Deze Golf heeft meer pk dan een Ferrari 488 Pista

Auteur: , 56 Reacties

En historisch verantwoorde uitlaten.

In de huidige tijd is de hot hatch qua vermogen op zijn hoogtepunt. Audi en Mercedes hebben een soort wapenwedloop met de RS3 en A45, waar de RS3 nu 400 pk levert en de A45 daar naar verluid ver overheen gaat. De wat mildere hete hatchbacks lopen daarom ook hoog op in de cijfers, met de huidige Golf R (rijtest) die zo’n 310 pk levert. De vraag is dan eigenlijk: zitten we nog wel te wachten op een hatchback met nog meer pk?

“Ja!” aldus HGP Turbonachrüstung GmbH. Dit Duitse bedrijf pakt een Golf R van na de facelift en lepelt er een 3.6 liter grote V6 in, zoals vroegâh. Schroef er twee turbo’s op en zo’n motor kan flink oplopen in de cijfers. HGP neemt dat echter vrij letterlijk, want de Golf heeft nu 740 (!) pk. Ter vergelijking: dat is meer dan een McLaren 720S, Ferrari 488 Pista of Porsche 911 GT2 RS, pas bij auto’s als de Lamborghini Aventador S (ook 740 pk) en Ferrari 812 Superfast (800 pk) troef je dit aantal pk af. HGP peutert het dus gewoon uit een zwaar geblazen zespitter. Heilige schijt!

Nürburgringtijden van de hyper-R hoef je overigens niet naast die van de Senna, GT2 RS of 488 Pista te leggen, want het blijft een Golf tegen supercars. Dat betekent echter niet dat hij geen bochten kan nemen, want er is het nodige gedaan met het onderstel en de remmen. Vandaar dat er OZ-Racing-velgen onder liggen, esthetisch toch een minpuntje. Een esthetisch pluspuntje zijn de uitlaten: in het midden maar niet recht naast elkaar, zoals de oude R32’s. En de Kever, maar dat vergeten we dan maar even.



56 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Welke kleur is dit? Ultieme kleur voor een auto imo.
@alcantara: blauw
@breakingpoint: donkerblauw?
via iPhone app
@breakingpoint: ba dum tss, wat heerlijk 😂
@alcantara: blauw
@alcantara: blauw
@alcantara: Lapiz Blau ;-)
@alcantara: Lapiz Blue
@alcantara: doet mij denken aan Designo Mysticblau… Een van origine Mercedes designo kleur, maar je kan hem bij Audi bij de topmodellen ook bestellen alleen voegen ze er bij Audi Perleffekt toe op het einde… Heb die kleur een paar generaties op mijn Merc gehad
@alcantara: dat is Lapiz Blue (de originele af fabriek Golf R kleur)
Wat is er mis met OZ velgen?
@stamp: In principe niks, maar ik vind het altijd leuker als er ook fabrieksvelgen van VW op kunnen. Draagt bij aan het sleeper effect, ofzo.
@720s: gaat echter lastig ivm ET waarde van de VW velgen icm 6 pots remklauwen😉 Dan moet je met spacers enz. gaan werken
@stamp: oz superleggera’s waren mooie geweest..
@thijsj: dat zijn Oz Superleggera’s. Bedoel je toevallig Super Turismo’s?
@bullzeyersn: ja die bedoelde ik, bedankt! Ben niet zo thuis in de velgenmarkt, even door elkaar gehaald haha.
@stamp: ik,heb een setje ultra leggera HLT’s en de eerste velg was al na 3 weken krom. De manier waarop Oz het vervolgens afgehandeld heeft was nog veel traumatischer dan die ene kromme velg. 5 maand heeft die ene velg weggezeten.

Wat mij betreft is er dus jammer genoeg heeeeeel wat mis met OZ velgen :(!

Nu ligt er een setje HRE’s flow form onder. Iets duurder maar na dik een jaar is er nog geen enkele krom en de service bij bestellen was wereldtop! Waar voor m’n geld dus :)!
@technopatat: Jammer van je OZ velg maar hoe krijg je dat ding krom dan?
@dirkv: wel ik heb er echt geen idee van! Het was wel enkel de buitenste rand die geplooid was. Dus rijden ging nog perfect maar qua looks leek het nergens naar natuurlijk…

Ik heb wel al eens een band kapot gereden op onze Belgische wegen en ik moet zeggen dat dat wel een serieuze klap gaf. Maar nu met die OZ: geen kapotte band, geen echt harde klap gehoord (de gewoonlijke Belgische klappen wel :D ), niets speciaals gemerkt. En toch was hij plots geplooid… maar natuurlijk is dat geen garantie :(!
@technopatat: misschien geen hlt kopen voor de openbare weg..
@boomhauwer: mja de gewone was dacht ik in de maat dat ik wilde niet meer verkrijgbaar :(! De c43 AMG is echt een bitch om een breedset velgen voor te vinden die passen zonder spacer, en de HLT’s waren perfect passend.

Plus dat OZ beweerde dat de HLT’s via een nieuw productieproces gevormd worden waardoor ze sterker zijn!

Nuja die kromme velg was jammer maar niet het ergste. De service na verkoop en de verschrikkelijk domme fouten van hun kant waar ze 0,0 verantwoordelijkheid voor namen heeft ervoor gezorgd dat ik ver weg blijf van hun helaas.
Perfecte aanpassingen gedaan!
Voor een keer een tuner met smaak.
@cossiekiller: dit is dan ook een tuner in de klassieke zin, iemand die de motor aanpast. Is toch wat anders dan even wat getallen in een chippie laden. Daar ben je met een kwartier wel mee klaar, om de klant het gevoel te geven dat hij ook voor iets betaalt hoort daar dan ook een opzichtig spoilerpakket bij.
@mashell:
Is nochtans de definitie van een tuner. Je weet wel iemand die de motor afregelt, eventueel met een chipje.
En hoe lang blijft dit blok heel ?
@kenner: Best lang..
@Jochempie: Das geen Chinees
@kenner: dat blok blijft wel heel. Je moet je eerder afvragen wat er eerder gebeurd, of de turbo’s er af knallen of dat de zuigers door de kop naar buiten komen kijken.
@mashell: en dat blok blijft heel terwijl ‘de zuigers door de kop naar buiten kijken’?
Ben benieuwd hoe lang je bak en aandrijfassen het houden.
@atrak: op de site lees ik dat het blok 925Nm produceert. Ik hoop dat ze dit begrenzen.
Had de beste man op de laatste foto geen werkplek meer binnen het bedrijf en zit hij daarom in de auto?
Ja maar aan het einde van de dag blijft het een Golf. Een Golf waar je met dit soort vermogen (als je er gebruik van maakt) toch wel om de haverklap mag gaan sleutelen om iets te repareren.

Wel mooie kleur, eens iets anders.
De golf heeft nooit een 3.6 V6 gehad, enkel een 3.2. De Passat daarentegen wel.
@corrado16v: meneer van HGP lepelt er dan ook 3,6 liter blok in. Met een Twin turbo.

@corrado16v: staat ook dat ze er een 3.6 in hebben gelegd. Was niet standaard.
@corrado16v: zoals vroegâh sloeg meer op een Golf met V6, niet specifiek een 3.6 of 3.2 versie ervan.
Dit is wel een heel mooi exemplaar!

Super mooie kleur met bijpassende details onder de kap, subtiele aanpassingen aan de carrosserie en een mooi stuk techniek.

Kan me heel goed voorstellen dat je hiermee op een Volkswagen meeting hele leuke gespreksstof hebt, anderen enthousiast maakt en zelf nóg enthousiaster wordt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Snaarstrak stukje huisvlijt, kan menig tuner een voorbeeld aan nemen. Chapeau voor Herrn HGP 🎩
Ik zat vanochtend achter een 812 superfast, die kon niet meer dan tussensprintjes en dan weer remmen voor de voorganger. Lekker dan voor je dure supercar..
@fiero: maar die tussensprintjes doen je breder grijnzen dan wat dan ook hoor. Het is niet persé de snelheid die telt, die is eerder gevaarlijk! Maar de totaalervaring en het plezier. En dat zal die 812 wel gehad hebben :D!
@technopatat: waren wel hele korte stukjes. Moeilijk om plezier te hebben als je al direct moet remmen. Beter ff doortrekken met ruimte!
@fiero: OK, laten we het zo stellen: vond je het mooi om te zien of zie je net zo graag een Polo? Stel jezelf dan de vraag wat je het liefste rijdt van die twee. Boeit het dan of je de benen volledig kan strekken???
Laatste foto…. Is die meneer bezig de sjoemelsoftware up to daten?
@bennyweisz: HA,Ha , Je zult wel veel plusjes krijgen met deze gevatte opmerking. OEN.
@bennyweisz: Uhhh… Uit welk stukje tekst concludeer jij dat het een Diesel zou zijn ?
via iPhone app
Mooie geep met zijn laptop op de laatste foto 😂
R36 HGP BiTurbo werd destijds al in de golf 5 gelepeld. Ooit zijn ze begonnen met een Corrado VR6 Turbo. Toen vanaf de 6e generatie Golf de 6 cilinders niet meer leverbaar waren heeft HGP in heel wat Golfjes het R36 blok voorzien van turbo’s geplaatst. Deze aandrijflijn zou ik graag eens in een golf 3 zien. Inclusief 4-motion en DSG.
@dutchdriftking: ik in mijn Octavia RS (en dan gelijk met WRC uitbouw)…
@dutchdriftking: Is inderdaad geen V6 maar een VR 6.
Blok wordt ook in de VW Phaeton, VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7 en Passat gebruikt.
Dit is dan ook de enige 6 cilinder die in een Golf past.
Lijkt me wat zwaar in die nase. Kom het sturen niet ten goede ben ik bang.
@tttijn: Valt mee, en zeker omdat deze ook 4motion mee krijgt en waarschijnlijk ook limited slip diffs… kan het best werken. HGP is een zaak welke niet alleen de motor aanpakt, maar de hele ophanging, remmerij en complete aandrijflijn. Zou er iig wel een keer een rondje mee willen doen.
Mijn S6 heeft een V8 in het vooronder. Dat zal je op een circuit best merken, qua ‘zwaar-neuzigheid’. Maar ik kan je verzekeren dat het in dagelijks gebruik reuze meevalt wat je daar van merkt…
De meeste vertegenwordiger-diesels en petjes-GTI-tjes sjouwen het, ook in de bochten, toch nét niet bij.
Ook weerhoud het hen er meestal niet van het toch te proberen.
720 pk is een beetje teveel van het goede,
450-500 pk is imo het beste voor dagelijks verkeer meer heb je niet nodig
@gove: ooit rijtest met dit blok in de golf 6 gezien? Prima dosseerbaar.
Pfff in een Golf, 150pk gaat al nauwelijks goed bij de Duitse Sjoemelaartjes. Met zoveel vermogen zie je de zuigertjes door de lucht vliegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).