• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wow! Deze BMW E30 is gewoon écht gloednieuw!

Auteur: nicolasr, gepost 14 juli 2022 om 17:00 – 14 Reacties

En met gloednieuw bedoelen we niet die marketingterm ‘fabrieksnieuw’. Nee, deze BMW E30 323i is gewoon écht nog gloednieuw.

Soms baal ik weleens dat ik in de jaren ’80 nog maar een klein onderkruipsel was en niet de leeftijd had om op eigen houtje verschillende showrooms te bezoeken. Want wat had ik dat graag met eigen ogen gezien zeg, de young- en oldtimers van nu, maar dan gloednieuw.

Maar heel af en toe krijg je alsnog de kans om het gevoel te ervaren dat je vader of moeder had als die op zoek gingen naar een nieuwe auto. Dan duikt er ineens een auto op die anno 2022 nog altijd net zo gloednieuw was als in 1985.

Zoals het geval is met deze BMW E30 323i.

Deze BMW E30 heeft maar 260 km op de teller

In Duitsland is namelijk een exemplaar opgedoken dat je met recht gloednieuw mag noemen. Dus niet door meneer Stipt opgepoetst, maar gewoon nooit aangetast door de tand des tijds. Da’s ook niet gek, want deze auto heeft de laatste 37 jaar slechts 260 kilometer gereden.

Bovendien heeft deze BMW 323i altijd binnen gestaan. Zo hou je je auto inderdaad wel gloednieuw ja! Zo zijn de Pirelli’s die eronder zitten nog dezelfde als die BMW indertijd standaard onder de 323i leverde. Met ál het profiel er nog op. Natuurlijk is het raadzaam om ze toch te wisselen als je ermee wil gaan rijden, maar je begrijpt mijn punt.

Ook mooi zijn de simpele dingen als de scharnieren en de sloten. Geen krasje zit erop, het is allemaal oprecht net zo mooi als toen de auto gloednieuw uit de fabriek kwam. Ook onder de motorkap is het gloednieuw, gloednieuw en nog eens gloednieuw dat de klok slaat.

Je kunt deze rijdende tijdscapsule kopen

Overigens is de E30 323i niet de bekendste telg uit deze serie. Maar tot 1985 was dit toch echt het topmodel. De 2.3 liter 6-in-lijn leverde 150 pk, een hoop in die tijd. Vlak nadat deze rode E30 was gemaakt, werd hij vervangen door de 325i. Die had een 2,5 liter 6-in-lijn en leverde -ondanks de katalysator- 171 pk.

En dan is er nóg een bijzonderheidje aan deze BMW; hij heeft een zogenaamde ‘Dog Leg’ versnellingsbak. Dat wil zeggen dat de 1 linksonder zit, daar waar je normaal de 2 verwacht. Als dat geen blijk geeft van zijn sportieve aspiraties…

En als je wil, kun je hem kopen. Want een dealer in Duitsland heeft de E30 -opnieuw- in de showroom gezet. Helaas is het geen goedkoop geintje, er wordt namelijk 119.990 euro voor gevraagd. Maar dan heb je wel een auto die niemand anders meer heeft, een rijdende tijdscapsule zogezegd.

Alleen jammer dat je er eigenlijk niet mee kunt rijden, omdat hij dan niet gloednieuw meer is. Maar ach, een kniesoor die daar op let!

Ook interessant!

  • BMW E30 325i Cabriolet
  • BMW M3 E30 Cabrio
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!
  • Dure BMW M3 E30 occasion heeft verrassing onder de kap

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, duitsland, e30, occasion, Stipt-polish-point

Vorig bericht: « Mercedes-Benz CLS (C218) 2011-2018 Occasion Aankoopadvies
Volgend bericht: Amerikanen kunnen eindelijk een Donkervoort kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. raoufff zegt

    14 juli 2022 om 17:24

    Kopen en lekker gummen op de Nordschleife!!

    Login om te reageren
  2. hogelandman zegt

    14 juli 2022 om 17:38

    ‘Vergeten’ kopt de verkoper. Ben benieuwd naar het verhaal hier achter. Ik zou even gebeld hebben.

    Login om te reageren
  3. M240i zegt

    14 juli 2022 om 17:43

    Wauw, wat een bak. Al blijf ik de 325i e30 de lekkerste van de serie vinden (nee, niet de M3 want 4 cilinder). Heerlijk rauw geluid, zoals alleen BMW dat kon in die tijd. En die aerodynamicavervloekende voorkant, man man man.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      14 juli 2022 om 19:28

      Jammer/gaaf dat de 325i’s bijna allemaal in de DNRT rijden. Of als donor dienen.

      Login om te reageren
  4. katoenboer zegt

    14 juli 2022 om 17:46

    Neh te kleine nieren
    Jk wat een heerlijke wagen!

    Login om te reageren
  5. Mini Joe zegt

    14 juli 2022 om 20:22

    Het blijft natuurlijk wel een BMW voor een Petje.
    Ik denk dat je voor het gevraagde bedrag ook een echte auto kan kopen die wat meer uitstraling heeft.

    Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    14 juli 2022 om 20:32

    hij is helemaal niet nieuw..ding is 37 jaar oud🤣…
    succes met het vervangen van alle rubbers, slangen, tank leeghalen en schoonmaken, carburateur compleet reviseren, vloeistoffen vervangen, nieuwe banden, electronica, bekabeling…ehmmm nog iets vergeten?

    nee bedankt,
    lekker staan laten want als je dit koopt ben je direct al n halve ton kwijt , en dan bedoel ik direct na de overschrijving….en dan heb je nog geen slangklemmetje vervangen….

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      14 juli 2022 om 22:51

      Carburateur reviseren van een oto met brandstof injectie ? 😝

      Login om te reageren
  7. frank2b zegt

    14 juli 2022 om 21:06

    Nieuw?
    Die wagen heeft decennia stilgestaan. Alle rubbers naar de vaantjes. Niet alleen van de ophanging, maar alle rubbers, dus ook van de deuren, het koelsysteem, brandstofsysteem, alles. Met een beetje pech motor vast. Binnenzijde benzinetank verroest. Radiateur finito. Remmelarij versjacherd. Elektra weggecorrodeerd.

    Voordat je met deze wagen de weg op kan moet je ‘m helemaal restaureren.

    Een museum, dáár hoort-ie thuis. Iets voor het BMW-museum misschien?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      14 juli 2022 om 22:33

      Aan de foto met het stuur kan je zien dat-ie loopt. Verder meen ik, dat dit type BMW een kunststof brandstoftank heeft. De oto heeft binnen gestaan, dus qua rubbers zal het allemaal ook wel meevallen. Remmen zouden wat kunnen ‘plakken’ en de banden vervangen lijkt me een goed idee. Maar voor de rest zal het allemaal wel schikken.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      15 juli 2022 om 09:24

      Denk ook niet dat iemand deze koopt om mee de weg op te gaan.

      Die 120k verkoopwaarde verdwijnt als sneeuw voor de zon als je hier kilometers mee gaat maken.
      Als je ermee wil rijden, kun je beter een gerestaureerde kopen, of een die daadwerkelijk gebruikt is. stuk goedkoper.

      Dit soort auto’s zijn alleen nog interessant als belegging/museumstuk

      Login om te reageren
  8. mj76 zegt

    14 juli 2022 om 21:42

    Eerste serie 325i werd nog zonder katalysator geleverd. Heb zelf zo’n type 1.
    Daarna werd de type 1,5 geboren met katalysator en een aantal andere kleine aanpassingen totdat de type 2 met zijn kunststof bumpers kwam…..

    Login om te reageren
  9. mark383 zegt

    14 juli 2022 om 21:48

    Is het al flashback friday? https://www.autoblog.nl/nieuws/kaufen-een-bmw-3-serie-e30-met-bijna-geen-kilometers-74605

    Kostte toen iets van 60k dacht ik.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      15 juli 2022 om 10:15

      13 km in de laatste 7 jaar…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North