• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wrightspeed X1 geannuleerd vanwege de crisis

Auteur: Dennis, gepost 11 december 2008 om 13:21 – 15 Reacties

Wrightspeed X1


We schreven nog niet eerder over de Wrightspeed X1 en eigenlijk hoeft dat ook niet meer, want hij komt er niet. De Wrightspeed X1 had een elektrische uitvoering van de Ariel Atom moeten worden met zeer indrukwekkende specificaties.

De Wrightspeed X1 is het zoveelste slachtoffer van de kredietcrisis. Aan de ambitieuze plannen van Ian Wright lag het niet, want de X1 moest een ware elektrische raket op wielen worden. Een acceleratie van 0 naar 60 mph (96 km/u) in 3.07 seconden, van 0 naar 100 mph (160 km/u) in 6.87 seconden en van 0 naar 100 mph en weer terug naar 0 in niet meer dan 11,2 tellen.

Investeren in elektrische aandrijving is een kostbare aangelegenheid. Hoe hoger de brandstofprijzen, hoe aantrekkelijker alternatieven worden. Nu de brandstofprijzen weer fors zijn gekelderd en dat samen met de economische tegenwind, hebben Ian Wright doen besluiten het project te annuleren.

It’s one thing to build electric cars, but it’s another to go out and get some kind of respectable market size and funding. At this stage of the game, when oil is cheap and batteries still expensive, spending two to three times the price on an electric car doesn’t really make sense.

Wright gaat nog wel door met de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen, accu’s, benodigde software en overige bijkomende hardware. Dan vooral met het doel deze beschikbaar te stellen voor andere bedrijven. (via: motorauthority)

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
    Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
  • X1 25e flink verlagen
    Verhoogde X1 25e flink verlagen. Waarom?
  • Crisis? Bentley lacht ballen uit de broek
    Crisis? Bentley lacht ballen uit de broek
  • Ondanks crisis toch een leuke bonus voor Volkswagen arbeiders

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel-atom, Carmageddon, Elektrisch, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Video: Met je Bentley GTC cruisen door de woestijn
Volgend bericht: Fiat 500 wordt eerste Fiat met start/stop systeem »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alibaba zegt

    11 december 2008 om 13:24

    Misschien komt ’t later nog wel eens…

    Login om te reageren
  2. Fred Flintstone zegt

    11 december 2008 om 13:41

    als je schrijft dat je er eigenlijk niet meer over hoeft te schrijven, waarom schrijf je er dan nog over eigenlijk? Geeft nix eigenlijk, want in deze tijden van crisis is alles wat daarmee te maken heeft vermeldenswaard!
    on topic: lelijk kreng, zal dit ding niet gaan missen op straat.

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    11 december 2008 om 13:45

    @Fred Flintstone: “als je schrijft dat je er eigenlijk niet meer over hoeft te schrijven, waarom schrijf je er dan nog over eigenlijk?”

    Die continue tweestrijd in mijn hoofd maakt me gek.

    Login om te reageren
  4. Larrs zegt

    11 december 2008 om 14:26

    Wel jammer dat dit soort projecten gestopt moet worden vanwege de crisis. Aan de andere kant gaan ze gelukkig wel verder het ontwikkelen van de techniek.

    Elektrische aandrijving wordt eindelijk een beetje de toekomst als alles mee zit.

    Login om te reageren
  5. Bartes zegt

    11 december 2008 om 14:43

    Kan dit ding nou sneller optrekken dan remmen?!

    Login om te reageren
  6. Stephan zegt

    11 december 2008 om 14:46

    Nee van Denkhoven. Hij remt sneller.

    Login om te reageren
  7. Bartes zegt

    11 december 2008 om 14:57

    @Stephan:
    Er staat toch duidelijk “van 0 naar 100 mph (160 km/u) in 6.87 seconden en van 0 naar 100 mph en weer terug naar 0 in niet meer dan 11,2 tellen. “

    Login om te reageren
  8. Bartes zegt

    11 december 2008 om 14:58

    @mezelf: aah nu zie ik het pas. Het is zowel optrekken naar 100MPH en weer remmen tot stilstand samen in 11.2 seconden :X. Duidelijke omschrijving :P. Dacht eerst dat het gewoon een tikfout was ;).

    Login om te reageren
  9. Eric zegt

    11 december 2008 om 15:12

    Als de prijs voor aardolie stijgt kan hij zijn plannen terug boven halen. En met zijn patent op de technologie kan hij nog goed geld verdienen. Aan GM verkopen zodat ze hun SUV’s kunnen uitrusten met deze tech. en de Japanners kunnen concureren.

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    11 december 2008 om 16:19

    Acceleratiecijfers op twee decimalen nauwkeurig? Dat is onzin zeg. Maar goed. Ik denk dat hij eigenlijk wel door kan gaan. Die prijzen zijn over een jaartje echt wel weer hoog. Niet hoog genoeg om de aanschaf van een elektrische auto terug te verdienen, maar dat was het voor de olieprijzen kelderden ook niet, dus dat mag hem niet weerhouden.

    Login om te reageren
  11. gogogomagazine.com zegt

    11 december 2008 om 18:10

    Ian Wright? Ik dacht dat dat de voetballer was, sinds wanneer zit die in elektrische autos?

    Login om te reageren
  12. Erik zegt

    11 december 2008 om 18:30

    Dragrace Wrightspeed X1 tegen Carrera GT!
    http://www.youtube.com/watch?v=OXqYbNEiW0Y

    Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    11 december 2008 om 20:30

    @ Erik
    Nu ik dat filmpje heb gezien vind ik het helemaal jammer. Als je de prestaties ziet tov een Carrera GT is de prijs al gerechtvaardigd.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    11 december 2008 om 23:30

    Maar goed ook:D Persoonlijk vind ik “de ziel” (om het maar ff gevoelig te zeggen) van een auto verloren gaan met elektrische aandrijving.

    Een benzine motor geeft een bepaald soort rush, de motor jaagt een soort angst aan waar jongens puur van genieten. Hoe groter en sterker de motor, hoe enthousiaster we zijn! Een grote motor zoals een F-16 straalmotor doet ons hart helemaal op hol slaan!

    En dan kom je aan met een elektromotor… Dat doet mij denken aan een SPEELGOEDAUTO!

    Hoe snel zo’n auto ook is, hoe goed ze ook rijden, het zal nog HEEL lang duren (als het ooit zo ver komt) voordat elektrische auto’s mij warm van binnen maken! En ik denk dat heel veel mensen het hier mee eens zijn!

    (Autoblog: zal ik er een leuke column van maken?:P)

    Login om te reageren
  15. the Honda Spirit zegt

    12 december 2008 om 12:19

    Is dit niet de hele aanleiding van de kredietcrisis??? Zouden de oliebaronnen dit niet allemaal ook weten.

    It’s one thing to build electric cars, but it’s another to go out and get some kind of respectable market size and funding. At this stage of the game, when oil is cheap and batteries still expensive, spending two to three times the price on an electric car doesn’t really make sense.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North