• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Pagani Huayra krijgt alsnog atmosferische motor

Auteur: machielvdd, gepost 1 oktober 2020 om 20:08 – 12 Reacties

Pagani Huayra Imola, die waarschijnlijk een indicatie kan geven hoe de Huayra R er ongeveer uit komt te zien

Met de Pagani Huayra R wordt het grootste gemis van de Huayra hersteld.

De Pagani Zonda is voor aardig wat mensen de ultieme droomauto. Daar zijn twee hoofdredenen voor. Ten eerste heeft de auto een uniek buitenaards design. Ten tweede beschikt de auto over een fenomaal klinkende ongeblazen V12. Ondanks het feit dat Bugatti en Koenigsegg aanzienlijk snellere auto’s wisten te bouwen, was de Zonda daardoor minstens zo begeerlijk.

In 2011 werd de Zonda opgevolgd door de Huayra. Dit was qua uiterlijk absoluut geen teleurstelling. Horacio wist opnieuw een waar kunstwerk neer te zetten. Helaas wist de auto niet op alle fronten de Zonda te overtreffen of te evenaren. De atmosferische V12 maakte namelijk plaats voor een bi-turbo V12. Het geluid van de Huayra valt daarom helaas in het niet bij de Zonda. Wat je dus eigenlijk zou willen is het uiterlijk van een Huayra met de motor van een Zonda.

Gelukkig heeft Horacio Pagani goed nieuws voor ons. Het meesterbrein achter de Zonda en de Huayra kondigt namelijk de Huayra R aan en verklapt meteen dat deze een atmosferische motor krijgt. Volgens Horacio gaat het om een nieuw blok dat speciaal voor deze auto ontwikkeld is. Dat klinkt veelbelovend.

Ervan uitgaande dat Pagani qua naamgeving dezelfde logica aanhoudt als bij de Zonda, wordt de Huayra R een circuitmonster. We hadden al extreme versies van de Huayra gezien in de vorm van de BC en de gelimiteerde Imola, maar deze waren beide nog straatlegaal. Dat zal voor de Huayra R hoogstwaarschijnlijk niet gelden.

  • 2009: Zonda R
  • 2013: Zonda Revolucion

De Zonda R was namelijk de circuitversie van de Zonda. Dit 1.070 kg wegende racemonster beschikte over de V12 van een ander racemonster: de CLK-GTR. Met 750 pk was het de krachtigste en snelste versie van de Zonda. De auto wist zelfs een Ringrecord te pakken. In 2013 kwam er een nog snellere versie: de Zonda Revolucion. Dit was een geüpgradede Zonda R, die over 800 pk beschikte.

We zijn zeer benieuwd waar Horacio nu mee op de proppen komt, maar we zullen nog even met z’n allen geduld moeten hebben tot 12 november. Dan vindt namelijk de Autostyle Design Competition plaats en van deze gelegenheid zal Pagani gebruik maken om de Huayra R te onthullen.

Headerfoto: de Huayra Imola

Ook interessant!

  • Video: Pagani Huayra R geluid laat kinderen schrikken
    Video: Pagani Huayra R geluid laat kinderen schrikken
  • Pagani Huayra R
    Video: Pagani Huayra R wordt best klinkende auto van 2022
  • De Pagani Huayra R: circuitmonster met ongeblazen V12
  • Video: nieuwe Pagani Huayra R schreeuwt het uit met 9.000 tpm
    Video: nieuwe Pagani Huayra R schreeuwt het uit met 9.000 tpm

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

horacio-pagani, Huayra, pagani, V12, zonda

Vorig bericht: « Ook Lamborghini gaat meedoen aan de speedster-hype
Volgend bericht: Video – zo klinkt de nieuwe Mercedes-AMG E63s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arno's zegt

    1 oktober 2020 om 21:41

    Eindelijk! Heb er 9 jaar op zitten.

    Login om te reageren
  2. theblazerunner zegt

    1 oktober 2020 om 21:42

    Dat zal smullen worden! Waarom zouden ze niet de motor uit de Apollo Emozione Intensa nemen?

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      2 oktober 2020 om 02:31

      Zou eerder proberen die Cosworth V12 van de Valkyrie proberen los te weken.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        2 oktober 2020 om 03:30

        @maarteno: motor van die auto van Gordon Murray

        Login om te reageren
        • suheyl zegt

          2 oktober 2020 om 07:46

          @87sandyd: idd!

          Login om te reageren
        • Onehp zegt

          2 oktober 2020 om 12:58

          @87sandyd te klein en te weinig pk, rijklaar weegt een gewone Huayra bijna 500kg meer dan het opgegeven rijklare gewicht van de T.50

          Login om te reageren
  3. Estate_of_mind zegt

    1 oktober 2020 om 23:24

    Is er eigenlijk al iets bekend over een eventuele opvolger van de Wajra?

    Login om te reageren
  4. MaartenD zegt

    1 oktober 2020 om 23:30

    – edit: probeer het de volgende keer met wat meer woorden ;) –

    Login om te reageren
  5. deora zegt

    1 oktober 2020 om 23:38

    Op 1 of andere manier heb ik wel mijn bedenkingen bij de naam Autostyle Design Competition. Ik denk dan al snel aan een A Corsa met veel tupperware en Lamborghini style doors.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    2 oktober 2020 om 08:49

    Fijn dat in deze tijd dit af en toe ook gewoon nog kan. Een fijne atmosferische V12! Het blijft een raadsel hoe ze hier zoveel vermogen uit weten te persen.

    Login om te reageren
  7. reactief zegt

    2 oktober 2020 om 09:41

    ‘…Wat je dus eigenlijk zou willen is het uiterlijk van een Huayra met de motor van een Zonda…’

    Ehm… nee, absoluut niet. Het uiterlijk van de Huayra is ook niet meer zo samenhangend als de Zonda was. Dus altijd liever een Zonda, ook met dezelfde motor.

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    2 oktober 2020 om 11:02

    “Wat je dus eigenlijk zou willen is het uiterlijk van een Huayra met de motor van een Zonda.”

    Uhhh…,.. NEE ik wil het uiterlijk vd zonda met het geluid vd zonda, sorry maar een huayra valt int niks in elk opzicht met een zonda voor mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North