• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 Pista

Auteur: Loek, gepost 21 juni 2018 om 18:58 – 56 Reacties

Afbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 PistaAfbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 PistaAfbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 PistaAfbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 PistaAfbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 PistaAfbeelding Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 Pista

Golf 7 R
En historisch verantwoorde uitlaten.

In de huidige tijd is de hot hatch qua vermogen op zijn hoogtepunt. Audi en Mercedes hebben een soort wapenwedloop met de RS3 en A45, waar de RS3 nu 400 pk levert en de A45 daar naar verluid ver overheen gaat. De wat mildere hete hatchbacks lopen daarom ook hoog op in de cijfers, met de huidige Golf R (rijtest) die zo’n 310 pk levert. De vraag is dan eigenlijk: zitten we nog wel te wachten op een hatchback met nog meer pk?

“Ja!” aldus HGP Turbonachrüstung GmbH. Dit Duitse bedrijf pakt een Golf R van na de facelift en lepelt er een 3.6 liter grote V6 in, zoals vroegâh. Schroef er twee turbo’s op en zo’n motor kan flink oplopen in de cijfers. HGP neemt dat echter vrij letterlijk, want de Golf heeft nu 740 (!) pk. Ter vergelijking: dat is meer dan een McLaren 720S, Ferrari 488 Pista of Porsche 911 GT2 RS, pas bij auto’s als de Lamborghini Aventador S (ook 740 pk) en Ferrari 812 Superfast (800 pk) troef je dit aantal pk af. HGP peutert het dus gewoon uit een zwaar geblazen zespitter. Heilige schijt!

Nürburgringtijden van de hyper-R hoef je overigens niet naast die van de Senna, GT2 RS of 488 Pista te leggen, want het blijft een Golf tegen supercars. Dat betekent echter niet dat hij geen bochten kan nemen, want er is het nodige gedaan met het onderstel en de remmen. Vandaar dat er OZ-Racing-velgen onder liggen, esthetisch toch een minpuntje. Een esthetisch pluspuntje zijn de uitlaten: in het midden maar niet recht naast elkaar, zoals de oude R32’s. En de Kever, maar dat vergeten we dan maar even.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-r, hgp, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Max over de samenwerking van Red Bull en Honda
Volgend bericht: Wordt deze Ferrari 250 GTO de duurste ooit evah? »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    21 juni 2018 om 19:02

    Welke kleur is dit? Ultieme kleur voor een auto imo.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      21 juni 2018 om 19:29

      @alcantara: blauw

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        21 juni 2018 om 22:54

        @breakingpoint: donkerblauw?

        Login om te reageren
      • apriliarsv zegt

        22 juni 2018 om 01:03

        @breakingpoint: ba dum tss, wat heerlijk ?

        Login om te reageren
    • eferrari zegt

      21 juni 2018 om 19:44

      @alcantara: blauw

      Login om te reageren
    • papa zegt

      21 juni 2018 om 20:51

      @alcantara: blauw

      Login om te reageren
    • n0zem zegt

      21 juni 2018 om 21:26

      @alcantara: Lapiz Blau ;-)

      Login om te reageren
    • smoked zegt

      21 juni 2018 om 21:48

      @alcantara: Lapiz Blue

      Login om te reageren
    • scooper zegt

      21 juni 2018 om 22:05

      @alcantara: doet mij denken aan Designo Mysticblau… Een van origine Mercedes designo kleur, maar je kan hem bij Audi bij de topmodellen ook bestellen alleen voegen ze er bij Audi Perleffekt toe op het einde… Heb die kleur een paar generaties op mijn Merc gehad

      Login om te reageren
    • n0zem zegt

      21 juni 2018 om 22:39

      @alcantara: dat is Lapiz Blue (de originele af fabriek Golf R kleur)

      Login om te reageren
  2. stamp zegt

    21 juni 2018 om 19:07

    Wat is er mis met OZ velgen?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 juni 2018 om 19:15

      @stamp: In principe niks, maar ik vind het altijd leuker als er ook fabrieksvelgen van VW op kunnen. Draagt bij aan het sleeper effect, ofzo.

      Login om te reageren
      • nigelbennisphotography zegt

        22 juni 2018 om 09:01

        @720s: gaat echter lastig ivm ET waarde van de VW velgen icm 6 pots remklauwen? Dan moet je met spacers enz. gaan werken

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      21 juni 2018 om 19:50

      @stamp: oz superleggera’s waren mooie geweest..

      Login om te reageren
      • bullzeyersn zegt

        21 juni 2018 om 20:30

        @thijsj: dat zijn Oz Superleggera’s. Bedoel je toevallig Super Turismo’s?

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          21 juni 2018 om 20:42

          @bullzeyersn: ja die bedoelde ik, bedankt! Ben niet zo thuis in de velgenmarkt, even door elkaar gehaald haha.

          Login om te reageren
    • technopatat zegt

      21 juni 2018 om 20:36

      @stamp: ik,heb een setje ultra leggera HLT’s en de eerste velg was al na 3 weken krom. De manier waarop Oz het vervolgens afgehandeld heeft was nog veel traumatischer dan die ene kromme velg. 5 maand heeft die ene velg weggezeten.

      Wat mij betreft is er dus jammer genoeg heeeeeel wat mis met OZ velgen :(!

      Nu ligt er een setje HRE’s flow form onder. Iets duurder maar na dik een jaar is er nog geen enkele krom en de service bij bestellen was wereldtop! Waar voor m’n geld dus :)!

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        22 juni 2018 om 01:46

        @technopatat: Jammer van je OZ velg maar hoe krijg je dat ding krom dan?

        Login om te reageren
        • technopatat zegt

          22 juni 2018 om 03:18

          @dirkv: wel ik heb er echt geen idee van! Het was wel enkel de buitenste rand die geplooid was. Dus rijden ging nog perfect maar qua looks leek het nergens naar natuurlijk…

          Ik heb wel al eens een band kapot gereden op onze Belgische wegen en ik moet zeggen dat dat wel een serieuze klap gaf. Maar nu met die OZ: geen kapotte band, geen echt harde klap gehoord (de gewoonlijke Belgische klappen wel :D ), niets speciaals gemerkt. En toch was hij plots geplooid… maar natuurlijk is dat geen garantie :(!

          Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        22 juni 2018 om 07:55

        @technopatat: misschien geen hlt kopen voor de openbare weg..

        Login om te reageren
        • technopatat zegt

          22 juni 2018 om 08:35

          @boomhauwer: mja de gewone was dacht ik in de maat dat ik wilde niet meer verkrijgbaar :(! De c43 AMG is echt een bitch om een breedset velgen voor te vinden die passen zonder spacer, en de HLT’s waren perfect passend.

          Plus dat OZ beweerde dat de HLT’s via een nieuw productieproces gevormd worden waardoor ze sterker zijn!

          Nuja die kromme velg was jammer maar niet het ergste. De service na verkoop en de verschrikkelijk domme fouten van hun kant waar ze 0,0 verantwoordelijkheid voor namen heeft ervoor gezorgd dat ik ver weg blijf van hun helaas.

          Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    21 juni 2018 om 19:12

    Perfecte aanpassingen gedaan!
    Voor een keer een tuner met smaak.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2018 om 20:30

      @cossiekiller: dit is dan ook een tuner in de klassieke zin, iemand die de motor aanpast. Is toch wat anders dan even wat getallen in een chippie laden. Daar ben je met een kwartier wel mee klaar, om de klant het gevoel te geven dat hij ook voor iets betaalt hoort daar dan ook een opzichtig spoilerpakket bij.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        22 juni 2018 om 01:28

        @mashell:
        Is nochtans de definitie van een tuner. Je weet wel iemand die de motor afregelt, eventueel met een chipje.

        Login om te reageren
  4. kenner zegt

    21 juni 2018 om 19:13

    En hoe lang blijft dit blok heel ?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      21 juni 2018 om 19:54

      @kenner: Best lang..

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        21 juni 2018 om 20:22

        @Jochempie: Das geen Chinees

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2018 om 20:33

      @kenner: dat blok blijft wel heel. Je moet je eerder afvragen wat er eerder gebeurd, of de turbo’s er af knallen of dat de zuigers door de kop naar buiten komen kijken.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        21 juni 2018 om 22:13

        @mashell: en dat blok blijft heel terwijl ‘de zuigers door de kop naar buiten kijken’?

        Login om te reageren
  5. atrak zegt

    21 juni 2018 om 19:14

    Ben benieuwd hoe lang je bak en aandrijfassen het houden.

    Login om te reageren
    • bilscobar zegt

      21 juni 2018 om 23:49

      @atrak: op de site lees ik dat het blok 925Nm produceert. Ik hoop dat ze dit begrenzen.

      Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    21 juni 2018 om 19:28

    Had de beste man op de laatste foto geen werkplek meer binnen het bedrijf en zit hij daarom in de auto?

    Login om te reageren
  7. dees zegt

    21 juni 2018 om 19:32

    Ja maar aan het einde van de dag blijft het een Golf. Een Golf waar je met dit soort vermogen (als je er gebruik van maakt) toch wel om de haverklap mag gaan sleutelen om iets te repareren.

    Wel mooie kleur, eens iets anders.

    Login om te reageren
  8. Corrado16v zegt

    21 juni 2018 om 19:39

    De golf heeft nooit een 3.6 V6 gehad, enkel een 3.2. De Passat daarentegen wel.

    Login om te reageren
    • gtveej zegt

      21 juni 2018 om 19:44

      @corrado16v: meneer van HGP lepelt er dan ook 3,6 liter blok in. Met een Twin turbo.

      Login om te reageren
    • pogtador zegt

      21 juni 2018 om 19:44

      @corrado16v: staat ook dat ze er een 3.6 in hebben gelegd. Was niet standaard.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 juni 2018 om 19:47

      @corrado16v: zoals vroegâh sloeg meer op een Golf met V6, niet specifiek een 3.6 of 3.2 versie ervan.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    21 juni 2018 om 19:47

    Dit is wel een heel mooi exemplaar!

    Super mooie kleur met bijpassende details onder de kap, subtiele aanpassingen aan de carrosserie en een mooi stuk techniek.

    Kan me heel goed voorstellen dat je hiermee op een Volkswagen meeting hele leuke gespreksstof hebt, anderen enthousiast maakt en zelf nóg enthousiaster wordt.

    Login om te reageren
  10. e28forever zegt

    21 juni 2018 om 19:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    21 juni 2018 om 19:58

    Snaarstrak stukje huisvlijt, kan menig tuner een voorbeeld aan nemen. Chapeau voor Herrn HGP ?

    Login om te reageren
  12. FieRo zegt

    21 juni 2018 om 20:22

    Ik zat vanochtend achter een 812 superfast, die kon niet meer dan tussensprintjes en dan weer remmen voor de voorganger. Lekker dan voor je dure supercar..

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      21 juni 2018 om 20:38

      @fiero: maar die tussensprintjes doen je breder grijnzen dan wat dan ook hoor. Het is niet persé de snelheid die telt, die is eerder gevaarlijk! Maar de totaalervaring en het plezier. En dat zal die 812 wel gehad hebben :D!

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        21 juni 2018 om 20:55

        @technopatat: waren wel hele korte stukjes. Moeilijk om plezier te hebben als je al direct moet remmen. Beter ff doortrekken met ruimte!

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          21 juni 2018 om 22:14

          @fiero: OK, laten we het zo stellen: vond je het mooi om te zien of zie je net zo graag een Polo? Stel jezelf dan de vraag wat je het liefste rijdt van die twee. Boeit het dan of je de benen volledig kan strekken???

          Login om te reageren
  13. Benny_Weisz zegt

    21 juni 2018 om 22:20

    Laatste foto…. Is die meneer bezig de sjoemelsoftware up to daten?

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      22 juni 2018 om 10:18

      @bennyweisz: HA,Ha , Je zult wel veel plusjes krijgen met deze gevatte opmerking. OEN.

      Login om te reageren
    • numpty zegt

      22 juni 2018 om 16:27

      @bennyweisz: Uhhh… Uit welk stukje tekst concludeer jij dat het een Diesel zou zijn ?

      Login om te reageren
  14. apriliarsv zegt

    22 juni 2018 om 01:02

    Mooie geep met zijn laptop op de laatste foto ?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    22 juni 2018 om 08:14

    R36 HGP BiTurbo werd destijds al in de golf 5 gelepeld. Ooit zijn ze begonnen met een Corrado VR6 Turbo. Toen vanaf de 6e generatie Golf de 6 cilinders niet meer leverbaar waren heeft HGP in heel wat Golfjes het R36 blok voorzien van turbo’s geplaatst. Deze aandrijflijn zou ik graag eens in een golf 3 zien. Inclusief 4-motion en DSG.

    Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      22 juni 2018 om 09:52

      @dutchdriftking: ik in mijn Octavia RS (en dan gelijk met WRC uitbouw)…

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      22 juni 2018 om 12:30

      @dutchdriftking: Is inderdaad geen V6 maar een VR 6.
      Blok wordt ook in de VW Phaeton, VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 en Passat gebruikt.
      Dit is dan ook de enige 6 cilinder die in een Golf past.

      Login om te reageren
  16. tttijn zegt

    22 juni 2018 om 08:14

    Lijkt me wat zwaar in die nase. Kom het sturen niet ten goede ben ik bang.

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      22 juni 2018 om 16:37

      @tttijn: Valt mee, en zeker omdat deze ook 4motion mee krijgt en waarschijnlijk ook limited slip diffs… kan het best werken. HGP is een zaak welke niet alleen de motor aanpakt, maar de hele ophanging, remmerij en complete aandrijflijn. Zou er iig wel een keer een rondje mee willen doen.
      Mijn S6 heeft een V8 in het vooronder. Dat zal je op een circuit best merken, qua ‘zwaar-neuzigheid’. Maar ik kan je verzekeren dat het in dagelijks gebruik reuze meevalt wat je daar van merkt…
      De meeste vertegenwordiger-diesels en petjes-GTI-tjes sjouwen het, ook in de bochten, toch nét niet bij.
      Ook weerhoud het hen er meestal niet van het toch te proberen.

      Login om te reageren
  17. gove zegt

    22 juni 2018 om 11:03

    720 pk is een beetje teveel van het goede,
    450-500 pk is imo het beste voor dagelijks verkeer meer heb je niet nodig

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 juni 2018 om 14:20

      @gove: ooit rijtest met dit blok in de golf 6 gezien? Prima dosseerbaar.

      Login om te reageren
  18. henkhekje zegt

    24 juni 2018 om 10:51

    Pfff in een Golf, 150pk gaat al nauwelijks goed bij de Duitse Sjoemelaartjes. Met zoveel vermogen zie je de zuigertjes door de lucht vliegen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North