• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001

Auteur: Dizono, gepost 6 oktober 2015 om 18:03 – 36 Reacties

Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001Afbeelding Te koop: Subaru Impreza WRC met chassisnr 001

Impreza WRC
Voor het seizoen 1997 introduceert de FIA nieuwe, iets minder strenge regels voor het WRC, in de hoop meer fabrikanten aan te trekken. Prodrive ontwikkelt de legendarische tweedeurs Impreza WRC en daarvan is dit het allereerste exemplaar.

Tot en met seizoen 1996 wordt het World Rally Championship verreden met Group A-auto’s. Dat heeft enkele van de meest legendarische straatauto’s voortgebracht, aangezien de auto’s gehomologeerd moesten worden met een bepaald aantal straatlegale versies van de racewagens. Denk aan auto’s als de Delta HF Integrale EVO, Ford Escort RS Cosworth en de Mitsubishi Lancer Evolutions.

Vanaf seizoen 1997 wordt het WRC verreden met World Rally Cars. Deze moeten weliswaar gebaseerd zijn op een productiemodel waarvan er minimaal 2500 gebouwd worden, maar een Xsara 1.4 is bijvoorbeeld voldoende om een Xsara WRC te homologeren. Jammer voor ons, goed nieuws voor de fabrikanten, aangezien ze niet langer hun best moeten doen om 500 straatlegale racewagens te verkopen.

Tweedeurs Impreza

Het Britse Prodrive, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de rally-uitvoering van de Impreza, komt daarop met een tweedeursvariant. Helemaal nieuw is die bodystyle niet, al in 1995 wordt de Impreza op sommige markten verkocht als coupe. Deze Impreza WRC is echter een stuk dikker en met 300 pk ook een stuk krachtiger dan een standaard Impreza. En stijver dan de vierdeurs waarmee McRae en kornuiten in 1995 en 1996 het constructeurskampioenschap winnen.

Dit exemplaar met chassisnummer PR0WRC97001 wordt eind 1996 gebouwd en gebruikt voor ontwikkelingsdoeleinden. Onder andere de legendarische Colin McRae, in 1995 nog wereldkampioen geworden met de Impreza 555, test met deze Subaru. Wereldkampioen word McRae in 1997 niet, hij komt één puntje te kort op Mitsubishi’s Mäkinen, maar het constructeurskampioenschap wordt voor het derde opeenvolgende jaar wel gewonnen. Niet dat de auto daarna het museum in mag, integendeel. In 1998 wint de auto de rally van Boucles de Spa Alphonse Delettre, om een jaar later verkocht te worden aan een privaat Italiaans team. Tot en met 2007 wordt de Subaru volop gebruikt waarvoor hij gemaakt is.

Volledig origineel

Daarna komt de auto weer bij Prodrive terug, dat de wagen restaureert en terug brengt in originele staat. Daarvoor worden enkel originele onderdelen gebruikt, iets wat je met oude rallyauto’s maar weinig ziet. De meesten slijten hun dagen in handen van privéteams, waarbij versleten onderdelen worden vervangen voor nieuwere, minder prijzige of beter verkrijgbare componenten.

Een uniek stukje WRC-historie dus, deze Impreza, en dat vertaalt zich naar de geschatte opbrengst van de auto die 14 oktober onder de hamer gaat: 237.000-271.000 euro. En om nog even terug te komen op het niet meer hoeven te homologeren van de rallyauto’s, dat weerhield Subaru er niet van om in 1998 399 exemplaren te bouwen van de Impreza 22B STi, die optisch maar weinig afwijkt van bovenstaande Impreza.

Ook interessant!

  • Onverzekerde Subaru rijdt tegen verzekerde Subaru
  • onbetrouwbare Subaru Impreza
    Onbetrouwbare Subaru Impreza mag de weg niet op
  • Iemand betaalde 260.000 euro (!) voor deze Subaru
  • Subaru Impreza maximumsnelheid
    Nederlandse Impreza rijdt 183% boven de maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, colin-mcrae, impreza, occasion, prodrive, rally, Subaru, veiling

Vorig bericht: « Ook Michel Perridon koopt een Bugatti Chiron [updated]
Volgend bericht: Vrouwen liever in een witte leaseauto dan mannen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    6 oktober 2015 om 18:07

    Doe mij de 911 2.7 RS maar…

    Login om te reageren
    • gieltj zegt

      6 oktober 2015 om 20:20

      @rufctr01: goedzo, die verpest de foto toch maar bij deze Impreza :)

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    6 oktober 2015 om 18:09

    @gtwillem, lijkt me de perfecte wagen voor jou!

    Login om te reageren
  3. bmw507coupe zegt

    6 oktober 2015 om 18:09

    Porno

    Login om te reageren
  4. Forza zegt

    6 oktober 2015 om 18:10

    Mooiste rallyauto ooit. Sorry Stratos.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      6 oktober 2015 om 18:52

      @forza: Bijna goed, je vergeet de Audi quatro

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        7 oktober 2015 om 12:10

        @toniominestrone: Fout… Niks zo mooi als dat Boxer blok.

        Login om te reageren
  5. p0wn3d zegt

    6 oktober 2015 om 18:11

    Sow, wat een kanon!

    Login om te reageren
  6. tvr1974 zegt

    6 oktober 2015 om 18:12

    Nice.. Zelf de wrc en STI gehad. Deze is me net wat te kostbaar maar zijn prijs zeker waard

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      6 oktober 2015 om 18:56

      @tvr1974: nog tips om aan vrouwlief uit te leggen waarom een STi de volgende auto moet worden?;)

      Login om te reageren
      • gieltj zegt

        6 oktober 2015 om 20:20

        @mightymike: omdat boxer motor :)

        Login om te reageren
      • killbugsfast zegt

        6 oktober 2015 om 21:54

        @mightymike: Ludacris kan dat soort dingen wel goed onder woorden brengen: https://www.youtube.com/watch?v=UC86yQAzaxg

        Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    6 oktober 2015 om 18:16

    Ipv 80 miljoen aan een lelijk schilderij uit te geven kunnen ze beter dit kopen. Met de motorkap open zetten en genieten van die pure kunst daar.

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      6 oktober 2015 om 20:57

      @lekbak: hier kan je tenminste wat mee ipv beetje staren

      Login om te reageren
  8. ej20g zegt

    6 oktober 2015 om 18:17

    Als je het kunt, moet je het gelijk doen. Deze auto is dat geld dubbel en dwars waard. En daarna moet je ‘m natuurlijk vol op z’n donder geven, daar voelt deze auto zich het beste bij.

    Login om te reageren
  9. mercedesclk350 zegt

    6 oktober 2015 om 18:22

    Had hem liever gezien met de livery die de auto voor mij zo herkenbaar maakt (die grote boog met de “pleiades” eronder), deze 555 ziet er onorigineel uit. Ook vind ik de banden te ver uitsteken.

    Login om te reageren
  10. gtwillem zegt

    6 oktober 2015 om 18:26

    Ik ben licht bevooroordeeld, maar persoonlijk vind ik dit een van de meest legendarische rallyauto’s. Zo ontiegelijk herkenbaar, legendarisch en lekker eigenwijs. Omdat het een boxer was, klonk ie net even anders dan de andere rallywagens van zijn tijd. En de WR Blue Mica lak met gouden velgen is uniek. Jammer dat de tweedeurs in straatuitvoering niet veel voorkomt, maar ze zijn er wel, bijna altijd rechtsgestuurd. De P1, 22B-STI en WRX STI Type-R(A) zijn een paar voorbeelden.

    Ik kan mij Colin McRae Rally op de PSX goed herinneren, helemaal stuk gespeeld, dat spel.

    Maar ik ga verder niets zeggen, ondanks mijn symphatie jegens Subaru’s. Dat kunnen @desjonnies en Chris Harris veel beter:

    http://youtu.be/nfuoyfrqu1g

    https://youtu.be/KMcWxBCq0ss

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      7 oktober 2015 om 00:05

      @gtwillem: Als er een top 5 lijstje was voor meest legendarische rallywagens zou deze er zeker in staan! En ja dat boxergeluid was zeker gaaf!!

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        7 oktober 2015 om 00:19

        @clarkson:

        1. Lancia Delta Integrale Evoluzione in Martini livery.
        2. Subaru Impreza WRC in 555 uitdossing.
        3. Lancia Stratos in Alitalia kleuren.
        4. Mitsubishi Lancer Evolution VI WRC in Marlboro kleuren.
        5. Peugeot 205 T16 in Camel kleuren (ok, Dakar uitvoering ;-).

        Maar dan horen er nog een heleboel bij: Audi Quattro (wit, geel, grijs), Peugeot 206 WRC in Marlboro kleuren, de Red Bull Total Xsara WRC, allerlei verschillende Fords (Focus, Escort, Sierra), de Rothmans Legacy en ik vond de Repsol Cordoba ook wel cool. Enfin: rally auto’s vind ik de coolste competitiewagens ;-)

        Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          7 oktober 2015 om 07:20

          @gtwillem: snif snif ik mis de toyota corolla met castrol livery

          Login om te reageren
        • clarkson zegt

          7 oktober 2015 om 09:32

          @gtwillem: Ik ben het aardig met je eens! Ik was altijd fan van de escorts. Prachtig

          Login om te reageren
  11. boenket97 zegt

    6 oktober 2015 om 18:34

    Waaaauww HEBBON!!!

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    6 oktober 2015 om 18:37

    Hmmm zeker wel waard vind ik zwaar overdreven, het is maar net wat de gek/liefhebber er voor over heeft. Legendarisch is deze wagen inmiddels wel, mooi zijn ze nooit geweest, maar dat was het doel ook niet.

    Login om te reageren
  13. arii zegt

    6 oktober 2015 om 19:00

    Weet nog toen ik een kind was, was ik echt verliefd op deze

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 oktober 2015 om 00:39

      @arii: ik op mijn lerares

      Login om te reageren
  14. alfablog zegt

    6 oktober 2015 om 19:05

    Heerlijk om te zien en te horen. Subaru heeft een tijd voor en na de introductie van de 555.

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    6 oktober 2015 om 19:14

    Echt een iconische rally auto. Zeker in deze kleurstelling. Zou hem graag willen. En het lijkt me ook niet veel geld voor chassisnummer 001 en die historie. T’is een klap geld daar niet van, maar als ik zie wat ze tegenwoordig vragen voor een Porsche chassisnummer met gratis lelijke bodykit…

    Login om te reageren
  16. nielsnl1 zegt

    6 oktober 2015 om 19:37

    Prijs valt nog mee eigenlijk. Vergelijkbaar met een nieuwe rally geprepareerde Fiësta. Niet dat die door dezelfde doelgroep gekocht gaat worden, maar zou zelf veel liever hierin rijden :) stukje geschiedenis!

    Login om te reageren
  17. audiworker zegt

    6 oktober 2015 om 19:42

    Aankomend weekend doet bij de GTC historic legend rally rondom Etten-Leur ook een exemplaar mee, een uit 1998 als ik mij niet vergis. Hiermee wordt ook maar zelden gereden en wordt bestuurd door Joop Schouten.

    Overigens is dit ook een van de laatste WRC’s met een handbak. Al heel snel kwam de veel snellere en duurdere sequentiële versnellingsbak in de WRC’s. Die vers.bakken kosten ruim €100.000,- en daarmee stegen de nieuwprijzen van WRC’s richting de €600.000,-

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 oktober 2015 om 06:30

      @audiworker:
      Nee hoor, samen met ‘Turbo’ Joop hebben we Prodrive nummer 023 opgebouwd gedurende een periode van drie jaar, vanaf een kale carrosserie die we in Engeland kochten; waarvan ik wat foto’s op Autojunk heb gezet.
      Deze wagens lijken op een Impreza maar zijn compleet anders, de basis was altijd de Subaru Impreza WRX STi Type – R, waarbij de R voor tweedeurs staat, die zoals @gtwillem terecht opmerkt, allemaal rechts gestuurd zijn en uitsluitend bestemd waren voor de Japanse markt.
      Na de successen door McRae met de tweedeurs kwam er echter zo;n enorme vraag naar de “Coupë” dat Subaru onder de type naam P(rodrive) 1 een auto op de Britse markt verkocht, weliswaar in een gelimiteerde oplage.

      Ikzelf heb een Impreza WRX STi Version Type-R V limited edition, wat in gewone taal betekent dat het een 2-deurs is en in principe een groep N wagen, die straat legaal is, in het blauw met het dakluikje en, uiteraard, gouden velgen.
      Mijne is naar links stuur omgebouwd en heeft een latere zes-versnellingsbak van een blob-eye; dit omdat alle Japanse STi’s erg korte bakken hebben
      Verder is de wagen 100% standaard, tot en met de uitlaat aan toe !

      Deze nummer 1 gaat naar verwachting 200000 pond opbrengen, een koopje als ik het mag zeggen, voor een auto met een draadboom die in de vliegtuigindustrie is gemaakt, een versnellingsbak die onder 52 BAR stikstofdruk staat eigenlijk voor een compleet handgemaakte rallywagen waar ooit McRae nog wedstrijden mee gereden heeft.

      Login om te reageren
  18. hondar zegt

    6 oktober 2015 om 19:47

    Heeel gaaf!

    Login om te reageren
  19. potjak zegt

    6 oktober 2015 om 19:53

    Prachtige auto, hier heb ik heel wat rondjes mee gereden in Colin McRae Rally op de Ps1!

    Login om te reageren
  20. thijse zegt

    6 oktober 2015 om 20:01

    Geniale auto met een briljant geluid. Als je exemplaar kunt kopen waar god zelf nog in gereden heeft, moet je dat niet laten

    Login om te reageren
  21. volvoturbo zegt

    6 oktober 2015 om 20:48

    Heb t schaalmodel. Zelfs die is behoorlijk geld waard inmiddels. Dus ja, gaag zeker flink wat opbrengen. Legendarisch model.

    Login om te reageren
  22. dailydriver zegt

    6 oktober 2015 om 22:45

    Later met Petter Solberg. Was ook leuk naar te kijken. En dan die jumps die hij deed/kon.

    Login om te reageren
  23. TimD zegt

    6 oktober 2015 om 23:34

    Wauw….. Sprakeloos….. Deze heb ik wel 200x na getekend .. Tot op de stickers na

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North