Yamaha Motiv: dit wordt de stadsvoiture van Gordon Murray

Auteur: , 36 Reacties

Kennen we de T.25 en T.27 van autolegende Gordon Murray nog? Wel, er is zoals eerder aangekondigd een partij die hem wil gaan bouwen. Vandaag werd bekend dat dit niemand minder dan keyboardbouwer Yamaha is, en ze noemen hem de Motiv.

De Motiv is een doorontwikkeling en een tegelijkertijd minder hoekige variant van Gordons Murray stadsauto. (Mocht je het nog niet doorhebben, minuscule stadsauto’s zijn hip omdat autofabrikanten denken dat we allemaal in een superstad gaan wonen.) Murray was al sinds 2008 in gesprek met Yamaha, maar de onderhandelingen kwamen daarna stil te liggen. Nu zit er overduidelijk weer schot in de zaak.

De Motiv is 2,69 meter lang, weegt 730 kg en heeft een buitenkant die gemaakt is van kunststof. Een materiaal dat zich volgens Murray in crashsituaties beter gedraagt dan staal en aluminium, getuige de eerder crashtest.

De tweezits Motiv moet volgens de huidige planning in twee varianten op de markt komen. Als volledig elektrisch model (33 pk, Vmax van 100 km/u) en met een driecilinder benzinemotor die tussen de 70 en 80 pk levert.

Mocht de productie doorgaan (Yamaha’s raad van bestuur moet nog akkoord gaan) dan komt hij in 2016 op de markt, gericht op een Europees publiek. Vanaf vandaag staat hij in al zijn kleinheid te shinen op de autoshow van Tokio.



36 reacties

Met een lekker R1 blok wil ik hem wel!
@ferrari94tr: ik ook, maar die heeft 182 pk..
@lacker: het zou zo maar eens een gedownside 3-cylinder blok kunnen zijn uit de nieuwe MT-09. Dat blok heeft origineel een max vermogen van 84,6 pk.
http://www.yamaha-motor.eu/nl/producten/motoren/mt/mt-09.aspx?view=featurestechspecs
Tof, ziet er echt gaaf uit. Nooit gedacht dat ik dat zou zeggen van een auto in de categorie van smart.
730 kg klinkt veel te zwaar, veel, veel, veel te zwaar.

Ik dacht aan iets in de groot orde van 500kg, toch zeker voor de versies met een traditionele motor zou dat moeten lukken.
@Hupke: Gewicht is vergelijkbaar met dat van een Fortwo, maar voor een auto van dit formaat had ik ook wel iets minder verwacht.

Moet zeggen dat ik dit er wel stoer uit vind zien.
@motoragent:

Ja, qua looks doet hij het niet slecht. ’t is een koddig bakje.
@Hupke: Toch niet slecht hoor. Mijn Midas weegt ook 730kg, heeft ongeveer dezelfde voetprint, maar is half zo hoog als de Motiv en dus veel minder binnenruimte. Ik vind het een slim ding. Overigens over slimme auto’s gesproken, als ik zo’n auto nodig had kocht ik nog steeds een Audi A2. Mijn broer heeft er net eentje gekocht, wat een geweldige auto is het toch. En dan wel 4 zitplaatsen en een redelijke bagageruimte.
@midasracer:

Over de A2 krijg je van mij onmiddellijk gelijk. Een slimme wagen, allu-spaceframe, glasvezel bodypanels,… en nu 2ehands te koop voor een appel en een ei omdat ze niet zo mooi zijn.

Ik vind 730kg echter toch nog veel, zeker voor een benzine wagen. Een crash-veilige glasvezel body op een allu of stalen frame met daarin een lichte motor dat moet toch ver onder de 700kg kunnen blijven. Motor met zijspan combinaties kunnen daar ruim onder blijven (en dat zijn dan stalen frames met een glasvezel body) zelfs de grootste en de lompste de ZEUS (met een peugeot 2.0 motor erin) tikt maar 600kg aan.

Misschien dat ze voor massa-productie wat te veel van het ontwerp hebben moeten opgeven. Of misschien dat het enkel de spec’s zijn voor de electrische variant.
@Hupke: Een nadeel van Murrays constructie is het spaceframe van stalen buis. Niet de lichtste oplossing maar produktietechnisch (volgens hem) handig want is gemakkelijk zonder kostbare tooling over de gehele wereld te bouwen. Ik had zelf toch voor een monocoque uit alu plaat gekozen zoals de Spyker en Wiesmann. Volgens mij ook simpel te bouwen. Wat dat betreft een vreemde keus en inderdaad onnodig zwaar.
@midasracer:

Lage oplages was een alluminium monocoque (lang leve lijm en klinknagels) idd een goede keuze. Maar grote oplages, als yamaha er z’n schouders onder zet is die kans er wel, zou een aangekocht frame uit ge-extrudeerd alluminium toch ook een optie moeten zijn.

Stalen space-frame is niet ideaal voor roboten en lassers zijn bij ons nogal duur, (maar je kan het wel met het rekenmachientje van je GSM op een servet uitrekenen, al zal dat voor hem wel niet de motivatie geweest zijn) dat is nu toch echt niet ideaal voor productie in grote oplages.
@Hupke: Veel te veel? Hij moet niet wegwaaien bij het eerste briesje
@Hupke: geloof me, als je ooit bots tegen welke moderne middenklasser dan ook, dan zou je willen dat-ie nog minstens 300 kg zwaarder zou zijn.

Er is een duidelijk verschil tussen botsen tegen een dood blok beton of een bewegend voertuig dat de helft meer tot wel dubbel zo veel weegt.
@RRRobert:

Enkel als het om een frontale botsing gaat, maar zelfs dan…
In alle andere gevallen, liever in een lichte wagen als die fatsoenlijk ontworpen op veiligheid.
“Murray was al sinds 2008 in gesprek met Yamaha, maar de onderhandelingen lagen sinds 2008 stil”
Daar niet veel onderhandeld dan…
Bouw hem idd met een hoogtoerig motorblok uit eigen stal (erbij), vanuit fabriek, en je hebt een winnaar.
Je kunt lullen wat je wilt, maar Smart was in ieder geval z’n tijd ver vooruit.
@erce:
Yep, tegen de tijd dat dit op de markt komt is het Smartje al 18 jaar oud en aan zijn 3de generatie bezig. Hij is trouwens exact even lang als de huidige en de komende fortwo.
Dat ze hier niet vastgehouden hebben aan het 3zits concept vind ik dan ook een gemiste kans.
730kg,dat woog mijn eerste auto.Dat was een Opel Kadett C.Die had een 1200 motor.Als ik dit bekijk zie niet eens een airbag of iets.Oke,dat had die kadett ook niet maar dat was een gewone personenwagen.Dan is dit net een tank.
@Alfarobert: Geen airbag? Dacht je werkelijk dat hier geen airbag in zit? Zonder airbag geen toelating.
@Alfarobert: Hail to the Opel Kadett C. Ook mijn eerste auto. Niet echt te vergelijken. De Kadett was van flinterdun staal gebouwd inclusief de wielophangingen en zou nu geen enkele veiligheidstest halen. Ik kan me herinneren dat het dak met een soort tenthoepels omhoog werd gehouden. Als ik met open raampje reed, wilde zo’n hoepel er wel eens uitschieten en plopte het dak naar beneden.
@Alfarobert: Dat accupakket weegt ook wat hè. Vergelijk even de laatste Renault Clio met de Zoë (die van de Clio is afgeleid): ruim 1400 tegen nog geen 1000 kilo.
Of anders: een Smart Fortwo op benzine weegt 750 kg, de electrische 900 kilo.

Bovendien is het niet helemaal fair om een wagen uit begin-jaren-’70 te vergelijken met eentje uit 2013. De carrosserie van een auto moet tegenwoordig veel en veel sterker zijn om aan de veiligheidseisen te voldoen, en dat betekent meer en zwaarder staal – en dus meer gewicht.
Voordeel van dit ding is dat veel gewicht in de accu’s zit, die zitten in de bodem en dat is dan weer goed voor het zwaartepunt en dus de wegligging.
http://www.youtube.com/watch?v=j9xA2jTdFUM

5th gear interview met Murray over het concept destijds.
Dit is dus gewoon een Smart-kloon. Heeft m.i. weinig met innovatie te maken. Had wel (erg) veel meer verwacht van mr. Murray. Dan vond ik de Tridion Safety Cell van de Smart toch innovatiever.
Gemiste kans ?
@tweetyv6:
Smart kloon of niet, als ontwerper ben je gevangen in dit concept.
Is hetzelfde dat al het nieuwe kleine-spul gewoon Twingo 1 clonen zijn.
Lange afstand racers zien er allemaal uit als een 917 Porsche omdat die toen al de ideale vormgeving had.
@desjonnies: Ik zou zeggen, print de foto uit en hou ‘m 100 willekeurige mensen onder de neus en vraag welke auto het is. Kans is groot dat je een 100% Smart respons krijgt (verondersteld dat de 100 personen weten wat een Smart is). Doe hetzelfde met 100 autoliefhebbers, dan nog schat ik dat 80%+ zegt dat dit een ([ver]nieuw[d]e)Smart is.

Wat betreft je 917 verhaal; logisch want a) de stroomlijn dicteert het design en b) zijn race auto’s in het algemeen streng aan regels gebonden.
@tweetyv6:
Hoe kleiner het model hoe meer je gebonden bent aan bepaalde regels.
Op een groter model kan een ontwerper makkelijker losgaan.
Alhoewel er een algemene ontwerp-malaise schijnt te heersen als ik al die obesitas klonen zie.

En is het ontwerp orgineel, dan mot men het nie’
(alfa 159, lancia thesis, citroën c6)
@desjonnies: Klopt enigzins; hoe kleiner de auto, hoe minder speelruimte je hebt qua design en toch… kijk naar de Renault Twizzy, Piaggio MP3LT of de BMW C1.

Maar daar komt je andere punt weer de hoek om… het wijkt te zeer af en onbekend maakt onbemind…

Ik vind het logisch dat de Yamaha op de Smart lijkt; die verkoopt als een tiet in grote steden.
Had alleen wat spectaculairders verwacht.
@tweetyv6: Sorry hoor, maar dat vind ik een beetje een zeur-reactie. Hoezo Smart-kloon – omdat-ie er qua carrosserievorm op lijkt? Zo bezien is elke auto (elke auto!!!) wel ergens een kloon van. Zelfs die Smart…
@potver7: ELKE AUTO?!?!?!!11!ONE!!1ELEVEN?
@erce:
Gna, is een kloon van de Tatra’s van voor de tweede wereld oorlog.
Toen had Tsjechië een bloeiende auto industrie en zaten daar DE mannen.
Lees een goeie biografie over Ferdinand Porsche Sr, een goeie he, en je zult zien dat zijn ideeën gewoon gejat zijn van Hans Ledwinka, 1 van de allergrootste uit de auto industrie.
Groter dan Porsche in ieder geval.
Dus ja, alles is gejat, misschien de Citroën DS niet en de vormgeving van de Chevroiet Corvair.
Maar van de twee laatstgenoemden heeft IEDERE ontwerper weer gejat.
@potver7:
Hij heeft anders wel een punt, beide zijn 269cm lang, beide zijn 2zitters, gewicht is eveneens nagenoeg gelijk en ze hebben allebei de motor achterin.
@potver7: Je hebt gelijk. Daarom lijkt een Fiat 500 op een Chevrolet Suburban en een Peugeot RZC op een Volvo V70

Uiteraard het uiterlijk maar ook het concept is niet veel anders dan Nicolas Hayek al begin jaren ’90 (en eigenlijk Mercedes Benz al in 1986 met de NAFA) bedacht hadden.

Dussss… niet echt innovatief en bij lange na niet wat ik van Gordon Murray verwacht had.
@tweetyv6: de innovatie zit ‘m dan ook niet zozeer in de auto zelf, maar met name in het produktieproces. Bovendien waren de prototypes innoverender (o.a. bestuurder in het midden) maar heeft hij duidelijk concessies moeten doen tijdens de onderhandelingen met Yamaha.
Dat ziet er heel goed en erg productierijp uit! De Smart for2 kan wel een beetje concurrentie gebruiken.
Ze zijn niet bepaald een ster in namen bedenken daar bij Yamaha: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Motif

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).