auto’s
davelepeef zegt
@evdsupercars: geen idee over welke je het specifiek hebt, maar er rijdt er één rond van Roelofs Engineering, dacht op 250 GTE basis. Op kenteken staat dan 250 GT, wat feitelijk de hele range van de 250 GT’s dekt. Neemt niet weg dat het een fantastisch mooi gebouwde wagen is, zal voor het grootste deel identiek zijn aan de real deal.
moveyourmind zegt
Kenners zien meteen dat dit bijzonder is…
En volledig autenthiek…
Een masterpiece…
Gesigneerd door de one and only TafkaJ… The artist formerly known as Jaapiyo… Duidelijk herkenbaar aan zijn unieke signatuur. Bijzonder omdat dit nog in de periode was dat hij aanhanger was van het minimalisme:
https://www.autoblog.nl/gallery/Ferrari/0_Divers/250_GTO_Phil_Hill/Ferrari-250-GTO-Phil-Hill-13.jpg
Volledig handbeschilderd, met gevoel voor detail.
papa zegt
De series 1 is episch, de series 2 mist de kenmerkende look van een 250gto
goodolddays zegt
Deze prijzen zijn niet meer te recht vaardigen voor een auto… de bubbel knapt een keer en de 250 gto is de speld die het doet
jorden zegt
Na het zien van het filmpje, moet het haast wel een bovennatuurlijke ervaring zijn, om zo’n auto te rijden. Zou ik miljardair zijn, zou ik er 50 miljoen voor bieden. Je laatste jas heeft geen zakken…
FieRo zegt
@jorden: met 49,999,990 heb je nog wel een paar zakken.
maferick74 zegt
Ik ga liever voor de 250gt breadvan, daar is er maar eentje van en handig tijdens vakantie of klussen in de tuin.
toyotaprius zegt
Serie 1 of serie 2, net zoals bij de Toyota Prius voer voor mooie discussies.. wat is mooier?
davelepeef zegt
@toyotaprius: denk dat er over 60 jaar van die Priussen ook nog maar een handjevol bestaan, vergeten in een schuurtje :P
toyotaprius zegt
@davelepeef: je zal dat schuurtje dan maar toevallig ontdekken… wat zal dat een gelukzalig moment zijn!
rhellema zegt
@toyotaprius: idd, dat je die ouwe meuk er dan uit kan flikkeren en weer een beetje extra opslagruimte hebt. Altijd handig om een extra schuur te hebben. ?
cossiekiller zegt
Met een chipje en een setje OZ Superturismo’s eronder wil ik ‘em !!
stamp zegt
@cossiekiller: is dit niet het verkeerde topic?
cossiekiller zegt
@stamp: Nee Joh! Personaliseren kan je leren.
Dutchdriftking zegt
Tja, doe mij maar een Singer achtige imitatie. Daar kan je tenminste mee rijden…