Omdat minder onafgeveerd gewicht dus veel harder door de bocht, jonguh.
Uit carbon vervaardigde velgen zijn nog niet bepaald gemeengoed in autoland. Logisch, want het goedje is kostbaar en nogal bewerkelijk. Daarnaast is een beschadigde velg niet eenvoudig te fixen, en zal de bestuurder die een gat in de weg over het hoofd heeft gezien vaak over moeten gaan op vervanging. En daar komt de prijs weer om de hoek kijken, waarmee het cirkeltje net zo rond is als de velg zelf.
Grote fabrikanten wagen zich er daarom nog niet echt aan, maar onlangs werd bekend dat Volkswagen een deal heeft gesloten met ThyssenKrupp Carbon Components en Maxion Wheels. De twee willen, inderdaad, koolstofvezel velgen gaan bouwen die tot maar liefst 40% lichter zijn dan exemplaren van gesmeed aluminium. Zoals eerder aangehaald gaat het onafgeveerde gewicht daarmee om laag, wat de prestaties weer ten goede komt. Meer uitleg in deze video.
Of de rims op bijgaande platen daar iets mee te maken hebben is helaas onbekend, maar het toont in elk geval hoe dergelijke velgen staan op een, in dit geval, Audi RS3. Daarnaast is de rest van het exterieur eveneens behangen met koolstofvezel én is het quattro-logo in de grille aangekleed met ledjes. Weet je zeker dat de overige gasten op een camping naar keuze je aankomst niet zullen missen.
Ook is het interieur aangekleed met carbon. Je wilt immers wel dat die halve liter Fanta van de Mac een beetje stijlvol met je mee reist. Verder is er op de motorkap niks te zien, dus gewoon negeren en doorlopen.
UPDATE: Zoals enkele alerte reaguurders opmerkten, zit het er dik in dat ’t een kek folietje betreft en dat de velgen dus helemaal niet van carbon zijn. Weg betere rijeigenschappen, hallo twijfelachtig uiterlijk.
Foto’s via Audi Forum Ingolstadt
Rob zegt
Jezus, wat een mega kleffe wagen is dit….
Need For Speed toestanden.
gtwillem zegt
Handig, nu heb ik zin in Fanta… Ik ga even boodschappen doen.
leroyrs5 zegt
Ik wil!
norge zegt
Plastic fantastic zeg ik,
trustmeiamanengineer zegt
Leuk lichte wielen. Maar voor echt goede handeling moeten ze ook eerst die motor eens van voor de vooras halen en het algehele wagen gewicht verlagen.
Kvgorp zegt
@trustmeiamanengineer: bij de RS3 ligt de motor dwars voorin. Zoals te zien op die prachtige sticker op de motorkap. Ahum…
trustmeiamanengineer zegt
@kvgorp: ja, maar wel te ver voorin.
gillesvda zegt
@trustmeiamanengineer: Gewichtsverdeling RS3: 59/41%
Gewichtsverdeling A45 AMG: 62/38%
Maar het was toch een originele (maar dan niet) poging om de balans van Audi (die in sommige modellen inderdaad minder is) te bekritiseren.
trustmeiamanengineer zegt
@gillesvda: Tja, moet toegeven dat ik het Audi bashen wel eens sucsevoller heb aangepakt ja.
Overigens is die A45 nou ook niet echt het toonbeeld qua spanned rijgedrag.
dirkiii zegt
@trustmeiamanengineer: dan moet je voor een m135i gaan gegarandeerd sensatie
Ozan zegt
@gillesvda: M135i: 50/50% ;)
gillesvda zegt
@ozan: Eigenlijk 54/46, maar goed ;).
Tommy2 zegt
@trustmeiamanengineer: Op de BMW 1 na zijn er maar weinig auto’s die hier aan kunnen tippen.
lekkaah zegt
Pff, hebben ze de a3 ook exact hetzelfde gemaakt als de rest..
Gelukkig compenseert de A5 een heleboel.
super zegt
maakt onafgeveerd gewicht nou echt zoveel verschil op een circuit met weinig hobbels?
gtwillem zegt
@super: het maakt wel wat uit, maar het is een bizar dure oplossing voor iets wat beperkt voordeel geeft. Om maar te zwijgen van de kosten bij schade… Leuk op een Koenigsegg of Pagani, maar hopeloos op een Audi.
Dus, om aan de wensen van @jaapiyo tegemoet te komen, kan Audi beter motoren achter de vooras monteren ;-). Dat heeft nog meer effect.
super zegt
@gtwillem:
waarom maakt het dan iets uit? in welke situaties?
norge zegt
@super: denk aan dwars richel in een bocht op snelheid…hoe sneller de band na het loskomen van het wegdek weer terug komt hoe beter want tijdens het los zijn gaat je auto zijwaarts. Hoe minder onafgeveerd gewicht hoe sneller je weer contact met het asfalt heb..
super zegt
@norge:
ja, ok, als je over hobbels rijdt snap ik het wel.
silenro zegt
@norge: En hoe minder de schokdempers te lijden hebben. Auto word er in zijn geheel ook rustiger van qua rijden. Daarom heb ik zelf ook een hekel aan aftermarket wielen, die zijn vaak niet te tillen en dat merk je zelfs op een doorsnee C-segmenter al.
Mairsil zegt
@super: Er zijn nog wel een paar kleine effecten. Er is minder massa traagheid bij optrekken en remmen. Ook werken de draaiende wielen als gyroscopen, die het draaien van de auto tegenwerken.
Of je dat alles ooit echt merkt is natuurlijk maar de vraag…
Onehp zegt
@Mairsil: hangt er helemaal van af hoe je rijdt en wat je ervan verwacht. Maar voor een enthusiast is het verschil heel merkbaar, zelf zit ik ondertussen aan mijn zesde lichtere set en steeds weer erg blij met het verschil, wegligging én comfort is beter. Wel is er steeds sprake van 3 tot 6 kg verschil per wiel, om één kg verschil te merken moet je van goede huize zijn…
Dutchdriftking zegt
@Mairsil: Massa traagheid merk je zeer zeker. Ga maar eens met een B merk velgen rijden en daarna met een a merk velgen met de zelfde afmetingen. Je merkt zeker in accelereren een behoorlijk verschil.
super zegt
@Mairsil:
Ah ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar goed, neemt niet weg dat het pas zinvol is om geld aan deze zooi uit te geven als je 0.01s van de beste tijd afzit oid, de gemiddelde “enthousiast” is er ws meer gebaat bij om zelf wat kilotjes te verliezen;-)
moelie zegt
Is geen carbon maar folie
https://www.youtube.com/watch?v=KqNC9ekKwlo
ferrarif40 zegt
@moelie: kijk, gelukkig iemand die het doorheeft :)!
clarkson zegt
@moelie: joh. Einstein.
ahs1979 zegt
Ik vraag me af hoe ze dit voor elkaar krijgen. Als ik kijk hoe fijnmazig deze velgen zijn in vergelijking met de carbon velgen van Koenigsegg, die toch wel wat ervaring hebben met het produceren van deze soort velgen, weet ik niet zeker of dit wel echte carbon velgen zijn. Als dat wel zo Is dan hebben ze wel veel vooruitgang geboekt op dit vlak.
jorn_v_v zegt
is gewoon hydro-dip zo te zien.
rufctr01 zegt
Het zijn wel mooie velgen! Ik wacht de eerste topic hier wel af als men het daadwerkelijk allemaal kan bestellen. Nu zijn het allemaal invullingen….
Ik lees liever dat Audi eens iets aan hun betrouwbaarheid gaat doen…
silenro zegt
@rufctr01: Zelf rijd ik producten van een zustermaatschappij van bovenstaand merk, maar ik heb er vrijwel nooit wat mee.. En alles wat wel kapot gaat heeft meer te maken met mijn eigen rijstijl. Maar misschien tref ik het ook wel altijd net met mijn auto’s :)
noodles zegt
@rufctr01:
Zo mogen anders ook wel wat doen aan de onderdelenprijzen. Vandaag een koppeling voor een 13 jaar oude TT, inkoop met maximale korting ex btw €900, en dan moet hij er nog in.
Die auto is dus economisch totall-loss.
Dutchdriftking zegt
@noodles: de eerste generatie TT is toch wel iets meer waard dan pak hem beet 2 ruggen?
philipf zegt
Ziet er goed uit!
acakoning zegt
Sorry maar is echt duidelijk te zien dat dit folie is. Dreamcar Build over de One:1 wielen is well beschikbaar en dan zie je hoe dat echt gaat:
https://www.youtube.com/watch?v=cb9WBPzseYA
rob5nismo zegt
@acakoning: en daar zijn de wielen nog hol ook
Dutchdriftking zegt
Mocht Audi dit echt gaan doen dan hoop ik wel dat ze de wielen van een kleurtje voorzien. Gewoon aluminium kleurig vind ik persoonlijk veel mooier.
HZW zegt
Velgen zijn gewoon 20″ nieuwe TT velgen met een Carbon hydro-dip, niets meer en niets minder.
bartes46 zegt
Binnen kort bij uw tjappie golf 4 in de buurt te bewonderen
alaindjamal zegt
Er zit een vlek op de motorkap
reistje zegt
Je kan zien dat het inderdaad water transfer painting is, het is op oog te onderscheiden van echt carbon.
Bovendien hebben alle full Carbon velgen (wat er niet zoveel zijn) een veel simpeler design. Dit soort ingewikkelde vormen is momenteel niet eens haalbaar in een velg.
Ozan zegt
Het klopt dat carbon wieltjes vervangen moeten worden bij schade, maar voor zover ik weet kunnen ze een harder stootje hebben dan alu exemplaren!
mrrallycross zegt
Doet mij niks! Zo een belachelijke optie
mrB zegt
Voor het lezen van het artikel en de update zag ik al dat het nep is. De manier waarop de carbon rond randjes gaat is niet mogelijk. En je ziet bijna altijd randjes waar het geknipt is.