• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWD

Auteur: Dizono, gepost 31 augustus 2016 om 22:55 – 54 Reacties

Afbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWDAfbeelding Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWD

Impreza 2.0 GT Turbo
Voor wie de geijkte W124, E39 of Audi S4 nu wel gezien heeft.

In 1994 verraste Subaru vriend en vijand met de Impreza 2.0 GT Turbo AWD. Niet alleen omdat de auto zoveel cooler was dan het suffe sedannetje dat de Japanners een jaar eerder presenteerden, maar vooral vanwege de prijs. De 211pk sterke, vierwielaangedreven sedan mocht voor minder dan 50.000 gulden al mee naar huis. Voor dat bedrag kocht je bij Volkswagen een Golf GTI 16V met 150 pk, terwijl je bij BMW hoogstens een paar opties kon aanvinken op je 316i Compact. Die zat echt niet in 6.5 seconden op de 100…

De Impreza bewees zichzelf niet alleen in diverse rijtesten door de papieren media, maar ook door in 1995, 1996 en 1997 de constructeurstitel te winnen in het WRC. Overigens won alleen Colin McRae in 1995 het rijderskampioenschap, in ’96 en ’97 was Tommi Mäkinen koning van het gravel.

Naarmate de Impreza’s ouder werden en daarmee ook goedkoper, vielen vele ten prooi aan tuners en andere liefhebbers die meenden dat ze het beter wisten dan Subaru zelf. Ik gun een ieder zijn liefhebberij, maar feit is dat er niet veel originele 2.0 GT Turbo’s meer rond rijden. Gelukkig zijn ze er nog wel.

Zoals dit exemplaar, dat te koop staat op Marktplaats. Op de iets dikkere maar nog altijd beschaafde uitlaat na kunnen we geen modificaties ontdekken aan de Impreza. Het is een 555-uitvoering, in het karakteristieke blauw met gouden velgen. De Impreza heeft er 184.509 kilometer opzitten, maar dat hoeft voor de Japanse techniek geen probleem te zijn. Als de auto technisch net zo netjes blijkt als de auto oogt op de foto’s, dan is dit een klassieker van de toekomst. Dat het interieur saaier is dan een partijcongres van de SGP en de bestuurdersstoel niet helemaal netjes meer is moet je maar voor lief nemen.

De Impreza staat te koop voor 10.950 euro en gezien de stijgende prijzen van hete gebakjes uit de jaren ’80, zou het zomaar eens een prima investering kunnen blijken. Een investering die overigens verdomd leuk stuurt. Dat is het betere dividend!

Ook interessant!

  • Onverzekerde Subaru rijdt tegen verzekerde Subaru
  • onbetrouwbare Subaru Impreza
    Onbetrouwbare Subaru Impreza mag de weg niet op
  • Iemand betaalde 260.000 euro (!) voor deze Subaru
  • Subaru Impreza maximumsnelheid
    Nederlandse Impreza rijdt 183% boven de maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, gt-turbo, impreza, marktplaats, occasion, Subaru, youngtimer

Vorig bericht: « Lease maar: BMW 318d of Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD
Volgend bericht: Grijp je kans! Er komt één extra LaFerrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. thefmanl zegt

    31 augustus 2016 om 22:58

    Dit vind ik toch een van de minder mooie modellen, deze mag iemand anders meenemen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 september 2016 om 07:27

      @thefmanl:
      Daar gaat het dus ook 100% niet om, u begrijpt de Impreza niet.
      Ik ook niet.
      Tot ik zes jaar geleden zo’n bullebak ging ophalen met eeuwige vrjend en rally maat Turbo – J.
      Een zeldzame coupé uitvoering rechtsgestuurd.
      Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een straat auto.
      Deze was een WRX STI, de straatversie van de wedstrijdwagen de WRC.
      Ooit met Delta Integrales gereden, ha zelfs een keertje een Stratos, maar dit dit sloeg alles, wat je ook doet met een snelle Impreza, het kreng blijft bestuurbaar en zal niet snel bijten.
      Afijn zes jaar later ben ik de trotse bezitter van een zeldzame Impeza WRX STi Coupé, in de juiste kleur, sonic blue, de juiste versie met dakluikje en gouden wielen en de grootste taartschep die er bestaat. Omgebouwd van rechts naar links gestuurd en een zesbak uit een bugeye.
      Waarom?
      Puur omdat ik nog altijd onder de indruk ben van de Impreza.
      Nee, niet het model, ontworpen door iemand die dozen moest ontwerpen noch het interieur; in een Lancia Integrale zitten 36 metertjes, en die heb je nodig, in een Impreza zitten er drie!
      Technisch, betrouwbaarheid, betaalbaarheid, de sound, het rijden , de historie maar eens en vooral de Impreza broederschap, een an dere Impreza zal je altijd groeten
      Verder zijn de prijzen al verdubbeld in de afgelopen twee – drie jaar en ben ik nog nooit een straatversie van een rally icoon tegengekomen dat minder waard werd .
      Betaalbaar een ENORME wereldwijde markt voor onderdelen een interweb broederschap dat informatie deelt en, als dagelijks vervoermiddel kun je hem gewoon als ‘auto’ gebruiken !

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        1 september 2016 om 07:53

        @desjonnies: Betrouwbaar, ja als je de motoren origineel laat. Verder dan een chip tuning moet je niet gaan.
        Deze motoren worden niet voor niets engine’s of glass genoemd. De motoren worden beter wanneer je varianten van semi closed deck of fully closed deck gaat monteren. Vaak zijn dat STI blokken.

        Login om te reageren
        • creaminator zegt

          1 september 2016 om 08:13

          @werf76: vanaf 125000 op 335pk gereden (geen sti of closed deck). Inclusief circuit kilometers. 310000km motorproblemen (geswapped, maar bleek na uitbouw klein probleem veroorzaakt door radiator) 325000km gaf de bak de geest. Het is maar hoe je met je gereedschap om gaat (en op fuji motor gereedschap zit meer dan genoeg tolerantie om lekker wat te hobbyen).

          Login om te reageren
          • werf76 zegt

            2 september 2016 om 09:01

            @creaminator: Nou, dan bent u uitzondering op de regel. Toch mooi dat het zo lang heel is gebleven.

            Login om te reageren
            • creaminator zegt

              2 september 2016 om 09:32

              @werf76: hihi, ik moest lachen.

              Login om te reageren
      • creaminator zegt

        1 september 2016 om 08:01

        @desjonnies: gelukkig beoordeelt 99% van de mensen de auto op het uiterlijk, zonder ook maar 1 keer in de auto gereden te hebben. Ik heb overigens exact de zelfde met het zelfde werk (wel bay-side blue gespoten). Heb al in verschillende Italiaanse, Amerikaanse en Duitse supersporters mogen sturen, maar ze komen allen nog niet in de buurt van het gevoel dat een GC8 geeft.

        Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        1 september 2016 om 09:07

        @desjonnies: ik snap impreza heel goed, ben zelf ook een impreza fan. Maar als keuze had zou ik toch een andere pakken. Zelfde ervaring in een nog mooiere impreza

        Login om te reageren
  2. n0zem zegt

    31 augustus 2016 om 23:03

    Zelfs voor een soeb is dit niet moers mooiste…

    Login om te reageren
  3. snolvos70 zegt

    31 augustus 2016 om 23:04

    Zo te zien in reflectie in het spatbord, heeft meneer ook een schitterende Volvo V70R staan.

    OT : Schitterend! Mooiste modeljaar van de Impreza! Maar ach… Iets met smaak en twisten geloof ik…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      31 augustus 2016 om 23:38

      @snolvos70: nog in Flash Green ook. Als het een handbak is (het liefst met Atacama interieur) dan teken ik daar ook wel voor!

      Login om te reageren
      • dedokter zegt

        1 september 2016 om 07:36

        @ej20g: ik denk dat je dan naar Friesland moet afreizen. Alcantara en een bak met 6 verzetten. http://www.vanderbijautos.nl/index.php?p=aanbod&obJ=704

        Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        1 september 2016 om 07:50

        @ej20g: is atacama interieur gelijk aan Alcantara?

        Login om te reageren
        • skipper zegt

          1 september 2016 om 20:12

          @mrrallycross: atacama is “gewoon” leer in een speciale oranjebruine kleur die alleen verkrijgbaar was in de V70R en S60R.

          Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2016 om 23:05

    Staat te koop bij van der Bij. Top firma met altijd schitterende wagens. Mijn VR6 komy er ook vandaan.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      1 september 2016 om 00:05

      @dutchdriftking: ze hebben een hoop leuk spul staan!

      Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    31 augustus 2016 om 23:08

    Die rode RS4 op de achtergrond trok toch wel meer mijn aandacht hoor.

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    31 augustus 2016 om 23:08

    Ah van der Bij. Daar kwam ik jaren geleden nog wel langs met de trein als student zijnde. Stond altijd een hele gave verzameling auto’s. Ik meen me ook te herinneren dat er een Renault Alpine dealer specialist naast stond.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 september 2016 om 07:55

      @baklava: ah, veenwouden. Die specialist staat een paar honderd meter verderop. Zat er twee jaar geleden nog, nu weet ik het niet. Het was toen namelijk akelig rustig daar.

      Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    31 augustus 2016 om 23:10

    Destijds was de adviesprijs NLG 55.566,00.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      31 augustus 2016 om 23:11

      @spidermann: dus 55.555,00, kut iphone.

      Login om te reageren
      • MARS zegt

        31 augustus 2016 om 23:30

        @spidermann: incl. 555 stickers in de kofferbak..

        Login om te reageren
      • willeme zegt

        31 augustus 2016 om 23:30

        @spidermann: klopt. Dat was de officiële adviesprijs. Maar de meeste werden voor minder dan 50 mille aangeboden. Zeker de latere versie werden gewoon gedumpt (48 mille) waardoor de Impreza GT Turbo de best verkochte Subaru was in Nederland.

        Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    31 augustus 2016 om 23:12

    Looks maakt mij niet uit. Ik word er hebberig van!

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    31 augustus 2016 om 23:12

    Ik word altijd blij als er zo eentje optrekt met een fijne bov

    Login om te reageren
  10. mat1980 zegt

    31 augustus 2016 om 23:29

    Fantastische auto! Jaren in een my 99 mogen rijden.
    Helaas moeten verkopen in verband met gezinsuitbreiding (kinderwagen/station).
    De mijne ook volledig standaard op een supersprint uitlaat na is geëxporteerd naar België omdat ze daar weinig te krijgen zijn ivm belasting op pk.

    Login om te reageren
  11. ej20g zegt

    31 augustus 2016 om 23:36

    Hoe mooi dit exemplaar er ook bij staat, naar mijn idee is hij te duur. €8.000 zou passender zijn vind ik. Bovendien heb ik het pré-1997 dashboard altijd verschrikkelijk gevonden, net als de harmonica schakelpookhoes.

    Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een nette ’99 of ’00. Die zijn makkelijk te vinden voor zo’n €6.000, en voor €8.000 heb je zelfs een nette (rechtsgestuurde!) WRX uit de laatste bouwjaren. Ja, ik zou het wel weten. Even doorsparen en voor €10k een nette WRX STI van de laatste twee bouwjaren importeren. Dat staat nog steeds op de planning, de vraag is alleen wanneer.

    Login om te reageren
  12. hammond zegt

    31 augustus 2016 om 23:46

    Laten we de SGP weer in zijn waarde? Danku

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      1 september 2016 om 00:08

      @hammond: Volgens mij is saai en gedegenheid exact waar de SGP voor wil staan … goede typering in het artikel dus, helemaal in z’n waarde gelaten. Of mogen we soms alleen grappen maken over niet-Christenen ?

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 september 2016 om 00:11

      @hammond: excuses. De SGP aanhalen in een artikel over een auto met minder dan zeven zitplaatsen is bij nader inzien ongepast.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 september 2016 om 00:15

      @hammond: excuses. Het aanhalen van de SGP in een artikel over een auto met minder dan zeven zitplaatsen is bij nader inzien inderdaad ongepast.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        1 september 2016 om 00:23

        @dizono: voortaan bij elk artikel over saaie auto’s en auto’s voor meer dan 6 personen een tag SGP ;-)

        Login om te reageren
    • hplh zegt

      1 september 2016 om 00:15

      @hammond: welke waarde?

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      1 september 2016 om 00:19

      @hammond: Jij had dit ook niet horen te lezen… Internet is toch uit den boze!

      Login om te reageren
  13. isleofman zegt

    31 augustus 2016 om 23:49

    Ook een keer in mogen rijden. Stuurt inderdaad verrassend goed, maar oei oei oei dat interieur… Liever even doorsparen voor die A4 in het rood op de achtergrond!

    Login om te reageren
  14. hplh zegt

    1 september 2016 om 00:17

    Bizar veel geld deze auto.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      1 september 2016 om 06:24

      @hplh: eens. De helft er af en je komt meer in de buurt

      Login om te reageren
  15. sanderm3 zegt

    1 september 2016 om 00:21

    Bij Impreza denk ik altijd meteen aan “Vrrrroooar psssj…vrooaaarrr”

    Login om te reageren
  16. AMG zegt

    1 september 2016 om 05:13

    Word niet warm of koud van.

    Login om te reageren
  17. kennone zegt

    1 september 2016 om 06:23

    Beste model dit. Als ik het goed heb hebben de modellen tot 1996 een TD05 turbo ipv een TD04 bij de latere modellen. Dat betekend dat er met een nieuwe 2,5 /3inch uitlaat lijn en een software upgrade 350pk haalbaar is. Dus voor redelijk weinig cash een berg aan vermogen er bij!! En het blok kan dat vermogen nog aan ook!!

    Login om te reageren
    • steelfighter zegt

      1 september 2016 om 07:07

      @kennone: dat blok wel…. en de rest?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        1 september 2016 om 07:32

        @steelfighter: ik denk dat @kennone zich vergist.

        Dat Impreza’s enorm goed kunnen tegen tuning is een mythe. Je moet zeer voorzichtig en en zeer precies te werk gaan. Dan is er zeker winst te halen, maar is de kans groter dat het blok in de soep loopt.

        Het is niet zoals met het YW Cosworth blok uitende Escort RS: die kon je met gemak tot over 400 pk tillen.

        Login om te reageren
        • werf76 zegt

          1 september 2016 om 07:57

          @willeme: Het betreft een YB zoals een cosworth blok heet :)
          De Escort Cossie kon je wel over de 400pk tillen maar dan moest je eerst een andere brandstof pomp monteren. Die waren goed tot 280pk. Daarna is het een kwestie van grijze injectors, t34/35 turbo met 360graden lagers, andere uitlaat/luchtfilter, chip. Turbodruk ergens op 2 bar. Dan kon je wel eens in de buurt van de 400pk komen. Voor de duurzaamheid is een andere koppaking geen slecht idee alsmede een betere carter ventilatie. Ohja, een paar AP remmen konden ook verstandig zijn :)

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            1 september 2016 om 08:19

            @werf76: klopt! Waar die YW vandaan komt… Geen idee ;)

            Je moet inderdaad het eea aanpassen on tot 400 pk te komen, maar het is goed mogelijk. En dan blijft het, mits goed gedaan, nog heel ook.

            Bij de Impreza GT Turbo zou ik het ernstig afraden. Dan kun je beter een STI blok of nog beter, Type-RA of Spec-C bloedarm begin je met 330pk en kun je wel naar 400 plus gaan.

            Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    1 september 2016 om 07:44

    Hoop dat de nieuwe eigenaar hem niet meteen totaal gaat verpesten. Laat hem aub origineel

    Login om te reageren
  19. lekbak zegt

    1 september 2016 om 07:58

    Alweer een auto die bij van der Bij in veenwouden staat hier op autoblog. Ik vond het altijd schitterend als ik daar weer op de trein stond te wachten. Altijd weer wat nieuws en altijd wat bijzonder te bekijken. Ik moet er maar weer eens langs rijden als ik in de buurt ben.

    Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    1 september 2016 om 08:06

    Alle redenen om deze auto te omarmen. En toch zal ik er nooit een kopen. Het is gewoon niet mijn ding. Te veel een auto die je moet uitleggen aan anderen.

    Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      1 september 2016 om 12:10

      @pomoek: dan leg je gewoon niks uit, en ga je ermee rijden.

      Login om te reageren
  21. lesmoutas zegt

    1 september 2016 om 09:49

    Zowel de open als semi closed blokken zijn kwetsbaar. Met tunen moet je oppassen. Een iets te arme afstelling van de ecu kan grote motorschade tot gevolg hebben. Helaas hier meerdere malen ervaring mee gehad. Als je verstandig bent blijf je van het motormanagement af en laat je hem op een leuke uitlaat na (geen herrie uitlaat s.v.p.) standaard. Dan gaat zo’n blok vele k.m.’s mee.

    Login om te reageren
  22. reistje zegt

    1 september 2016 om 10:38

    Ik heb er een tijdje een gehad en ik moet zeggen dat het de beste auto was die ik ooit had. Vrienden konden niet geloven hoe het optrok, ik zelf kon dan weer niet geloven hoeveel grip hij had en hoe probleemloos hij uit iedere situatie kwam. Ik zal nooit vergeten hoe ik na een sneeuwstorm dacht “normaal zou ik mijn auto vrij schepppen, maar ik heb een Impreza ik probeer het gewoon” en ja hoor hij kwam vrij alsof er niks aan de hand was. Ook was ik redelijk verbaasd over hoeveel gevoel er in het stuur zat (wel poly bussen maar toch). Maar goed wie weet komt er ooit nog een STI als vervanger.

    Betrouwbaar of onbetrouwbaar vind ik lastig te zeggen bij deze Impreza’s. Standaard onverwoestbaar. En je kan ze ook wel redelijk tunen die van mij zat net boven de 300pk, een getal wat je veel ziet bij GTT’s. Maar goed dat voelde toch aan als living on the edge. Een groot deel van het probleem is dat het zo makkelijk is om er meer vermogen uit te halen, maar niet zo makkelijk om alles heel te houden. Iets wat je ook terugziet bij de latere WRX-en.

    Login om te reageren
  23. Gulli zegt

    1 september 2016 om 11:10

    Een vriend van me had een ’99 model met een joekel van een spoiler achterop (de enige juiste volgens mij) en toen we tamelijk hard door de drechttunnel knalden voelde je echt hoe die spoiler de auto op de weg duwde. De tunnel gaat uiteraard een stukje omlaag maar in diezelfde beweging maak je een flauwe bocht. De auto gaf geen krimp. Als we er met 350 doorheen hadden gekund had de auto het nog gedaan ook denk ik.

    Was ook wel leuk om dure BMW’s en Mercs te plagen die waren begrensd tot 250km/u ;) Dan kwamen er twee snotjongens in een veel te snelle auto langzaam voorbij kruipen :P

    Login om te reageren
  24. evo4g63t zegt

    1 september 2016 om 12:48

    Leuke auto om in te rijden maar waarom lees ik in de ervarings comments echt helemaal niets over de slechte (tot MY99) of matige remmen (vanaf MY99)? Ik heb 6 jaar in een MY97 555 gereden, dus met de 2 pots remklauwen op de vooras en zonder airbags en abs. Abs was ook helemaal overbodig omdat je met die slechte remmen nooit een wiel tot blokkeren kon krijgen… Met een goede set remmen, een mooi Proflex straatonderstel en goede uitlijning kon je best hard gaan en tot stilstand komen. De standaard GTT mist eigenlijk wel een sperdiff op de achteras en aan het wollige stuurgevoel heb ik nooit echt kunnen wennen.

    Al met al, absoluut een leuke auto waar ik met veel plezier in heb gereden….tot ik in een Evo reed. Toen was ik echt verpest.

    Login om te reageren
  25. timtag zegt

    1 september 2016 om 13:31

    I love deze subru’s
    Maar goede investering met 180 op de klok…. Don’t think so.

    Login om te reageren
  26. pinut187 zegt

    1 september 2016 om 13:34

    Altijd een zwak voor dit model gehad..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North