![Deze Ferrari 250 GTO is de duurste auto OOIT](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/ferrari-250-gto-record.jpg)
Buig voor zijn grootheid!
Klassieke auto’s, en dan met name raceauto’s, kunnen veelal terugkijken op een rijke historie met hier en daar een flink aantal deuken, of zelfs een ernstig ongeluk. Hoewel het in eerste instantie niet altijd beseft wordt, kwetsen dergelijke voorvallen de waarde van de auto direct, daar ze de originaliteit aantasten. Wees dan ook niet verbaasd dat de allerduurste auto ooit, deze Ferrari 250 GTO uit 1963, ondanks zijn rijke race geschiedenis, nooit bij een ongeluk betrokken was. De 250 GTO ging naar verluidt van de hand voor het recordbedrag van 70 miljoen dollar.
De Ferrari, met serienummer #4153GT, behoort tot de meest gevierde exemplaren van de 250 GTO. De iconische Ferrari, waarvan er in totaal slechts 39 zijn gemaakt, is recentelijk verkocht aan David MacNeil. Die naam doet wellicht een belletje rinkelen. MacNeil is namelijk de CEO van mattenbedrijf WeatherTech, dat tevens de hoofdsponsor van IMSA is. Daarbij is MacNeil fervent autoverzamelaar van klassieke Ferrari’s en verschijnt hij er graag mee in het publieke oog. Het is dan ook goed mogelijk dat we de 250 GTO binnenkort ergens in het openbaar zullen zien.
De reden dat de 250 GTO voor het monsterlijke bedrag verkocht is, hebben we niet alleen te danken aan het feit dat de auto zijn ganse leven intact is gebleven. Dit is uitzonderlijk, daar de 250 GTO tussen 1963 en 1969 deelnam aan talloze evenementen. Hiertoe mogen we o.a. de 24 uur van Le Mans (vierde) rekenen, de tiendaagse Tour de France race (eerste) en de Grand Prix van Angola.
Na 1969 werd de auto niet meer ingezet in races, maar nadat hij in de jaren ’80 in de handen van een andere eigenaar kwam, kwam hij weer in actie in historische rally’s. In 1997 werd de auto weer verkocht, ditmaal aan een Zwitser. Hij nam de auto tot tweemaal toe mee naar de Goodwood Revival. In 2000 werd de 250 GTO weer verkocht voor een bedrag van 6,5 miljoen dollar. Drie jaar later kreeg de wagen wéér een andere eigenaar. Deze man, Christian Glaesel, bezocht er niet alleen historische races mee, hij zorgde er ook voor dat de Ferrari Classiche gecertificeerd werd. Glaesel verkocht de twaalfcilinder deze week op zijn beurt weer aan MacNeil.
Prachtige auto! Maar 70 miljoen, zelfs al kon ik het 10x uitgeven aan zo’n ding, slaat helemaal nergens meer op als je het mij vraagt. Vorige record voor een 250GTO stond op 55miljoen meen ik. Snap de legende en als iemand het dat wel waard vind, lekker kopen dat ding! Ik vind het totaal van de pot gerukt.
@E34M5Touring: ik ben het helemaal met je eens maar aan de andere kant, als jij of ik daadwerkelijk zoveel geld zouden hebben, kijken we er dan nog op die manier naar? Waarschijnlijk zullen we het nooit weten!
@E34M5Touring: Klopt, en klopt niet… Als het perspectief is dat hij over 5 jaar 90 miljoen waard is, zou ik geen seconde nadenken!
@svenska_aeroplan_ab: Ja goed, de investment waarde van dat ding snap ik. Maar al had ik 500 miljoen, sloeg ik nog geen 70miljoen stuk op 1 Ferrari. Het heeft namelijk niks meer van doen met de waarde van de auto. T’is puur een investeringsobject. Geen auto meer. Een 250LM en 250 Testarossa koop je samen voor de helft.
@E34M5Touring:
Waarom?
De eigenaar heeft een paar jaar geleden een super-yacht van 180 miljoen besteld, verplaatst zich per Learjet, trekt ‘s avonds bij het voorgerecht een ‘78 Romane-Conti van 200k open om vervolgens na het diner zich terug te trekken in de bibliotheek waar een collectie neo-impressionisten (Matisse & Co.) hagt twv je-zegt-het-maar….
En sinds kort stapt ‘ie ‘s ochtends in een GTO van 70 miljoen om vers gebakken croissantjes in het dorp te gaan halen.
Voor sommigen gaat het leven iets anders dan wij gewend zijn!….?
@bennyweisz: Ja dat snap ik allemaal wel. Dat is hoe hij zijn cash spendeert. Ik zou dat niet doen, al had ik de middelen. Jacht (een Cigarette powerboat komt er dan wel), plane, kunst doet me geen reet. Ik zou een enorme ranch en een enorme schuur kopen. En als die vol staat met auto’s, nog een schuur kopen. Maar 70 miljoen op 1 auto stukslaan zie ik mezelf dan alsnog niet doen. Zoals ik zeg, het heeft niks meer met de waarde van het object te maken. T’is een totaal uit de lucht gegrepen bedrag. Net zoals bij kunst. En daarom zou ik dat ook nooit kopen.
@E34M5Touring: En als je schuur nou vol staat met bijna alles wat je wilt. En je hebt een zakelijke klapper. Zou je dan niet die ene toch nog willen hebben;)..
@fmgarcia: Ik zou deze voor dit geld niet hoeven nee. Vind het mooi en speciaal, maar niet 70 miljoen speciaal.
@fmgarcia: Er zijn meerdere exacte replicas die een 100ste van het bedrag kosten, doe mij daar dan maar een van. Kan je gelijk ook een series 1 en series 2 nemen.
@bennyweisz: hmmm …. wat zou-ie voor zn vers gebakken croissantjes betalen?
@frank2b:
Minimaal vijf miljoen omdat er goudpoeder door het deeg zit
@E34M5Touring: ik heb liever dat ik als miljonair 70 miljoen voor zo’n auto uitgeef dan 220 miljoen voor een Braziliaans samba voetballertje zodat hij voor mijn voetbalclubje komt spelen
@jamesbond007: Ja zelfde verhaal.
70 miljoen en dan kan hij met die Ferrari niet eens met zijn eigen matties rijden…
Want die maakt WeatherTech niet voor de GTO.
Meh, voor mij liever de mintgroene GTO.
70 miljoen en dan is hij leasegrijs, jammer
@lekkerlinksrijden: spuit je hem toch gewoon ff over met een paas busjes van de Action!
@lekkerlinksrijden: In 1964 had je nog geen leasebakken. Dat betekend dat dit dus gewoom grijs is.
Die laatste eigenaar lacht zich helemaal kapot. Van 6,5 miljoen naar 70 miljoen.
@ghost: nee daarna heeft de auto nog een andere eigenaar gehad en die heeft hem op zijn beurt weer doorverkocht aan deze nieuwe eigenaar. Die Zwitser zal nu misschien denken “kut, had ik hem nog maar 13 jaar gehouden”
@ghost: Er zat nog een transactie tussen, maar ja.. niet te geloven he.
Voor mij overigens blijft de Bugatti 57 SC Atalante de ultieme auto, zijn er ook maar 4 van en zou dus daardoor duurder moeten zijn, alleen deze verruilden daardoor minder van eigenaar.
De allerduurste auto is waarschijnlijk de Mercedes 300 SLR 722 (Stirling Moss). Waarschijnlijk want Mercedes Benz is de eigenaar van alle ooit gebouwde SLR en en zal deze nooit verkopen.
@550maranello: Dat kun je niet bepalen want iemand moet er eerst geld aan uitgeven. Als ik 1 miljard stuk sla op een 1987 Opel Kadett is dat weer de duurste…
@skinnybmw: mooie actie. Ik zeg doen. Dan houden al die so called collectors wel op met absurde bedragen te betalen! Of ze gaan allemaal Kadetts verzamelen… ?
@550maranello: Heb je een punt. Denk dat er nog wel andere voorbeelden zijn.
@550maranello: Dat is inderdaad volgens veel mensen de meest waardevolle auto die bestaat. Een andere auto die volgens experts een record zou kunnen zetten is een van de 6 bugatti type 41 royales, die werden geloof ik al in de jaren 90 voor bedragen rond de 20 miljoen verkocht.
@carfreakjim: ‘allerduurste’ is niet hetzelfde als ‘meest waardevolle’
Typisch een gevalletje Partneo.
Met zo’n prijs durf je er toch niet meer mee te rijden.
@baklava: hooguit een schamele 5 ton aan schade als je hem aan stukken rijdt
@baklava: da’s misschien wel het hele punt. Deze auto kan niet total loss. Reparatiekosten zullen altijd onder de economische waarde blijven.
@ghengiskhan: Ik denk dat je voor de onderdelen en manuren er makkelijk een een hele vloot kan bouwen voor dat geld… probleem is echter dat die dan niet meer ‘origineel’ zijn, en ook deze niet als er voor een paar ton nieuwe onderdelen op moeten… dus zakt de ‘waarde’ ineens naar minder dan de helft…
@kees66: na de reparatie naar Ferrari Classiche gaan, en met een certificaat naar huis gaan. Auto is weer top, meneer. Als nieuw……
@kees66: Dan ga je lekker rijden, komt er een Ford ka die niet oplet en je auto is van 70 miljoen ineens maar 35 miljoen waard. Ach de eigenaar zou er geen nacht minder om slapen.
@maferick74:
Leuke hypothese. En dan een wam-verzekeraar die maar tot 2,5 mio vergoedt. Eigenaar Ka levenslang de rest aan het betalen, mits niet gematigd door de rechter.
@ghengiskhan:
Daarbij: Total loss is een verzekeringsterm. Kan me niet voorstellen dat er een verzekeraar is waar je een GTO met een taxatierapport voor 70.000.000 all risk kan verzekeren, voor het racen op een circuit. Of de premie moet astronomisch zijn.
Denk dat op dit soort auto’s vaak alleen een WA zit voor op de openbare weg.
Alle schade wordt gewoon uit eigen zak betaald.
70 miljoen. Daar heb je in de Premier League niet eens een fatsoenlijke vleugelspits voor. Wat dat betreft echt wel een koopje.
@willeme: wel een goede verdediger.
Ik geloof best dat de auto nooit gecrasht is, maar geen schade in meerdere jaren competitief racen is gewoon onmogelijk. Ik snap opk nooit zo de meer waarde van een “originele” auto die wel gerestaureerd is tegen over een auto die een ongeluk heeft gehad maar ook weer volledig gerestaureerd is. Zeker met race auto’s vindt ik het vaak een deel van hun verhaal wat ze interessant maakt.
Bitcoin 9.152 klinkt acceptabel en bescheiden voor een 250 GTO.
En met dat stickerwerk zeker ook de snelste!
? dat iemand daar zoveel aan geeft.
In het Ferrari museum kan je gewoon naast een 250 GTO gaan staan, en hem aanraken. Mag niet maar de prijs-belevingskwaliteitsvehouding is enorm veel beter daar.
Er is maar één persoon die deze auto zo waardevol vind, de rest wil liefst de vorige eigenaar zijn… Bizar.
Superrijken zijn een apart wereldje, misschien geeft de verkoper zijn centen aan iets waardevoller voor de mensheid…
En dat voor een kwalitatief zeer matig produkt
Ach waarom niet? Als je geld als water heb en deze Ferrari altijd al op jouw Bucket list stond dan is het wachten op een exemplaar die op de markt komt. Of hij dan 70 of 100 miljoen moet kosten maakt dan toch ook niet meer uit…
YOLO!!!