Youngtimer du jour: Subaru Impreza 2.0 GT Turbo AWD

Auteur: , 54 Reacties

Voor wie de geijkte W124, E39 of Audi S4 nu wel gezien heeft.

In 1994 verraste Subaru vriend en vijand met de Impreza 2.0 GT Turbo AWD. Niet alleen omdat de auto zoveel cooler was dan het suffe sedannetje dat de Japanners een jaar eerder presenteerden, maar vooral vanwege de prijs. De 211pk sterke, vierwielaangedreven sedan mocht voor minder dan 50.000 gulden al mee naar huis. Voor dat bedrag kocht je bij Volkswagen een Golf GTI 16V met 150 pk, terwijl je bij BMW hoogstens een paar opties kon aanvinken op je 316i Compact. Die zat echt niet in 6.5 seconden op de 100…

De Impreza bewees zichzelf niet alleen in diverse rijtesten door de papieren media, maar ook door in 1995, 1996 en 1997 de constructeurstitel te winnen in het WRC. Overigens won alleen Colin McRae in 1995 het rijderskampioenschap, in ’96 en ’97 was Tommi Mäkinen koning van het gravel.

Naarmate de Impreza’s ouder werden en daarmee ook goedkoper, vielen vele ten prooi aan tuners en andere liefhebbers die meenden dat ze het beter wisten dan Subaru zelf. Ik gun een ieder zijn liefhebberij, maar feit is dat er niet veel originele 2.0 GT Turbo’s meer rond rijden. Gelukkig zijn ze er nog wel.

Zoals dit exemplaar, dat te koop staat op Marktplaats. Op de iets dikkere maar nog altijd beschaafde uitlaat na kunnen we geen modificaties ontdekken aan de Impreza. Het is een 555-uitvoering, in het karakteristieke blauw met gouden velgen. De Impreza heeft er 184.509 kilometer opzitten, maar dat hoeft voor de Japanse techniek geen probleem te zijn. Als de auto technisch net zo netjes blijkt als de auto oogt op de foto’s, dan is dit een klassieker van de toekomst. Dat het interieur saaier is dan een partijcongres van de SGP en de bestuurdersstoel niet helemaal netjes meer is moet je maar voor lief nemen.

De Impreza staat te koop voor 10.950 euro en gezien de stijgende prijzen van hete gebakjes uit de jaren ’80, zou het zomaar eens een prima investering kunnen blijken. Een investering die overigens verdomd leuk stuurt. Dat is het betere dividend!



54 reacties

Dit vind ik toch een van de minder mooie modellen, deze mag iemand anders meenemen.
@thefmanl:
Daar gaat het dus ook 100% niet om, u begrijpt de Impreza niet.
Ik ook niet.
Tot ik zes jaar geleden zo’n bullebak ging ophalen met eeuwige vrjend en rally maat Turbo – J.
Een zeldzame coupé uitvoering rechtsgestuurd.
Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een straat auto.
Deze was een WRX STI, de straatversie van de wedstrijdwagen de WRC.
Ooit met Delta Integrales gereden, ha zelfs een keertje een Stratos, maar dit dit sloeg alles, wat je ook doet met een snelle Impreza, het kreng blijft bestuurbaar en zal niet snel bijten.
Afijn zes jaar later ben ik de trotse bezitter van een zeldzame Impeza WRX STi Coupé, in de juiste kleur, sonic blue, de juiste versie met dakluikje en gouden wielen en de grootste taartschep die er bestaat. Omgebouwd van rechts naar links gestuurd en een zesbak uit een bugeye.
Waarom?
Puur omdat ik nog altijd onder de indruk ben van de Impreza.
Nee, niet het model, ontworpen door iemand die dozen moest ontwerpen noch het interieur; in een Lancia Integrale zitten 36 metertjes, en die heb je nodig, in een Impreza zitten er drie!
Technisch, betrouwbaarheid, betaalbaarheid, de sound, het rijden , de historie maar eens en vooral de Impreza broederschap, een an dere Impreza zal je altijd groeten
Verder zijn de prijzen al verdubbeld in de afgelopen twee – drie jaar en ben ik nog nooit een straatversie van een rally icoon tegengekomen dat minder waard werd .
Betaalbaar een ENORME wereldwijde markt voor onderdelen een interweb broederschap dat informatie deelt en, als dagelijks vervoermiddel kun je hem gewoon als ‘auto’ gebruiken !
@desjonnies: Betrouwbaar, ja als je de motoren origineel laat. Verder dan een chip tuning moet je niet gaan.
Deze motoren worden niet voor niets engine’s of glass genoemd. De motoren worden beter wanneer je varianten van semi closed deck of fully closed deck gaat monteren. Vaak zijn dat STI blokken.
@werf76: vanaf 125000 op 335pk gereden (geen sti of closed deck). Inclusief circuit kilometers. 310000km motorproblemen (geswapped, maar bleek na uitbouw klein probleem veroorzaakt door radiator) 325000km gaf de bak de geest. Het is maar hoe je met je gereedschap om gaat (en op fuji motor gereedschap zit meer dan genoeg tolerantie om lekker wat te hobbyen).
@creaminator: Nou, dan bent u uitzondering op de regel. Toch mooi dat het zo lang heel is gebleven.
@werf76: hihi, ik moest lachen.
@desjonnies: gelukkig beoordeelt 99% van de mensen de auto op het uiterlijk, zonder ook maar 1 keer in de auto gereden te hebben. Ik heb overigens exact de zelfde met het zelfde werk (wel bay-side blue gespoten). Heb al in verschillende Italiaanse, Amerikaanse en Duitse supersporters mogen sturen, maar ze komen allen nog niet in de buurt van het gevoel dat een GC8 geeft.
@desjonnies: ik snap impreza heel goed, ben zelf ook een impreza fan. Maar als keuze had zou ik toch een andere pakken. Zelfde ervaring in een nog mooiere impreza
Zelfs voor een soeb is dit niet moers mooiste…
Zo te zien in reflectie in het spatbord, heeft meneer ook een schitterende Volvo V70R staan.

OT : Schitterend! Mooiste modeljaar van de Impreza! Maar ach… Iets met smaak en twisten geloof ik…
@snolvos70: nog in Flash Green ook. Als het een handbak is (het liefst met Atacama interieur) dan teken ik daar ook wel voor!
@ej20g: ik denk dat je dan naar Friesland moet afreizen. Alcantara en een bak met 6 verzetten. http://www.vanderbijautos.nl/index.php?p=aanbod&obJ=704
@ej20g: is atacama interieur gelijk aan Alcantara?
@mrrallycross: atacama is “gewoon” leer in een speciale oranjebruine kleur die alleen verkrijgbaar was in de V70R en S60R.
Staat te koop bij van der Bij. Top firma met altijd schitterende wagens. Mijn VR6 komy er ook vandaan.
@dutchdriftking: ze hebben een hoop leuk spul staan!
Die rode RS4 op de achtergrond trok toch wel meer mijn aandacht hoor.
Ah van der Bij. Daar kwam ik jaren geleden nog wel langs met de trein als student zijnde. Stond altijd een hele gave verzameling auto’s. Ik meen me ook te herinneren dat er een Renault Alpine dealer specialist naast stond.
@baklava: ah, veenwouden. Die specialist staat een paar honderd meter verderop. Zat er twee jaar geleden nog, nu weet ik het niet. Het was toen namelijk akelig rustig daar.
Destijds was de adviesprijs NLG 55.566,00.
@spidermann: dus 55.555,00, kut iphone.
@spidermann: incl. 555 stickers in de kofferbak..
@spidermann: klopt. Dat was de officiële adviesprijs. Maar de meeste werden voor minder dan 50 mille aangeboden. Zeker de latere versie werden gewoon gedumpt (48 mille) waardoor de Impreza GT Turbo de best verkochte Subaru was in Nederland.
Looks maakt mij niet uit. Ik word er hebberig van!
Ik word altijd blij als er zo eentje optrekt met een fijne bov
Fantastische auto! Jaren in een my 99 mogen rijden.
Helaas moeten verkopen in verband met gezinsuitbreiding (kinderwagen/station).
De mijne ook volledig standaard op een supersprint uitlaat na is geëxporteerd naar België omdat ze daar weinig te krijgen zijn ivm belasting op pk.
Hoe mooi dit exemplaar er ook bij staat, naar mijn idee is hij te duur. €8.000 zou passender zijn vind ik. Bovendien heb ik het pré-1997 dashboard altijd verschrikkelijk gevonden, net als de harmonica schakelpookhoes.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een nette ’99 of ’00. Die zijn makkelijk te vinden voor zo’n €6.000, en voor €8.000 heb je zelfs een nette (rechtsgestuurde!) WRX uit de laatste bouwjaren. Ja, ik zou het wel weten. Even doorsparen en voor €10k een nette WRX STI van de laatste twee bouwjaren importeren. Dat staat nog steeds op de planning, de vraag is alleen wanneer.
Laten we de SGP weer in zijn waarde? Danku
@hammond: Volgens mij is saai en gedegenheid exact waar de SGP voor wil staan … goede typering in het artikel dus, helemaal in z’n waarde gelaten. Of mogen we soms alleen grappen maken over niet-Christenen ?
@hammond: excuses. De SGP aanhalen in een artikel over een auto met minder dan zeven zitplaatsen is bij nader inzien ongepast.
@hammond: excuses. Het aanhalen van de SGP in een artikel over een auto met minder dan zeven zitplaatsen is bij nader inzien inderdaad ongepast.
@dizono: voortaan bij elk artikel over saaie auto’s en auto’s voor meer dan 6 personen een tag SGP ;-)
@hammond: welke waarde?
@hammond: Jij had dit ook niet horen te lezen… Internet is toch uit den boze!
Ook een keer in mogen rijden. Stuurt inderdaad verrassend goed, maar oei oei oei dat interieur… Liever even doorsparen voor die A4 in het rood op de achtergrond!
Bizar veel geld deze auto.
@hplh: eens. De helft er af en je komt meer in de buurt
Bij Impreza denk ik altijd meteen aan “Vrrrroooar psssj…vrooaaarrr”
Word niet warm of koud van.
Beste model dit. Als ik het goed heb hebben de modellen tot 1996 een TD05 turbo ipv een TD04 bij de latere modellen. Dat betekend dat er met een nieuwe 2,5 /3inch uitlaat lijn en een software upgrade 350pk haalbaar is. Dus voor redelijk weinig cash een berg aan vermogen er bij!! En het blok kan dat vermogen nog aan ook!!
@kennone: dat blok wel…. en de rest?
@steelfighter: ik denk dat @kennone zich vergist.

Dat Impreza’s enorm goed kunnen tegen tuning is een mythe. Je moet zeer voorzichtig en en zeer precies te werk gaan. Dan is er zeker winst te halen, maar is de kans groter dat het blok in de soep loopt.

Het is niet zoals met het YW Cosworth blok uitende Escort RS: die kon je met gemak tot over 400 pk tillen.
@willeme: Het betreft een YB zoals een cosworth blok heet :)
De Escort Cossie kon je wel over de 400pk tillen maar dan moest je eerst een andere brandstof pomp monteren. Die waren goed tot 280pk. Daarna is het een kwestie van grijze injectors, t34/35 turbo met 360graden lagers, andere uitlaat/luchtfilter, chip. Turbodruk ergens op 2 bar. Dan kon je wel eens in de buurt van de 400pk komen. Voor de duurzaamheid is een andere koppaking geen slecht idee alsmede een betere carter ventilatie. Ohja, een paar AP remmen konden ook verstandig zijn :)
@werf76: klopt! Waar die YW vandaan komt… Geen idee ;)

Je moet inderdaad het eea aanpassen on tot 400 pk te komen, maar het is goed mogelijk. En dan blijft het, mits goed gedaan, nog heel ook.

Bij de Impreza GT Turbo zou ik het ernstig afraden. Dan kun je beter een STI blok of nog beter, Type-RA of Spec-C bloedarm begin je met 330pk en kun je wel naar 400 plus gaan.
Hoop dat de nieuwe eigenaar hem niet meteen totaal gaat verpesten. Laat hem aub origineel
Alweer een auto die bij van der Bij in veenwouden staat hier op autoblog. Ik vond het altijd schitterend als ik daar weer op de trein stond te wachten. Altijd weer wat nieuws en altijd wat bijzonder te bekijken. Ik moet er maar weer eens langs rijden als ik in de buurt ben.
Alle redenen om deze auto te omarmen. En toch zal ik er nooit een kopen. Het is gewoon niet mijn ding. Te veel een auto die je moet uitleggen aan anderen.
@pomoek: dan leg je gewoon niks uit, en ga je ermee rijden.
Zowel de open als semi closed blokken zijn kwetsbaar. Met tunen moet je oppassen. Een iets te arme afstelling van de ecu kan grote motorschade tot gevolg hebben. Helaas hier meerdere malen ervaring mee gehad. Als je verstandig bent blijf je van het motormanagement af en laat je hem op een leuke uitlaat na (geen herrie uitlaat s.v.p.) standaard. Dan gaat zo’n blok vele k.m.’s mee.
Ik heb er een tijdje een gehad en ik moet zeggen dat het de beste auto was die ik ooit had. Vrienden konden niet geloven hoe het optrok, ik zelf kon dan weer niet geloven hoeveel grip hij had en hoe probleemloos hij uit iedere situatie kwam. Ik zal nooit vergeten hoe ik na een sneeuwstorm dacht “normaal zou ik mijn auto vrij schepppen, maar ik heb een Impreza ik probeer het gewoon” en ja hoor hij kwam vrij alsof er niks aan de hand was. Ook was ik redelijk verbaasd over hoeveel gevoel er in het stuur zat (wel poly bussen maar toch). Maar goed wie weet komt er ooit nog een STI als vervanger.

Betrouwbaar of onbetrouwbaar vind ik lastig te zeggen bij deze Impreza’s. Standaard onverwoestbaar. En je kan ze ook wel redelijk tunen die van mij zat net boven de 300pk, een getal wat je veel ziet bij GTT’s. Maar goed dat voelde toch aan als living on the edge. Een groot deel van het probleem is dat het zo makkelijk is om er meer vermogen uit te halen, maar niet zo makkelijk om alles heel te houden. Iets wat je ook terugziet bij de latere WRX-en.
Een vriend van me had een ’99 model met een joekel van een spoiler achterop (de enige juiste volgens mij) en toen we tamelijk hard door de drechttunnel knalden voelde je echt hoe die spoiler de auto op de weg duwde. De tunnel gaat uiteraard een stukje omlaag maar in diezelfde beweging maak je een flauwe bocht. De auto gaf geen krimp. Als we er met 350 doorheen hadden gekund had de auto het nog gedaan ook denk ik.

Was ook wel leuk om dure BMW’s en Mercs te plagen die waren begrensd tot 250km/u ;) Dan kwamen er twee snotjongens in een veel te snelle auto langzaam voorbij kruipen :P
Leuke auto om in te rijden maar waarom lees ik in de ervarings comments echt helemaal niets over de slechte (tot MY99) of matige remmen (vanaf MY99)? Ik heb 6 jaar in een MY97 555 gereden, dus met de 2 pots remklauwen op de vooras en zonder airbags en abs. Abs was ook helemaal overbodig omdat je met die slechte remmen nooit een wiel tot blokkeren kon krijgen… Met een goede set remmen, een mooi Proflex straatonderstel en goede uitlijning kon je best hard gaan en tot stilstand komen. De standaard GTT mist eigenlijk wel een sperdiff op de achteras en aan het wollige stuurgevoel heb ik nooit echt kunnen wennen.

Al met al, absoluut een leuke auto waar ik met veel plezier in heb gereden….tot ik in een Evo reed. Toen was ik echt verpest.
I love deze subru’s
Maar goede investering met 180 op de klok…. Don’t think so.
Altijd een zwak voor dit model gehad..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).