
Zagato waagt het om zich te vergrijpen aan de 8C…
Als er één auto geen nieuw koetswerk nodig heeft, dan is het wel de Alfa Romeo 8C. Dat is een tijdloze schoonheid, niets meer en niets minder. Toch kwam Touring Superleggera met een eigen carrosserie voor de 8C: de Disco Volante. Nu is er nog een designhuis aan de slag gegaan met de 8C, namelijk Zagato. Op Villa d’Este konden we deze kersverse creatie bekijken.
De Alfa Romeo 8C DoppiaCoda Zagato – zoals deze auto voluit heet – komt maar liefst 18 jaar na de introductie van de originele 8C. Toch ziet deze auto er nauwelijks moderner uit. Dat zegt vooral veel over de tijdloosheid van het originele ontwerp.






Het silhouet en de koplampen van de 8C zijn nog te herkennen, maar de auto heeft een geheel nieuw koetswerk gekregen van Zagato. De neus is typisch Alfa, maar dan nog een tikkeltje agressiever. Het zwarte dak doet een beetje denken aan diverse middenmotor Ferrari’s. Uiteraard wel met de ‘double bubble’, anders is het geen Zagato.
Het meest bijzondere gedeelte is echter de kont. Die zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen, maar Zagato is er heel trots op. Het is namelijk een combinatie van twee historisch verantwoorde achterwerken: de Kammtail en een afgeronde kont. Vandaar de naam DoppiaCoda (dubbele staart).

Het interieur hebben we niet zo goed kunnen bekijken, maar dit heeft Zagato bekleed met opvallend blauw leer en alcantara. De technische basis is ‘gewoon’ een 8C, dus onder dit koetswerk gaat de welbekende 4,7 liter V8 met Maserati-roots schuil. Als je de achterkant van de DoppiaCoda niet zo mooi vindt, komt er in ieder geval nog een fraai geluidje uit.
Het lijkt erop dat deze Zagato 8C een one-off is, gebouwd in opdracht van een rijke verzamelaar. Maar als je het heel lief vraagt willen ze jouw Alfa 8C misschien ook wel ombouwen naar een DoppiaCoda. De vraag is waarom je dat zou willen.





Dit is nou typisch zo’n oto, die geen makeover nodig heeft. Dus wat mij betreft zonde van de moeite. En van de wagen.
Prachtig!
Sorry hoor maar wat een lelijk ding. Elk detail is precies te groot en overdreven, ik vind em echt vanaf elke hoek gezien een enorme downgrade tov de 8C
Lekker lontje! Maar waarom zou je iets dat al zo ongeveer perfect is proberen te verbeteren?
Kleine nuance: beide stijlhuizen zitten in hetzelfde gebouw in Milaan. Waarschijnlijk is de plaatslagerij dezelfde…..
Zagato heeft de Alfa het aanzien van een Ferrari gegeven en dat ie niet echt een pluspunt. De standaard 8C die hiervoor misbruikt is, is echt een doodzonde.
Aanzien van een Ferrari?? Ga je mond spoelen. Als dit de fabriek in Maranello mag verlaten staat Enzo weer rechtop naast z’n Ferrari-graf hoor.
Grappig, maar geen koppendraaier. Jammer ook van de donor-8C.
De 8C had echt geen makeover nodig. Iedere makeover heeft een 8C nodig.
Hier hadden ze beter van af kunnen blijven
Zonde, maar waarschijnlijk is dit over 20-30 jaar nóg meer waard dan een “gewone”
Fraai frontje, moeilijke achterkant, maar gewoon heiligschennis want de 8C is een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
Zagato, in mijn ogen het meest overgewaardeerde designhuis. De in het artikel genoemde Disco Volante vind ik dan wel een plaatje.
Zagato heeft wel een titelkandidaat voor mooiste auto allertijden ontworpen: de Aston Martin DB4 Zagato. Ik vind hun Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake ook geslaagd, BMW heeft er bij hun recente shooting brake duidelijk van afgekeken.
Maar ze hebben inderdaad ook een lange traditie van missers. Denk aan de DB7 Zagato. Deze natuurlijk en die Bovensiepen van eerder deze week is ook geen topper.
Nou, de Bovensiepen is prachtig. Mooier dan de BMW-Alpina versie.. is mijn bescheiden mening.
Vergeet de Fiat Otto Vu (8V) Zagato niet. Een plaaaaaatje!
Deze bijvoorbeeld:
https://en.fiatclub.eu/gallery_detail.php?id=1100&ddlb_model=61