• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes: de Volkswagen Up keert terug!

Auteur: willeme, gepost 27 maart 2024 om 13:01 – 10 Reacties

Volkswagen Up keert terug

Daar hebben we op moeten wachten, maar we hebben goed nieuws want de Volkswagen Up keert terug!

Het is nog altijd jammer dat de Volkswagen Up uit productie is. De kleine Duitse stadsvlo was na 10 jaar aan het einde van de levenscyclus gekomen. Helaas is er geen opvolger, ondanks dat we heel erg graag een kleine en betaalbare Volkswagen kopen.

Maar we hebben goed nieuws: de Volkswagen Up keert terug! En de oplettende lezer zal gezien hebben dat er een adder onder het gras is. De Volkswagen Up keert weliswaar terug, maar in een ietwat andere vorm. Ten eerste gaat Volkswagen ‘m zelf niet maken. Nee, de auto die je ziet op de foto’s is een product van Geparda.

Volkswagen Up keert terug!

Bij Geparda bouwen ze de Up om tot een ‘bijna driewieler’. Strikt genomen is het een vierwieler, daar de Geparda voorzien is van vier wielen. De achterste twee staan heel erg dicht bij elkaar. Uiteraard is er geen logische reden voor om het zomaar te doen.

Volkswagen Up keert terug
Volkswagen Up keert terug

Het is een van de eisen waaraan de auto moet voldoen om geschikt te zijn voor beginnende bestuurders. In Duitsland is er namelijk een uitzondering voor mensen tussen 16 en 18 jaar, de zogenaamde L5e-categorie. Zo zijn de achterwielen dichter bij elkaar gebracht, maar is ook de motor ietsje geknepen.

Standaard levert de 1.0 MPI driecilinder 62 pk, maar de motor wordt gesmoord zodat deze maximaal 20 pk levert. Schaekelen gaat met een handgeschakelde vijfbak. De 0-100 km/u sprinttijd wordt niet vermeld, maar de topsnelheid schijnt 110 km/u te zijn.

Volkswagen Up keert terug
Volkswagen Up keert terug

Upgrades

Er is ook een beetje sprake van tuning! Zo zijn er Eibach-veren en een anti-rollbar van H&R. Deze upgrades moeten ervoor zorgen dat de Geparda niet bij elke bocht op zijn kant zit.

Het idee van de Geparda is niet nieuw. Zo kennen jullie wellicht de Ellenator. Dat is eveneens een Duits ombouwproject voor Duitse adolescenten. Er kwamen er al enkele voorbij op Autoblog Spots:

Fotocredits: Rode Ellenator in Gucci-trim door @cheatah via Autoblog Spots!

Is er dan ook een adder onder het gras, naast de instabiliteit en zeer bescheiden prestaties? Ja. Als basis gebruiken ze bij Geparda jong gebruikte auto’s. Nieuw worden ze niet meer gemakt, dus Geparda is aangewezen op de occasionmarkt. Gelukkig is de Up een populaire auto geweest. De prijzen zijn niet mals: 20-25 mille ben je zo kwijt.

Ook interessant!

  • Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
    Rust in vrede, oh kleine Volkswagen Up!
  • Volkswagen terug
    Volkswagen gaat terug naar de jaren '90
  • Volkswagen onthult ruige accessoires voor de Atlas
    Volkswagen onthult ruige accessoires voor de Atlas
  • Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
    Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

driewieler, Volkswagen

Vorig bericht: « Toto Wolff: “Max Verstappen is mijn nieuwe nummer 1”
Volgend bericht: Mega uitverkoop Fisker Ocean: 24 mille KORTING! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    27 maart 2024 om 13:14

    “Is er dan ook een adder onder het gras, naast de instabiliteit en zeer bescheiden prestaties?”

    De logica in dezen ontgaat mij even, waarom zou je beginnende bestuurders in zo’n instabiel ding laten rijden?

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      27 maart 2024 om 21:56

      Ontmoedigingsbeleid van die Grünen. Na deze ervaring wil je alleen nog maar met de trein moet de gedachte geweest zijn.

      Login om te reageren
  2. Rudeboy01 zegt

    27 maart 2024 om 13:15

    Zou Clarkson deze ook op z’n kant kunnen krijgen?! :o)

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    27 maart 2024 om 13:17

    grappig 20 á 25K voor dit, Ach ja als papa geld teveel heeft misschien

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    27 maart 2024 om 13:23

    “Standaard levert de 1.0 MPI driecilinder 62 pk, maar de motor wordt gesmoord zodat deze maximaal 20 pk levert.”

    Je wil niet weten hoe inefficiënt (en daarmee ook vies, qua uitstoot) zo’n geknepen blok is.

    In ons land kenden we tot 2021 ook een dergelijke categorie (MMBS – motorvoertuig met beperkte snelheid), maar de aanpassings- en snelheidsregels nà het omkeuren werden zo massaal aan de laars gelapt, dat men deze categorie alleen nog maar kon opdoeken.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    27 maart 2024 om 13:51

    Een geknepen auto voor zeer jonge bestuurders snap ik, maar waarom in hemelsnaam zulke moeilijke achterwielen?

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    27 maart 2024 om 16:35

    Maak dan ff een wielkast paneeltje wat netjes past…

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    27 maart 2024 om 16:39

    Djeezes wacht dan gewoon een paar jaar en rij met een echte auto

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    27 maart 2024 om 21:23

    Super goed idee……. Laten we een prima ontwerp vet instabiel maken zodat zeer jonge bestuurders er mee mogen rijden.

    Kan in dat gruntliche deutschland iemand even heel gauw deze maas in de wet dichten?

    Login om te reageren
  9. sirdrinksalotofpetrol zegt

    29 maart 2024 om 07:37

    De voorwielen staan ver genoeg uit elkaar. Daardoor is de auto alleen instabiel als die achteruit rijdt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North