
Volgende maand is het zover. Over een afstand van ongeveer dertig kilometer zullen camera’s onder matrixborden registreren of er niet harder dan 100 km/u wordt gereden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Het mooiste stukje snelweg van Nederland, waar 10 Hummers naast elkaar passen, is vanaf dat moment het meest slaapverwekkende traject óóit.
PowNed ging voor een aflevering van PowNews XL op onderzoek uit over het leed dat trajectcontrole-op-een-vijfbaans-snelweg heet. Wouter werd erbij gesleept om de 100 km/u-limiet te duiden en er werden meningen van diverse asfaltvreters gepeild: vrijwel iedereen is het er over eens dat het moeilijk te verkroppen is om met honderd over een vijfbaans snelweg te zoeven.
Flitsservice.nl kwam met een valide waarschuwing dat bestuurders zich kapot zullen vervelen zodra er géén mogelijkheid meer is om zonder boetegedoe harder dan 100 te rijden. Ook kwam een Audi-rijder met een lucratieve doch illegale oplossing aan bod: met één druk op de knop laat hij een doek over zijn kentekenplaten vallen waardoor de beginregistratie wordt overgeslagen en daarmee de controle ontwijkt. Een paar seconde later gaat het doek weer omhoog en geen Oom Agent heeft die het doorheeft. Voorlopig althans…
Bekijk het verslag -direct aan het begin van de aflevering- op UitzendingGemist.nl.
Geloof er maar aan ,traject controle is de toekomst .Tenminste zolang we die antiautomilieuidioten in de regering blijven stemmen.
http://www.autojunk.nl/2012/01/jort-kelder-omzeilt-trajectcontrole-met-porsche
@Sportspotter13: LOL :D
Zou dat echt werken??
@vale46: De overheid heeft een andere manier gevonden om de benzine prijzen een schaduw voor te zetten , gewoon de snelheid maar verpesten en iedereen maakt zich druk om snelheid en vergeet te zeuren om de benzine prijzen
@Sportspotter13: Ik heb niet echt begrepen wat er in het filmpje wordt gezegd. Kan iemand het kort uitleggen?
@4poorte: kijk hem nog eens en dit keer goed opletten, hij legt het heel simpel uit.
@Sportspotter13: Geen geluid..
niemand snapt het en iedereen ergert zich eraan. het is gewoon weer vulling voor de schatkist.
Allemaggies wat een bar slecht stuk zeg…
Laat mij voorop stellen dat ik ook niet blij ben met 100 km/u, maar als deze reportage iemand moet overtuigen dat de snelheid omhoog moet dan gaat dat zo niet lukken. Waarom trekken ze Wouter in de uitzending? Met alle respect, maar een expert is hij natuurlijk niet. Net zo die gozert van flitsservice.nl. Die twee hadden net zo goed in het stukje kunnen voorkomen waarbij de gemiddelde automobilist om hun mening gevraagd werd. Totaal geen onderbouwing van hun standpunten of iets dergelijks. En het lijkt mij meer dat deze reportage is gemaakt omdat de voorzitter van Powned het niet leuk vind om 100 daar te rijden…
Zonde, gemiste kans.
@Rick-dos: Om echt onderbouw over te komen heb je eerst keiharde bewijzen nodig, zijn die er wel?
Die reportage kon inderdaad wel beter, het is een allegaartje van meningen, bijna geen feiten.
Maar mijn gezond verstand kan er (zonder feiten) niet bij dat je daar maar 100 mag. Dat proberen ze zonder harde bewijzen duidelijk te maken denk ik.
@vale46: Bestaat PowNews niet uit alleen t uitzenden van meningen. Feiten komen ze toch niet mee.
@Rick-dos: onderbouwen?! onderbuikgevoelens! meer heb je niet nodig ;) Weensie en mr. Flitsservice kunnen helemaal een maagtabletje gebruiken.
Ik (als Belg) wist niet dat het daar zo erg is met bestuurder-pesten!
Wat een onzin dat je op zo een mooie brede veilig aangelegde snelweg maar 100km/h mag.
Die nummerplaat-blindering is wel iets leuk!
@vale46:
Jij komt zelden in Antwerpen zeker? Tussen 12u ’s nachts en 5u ’s morgens vraag je je toch ook af waarom je daar maar 100 mag (4 tot 5 vakken).
@Endlezz: Op die uren rij ik daar niet, wanneer ik daar rij, is het bijna nooit mogelijk harder dan 100 te rijden.
Nou ja, dan maar binnendoor naar Utrecht kachelen met 120 over de bochtige landwegen. Is bovendien veel leuker dan met 180 over de A2.
@alcantara: 1!
Het probleem is dat omliggende gemeenten deze procedures jarenlang kunnen tegenhouden als ze willen.
Daarom willen de gemeenten 100km/uur om een gevoel van minder overlast te hebben. Om toch de 5e baan te krijgen hebben ze met dit compromis ingestemd. De file die er stond veroorzaakt veel meer luchtvervuiling dan wanneer de auto’s doorrijden, voor het gemak vertellen ze er dat niet bij.
Politiek en wetenschap gaan niet samen. Het wordt tijd dat iemand met visie en verstand van zaken ons land eens een keer vooruit gaat helpen in het verkeer en dus de economie. Dus weg met die files, die zijn slecht voor het milieu.
-edit: glad ijs-
@desoper: Ik duim voor je, maar ik vrees een -edit- voor doodsverwensingen ;)
Maar eigenlijk is het wel bijna de enige manier om zo’n gek politiek spel te stoppen.
“jullie mogen 2 rijstroken aanleggen, maar je mag er maximum 100 rijden, anders gaan wij een procedureslag spelen”
Hoe kinderachtig kan je het hebben!!
Dat zoiets mag, dat vind ik niet kunnen.
Naar mijn meningen zouden wegen “gekeurd” moeten worden naar een bepaalde snelheid, zonder politieke inmenging.
Dan konden jullie er makkelijk 140 rijden.
@vale46: ’s Avonds: ja. Maar overdag als er veel auto’s op de weg zijn, word het lastig. Men wisselt van baan en dat is voor veel mensen lastig te overzien als het 5 baans wegen zijn waar iedereen wisselt van baan. Of we zouden een stay your principe als de VS moeten hanteren.
@joosthoeve: Als het te druk is, dan verlaagd de snelheid automatisch. “vertraagd verkeer” of “file” noemt men dat.
Als je weet dat je bijna aan je afslag bent, dan schuif je toch gewoon rustig op naar rechts? Op voorwaarde dat de borden genoeg op voorhand staan natuurlijk.
ik zie er geen graten in, hier in België weet ik snelwegen met 4 & 5 rijvakken waar je altijd 120 mag rijden. & die rijden in de spits goed vol hoor.
@desoper: Daar heb je je -edit-.
Ervaring, want ik heb er op deze manier onbewust ook eens eentje gehad :P
@vale46: Ik heb er ook al eens een gehad, was niet eens voor een doodsverwensing. Maar toch ben ik benieuwd wie er daadwerkelijk de handtekening heeft gezet onder dit geweldige idee. Waarschijnlijk iemand die hier niet dagelijks hoeft te komen
@desoper: wat een belachelijke reactie man! dat gun je die familie toch niet!
laat ze zelf maar een flinke klappert maken daar op de A2 :lol:
je weet wel, zo’n klappert waarbij ze dan denken van, mehh met 140 was ik er bij langs geweest..
Levensgevaarlijk dit! Ooit als overheid wel eens gedacht aan mensen die ’s nachts op een nagenoeg lege snelweg in slaap vallen achter het stuur met zo’n snelheid? Het is me zelf ook een paar keer bijna gebeurd. Oplossing is iets harder te gaan rijden zodat het brein net wat meer prikkels te verwerken krijgt.
@desoper: ben je toevallig familie van ene Jeremy Clarkson?
@splitsecond: haha, nee ik ben ECHT gefrustreerd
Kamervragen!!!11!!!
Zijn er eigenlijk nog mensen die autorijden in Nederland leuk vinden? Ik allang niet meer in elk geval.
@jippie: ik vind het heerlijk.. ik heb namelijk pas net mn rijbewijs, maar als ik hem over 3 jaar weer moet aanvragen kan ik het volgens mij net zo goed niet doen..
@jippie: jep, alweer helemaal gehad hier. Heerlijk om in Duitsland over de Autobahn te rijden (niet overal, maar waar het kan en mag) met een door mijzelf bepaalde snelheid. Vrijheid noem je dat… Wie zijn die paar lui in Den Haag om te bepalen hoe hard ik op een lege (rechte) weg rij?
Ik even blij dat ik daar niet te vaak rijd.. Één ding is wel zeker, mijn volgende auto heeft cruise controle.
Met de huidige brandstofprijzen, mogen ze dalijk blij zijn als er 70 gereden wordt !
Het word toch wel eens tijd dat er een vliegtuig het NSB hoofdkwartier te Den Haag in vliegt.. anders zien we nooit verbetering..
ga je 5 baans wegen aanleggen en dan 100 km/u bordjes plaatsen, dat kan je met de beste wil niet logisch verklaren.. owja, het milieu! dat zegt natuurlijk alles..
ineens moet alles om het milieu.. menselijk plezier verplaatsen we naar de laatste plek..
ik leef liever 10 jaar met veel plezier, dan 100 jaar met een goed milieu..
@dennisr: Gekke terrorist met je vliegtuig :P Laten we dat nou maar niet doen, want ik weet al welke groep dan al bij voorbaat de schuld gaat krijgen
@agera: ik gun hun daarom ook alle eer, ik zou ze alles vergeven en nomineren als helden groep van 2012.. maarja, wie ben ik..
Gewoon een aantal infrarood LEDjes in de kentekenplaathouder monteren en geen camera die het keneken kan lezen. Schijn maar eens met de afstandsbediening in de lens van een digitale fotocamera. ;-]
@mcdonald: Net getest, het werkt nog ook :D
Dus jij denkt dat met een paar zeer felle LED’s je je nummerplaat onherkenbaar kan maken?
@vale46: Je kan ook een IR schijnwerper op het dak monteren, maar dat ziet er een beetje lomp uit. Staat volgens mij nergens in de wet (tot nu toe) dat je geen IR verlichting aan de achterkant mag voeren.
Hetzelfde effekt zie je trouwens in dimmende achteruitkijkspiegels als er een auto (bijv. Audi) achter je rijdt met LED DRL’s.
Het enigste wat ik niet weet is of het alleen effekt heeft op het LCD scherm of ook op het opgenomen beeld.
Trouwens IR licht wordt bij video camera’s als hulplicht gebruikt in het donker. CCD-sensoren zijn gevoelig voor de golflengte van IR licht. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Infraroodled
@mcdonald: net geprobeerd me diverse afstandsbedieningen in mijn camera en de camera van mijn gsm, je ziet van die blauwe flikkeringen, maar een foto nemen gaan perfect…
@Volvo_440_turbo: Dat klopt. De hoeveelheid IR licht dat van een afstandsbediening komt is gering. Als je genoeg IR licht produceert wordt de foto vanzelf overbelicht.
@mcdonald: ok, mercikes voor de info, maw, als ik op mijn achterraam een sterke IR lamp zou plaatsen,verder weg van mijn kentekenplaat, helpt dat ook denk je? Het is namelijk een lease, dus ik ga niet beginnen te boren en toestanden…
Gezien het feit dat het vooral de omwonenden zijn die eerst willens en wetens naast een snelweg gaan wonen, en nu gaan janken dat de ooit 120 weg naar 100 moest, is er maar één oplossing:
Met z’n allen over de B-wegen langs de snelweg jakkeren. Minder controle (iig geen trajectcontole), een stuk afwisselender, en je stoot per kilometer een stuk meer fijnstof uit dan dat je gewoon 120 over de snelweg was gereden.
Verhuis of loop niet te janken milieuhippies.
@tss68nl: Ik ga binnenkort verhuizen naar de stad, ik ga naast een treinspoor wonen.. ik heb ook al een brief klaar liggen met de vraag of het treinspoor weg kan..
*niksvanditiswaar*
maar toch.. laat ze maar stikken in de fijnstof daar..
Tsjaaaah, gewoon 150km/u er overheen en dan ff wachten voor het laatste paaltje toch?
@Alwood: file op de vluchtstrook voor het laatste paaltje.. :lol:
@dennisr: lijkt me echt top, ga ik een frietkar beginnen… even paar vierkante meter gras kopen daar en je bent binnen.
Haha die jongen met die rs6 (wat niet elke keer geblindeerd in beeld komt) heeft op zich wel een handig systeem, maar nu weten weet heel NL wel z’n kenteken? lekka handiggg
@rijbewijzer: kenteken al opgezocht bij RDW, is een golfje ;)
@Alwood:
haha ja je hebt gelijk, en bij nader inzien kan zo’n oude rs6 alleen zo’n nieuw kenteken hebben als die is geïmporteerd natuurlijk
Lekker bezig. Die vent wil niet voor de camera, maar wel de nummerplaat vol in beeld brengen… Leuke bak zo’n rs6, maar als je te hard wil rijden wees dan een vent en accepteer de boete.
Desalniettemin vind ik 100 daar ook traag, ik rij ook liever en beetje door
Ik ben zeer blij als ik zonder oponthoud 100 kan rijden. Wat heb je aan 130 mogen als er altijd files staan?
Op zich al een wonder dat er nu eindelijk na tig jaar traineren door de linkse kerk er snelwegen verbreed worden, en zelfs af en toe een nieuwe wordt aangelegd! Al mag ik er 80, dan is dat nog 1000 x beter dan stilstaan..
@fit4fun: hoezo ontstaat er file als er harder gereden word? zeker bij 5 banen is dat niet het geval lijkt me..
@dennisr: harder rijden = grotere snelheidsverschillen met de bekende harmonica tot gevolg. Uiteindelijk slibt het bij een klein beetje toenemen van verkeersdruk volledig dicht.
In een ideale toestand waar wel iedereen anticipeert, snelheid vasthoudt en snelheid aanpast aan mede-weggebruikers kan je in theorie héél hard voordat het mis gaat.
@Alwood: klinkt idd logisch, voor een 2 baans weg.. maar bij 5 baans rijden de 100/110 rijders toch gewoon op de rechter (2) en de rest kan daar met 130, 140, en zelfs 150 op elk een andere baan omheen.. 160 tot 200 kun je zigzaggen :lol:
het zal idd wel kloppen, maar het klinkt voor mij ook heel logisch zoals ik het net vertel..
@dennisr: heel hoge snelheid zigzaggen kom je er misschien nog net doorheen. Verder ben ik ook iedere keer opnieuw geshockeerd als blijkt dat er 2, 3 of 4 man breed min-of-meer naast elkaar 100-110km/u kunnen rijden (naast een vrachtwagen). Maar ze doen het :| don’t ask me why.
@Alwood: ask me why: dat is toch gewoon puur omdat niet alle aanwezigen op de A2 op de twee meest rechtse rijbanen passen. Dan rij je wel eens op de derde baan, zonder ook maar een mogelijkheid om naar rechts te gaan, en je wilt niet harder dan 110 km/h vanwege flitsgevaar. Ik rijd overigens zelden op de drie meest linker banen omdat je ik dan automatisch 120 ga doen. Heeft geen nut dus ik sukkel maar gewoon mee…saai.
@fit4fun: dat ook… en eigenlijk zou je juist op alle brede snelwegen langzaam moeten rijden en op alle tweebaans héél hard. Beter voor de doorstroom, moet wel iedereen gelijke snelheid aanhouden.
Als ze vrachtwagens op 100km/u zouden zetten scheelt denk ik ook een pak.
Dat stukje over de kilometerstanden was ook wel intresant. Hier kan dus nog gewoon mee gerommeld worden voor vijf tientjes.
@Tommy2: idd , 59-LFN-2 .. een bmw dat je niet moet kopen dus
hoe heet dat systeem nou eigenlijk voor je kenteken? dat rolgordijntje.. ik versta na 4 keer nog niet wat die knul zegt..
@dennisr: Een Plate Guard
compleet achterlijk. toen hij 2 baans was mocht je 120 over lawaaiig slecht asfalt met hobbels. nu is het een 5-baans stilteasfalt hemel en mag je er stapvoets.
ik ben er vandaag overheen geweest en iedereen rijdt er nu en masse 130, dat wordt dus vangen in de eerste paar weken..
@wimbers: Als ze wouden cashen dan plaatsen ze geen traject controle!
Wanneer je onregelmatig controleert zullen mensen vaker in de fout gaan dus kashing !
Nou na 10 uur 3 rode kruizen en 130kmh , waarom heb je 5 banen nodig als er niemand rijdt (s’nachts)
ik als passagier kan echt totaal niet slapen in een auto. veel te veel mooie dingen te zien.
maar toen wij 3 weken terug m’n vader naar Schiphol brachten om 6:30 uur ben ik toch echt in slaap gevallen.
ik zat voorin en het hypnotiserende effect wat de snelweg dan geeft in combi met 4 uurtjes nacht rust is gewoon levens gevaarlijk.
@the-budel-guy:
2 woorden; Red Bull!
@rijbewijzer: koffie werk ook wel. maar ik drink totaal geen red bull of al die Goedkoope zooi. veel te zoet.
Nederland en auto’s =( gaat niet samen .. Binne kort een 6 baans fietspad van en naar utrecht ?
Mij god waar maakt iedereen zich druk om? Wat een gezever allemaal. Een klein stukje van, wat is het, nog geen 25 kilometer ofzo? Levert je een paar minuten tijdswinst op als je 130 i.p.v. 100 rijd (vooropgesteld dat bij 130 geen filevorming voorkomt wat wel erg aannemelijk is) dus daarvoor heeft het geen zin. En die mensen die zeggen dat het zo saai is en je dan in slaap valt zouden sowieso nooit een auto mogen besturen. Als je je zo slecht kan concentreren of echt een aandoening hebt waarbij je in slaap valt als het rijden een beetje saai wordt (als dat al bestaat) moet je onmiddelijk je rijbewijs in leveren. Ik snap ook niet dat het rijden ineens niet meer saai is als je 10 of 20 km/u harder rijd?. Pffff, kleuters
@rooster: ik vind snel rijden leuk.. en langzaam rijden saai.. 100 hoort niet per definitie bij ”langzaam” rijden.. maar wel op een SNELweg.. die verdomme nog 5 baans is ook..
dat jij het niet erg vind, mooi.. scheelt een kwelling.. maar ik vind het wel kut :) tenminste.. het gaat van kwaad tot erger, die A2 merk ik niks van, kom er NOG nooit.. maar kan nooit lang duren voordat ze mij nog meer kwellen.. oprotten die kut hippie’s ;)
@dennisr:
Maar 120 is toch niet “snel rijden”? Het is ietsje harder dan 100 dus volgens mij moet 120 bijna net zo saai zijn als 100. waarom zou die 20 km/u zoveel verschil maken. Dat gaat toch helemaal nergens over. Overigens is de gevaarzetting op een 5 baans weg groter omdat daar veel meer inhaalacties plaats vinden en je op 3 van de 5 banen zowel links als recht verkeer naast je hebt. Op een 2 baans weg heb je altijd maar aan 1 kant verkeer naast je.
@rooster: Ik word al gek hier in Rotterdam als ik 2km 80km/u moet rijden. Het is ook niet zozeer dat je 80 moet rijden, maar je moet continue je teller in de gaten houden en als je even moet accelereren vanwege een situatie dan kan dat bijna niet en moet je dat later weer compenseren.
@robinio:
tja dat hoort nou eenmaal bij het autorijden. Als je daar moeite mee hebt dan moet je meer oefenen. ga anders voor de zekerheid 70 rijden dan heb je wat marge ;)
Ik vind dat ze gelijk hebben, 30 km 100 rijden is gewoon niet mogelijk..
Even over dat filmpje, nu kan de politie dus achterhalen wie die jongen is aan zijn kenteken, lekker slim..
@musztiistar: kunnen ze dus niet, kenteken is van een golf, staat in de reacties ook.. hoe ze het gedaan hebben weet ik niet, maar kenteken is dus niet van die Audi..
Weet iemand op welke trajecten we vanaf 1juli 130 mogen? Hoort de A2 hierbij?
In Breukelen en Abcoude woont nogal wat geld is macht, en dat wint in een kapitalistische maatschappij. Not in my backyard, ik geef ze geen ongelijk.
@MartijnHurks: Als je avontuur zoekt op de Nederlandse snelweg en je je bij 100 km/u op diezelfde snelweg als een zombie gaat gedragen, kan dat avontuur nooit lang uitblijven.
Een vriend van me is eergisteren ergens waar je maar 90 mocht in het slaap gevallen achter zijn stuur, hij werd wakker toen hij tegen een andere auto aanreed die hem wou inhalen, gelukkig enkel blikschade…
@Volvo_440_turbo:
Eigenlijk zou hij gewoon zijn rijbewijs in moeten leveren. In slaap vallen achter je stuur valt eigenlijk nooit goed te praten. Valt in dezelfde categorie als rijden met drank op.
@rooster: Het is nochtans een goede chauffeur, hij had gewoon niet mogen rijden na zijn dagtaak in de frigo’s, maw, het valt eigenlijk inderdaad niet goed te praten… Ik heb het hem ook gezegd dat hij nooit achter zijn stuur mocht kruipen. Dit in combinatie met een lange autoweg waar je maar 90 mag op de meeste stukken, komt dan ook niet goed…
Waar kan ik die doek die over je kentekenplaat valt ergens bestellen?
Dit gaat problemen opleveren, er word daar al met regelmaat 90 gereden op de linkerbaan, nou word het alleen maar erger.
Oplossing: gewoon knallen met 140, daarna even een tussenstop bij de pomp en verder tijden. Zo wordt het snelheid mooi gecorigeerd :)
Idioten, waarom geen 130km/h!!!
Boeie, ik rij vaak 80 op de snelweg. Gewoon genieten van je rit
@W115: Amen. En daarbij: volwassen mensen overloos staan te mekkeren omdat ze op een stukje van een paar kilometer hun geliefde 120 niet mogen rijden… zielig. Ik zou 120 ook beter vinden, maar het is zoals het is. Zeikland…
Welnee, visserslatijn!
“Echt waar, zooo groot was ie!”
Berijders van Nederland, laat je stem horen aan de minister Schultz. Teken de petitie TEGEN de 20 kilometer trajectcontrole op de A2. http://geentrajectcontrolesa2.petities.nl. Verspreid dit ook via Twitter, facebook, e-mail. Bij voldoende handtekeningen wordt de petitie aangeboden aan de minister.
haha wat een baas met die kentekenplaat verbergers!
zoalsl marco12111977 @ 15-04-2012 om 23:50 zegt:
Waar kan ik die doek die over je kentekenplaat valt ergens bestellen???