Voor het seizoen 1997 introduceert de FIA nieuwe, iets minder strenge regels voor het WRC, in de hoop meer fabrikanten aan te trekken. Prodrive ontwikkelt de legendarische tweedeurs Impreza WRC en daarvan is dit het allereerste exemplaar.
Tot en met seizoen 1996 wordt het World Rally Championship verreden met Group A-auto’s. Dat heeft enkele van de meest legendarische straatauto’s voortgebracht, aangezien de auto’s gehomologeerd moesten worden met een bepaald aantal straatlegale versies van de racewagens. Denk aan auto’s als de Delta HF Integrale EVO, Ford Escort RS Cosworth en de Mitsubishi Lancer Evolutions.
Vanaf seizoen 1997 wordt het WRC verreden met World Rally Cars. Deze moeten weliswaar gebaseerd zijn op een productiemodel waarvan er minimaal 2500 gebouwd worden, maar een Xsara 1.4 is bijvoorbeeld voldoende om een Xsara WRC te homologeren. Jammer voor ons, goed nieuws voor de fabrikanten, aangezien ze niet langer hun best moeten doen om 500 straatlegale racewagens te verkopen.
Tweedeurs Impreza
Het Britse Prodrive, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de rally-uitvoering van de Impreza, komt daarop met een tweedeursvariant. Helemaal nieuw is die bodystyle niet, al in 1995 wordt de Impreza op sommige markten verkocht als coupe. Deze Impreza WRC is echter een stuk dikker en met 300 pk ook een stuk krachtiger dan een standaard Impreza. En stijver dan de vierdeurs waarmee McRae en kornuiten in 1995 en 1996 het constructeurskampioenschap winnen.
Dit exemplaar met chassisnummer PR0WRC97001 wordt eind 1996 gebouwd en gebruikt voor ontwikkelingsdoeleinden. Onder andere de legendarische Colin McRae, in 1995 nog wereldkampioen geworden met de Impreza 555, test met deze Subaru. Wereldkampioen word McRae in 1997 niet, hij komt één puntje te kort op Mitsubishi’s Mäkinen, maar het constructeurskampioenschap wordt voor het derde opeenvolgende jaar wel gewonnen. Niet dat de auto daarna het museum in mag, integendeel. In 1998 wint de auto de rally van Boucles de Spa Alphonse Delettre, om een jaar later verkocht te worden aan een privaat Italiaans team. Tot en met 2007 wordt de Subaru volop gebruikt waarvoor hij gemaakt is.
Volledig origineel
Daarna komt de auto weer bij Prodrive terug, dat de wagen restaureert en terug brengt in originele staat. Daarvoor worden enkel originele onderdelen gebruikt, iets wat je met oude rallyauto’s maar weinig ziet. De meesten slijten hun dagen in handen van privéteams, waarbij versleten onderdelen worden vervangen voor nieuwere, minder prijzige of beter verkrijgbare componenten.
Een uniek stukje WRC-historie dus, deze Impreza, en dat vertaalt zich naar de geschatte opbrengst van de auto die 14 oktober onder de hamer gaat: 237.000-271.000 euro. En om nog even terug te komen op het niet meer hoeven te homologeren van de rallyauto’s, dat weerhield Subaru er niet van om in 1998 399 exemplaren te bouwen van de Impreza 22B STi, die optisch maar weinig afwijkt van bovenstaande Impreza.
Doe mij de 911 2.7 RS maar…
@rufctr01: goedzo, die verpest de foto toch maar bij deze Impreza :)
@gtwillem, lijkt me de perfecte wagen voor jou!
Porno
Mooiste rallyauto ooit. Sorry Stratos.
@forza: Bijna goed, je vergeet de Audi quatro
@toniominestrone: Fout… Niks zo mooi als dat Boxer blok.
Sow, wat een kanon!
Nice.. Zelf de wrc en STI gehad. Deze is me net wat te kostbaar maar zijn prijs zeker waard
@tvr1974: nog tips om aan vrouwlief uit te leggen waarom een STi de volgende auto moet worden?;)
@mightymike: omdat boxer motor :)
@mightymike: Ludacris kan dat soort dingen wel goed onder woorden brengen: https://www.youtube.com/watch?v=UC86yQAzaxg
Ipv 80 miljoen aan een lelijk schilderij uit te geven kunnen ze beter dit kopen. Met de motorkap open zetten en genieten van die pure kunst daar.
@lekbak: hier kan je tenminste wat mee ipv beetje staren
Als je het kunt, moet je het gelijk doen. Deze auto is dat geld dubbel en dwars waard. En daarna moet je ‘m natuurlijk vol op z’n donder geven, daar voelt deze auto zich het beste bij.
Had hem liever gezien met de livery die de auto voor mij zo herkenbaar maakt (die grote boog met de “pleiades” eronder), deze 555 ziet er onorigineel uit. Ook vind ik de banden te ver uitsteken.
Ik ben licht bevooroordeeld, maar persoonlijk vind ik dit een van de meest legendarische rallyauto’s. Zo ontiegelijk herkenbaar, legendarisch en lekker eigenwijs. Omdat het een boxer was, klonk ie net even anders dan de andere rallywagens van zijn tijd. En de WR Blue Mica lak met gouden velgen is uniek. Jammer dat de tweedeurs in straatuitvoering niet veel voorkomt, maar ze zijn er wel, bijna altijd rechtsgestuurd. De P1, 22B-STI en WRX STI Type-R(A) zijn een paar voorbeelden.
Ik kan mij Colin McRae Rally op de PSX goed herinneren, helemaal stuk gespeeld, dat spel.
Maar ik ga verder niets zeggen, ondanks mijn symphatie jegens Subaru’s. Dat kunnen @desjonnies en Chris Harris veel beter:
http://youtu.be/nfuoyfrqu1g
https://youtu.be/KMcWxBCq0ss
@gtwillem: Als er een top 5 lijstje was voor meest legendarische rallywagens zou deze er zeker in staan! En ja dat boxergeluid was zeker gaaf!!
@clarkson:
1. Lancia Delta Integrale Evoluzione in Martini livery.
2. Subaru Impreza WRC in 555 uitdossing.
3. Lancia Stratos in Alitalia kleuren.
4. Mitsubishi Lancer Evolution VI WRC in Marlboro kleuren.
5. Peugeot 205 T16 in Camel kleuren (ok, Dakar uitvoering ;-).
Maar dan horen er nog een heleboel bij: Audi Quattro (wit, geel, grijs), Peugeot 206 WRC in Marlboro kleuren, de Red Bull Total Xsara WRC, allerlei verschillende Fords (Focus, Escort, Sierra), de Rothmans Legacy en ik vond de Repsol Cordoba ook wel cool. Enfin: rally auto’s vind ik de coolste competitiewagens ;-)
@gtwillem: snif snif ik mis de toyota corolla met castrol livery
@gtwillem: Ik ben het aardig met je eens! Ik was altijd fan van de escorts. Prachtig
Waaaauww HEBBON!!!
Hmmm zeker wel waard vind ik zwaar overdreven, het is maar net wat de gek/liefhebber er voor over heeft. Legendarisch is deze wagen inmiddels wel, mooi zijn ze nooit geweest, maar dat was het doel ook niet.
Weet nog toen ik een kind was, was ik echt verliefd op deze
@arii: ik op mijn lerares
Heerlijk om te zien en te horen. Subaru heeft een tijd voor en na de introductie van de 555.
Echt een iconische rally auto. Zeker in deze kleurstelling. Zou hem graag willen. En het lijkt me ook niet veel geld voor chassisnummer 001 en die historie. T’is een klap geld daar niet van, maar als ik zie wat ze tegenwoordig vragen voor een Porsche chassisnummer met gratis lelijke bodykit…
Prijs valt nog mee eigenlijk. Vergelijkbaar met een nieuwe rally geprepareerde Fiësta. Niet dat die door dezelfde doelgroep gekocht gaat worden, maar zou zelf veel liever hierin rijden :) stukje geschiedenis!
Aankomend weekend doet bij de GTC historic legend rally rondom Etten-Leur ook een exemplaar mee, een uit 1998 als ik mij niet vergis. Hiermee wordt ook maar zelden gereden en wordt bestuurd door Joop Schouten.
Overigens is dit ook een van de laatste WRC’s met een handbak. Al heel snel kwam de veel snellere en duurdere sequentiële versnellingsbak in de WRC’s. Die vers.bakken kosten ruim €100.000,- en daarmee stegen de nieuwprijzen van WRC’s richting de €600.000,-
@audiworker:
Nee hoor, samen met ‘Turbo’ Joop hebben we Prodrive nummer 023 opgebouwd gedurende een periode van drie jaar, vanaf een kale carrosserie die we in Engeland kochten; waarvan ik wat foto’s op Autojunk heb gezet.
Deze wagens lijken op een Impreza maar zijn compleet anders, de basis was altijd de Subaru Impreza WRX STi Type – R, waarbij de R voor tweedeurs staat, die zoals @gtwillem terecht opmerkt, allemaal rechts gestuurd zijn en uitsluitend bestemd waren voor de Japanse markt.
Na de successen door McRae met de tweedeurs kwam er echter zo;n enorme vraag naar de “Coupë” dat Subaru onder de type naam P(rodrive) 1 een auto op de Britse markt verkocht, weliswaar in een gelimiteerde oplage.
Ikzelf heb een Impreza WRX STi Version Type-R V limited edition, wat in gewone taal betekent dat het een 2-deurs is en in principe een groep N wagen, die straat legaal is, in het blauw met het dakluikje en, uiteraard, gouden velgen.
Mijne is naar links stuur omgebouwd en heeft een latere zes-versnellingsbak van een blob-eye; dit omdat alle Japanse STi’s erg korte bakken hebben
Verder is de wagen 100% standaard, tot en met de uitlaat aan toe !
Deze nummer 1 gaat naar verwachting 200000 pond opbrengen, een koopje als ik het mag zeggen, voor een auto met een draadboom die in de vliegtuigindustrie is gemaakt, een versnellingsbak die onder 52 BAR stikstofdruk staat eigenlijk voor een compleet handgemaakte rallywagen waar ooit McRae nog wedstrijden mee gereden heeft.
Heeel gaaf!
Prachtige auto, hier heb ik heel wat rondjes mee gereden in Colin McRae Rally op de Ps1!
Geniale auto met een briljant geluid. Als je exemplaar kunt kopen waar god zelf nog in gereden heeft, moet je dat niet laten
Heb t schaalmodel. Zelfs die is behoorlijk geld waard inmiddels. Dus ja, gaag zeker flink wat opbrengen. Legendarisch model.
Later met Petter Solberg. Was ook leuk naar te kijken. En dan die jumps die hij deed/kon.
Wauw….. Sprakeloos….. Deze heb ik wel 200x na getekend .. Tot op de stickers na