Was 1996 het mooiste autosportjaar ooit?

Auteur: , 48 Reacties

En dan hebben we het niet alleen over de Formule 1. Vooral niet eigenlijk, want in 1996 vond het meeste spektakel juist niet in de koningsklasse plaats.

Het mooiste autosportseizoen?

Met collega en autosportliefhebber @mauritsh is het goed discussiëren over bijvoorbeeld de gloriedagen van de Formule 1, de meest briljante uitvindingen van Frank Williams en de zijnen of de mooiste wagens die ooit bij een DTM-race aan de start stonden. Dat riep bij mij de vraag op: welk jaar was nu het mooiste autosportjaar?

Welnu, na het bestuderen van de geschiedenis van verschillende belangrijke raceklasses en deze naast elkaar te leggen, lijkt één jaar er bovenuit te steken: 1996. Natuurlijk zijn er voor elk kampioenschap op zich een of meerdere topjaren aan te wijzen, maar in 1996 was er de lekkerste mix tussen actie, grote namen en schitterende wagens. Vind ik dan, de onderbouwing lees je hieronder. Als je er anders over denkt, dan hoor ik dat graag via de comments!

World Rally Championship
Het WRC-seizoen bestond weliswaar uit slechts negen rally’s, waar dat er de laatste jaren vaak dertien zijn, maar het startveld was fantastisch. In ’96 ging de titelstrijd tussen Tommi Mäkinen in een Mitsubishi Lancer Evo III, Colin McRae in een Subaru Imprezza 555 en Carlos Sainz in een Ford Escor RS Cosworth. Toyota kwam er in 1996 iets minder aan te pas, al zijn de in Castrol-livery gestoken Celica GT-Four ST205 en de later in het seizoen gebruikte Celica Turbo 4WD ST185 niet minder lekker. Mäkinen was uiteindelijk de beste coureur, maar Subaru wist met de Impreza 555 de meeste punten bij elkaar te sprokkelen voor het constucteursklassement.

Deutsche Tourwagen Meisterschaft
Hoewel de DTM al sinds 1984 bestaat, werd het kampioenschap tussen 1996 en 2000 niet verreden. Het DTM uit 2000 was ook een heel ander kampioenschap dan het jaar dat in dit artikel centraal staat. Waren de auto’s in 1996 nog échte tourwagens, afgeleiden van straatauto’s dus, daar stonden in 2000 alleen nog maar silhouette-racers aan de start; auto’s die visueel wel wat weghebben van productiemodellen, maar onderhuids geen schroefje delen met diezelfde productiemodellen. Het leuke aan seizoen 1996 was dat er niet enkel Duitse auto’s aan de start stonden. De Opel Calibra V6 4×4 en de Mercedes C-Klasse AMG kregen concurrentie van de schitterende Alfa Romeo 155 V6 TI. Wisten de Italianen in 1993 nog de eindzege te pakken met de 155, in 1996 was het Manuel Reuter die in 1996 Team Joest Racing Opel aan het kampioenschap hielp. Niet dat hij de meeste overwinningen had overigens, Alessandro Nannini (Alfa Romeo) en Bernd Schneider (Mercedes-AMG) scoorden beiden meer overwinning, maar wisten ook minder vaak het zwart-wit geblokt te halen.

Formule 1
1996 was het jaar van dé transfer: Michael Schumacher verkaste van Benetton naar Scuderia Ferrari. Sloten de tifosi MSC na het behalen van de titel in 2000 definitief in hun hart, in 1996 moesten de Italianen niets hebben van de jonge Duitser. Damon Hill won uiteindelijk het kampioenschap in de schitterende Williams-Renault FW18 in Rothmans-livery, voor Villeneuve in die andere Williams en Michael Schumacher in de Ferrari F310 met zijn kenmerkende sidepods. Andere bekende namen die dat jaar aan de start verschenen waren Jean Alesi, Mika Häkkinen, Gerhard Berger, David Coulthard, Rubens Barrichello, Johnny Herbert en natuurlijk Jos Verstappen. Die laatste kende overigens een weinig succesvol jaar in zijn Footwork-Hart FA17: van de zestien races wist hij er slechts vier uit te rijden.

British Touring Car Championship
Misschien wel de leukste raceklasse van 1996 was het BTCC. Niet zozeer vanwege de snelheid, de tourwagens in de DTM waren beduidend sneller, maar vooral vanwege de diversiteit en het type auto’s. Waren de 155, C-Klasse en Calibra uit het Duits kampioenschap moddervette racers, de auto’s uit het BTCC leken sprekend op je eigen auto of die van je pa. Liefst elf verschillende auto’s stonden er aan de start: van Volvo 850 tot Renault Laguna en van Audi A4 tot Nissan Primera. Geen widebody’s, alleen flink verlaagd en met jetsers van achterspoilers. Van de vijfentwintig coureurs die dat jaar aan de start verschijnen, zijn er slechts 7 niet Brits, waaronder de Nederlander Peter Kox en Audi-coureur Frank Biela, die uiteindelijk kampioen wordt.

24 Uur van Le Mans
Net als afgelopen jaar, was in 1996 Porsche het sterkst met de TWR Porsce WSC-95. Het bijzondere verhaal achter deze Porsche die als Jaguar begon, deden we onlangs al eens uit de doeken. Het startveld was verder gevuld met werkelijk de lekkerste sportwagens die je je kunt voorstellen. Denk aan de Porsche 911 GT1, McLaren F1 GTR, Porsche 993 GT2, Nissan Skyline GT-R LM, Honda NSX, Ferrari F40 LM, Ferrari F333 SP, Callaway Corvette, Chrysler Viper GTS-R, Toyota Supra LM, Lister-Storm GTS en een verbouwde Toyota MR2 met midscheeps geplaatste V8… Goed, m’n punt is duidelijk!



48 reacties

Alleen al de foto’s bij dit artikel zijn prachtig om te zien, laat staan het leuke geschreven stukje tekst erbij. Meer van dit graag.
@berlinetta: Precies, die fantastische plaatjes.
Als je de 50’s en 60’s vergeet moet 1996 wel één van de mooiste geweest zijn.
BTCC was toen erg leuk, ook een heerlijk spel op de PlayStation!
@harrie: Volgens mij had ik seizoen ’97 of ’98 (want Volvo S40) op de PC. Je kon de files met textures makkelijk vinden en aanpassen met photoshop 6.0, dus dan kon je je eigen wagens ontwerpen. Good ol’ days!
@dizono: was dat dan Toca2? Heerlijke game , ik had hem op de Playstation..
@mcshine: Precies, die was het. Top!

Skins zagen er dan zo uit:
http://www.reocities.com/Tokyo/Gulf/1511/japhonda.bmp
@mcshine: toca 2 die speelde ik altijd op de pc en dan op splitscreen met z ’n 2 op 1 toetsenbord en dan bij een stuurde die nooit omdat je dan 3 toetsen tegelijk in drukte
@z3coupe: toca touringcar championship… man wat was dat tof inderdaad. Ik reed altijd met de Mondeo, want mn vader had er toen 1!
@mcshine: Toca!!! Haha, wat een prachtig spel was dat op je 12e.
Absoluut. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar de 80’s vanwege BMW in de DTM, met de 70’s vanwege de 3.0 CSL op tweede plek, maar algemeen gesproken is dat jaar van de 90’s een absoluut topjaar. Ik zat voor meerdere raceklasses als klein manneke voor de buis dan :)
Erg gaaf artikel! Jammer dat vele klasses zijn afgegleden naar een minder niveau. De BTCC is leuk vanwege de actie, maar de auto’s die meedoen zijn minder. In het WTCC is het zo mogelijk nog erger. WRC is saaier dan ooit en DTM stelt niets meer voor. Toerwagens moeten gebaseerd zijn op productie modellen. End of. Formule 1 heeft nu stofzuigers als aandrijving en Le Mans is biet veel beter.

Toch grappig, in de jaren 80 en 90 vond ik deze klasses erg gaaf. En ook de auto’s die toen gebouwd werden waren het echte werk. Mijn opa was het daar niet mee eens. Vroeger! Toen gebeurde het! De jeugd van nu kijkt wellicht met bewondering baarde huidige autosport. En wat je in de showrooms kan krijgen. En wordt enthousiast. En over twintig jaar verkettert hij alles wat hij op dat moment ziet. Vroegah. Vroegah. Toen gebeurde het…

OT: ’99 en ’00 waren ook leuke jaren voor F1, WRC en Le Mans trouwens.
@gtwillem: Of wat dacht je van 1994: Schitterende Bennetons, Ferrari’s, Mclarens en Williams in F1, Volvo 850 Estate in BTCC, WRC en DTM vrijwel gelijk wagenpark als in 1996, Le Mans was in de top 3 ook nog best spannend. Maar het jaar waarin Senna overleed kun je moeilijk het mooiste autosportjaar noemen…
@dizono: in principe waren de alle jaren 90 in de motorsport beter dan ooit. Met ’96 pak je wel de ‘sweet spot’ toen was alles beter. Ook de Aussie GT klasse en de briljante JGTC klasse met de Supra’s, Skyline’s, NSX’en en nog meer lekkers. Zelfs de cup racers waren toen de moeite waard. Tijden zijn veranderd, helaas.
@gtwillem: wat wel bijzonder is, is dat deze spotten in de jaren 60 en 70 veel spectaculairder waren dan nu. Alleen was het heel moeilijk om beelden te zien of er wat over te lezen. Tegenwoordig kunnen we alles zien en horen en toch nemen we nu genoegen met slappe aftreksels van raceklassen die ooit geweldig waren (ik heb nog van die racejaarboeken van ergens jaren 70. Daar racen van die fullsize Amerikanen gewoon tegen Mini’s. Toen kon dat gewoon….)
@gtwillem: helemaal mee eens. Als je dit ziet, dan wil je toch meteen weer op zoek naar een knappe 155?
@dutchdriftking: ik zou er graag een als eerste auto kopen zelfs
@scottishcarspotter2000: Vind maar eens een knappe. Allemaal weg gerot.
Die 155 DTM op Zandvoort gezien. Wat een prachtige wagen. Zijn tammere broertje reed mee in de BTCC. Feitelijk was dat een omgebouwde Delta Integrale.
Simpelweg ja, tourwagens waren echt super toen, en de overwinning van Schumacher in Barcelona dat jaar had absoluut een gouden randje.
Kan mij tegenwoordig ook niet identificeren met de auto’s omdat ze niets meer met de produktiemodellen van doen hebben
@pallas: precies mijn probleem met autosport tegenwoordig. De racers staan zo ver van de productieversies af dat het voor mij niet erg relevant is. Ja, een M4 DTM win een race, maar dat is een buizenchassis van chroommobylleem met een propeller er op. Zegt niets over de 3/4 serie. De Audi’s hebben achterwielaandrijving…

Eigenlijk zou er een soort ‘GT-P’ klasse moeten zijn. Zowel in rally’s als races. Standaard auto’s waarvan het interieur gestript is, het vermogen iets omhoog, een paar vleugels voor en achter en that’s it. Voor de rest gewoon standaard. Stadaard body, standaar wielbasis. Misschien iets grotere spoorbreedte.
@gtwillem: Zodat je ook weer trots kan zeggen dat je bijna-raceauto voor de deur heb staan, ook al is het maar een Visa,Sierra of watdanook.
@gtwillem:
Maar wat dat betreft heeft het DTM waar we het hier over hebben er ook gedeeltelijk voor gezorgd dat we tegenwoordig van die eenheids-silhouet racers hebben. Het DTM midden jaren 90 was namelijk schier onbetaalbaar. Ooit eens een artikel in EVO Magazine gelezen dat de eerste C-klasse DTM (die op deze foto’s dus) eigenlijk de meest geavanceerde raceauto ooit is/was (in z’n tijd). Er zat namelijk veel doorontwikkelde “F1-technologie” in, welke in de F1 zelf allang verboden was.

Ik vind het ook doodzonde dat het WTCC uiteindelijk de nek om is gedraaid. Althans, het is geen schim meer van wat het was. Want dat ging echt de goede kant op. Super close racing en echt gebaseerd op de straatauto’s. Maar blijkbaar zag enkel BMW daar brood in.

De huidige DTM wagens zijn echt om te janken inderdaad. Het heeft niets met de normale auto maken, ze zijn zo volgehangen met flapjes, lipjes, weet-ik-veel-wat dat het voornamelijk om aero gaat (wat close racing bemoeilijkt) en ze klinken ook nog eens nergens naar (ondanks hun dikke atmo V8).
Grappig dat zulke artikelen vaak ’s avonds gepost worden. Ik krijg het idee dat je na een lange werkdag gaat opzoeken wat jezelf nog echt interesseert en dan beslist er toch maar een artikel van te maken.
@redneckdarian:
Je omschrijft het nogal negatief. En daarbij is het ook gewoon logisch. Is er volop autonieuws, dan zijn dit soort artikelen minder relevant (er is geen noodzaak). Is er geen nieuws, zoals nu, dan kun je hier prima de site mee “opvullen”. Alles op z’n tijd.
Heerlijk artikel zo aan het einde van de dag. Dankjewel!
Qua F1 vond ik zonder meer 2008 het mooiste jaar en eigenlijk kan je dat niet los zien van 2007. Het is niet omdat Hamilton uiteindelijk kampioen werd maar wat een ontknoping was dat zeg, die hele race op het puntje van de bank gezeten. Zonder meer de spannendste sportwedstrijd die ik ooit gezien heb en wss blijft dat ook zo hoewel ik hopelijk nog wel wat decennia mee kan. Het cliché van als een regisseur het zo verzint neemt niemand ‘m serieus heeft nooit meer gegolden dan voor die laatste race in Brazilië.
Tof artikel! Meer van dit kaliber, is leuk om te lezen!
Die blauw-gele Mondeo’s, heerlijk!
@phaeton: dat vond ik ook al, terwijl die mondeo nou niet een echte schoonheid is. Die opvolger was ook nog leuk in blauw wit.
@rovadepo: Voor toen was het best een schoonheid. Als straatuitvoering is hij nu wat minder bij de tijd. Maar ik vind het nog steeds een leuke wagen!
Ik heb niet heel veel verstand van autosport zoals sommige hier dat wel hebben maar ik kan voor mezelf wel beamen dat ’96 en de periode daaromheen inderdaad een heel mooi autosport jaar was.We waren 19/20 en keken alles.F1 races die door de lange voorbeschouwing de hele nacht duurde ,de wraakactie van Nannini op Asch en natuurlijk ellenlange nachten met Motors TV.

Dit alles onder het genot van heel veel baco’s


autosport is nooit meer hetzelfde geweest.
Voor mij was ’t eind jaren ’80. Licentie in the pocket, en instappen in de 5gt cup!
Die Subaru is nu in het bezit van Coen Vink die er af en toe nog even heerlijk mee aan het banjeren is over landsbospaden en landswegen
Wat een heerlijk artikel. En schitterende wagens natuurlijk!
Pffff dit is ff een nadenkertje zeg….

Wist wel dat het voor mij niet 1996 was. Voor mij lag dat eerder moest alleen ff diepgraven welk jaar. Maar ben er uit! Voor mij is 1991.

BTCC had een fantastische strijd tussen Will Hoy en John Cleland en sosm Soper er tussendoor. Tussen BMW en Opel. Hoewel fan van BMW zag de Cavalier (Vectra) er echt gaaf uit. Kwam eigenlijk ook omdat de M3 uit de BTCC niet te vergelijken was met de M3 uit de DTM. Dat was een wereld van verschil waardoor de M3 in de BTCC een beetje een teleurstelling was qua uiterlijk.

DTM Was mooi omdat er een mooie strijdt was tussen Mercedes, Audi en BMW. Mercedes had net z’n 190e 2.5-16V evo2 geïntroduceerd en BMW M3 sport Evo. Het zag er allemaal net wat agressiever uit. Mijn twee all time favorite DTM auto’s. Dan had je ook de Audi V8 die er ook wel lekker uitzag. Alleen was het een beetje competitievervalsing door met zo’n bakbeest het op te nemen tegen 4 cilinders. Desondanks waren er toch gave races dat jaar.

F1 Het jaar dat Williams aanklopte aan de deur van dominantie en het jaar er op door die deur heenging. Het jaar dat het ging tussen McLaren en Williams en tussen Senna en Mansell, en Piquet en Prost deden ook nog mee. Vier illustere namen in F1.

LeMans Mazda met z’n wankelmotor! De eerste Japanse autofabrikant die LeMans wint! Met de prachtige metalic paarse silk cut Jaguar XJR-12 en daar achteraan de ooit zo dominante Mercedes C11. Prachtige wagen stuk voor stuk.

Mja, zo terugdenkend was 1991 voor mij (als we naar alle 4 de klassen kijken) het jaar dat ik als autofanaat een overdosis aan autodrugs kreeg…
@Rick-dos: Vergeet ik nog het WRC!!!

Toyota Celica GT-four tegen de Lancia Delta Integrale 16v!! Sainz tegen Kankkunen!! Ook een prachtig jaar voor het WRC!

…..zucht…..na zoveel porno is het tijd voor een peuk….iemand een sigaret voor mij? Ik rook namelijk niet…
Tuurlijk 96, het gouden jaar, Ajax kampioen in de champions league niet te vergeten!
@ghost: Was ’95. ;)
@Rick-dos: maar wel Wimbledon voor Krajicek…
@bluebird: idd…pfff is ook al weer bijna 20 jaar geleden….
Oh man, wat waren die DTM auto’s toch mooi in die tijd!
DTM en BTCC, man dat was pas mooi, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Volvo en Ford Mondeo uit de BTCC
Heel gaaf artikel zeg!!! Erg veel jeugdsentiment!! Als ik zo terugdenk was voor mij wellicht 1993 het mooiste jaar:

F1: nog alle actiever veersystemen aanwezig, Ferrari met de V12 (paar jaar later ook nog trouwens) en vooral, het laatste jaar van de rivaliteit tussen Prost en Senna. Adelaide 1993, voor beide heren hun laatste podium. Wie had dat op dat moment kunnen bekenden (ok prost zijn pensioen was al aangekondigd maar toch).

DTM: Alfa met de 155 die de gevestigde orde een enorme trap onder de kont gaf. Prachtige strijd tussen alfa en Mercedes met de 190 (veel gaver dan de c-klasse) en incidenteel nog een geweldige M3 E30 ertussen!!

BTCC: De gave Mondeo die zijn intrede deed!!!

WRC (of toen nog WK rally) met de celica’s siërra’s, delta’s, etc

en niet te vergeten F3: onze Jos die in zijn debuutjaar gelijk kampioen werd in het meest toonaangevende kampioenschap en ook nog even de Masters op zijn naam schrijft (waar ik zelf bij was).
Eén van de foto’s herinnerden mij aan de mooie overwinning van Olivier Panis in Monaco tijdens slecht weer, gestart vanaf de 14e plek. Volgens mij finishten slechts 4 deelnemers rijdend. Veel grote namen waren uitgevallen, door pech of falen, maar anderen werden door de ontketende Franse coureur verschalkt of achter zich gehouden. Het jaar daarop liet Panis zien dat het geen eendagsvlieg was, totdat een zwaar ongeluk een eind aan zijn carriere maakte.

Het was ook het jaar van de eerste overwinning van Schumacher voor Ferrari, tijdens de GP op Spa.
@red5:
Schumi won toch echt al eerder, namelijk op het Spaanse Catalunya.

Verder heb ik groot respect voor Panis, maar die overwinning kwam toch vooral door de pech van anderen. Hij is nooit top-top geweest. Of heeft nooit bij een echt topteam gereden, het is maar hoe je het bekijkt in de F1.
Van Panis werd toentertijd gezegd dat hij een rijder was die heel goed en heel lang op 95% kon rijden maar niet goed was om even 110% te geven. Wellicht is hij te vroeg geboren want in de huidige F1 moet je juist op 95% rijden :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).